Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, november 27, 2011

Sinterklaas en Kerst in een weekend



Zaterdag

Alweer een lekker warme herfstdag lacht ons tegemoet. We slapen een beetje uit, maar staan voor negenen op, want we weten niet, wanneer de trapmensen zullen komen. Saskia is zelfs nog eerder op, maar Katja en Kai slapen een gat in de dag.

Na het ontbijt gaan Saskia en ik naar ons mini-sportschooltje boven. Ik ga op de crosstrainer en stel die in op een interval. Saskia heeft geen zin in cardio, maar weet ook niet goed, hoe ze een gewichtenroutine moet afwerken. Ik speel dus maar personal trainer voor haar en draag haar op welke oefeningen en hoeveel repetities ervan. Dat is nog leuk ook en het halve uur vliegt voorbij. Ik ben wel blij met haar als sportmaatje in het weekend!

Intussen is James van het tapijt bezig met de loper op de trap. Het is dus wat onhandig om de hele tijd de trap op en af te gaan. Ik ga dan maar een andere trap op, namelijk die naar zolder. Ik haal de Kerstversieringen voor buiten met behulp van Saskia naar beneden. Dat duurt wel even, want het zijn er nogal wat!

Als James even een pauze neemt, sjouwen Rick en ik gauw de zakken en sneeuwmannen naar beneden. We willen absoluut vanmiddag gaan versieren buiten, want het zal alweer 19 graden worden. Onvoorstelbaar lekker weer voor deze tijd van het jaar!

Voor de lunch wil iedereen bagels, dus Saskia en ik gaan verse halen bij Manhattan Bagel. Saskia rijdt heen en terug en begeeft zich zo ook op de grote vierbaansweg in Vienna. Ze doet het prima. Parkeren gaat ook beter, al zullen we daar nog veel mee moeten oefenen.

Buiten in het zonnetje eten we lunch en dan kan het versieren beginnen. Ik begin aan de "landingsbaan" voor de Kerstman met de blauwe lichtjes. Helaas zijn er nogal wat, die uit zijn, en vorig jaar waren de blauwe lichtjes heel gauw nergens meer te vinden. Ik ga dus snel naar Michaels om extra dozen te kopen.

Katja moet studeren, maar Kai en Saskia helpen Rick intussen onze verschillende sneeuwmannen in elkaar zetten. Het is werkelijk heel warm, we lopen allemaal in korte mouwen en korte broek. Dat op 26 november is toch ongelooflijk.

Het is nog gezellig ook, want vrijwel alle andere buren zijn ook aan hun tuinen bezig. Zo kletsen we nog eens met deze en gene. Onze cul de sac wordt tijdens het Kerstseizoen regelmatig bezocht door mensen, die een ritje maken om Kerstversieringen te bekijken. Dit omdat alle tien de huizen hier versieringen hebben.

Binnen zijn de twee James' (een voor het hout, de ander voor het tapijt) hard bezig aan de trap. Wat zogenaamd een dag zou duren is nu al in de derde dag! Dat niet alleen, maar ze zullen beiden terug moeten komen, want na urenlang werken zijn de vijf meest moeilijke treden bekleed en andere James moet terugkomen om meer te vernissen.

Gisteren vonden we uit dat Katja en Kai beiden niet zouden hoeven werken vandaag. Dat was goed nieuws, want nu kunnen we vanavond met zijn allen Sinterklaas vieren. We hebben gisteravond al lootjes getrokken en gaan met zijn allen naar Target om de cadeautjes uit te zoeken.

Onderweg geven we elkaar ideeen, want veel nadenkwerk is er in minder dan 24 uur natuurlijk niet mogelijk. Ik heb Katja getrokken en heb zeker al een idee voor mijn gedicht. Nu nog hopen dat mijn cadeauidee ook voorradig is.

Als we bij de winkel aankomen zien we een schitterende zonsondergang. De lucht lijkt wel in brand te staan. De anderen gaan al naar binnen, maar ik moet er gewoon foto's van nemen. Helaas heb ik wel alleen mijn telefoon mee, maar die heeft een vrij goede camera, gelukkig.


Eenmaal in Target ren ik gelijk naar de Pillow Pets. Er is namelijk een Virginia Tech versie daarvan. Tot mijn teleurstelling zie ik alleen "gewone" dieren. Terug naar af, dus, wat Katja's cadeau betreft.

Terwijl ik na loop te denken over wat dan leuk zou zijn, denk ik in mijn ooghoek het donkerrood van Virginia Tech te zien. Zou ik dan toch geluk hebben? Tot mijn teleurstelling blijkt het wel een Pillow Pet te zijn, maar voor de Washington Redskins. Maar dan...kijk ik naar beneden en wat zie ik daar? Nog twee Virginia Tech pillow pets!!! Het lot is mij goed gezind.

Nu de vraag hoe ik dat grote ding ongemerkt kan afrekenen en meenemen. Ik zie geen teken van de anderen, dus sluit gauw bij een kassa aan. Tot mijn schrik zie ik Katja bij de kassa voor mij betalen. Ik fluister de caissier toe, dat dit voor haar verborgen moet blijven en hij heeft plezier in de geheimzinnigheid en stopt de Hokie gauw in een plastic tas.

Katja en ik zijn dus klaar, maar het is even wachten op de anderen. Toch hebben we volgens mij nog nooit zo snel gewinkeld in Target! Binnen het halve uur zijn we allemaal geslaagd! We zijn klaar voor een gezellig avondje Sinterklaas vieren.

Na de traditionele maaltijd van worstjes met brood en tomatensoep gaan we aan het dichten. Ik probeer mijn gedicht net als vorig jaar half Engels, half Nederlands te maken. Dat valt absoluut niet mee, vooral niet omdat Katja de hele tijd sms-t om te vragen, hoe dingen in het Nederlands worden gespeld. Ik vind het super, dat ze in het Nederlands schrijft, dus ik antwoord geduldig.

Tegen achten zijn we allemaal uitgedicht en liggen de pakjes in de Zak van Sinterklaas. Schaaltjes met pepernoten, marsepein en chocolademunten staan klaar, het feest kan beginnen. Rick bonkt hard op de voordeur en Kai sleept de zak naar binnen. Saskia deelt de cadeautjes uit.


Onderaan dit blog plaats ik de gedichten, die stuk voor stuk super zijn! Ik vind het zo knap van de kinderen en Rick, dat ze ook zo in het Nederlands kunnen dichten. Ze hebben daarbij heus ook hulp van het internet, maar toch. Geen van allen hebben ooit instructie in Nederlands lezen en schrijven gehad. Bij de gedichten heb ik ook de cadeautjes, die erbij hoorden gezet.

Zondag

De vertrekdag van de collegestudenten is alweer aangebroken. Rick haalt voor ons allemaal een Starbucks ontbijt, wat we nog met zijn vijven eten. Katja verzucht dat haar vrije week veel te snel om is. Daar kan ik alleen maar "amen" op zeggen!

Zij heeft gisteravond al ingepakt, want ze wil voor haar doen vroeg op pad. Om kwart over tien nemen we afscheid. Ze gaat een vriend hier in Vienna ophalen en hoopt dan het "zondag na Thanksgiving verkeer" te ontlopen.

Dat lukt niet helemaal, want de terugreis duurde voor haar vijf uur, maar dat is maar een uurtje langer, dan gewoonlijk. Katja heeft wijselijk de interstate zoveel mogelijk ontlopen en uitgevonden hoe mooi die sluipweg is.

Saskia en ik gaan intussen naar de sportschool. Het is alweer zulk heerlijk weer, dat ik het uur zo snel mogelijk voorbij wil hebben. Ik doe intervals op zowel de stairmaster, als de crosstrainer. Saskia gaat op de loopband, stairmaster en crosstrainer. Nog even rekken en strekken en we zijn weer klaar voor vandaag.

Kai is nog thuis, maar na de lunch raden we hem aan op weg naar Richmond te gaan. Op de radio hoorde ik al dat de I-95, net als de I-81, voornamelijk langzaamrijdend verkeer heeft. Kai zegt dat hij verder vandaag toch niets gaande heeft, maar vertrekt toch maar om een uur of half twee.

Uiteindelijk duurt het voor hem vier uur voor hij thuis is. Een traject dat gewoonlijk nog geen anderhalf uur duurt. Deze dag is niet voor niets een van de drukste verkeersdagen van het jaar!

Intussen wachten we op de loper meneer, James. Hij zei gisteren om tien uur hier te zijn, maar om twee uur is hij er nog niet. Dan gaat de telefoon en het is zijn manager Tim. James heeft een auto ongeluk gehad en kan vandaag niet komen. Op mijn vraag, of hij ok is, wordt snel "yeah, yeah" geantwoord, maar Tim weet het eigenlijk niet.

James is echt een heel vriendelijke oudere man, dus ik hoop dat er niets ernstigs met hem is. Tim is meer bezorgd dat wij niet boos zijn dat onze loper vandaag niet klaar zal komen. Pfff, zeg, het is toch veel belangrijker, dat zijn medewerker niet ernstig gewond is! Die loper komt er wel.

Rick en ik gaan verder met de versieringen buiten. Ik hang de lichtjes van het deck, terwijl hij op de ladder voor het huis de "ijspegels" van het dak gaat hangen. Dat vind ik toch altijd een beetje eng, dus ik ben blij, als het allemaal weer gedaan is.


Het voelde zo vreemd om al die sneeuwmannen en "Let It Snow" neer te zetten met 20 graden!



Het is weer heerlijk, buiten bezig zijn in korte mouwen. Natuurlijk gaat dit weer niet blijven, dus we profiteren van iedere warme zonnestraal. Ik ben zelfs een beetje verbrand! Pas als de zon achter de huizen is verdwenen en we weer van een mooie zonsondergang mogen genieten, gaan we naar binnen.

We zijn alle drie moe en bestellen makkelijk pizza. Nu we Zpizza ontdekt hebben, is dat een gezonde maaltijd. Ook Saskia is er dol op. Alles is organisch en met eerlijke produkten en weinig vet bereid. Ik heb vanavond een pizza met kip, zoete aardappel, mango chutney en kaas. Ik smul ervan!

Helaas is nu het lange Thanksgiving weekend alweer voorbij. Gelukkig duurt het nog maar een paar weken voor Katja en Kai weer thuiskomen voor hun Kerstvakantie.

Hier de gedichten van gisteravond:
Mijn gedicht aan Katja (de pillow pet, dus):
Sint is superblij dat Katja er dit jaar weer voor zijn verjaardag is,
It took some planning and he knows it was a near miss.
Maar vanavond zal het niet ontbreken aan lol,
Because Sint thinks Katja is totally a doll!
Katja doet allerlei school- en vrijwilligerswerk,
If Sint wouldn't be super proud of that he'd be a jerk!
Met HEAT vertelt zij over de gevaren van roken aan menige Hokie,
And that's of course completely okie dokie!
Zij werkt hard en studeert zich te pletter,
And follows all traffic rules to the letter (ahem!).
Veel jongens vinden Katja ook wel wat,
Especially those on her rescue squad!
Al flirtend worden er mensenlevens gered,
But Sint worries Katja doesn't often see her bed!
Misschien gaat slapen met een lekker kussen wat beter,
It has to be softer, cuter and greater!
Dus Sint helpt jou verder uit de droom,
Please unwrap this gift and take it home!


Van Saskia aan mij (Kerstmokken en Kerstoorbellen):
It's that time of year that me and Piet
Come down from Spain and act discrete
Sint and Piet gave lots of thought
About what you would like and I think that you will like what I brought
We know that every year you sit by the tree
Sipping eggnog and watching the Engles decorate it for free (inderdaad laat ik hen de boom versieren, ha ha!)
However, those eggnog mugs seem to always break
So we saw these gifts and those we had to take.
But those gifts we thought couldn't be enough
So we kept on thinking (man that was tough!)
But then we saw some shimmering things
That correspond with necklaces and rings
These gifts were difficult to bring here,
But they will spread some holiday cheer.

Aan Rick van Kai (afstandbestuurbaar helicoptertje):
Nu is een leuke tijd van het jaar
De familie is hier en Thanksgiving is klaar
We hebben al onze cadeauen gedelen
Nu is het tijd oom te spelen
"Wat zal ik voor Rick krijgen?" dacht Sint
Eigenlijk weet Sint dat je vliegende speeltjes leuk vind
Dus heeft hij iets bijzonders voor jou,
Hoopelijk word dit speeltje niet stuk zo gauw!
(Rick heeft al ettelijke afstandsbestuurbare speeltjes binnen de kortste keren om zeep geholpen)

Van Katja aan Saskia (een reismok en Kerstoorbellen):
Als Sint moet naar klas
Nempt hij een drinkje mee
Maar in de midde moet hij echt en plas
Omdat hij haat echt too veel thee
Kijk uit met dit cadeau en wees voorzichtig
Een heleboel thee en koffie is vrij vergiftig
Now Sint has run out of another creative Dutch rhyme
His brain is quite toasted
However he did not forget that it's almost Christmas time
"I am awesome and can buy lots of things for $20" to Zwarte Piet he boasted
Since Sint knows Saskia chills with lots of friends
And she tends to keep up with the latest trends
He successfully bought you not one but TWO of your most wanted things
So open thing one and find thing two, which conveniently for this rhyme also rings.

En Rick voor Kai (een mini tuner):
Sint en Piet zaten te bedenken
Wat ze Kai nu eens zouden schenken
Sinterklaas is weer in het land
En dat verstevigt de vriendschapsband
Dit is 't cadeau dat precies bij je past
Sint hoopt dat hij je daar blij mee verrast
Sint staat bekend om zijn goede smaak
En geschenken uitzoeken is zijn belangrijkste taak.
Sint of course in his wisdom and grace
Went shopping for Kai in a favorite place,
As he and the Piets know Kai is a musical lad,
They planned and plotted and finally were glad.
The goal was to help Kai out in his band,
To mix up some magic to make them best in the land.
Dit gedicht is bijna uit,
En het is ook wel genoeg voor de jongste spruit.
Dit is het cadeau waar je op zat te wachten,
Pak het maar dan hoef je niet langer te smachten.

23 reacties:

Bianca zei

Ha ha, Rick lijkt wel een heuse Texaan met die hoed ;-) het is bij jullie voor de verandering warmer dan bij ons, morgenochtend windchills van -7 celsius brrr ik wacht wel even met de kerstversiering tot het weer wat opgewarmd is.

Pascale zei

Geweldig, die gedichten! Zo leuk dat jullie die traditie aanhouden, ik ben echt onder de indruk hoe jullie kinderen en Rick ook in het Nederlands dichten.

Zpizza ziet er heerlijk uit, jammer dat ze er bij ons (nog?) niet zijn. Denver is toch wel wat ver weg om een pizza te halen!

Margreet zei

Prachtige gedichten en leuke kadootjes, hoor! Hier gaat het niet lukken met z'n allen, we zullen het met z'n vieren vieren.
De kinderen spreken vnl. Engels, maar als ze willen spreken ze het heel behoorlijk. Steven en Ruben kletsen er op los, het interesseert ze niet of het goed of fout is, de andere 2 zijn veel voorzichtiger.
Maar wat ik me nu weer afvraag: hoe kun je uitslapen met een hond? Tot 9 uur?? Ik sta elke ochtend om kwart over 6 op het grasveld, zucht.

Sally zei

ja leuk hoor dat sinterklaas feest en dat jullie nog steeds de traditie volhouden. Ook zeer kanp de gedichten en leuke kadootjes ook trouwens. Eerlijk gezegd is 5 dec hier behoorlijk verwaterd. Best jammer.
off topic: net als bij Margreet zijn onze huisdieren al vroeg wakker, zodra het licht wordt vragen ze om aandacht (al gooi ik Dinkel eerst even in de tuin en ga ik pas later voor de ochtendwandeling). Hoe krijg jij je beesten zo 'laat' wakker?

Marieke zei

Echt leuk dat jullie de Sinterklaastraditie er in houden en wat een leuke gedichten. Het lijkt me erg lastig om deels in het Nederlands en deels in het Engels te dichten.

Petr@ zei

Wat een ontzettend leuke Sinterklaas avond hebben jullie gehad. Ik blijf het maar knap vinden van Rick en de kinderen om te dichten in het Nederlands. En dan ook nog in zo'n korte tijd.

Ha ha, ik moest lachen om wat je schreef over Rick en zijn bestuurbare speeltjes. James heeft daar ook iets mee, maar ook bij hem blijft het nooit lang heel. Nu heeft hij een boot, maar dat is nogal lastig als die stil komt te liggen in het midden van het water. Zwemmend terughalen is vaak geen optie!

Erg gezellig weer, jullie Kerstversiering. Lijkt me inderdaad een vreemde gewaarwording: Kerstversieringen ophangen/neerzetten bij zulke warme temperaturen. Maar wel heerlijk genieten, want die winter gaat echt wel komen...

Familie Langens zei

ik vind het heel erg knap dat jullie allemaal zo goed rijmen en vooral die in het het nederlands.

Wij zitten midden in de sint tijd, ze hebben nu precies de goede leeftijd alhoewel ik een heleboel vragen krijg...Bij ons is het volgende week 2 x cadeautjes tijd en dan het weekend erna de kerstversiering en boom kopen. Leuke tijd hoor dit, ieder jaar weer gezellig alhoewel we dit jaar kerst wel anders zullen vieren...

Marie zei

Super super super leuk!

Martine zei

WOW! Wat superknap; die gedichten in het Nederlands. Menig "Nederlander" hier kan daar nog wat van leren! Erg leuk om te lezen! De kerstversiering is ook weer prachtig!

Anoniem zei

Met een :) dit blog gelezen!
Dit jaar heeft ons dochtertje voor het eerst een surprise gemaakt. Het is erg leuk geworden, eigenlijk zonde om weg te geven.....
(Ik zal geen foto sturen, anders belandt hij weer in de 'spam'.... ;) )
Marjon.

Anja zei

Wat goed dat het jullie ook dit jaar weer gelukt is om Sinterklaas te vieren met het hele gezin! En wat ontzettend knap van Rick en de kinderen om in het Nederlands te dichten! Het is geen makkelijke taal en zeker niet om in te dichten. Chapeau dus!!!

Wat een heerlijk weer hadden jullie dit weekend. Hier was het gisteren maar kil, koud en grijs. Nu schijnt wel weer lekker het zonnetje.

De kerstversieringen zien er ook weer erg leuk uit!

Anoniem zei

Te leuk die gedichten! Ik moet er deze week ook 5 maken, wij vieren het zondag (met de rest van Nederland neem ik aan)....
Fijne dag! Groet, Evelyn

Ineke zei

Knap hoor dat jullie allemaal gedichten in het Nederlands maken (mij lukt het nooit, laat staan in een 'vreemde' taal.

Leuke foto van Zorro in de zak van Sinterklaas.

Anoniem zei

Ze zijn weer geweldig die gedichten! Heb ze net voorgelezen aan mijn man en ook hij vindt het superknap dat ze in het Nederlands zo kunnen dichten! Onze complimenten vanuit Harderwijk.
Groetjes, Gerda.

MSCJ zei

Met veel plezier lees ik nog dagelijks jouw blog. Ik laat eigenlijk nooit een comment, maar was zo onder de indruk van de gedichtjes, dat ik het deze keer niet kon laten.
2 jaar geleden zijn we verhuisd uit Vienna (terug naar Belgie) en ondertussen zijn we nu in Texas, maar het is fijn om op de hoogte te blijven van wat er allemaal in Vienna (en met jullie) gebeurt. Vienna zit nog steeds erg in ons hart (alhoewel Texas ook heel fijn is, vooral dan het ontzettend mooie weer!).

Ik vind het in ieder geval erg knap dat de kinderen zo goed nederlands kunnen, vooral aan Kai een ongeloofelijke proficiat! Wij hebben zelf 2 kleintjes in huis en ondanks het feit dat zowel mijn man als ik er nederlands tegen spreken en de kids alles begrijpen, spreken ze zelf geen woord. Ze vragen alles in het Engels, en ik vind het erg moeilijk om het nederlands vol te houden met hen. Dus proficiat, echt knap van jullie om hen toch zo een goede voeling met Nederland te hebben gegeven.

Vooral blijven bloggen, het is de eerste website die ik s morgens lees!

Groetjes,
siri

Anja zei

Geweldig die gedichten, jullie hebben een gezellige sinterklaasavond gehad.

Sandrah zei

Zo knap dat ze allemaal in het Nederlands kunnen dichten, ondanks dat ze de geschreven taal nooit geleerd hebben. Erg leuk om te lezen en ja, je mag trots zijn!

Die pizza klinkt heel erg lekker. Sowieso vind ik organisch eten zo veel beter smaken dan gewoon.

Sandra

naomi zei

Hallo

Wat een geweldig weekend allemaal leuke dingen. Heerlijk om in korte broek de kerstversiering neer te zitten. Doet me aan Florida denken, maar voor mij hoort kerst toch koud te zijn.

Fijn dat jullie samen toch sinterklaas hebben kunnen vieren. Geweldige gedichten knap van iedereen. En zelfs ik gebruik internet voor rijm woorden. Blijf het altijd moeilijk vinden. Zeker het 2-talige is erg knap.

Super mooie versiering weer. Ziet er gezellig uit. Vindt het zo leuk om vanaf volgende week sávonds een grote ronde met de hond door de wijk te lopen. En dan lekker lichtjes kijken en genieten.

Rick lijkt net een maffia baas op die foto met die hoed.

Groetjes Naomi

Bibi zei

Ik heb genoten van de gedichten, iedereen heeft zo zijn best gedaan!:-)

Petra zei

@Bianca - Ha, inderdaad, LOL! Hier zal het helaas ook gauw weer kouder worden.

@Pascale - Ja, ik vind het ook knap van ze en leuk, dat ze het nog willen doen.

@Margreet - Grappig, ik heb je dat al eens willen vragen, omdat je soms in het Engels schrijft, wat de kinderen zeiden. Cosmo slaapt heel goed, realiseer ik me nu. Alleen als hij andere honden buiten hoort gaat hij blaffen, maar dat is meestal niet eerder dan half acht.

@Sally - Het is vooral aan Rick te danken, dat we het nog zo serieus vieren. En het is ook altijd wel heel leuk. De katten slapen niet bij ons, want die zijn me ook veel te vroeg, maar Cosmo slaapt lekker door.

@Marieke - Dat half Engels half Nederlands is zeker een uitdaging!

@Petra - Ja, die mannen! Dit is geloof ik al Ricks vijfde helicopertje. Hij blijft het proberen ;).

@Anne Marie - Jullie alvast veel plezier volgende week met jullie vieringen!

@Marie - Vond ik ook :).

@Martine - Katja was vooral trots op haar "vergiftig" en "voorzichtig" rijm!

@Marjon - Nu ben ik wel benieuwd, hoor. Laat me anders even weten hier, wanneer je hem hebt verstuurd voor het geval hij in mijn spam folder terechtkomt.

@Anja - Ja, konden we dat weer maar in een blik stoppen en halverwege januari openmaken!

@Evelyn - Succes met dichten!

@Ineke - Ja, he, zo echt kats, direct ergens inkruipen.

@Gerda - Bedankt voor de complimenten, leuk!

@Siri - Wat leuk, dat je een berichtje achterliet. Niet opgeven met de kinderen, hoor! Ze leren meer, dan je denkt. De kinderen van mijn zus (ook een stuk kleiner) spreken ook altijd Engels, terwijl mijn zus Nederlands met ze spreekt. Als ze dan in Nederland zijn kunnen ze opeens wonder boven wonder toch ook goed Nederlands spreken.

@Anja - Dat zeker!

@Sandra - Inderdaad, dat vind ik ook altijd.

@Naomi - Ik heb echt even geproesd om de Maffia baas, LOL! Rick vond hem ook grappig.

Petra zei

@B. - Dat vind ik dus ook zo leuk van ze!

Kristel Holsbeek zei

Wow zeg super gedichten!!!
Heel leuk jullie traditie!!
Prachtige langwerpige foto van de avond bij Target!!

alfuzosin 10 mg zei

A red-robed centurion, riding a white horse, leads the procession through the town. During the night, Sinterclass rides on the roof on his horse.