Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, april 03, 2009

Ter ziele, helaas

Als ik bij het stoplicht sta te wachten, op weg naar de sportschool, zie ik opeens een rare flits. Vrijwel onmiddelijk volgt zo'n harde donderklap, dat de van ervan schudt! Het begint zo hard te regenen, dat zelfs de snelste stand van de ruitenwissers niet helpt!

Gelukkig kan ik overdekt parkeren en naar binnen lopen, want anders was ik doorweekt geweest! Dat vind ik nog steeds een vreemd iets, die enorme onweersbuien vroeg in de ochtend. Ik kan me in Nederland niet herinneren ooit 's ochtends onweer gehoord te hebben. Ik weet nog, dat we de eerste keer hier met open mond het spektakel vanuit ons hotelkamerraam gadesloegen.

De meeste mensen zijn al weg voor spring break, dus we zijn maar met zijn vieren in de core training. Mijn buurvrouw Bets doet ook mee dit keer, gewoonlijk werkt ze op vrijdag. We hebben een interessant gesprek over Europese expats en immigranten.

Sharon trainde een paar dagen geleden een paar expat Britse vrouwen. Kennelijk bekleden hun mannen hoge posities, want ze wonen in landhuizen met personeel en alles. Maar wat Sharon niet leuk vond, was dat ze alles, wat Amerikaans is, afkraakten.

Dat is iets, wat sommige mensen, die hierheen verhuizen, inderdaad doen. Het is mij ook weleens opgevallen met Nederlanders. Mijn theorie is, dat men verwacht hier min of meer dezelfde maatschappij als "thuis" aan te treffen of de maatschappij in ieder geval denkt te kennen van films en tv. Als dat niet zo blijkt te zijn, gaan sommigen alles negatief met het thuisland vergelijken. Wanneer je bijvoorbeeld naar China verhuist, verwacht je al, dat je leven beduidend anders zal zijn. Ik denk (is mijn redenering, niet verder onderbouwd), dat je dan eerder bereid bent de verschillen te aanvaarden.

Hoe dan ook vind ik het niet netjes om tegen iemand van je gastland te gaan klagen over hoe slecht alles is in vergelijking met je thuisland. Doe dat met andere landgenoten. Bets, die ook een aantal keren in Europa heeft gewoond, is het daar helemaal mee eens.

Natuurlijk zijn er dingen anders en minder goed, maar omgekeerd zijn er in vrijwel ieder land ook dingen te vinden, die beter zijn, dan in het thuisland. De kunst is, daar zijn we het over eens, je juist op die dingen te concentreren en de rest te accepteren als uitdagingen, die nu eenmaal bij wonen in het buitenland horen.

Na de training ga ik nog een half uur op de elliptische machine, onderwijl naar de Daily Show kijkend. Zoals altijd lig ik dubbel en probeer maar niet te hard te lachen. Jon Stewarts gezichtsuitdrukkingen zijn geweldig.

Deze aflevering van gisteravond gaat over het protocol omtrent omgang met Koningin Elizabeth. Vooral omdat Michelle Obama een faux pas maakte, door haar arm om de schouder van de koningin te leggen. Conclusie van de Daily Show: Queen Elizabeth is giftig, daarom mag je haar nauwelijks aanraken. Op de site kun je het stukje zien onder "The Poisonous Queen".

Het is vakantie en slecht weer, dus waar willen Amerikaanse tienermeisjes dan naartoe? Juist, de mall. Ik zet Saskia en Samira af bij een druk Tysons Corner. Ze gaan shoppen en naar de film (Knowing, die Saskia doodeng vindt). Samira's vader zal ze om een uur of vijf weer ophalen.

Dan begint het wachten op de wasmachine monteur. Die zal tussen een en vijf uur komen. Ik bedenk me, dat ik wel erg veel was heb om allemaal vanavond bij Janet te doen. Gelukkig tref ik andere buurvrouw Jeanne thuis en mag ik daar de was van de kinderen doen. Ik ben dan wel erg blij met onze buren, want ik weet zeker, dat ik bij alle negen had kunnen aankloppen voor een wasbeurt.

Intussen is het waarempel zonnig en flink warm geworden. Ik besluit de wachttijd te veraangenamen door voor het huis te gaan lezen. Het boek, dat ik gisteren heb gekocht, raad ik van harte aan aan mensen, die van Indiana Jones-achtige verhalen houden. Het zit vol actie, vol geschiedenis en leest vlot weg.

Aangezien de monteur pas later komt, zeg ik de chiropractor af. De laatste scan wordt nu naar volgende vrijdag verzet. Ik was er liever vanaf geweest, maar ze hebben geen latere openingen.

Mike, monteur van A&E, komt om vier uur en is een heel vriendelijke man. Hij heeft maar een half oor nodig om de diagnose te stellen: de pomp is stuk. Deze machine is elf jaar oud en de kosten voor reparatie zullen tussen de $400 en $1000 liggen (afhankelijk van wat hij nog meer zou vinden).

Dat wordt dus een nieuwe machine en ik doe meteen een poll op Facebook over welk merk en model mensen daar hebben. Tijdens de vakantie gaan we uitzoeken welke we willen en zodra we terug zijn moet die gekocht worden. Wel balen, maar we hadden ook een schimmelprobleem met deze machine, dus ik zie ernaar uit een model te krijgen, waar dat niet meer het geval is.

Zodra Paul, Janets man, thuis is, kan ik er terecht met de tweede lading was. Een voordeel van Amerikaanse wasmachines is, dat een wasbeurt maar een half uur tot drie kwartier duurt. Voor we gaan eten kan ik hem alweer ophalen.

Rick en ik gaan onze spring break beginnen met sushi bij Sakana. Daar zit het vol en er zijn ook heel wat meeneembestellingen. De twee sushi chefs werken zich te pletter! Het is fijn te zien, dat het zo goed gaat met dit restaurant, maar we moeten wel lang wachten op ons eten erdoor. We krijgen een gratis bakje met lekkere edamame om alvast wat in onze maag te hebben.

Na het eten is het inpakken geblazen. We willen morgenochtend zo snel mogelijk op weg naar Myrtle Beach, South Carolina!

20 reacties:

Monique zei

Fijne vakantie!

hennyb. zei

Heel veel plezier in South Carolina, heerlijk zeg!
Veel succes met het kopen van een nieuwe wasmachine.

Ella, Iowa zei

Een nieuwe wasmachine uitzoeken. Ik kan me wat leukers voorstellen, maar je kan niet zonder! Ik heb een 10 jaar oude GE bovenlader met ouderdoms-kuren en de volgende zal niet weer een GE zijn!!!
Succes.
En heel veel plezier op vacantie. Wij hebben vanaf vanacht tot maandag-ochtend een winterstorm warning met blizzard-like conditions en op tot 14 inches sneeuw. Yeah!!! Ga ik toch ook liever naar South-Carolina.

Bente zei

Erg benieuwd welke wasmachine je gaat kiezen. Ik vind de Amerikaanse een ramp (ja, alles in Europa is beter :) ).
Ze wassen wel lekker snel, maar er wordt ook niks schoon. Ik had kleren die ik 6 maanden lang in de US had gewassen (niet schoon/werkkleren). 1x in mijn NL AEG en brandschoon.

Moet over 2 maanden ook wasmachine hebben, en ga ws. voor een voorlader (tegen schimmel/stank laat je gewoon het deurtje op een kier).

yvonne verhoeven zei

Ik heb bij best buy een siemens frontlader gekocht en zou geen andere machine meer willen en omdat hij het water erdoorheen spuit (je was ligt dus niet te weken in het water)wordt je was heel schoon en slijt het minder snel en je kan hem dus altijd stoppen en er was bij gooien.
Ik zou nooit een amerikaanse bovenlader met zo een schoep willen want ze wassen echt niets schoon. De eerste weken dat wij hier woonde heb ik mijn was in zo een amerikaanse machine gedaan en vondt het echt niets.
En ja na de was de deur open laten staan op een kier dan krijg je geen schimmel.

Annemiek zei

Wij hebben een LG waar ik wel tevreden mee ben.
Behalve dat mensen niet verwachten hoe anders de VS zal zijn, denk ik ook dat er veel mensen in de fase blijven steken na de honeymoon, de frustratie-fase.
Veel plezier in Myrtle Beach!

Bianca (Hollandranch) zei

Helemaal mee eens, je moet je aanpassen aan het land waar je verkiest te gaan wonen anders wordt het nooit een succes. Dat ik hier regelmatig geen hand krijg van een man kan ik mij niet druk om maken, dat is hier al jaren gebruikelijk en wie ben ik om dat te willen veranderen ? Maar er mag ook best kritiek worden geuit over het nieuwe land net als over het "oude land", het is nergens 100% halleluja (gelukkig ;-)
Wij zeggen ook wel eens tegen Texanen hier die klagen: kijk naar wat je hebt, de enorme wijdsheids van het land, de vrijheid die je hier hebt, dat is onbetaalbaar. En wees vooral blij dat je in dit prachtige land woont en mag wonen.
Voor ons is dit De Plek, wat zou het heerlijk zijn als we hier gewoon zouden kunnen blijven wonen zonder die achterlijke visumeisen (die gelukkig nu wel wat versoepeld worden) waardoor de kans bestaat dat een ambtenaar over een paar jaar beslist dat we misschien niet meer mogen wonen waar onze "ziel en zaligheid" ligt. Hier in Texas.
Dat is een stukje frustatie/kritiek op het immigratiebeleid hier maar dat was in Nederland niet veel anders. Hardwerkende mensen die nergens recht op hebben van overheidswege maar wel belasting betalen lijken minder rechten te hebben dan illegalen. Maar goed, dat is mijn frustatie, het is alleen omdat ik niets liever zou willen dan hier te blijven.

Succes met de aankoop van je nieuwe wasmachine !

Petra zei

@Yvonne en Bente -- mijn oude frontloader, die nu dus ter ziele is, had schimmelproblemen ondanks een open deur. Niet voor niets kwam daar een rechtszaak over. Ik zoek nu dus zeker een frontloader, maar niet per se een Europees merk. De Amerikanen, zo lees ik althans, hebben de laatste jaren grote vooruitgang geboekt met de front loaders. De Kenmore Elite staat heel hoog aangeschreven, op het moment staat die bij mij op nummer een (maar dat weet Rick nog niet ;)).

Peacegirl zei

Een beetje laat, maar heel veel plezier!

Anja zei

Inderdaad, je moet je aanpassen aan het land waar je gaat wonen.
Veel plezier in South Carolina!

Tink zei

Front loaders zien er imposant uit en ik geloof best dat ze beter wassen. Ze zijn helaas voor mij niet erg ergonomisch. Gebukt staan om 5 kilo natte was uit de machine te trekken is voor mij niet te doen. Met mijn top loader kan ik nog zelf de was doen, ik ben dus ook enorm blij met m'n top loader en heb nog nooit problemen gehad dat het niet schoon werd.

Heel veel genieten van je vakantie!

Marion2 zei

Ah, ik erger me ook altijd zo aan mensen die kritiek hebben op Amerika.

Ik vraag me altijd af waar ze al die wijsheid vandaan hebben en vind dat zulke mensen het niet eens verdienen om er heen te gaan. Zo!
Verbeter de wereld en begin bij jezelf, denk ik maar.

Lekker hoor, een paar dagen eruit. Geniet ervan!

Larissa zei

Balen dat de wasmachine echt kapot is! Wij hebben thuis een wasmachine van Bosch en die doet ook maar 39 minuten over een wasbeurt hoor! Dat is dan wel op kreukherstellend 30 graden en 800 toeren. Een wasbeurt op witte was/bonte was (voor handdoeken) duurt inderdaad wel een uur of langer. Maar ik was alle kleding altijd op kreukherstellend 30 graden, wat dus 39 min duurt. Verder hebben wij ook de optie 'snelwas' op de wasmachine zitten, dan duurt een was maar 15 min, ideaal! Over een maand ga ik op mezelf wonen en dan koop ik ook een wasmachine van Bosch. Ik vind wasmachines met de opening aan de bovenkant heel erg irritant, je moet er dan helemaal in gaan hangen om je was te pakken. Geef mij maar gewoon een wasmachine met de opening aan de voorkant, dan kun je wasmand gewoon op de grond zetten voor de opening en alle was makkelijk in je wasmand dumpen:)

Petr@ zei

Ik kan me helemaal vinden in jouw verklaring dat mensen teveel van hetzelfde verwachten in ook een westers land. Wat misschien ook meespeelt is de reden van emigratie. Een expat verhuist natuurlijk vaak van het ene naar het andere land vanwege het werk en niet persé omdat ze er graag willen wonen. Mensen die bewust voor een bepaald land hebben, zullen misschien minder klagen?

Succes met je zoektocht naar een nieuwe wasmachine. Niet het leukste klusje, maar uiteindelijk zul je er wel blij mee zijn.

Veel plezier in Myrtle Beach. Ik kan weer niet wachten op je verhalen en foto's!

Cisca zei

Jaha. Hier begint ook eindelijk de lente te komen. Jullie pleintje ziet er ook al aardig lenteachtig uit! Ben benieuwd of jullie al in de zee liggen op dit moment...

Martin zei

Wij hebben destijds (3 1/2 jaar geleden) bij Best Buy een wasmachine en droger gekocht van LG, type Tromm en zijn hier tot op de dag van vandaag zeer tevreden mee en hebben hier nooit problemen mee gehad, ondanks we soms wel 2 a 3 wassen per dag ermee gedraaid hebben, bijna elke dag.

Mochten ze stuk gaan, dan kiezen we beslist weer voor deze machine.

De was is er altijd schoon uitgekomen, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met het soort wasmiddel dat je gebruikt. Wij wassen altijd vloeibaar, hebben nog nooit poeder gebruikt.

Hier een plaatje, mocht je geinteresseerd zijn:
http://matosh.com/uploads/laundry-01.jpg

Over het schelden op Amerika, dat is inderdaad niet leuk, maar het ligt er wel aan waar over men scheld. Dingen in Amerika gaan nu eenmaal totaal anders dan in Nederland. Toen wij hier 4 1/2 jaar geleden heen verhuisden heb ik ook in het eerste jaar of anderhalf jaar wel eens flink gescholden over de gang van zaken. Ja, ook ik heb destijds in een soort van 'vergelijkingsfase' gezeten. Ik denk dat je als nieuwkomer ook vaak tegen een hoop dingen aanloopt dat je niet weet waar je moet zijn en als dan ook nog eens alles anders gaat hier, dan kan dit best frustrerend zijn.

Gelukkig gaat dit op een gegeven moment vanzelf weer over. Dit is vaak als je de dingen gaat begrijpen en kunt accepteren. Ik kijk nu nergens meer vanaop, weet hoe alles in Amerika werkt en doe gewoon mee. Ik heb geen keus en mijn leven is de laatste jaren dan ook stukken makkelijker. Sterker nog, ik weet al niet beter meer, hahaha...

Maar schelden over Amerika als land of mensen opzich, dat heb ik nooit gedaan. Ik zie zoveel voordelen hier, dat ik voor geen goud meer terug naar Nederland zou willen.

Sally zei

Beetje laat maar toch een fijne vakantie.
Hier is de stofzuiger ter ziele. De tweede al. Je mag dan wel niet afgeven op je 'gastland' maar veel spullen hiert zijn wel rommel. IK ga nu voor een europees merk haha.

Bibi zei

Wat Marion zegt daar kan ik me ook in vinden, ik heb kennissen en familieleden die nog nooit in Amerika zijn geweest, toch denken alles over dit land en al haar inwoners te weten en vooral er niet voor schromen om te klagen en op niets af te beledigen. Van mij hoeven die mensen ook niet bij ons langs te komen. Zo, da's eruit.
Over wasmachines, ik heb hier de Consumer Reports Buying Guide, ik zal je die pagina's even mailen, misschien heb je daar wat aan.
Groetjes, Bibi

Sophie zei

Veel plezier in Myrtle Beach! Ik hoop dat jullie er net zo veel plezier zullen hebben als Larissa en ik destijds hebben gehad!

Overigens: Ik heb jouw blog gelinkt op mijn website/blog. Ik vind het altijd erg leuk om het te lezen. Ik hoop dat je dat goed vindt.

Groetjes,

Sophie (Georgie)

Petra zei

Allemaal bedankt voor de wasmachine opmerkingen en aanraders. Sophie, natuurlijk vind ik dat prima :).