Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, februari 20, 2013

Brrr, is alles wat ik kan zeggen...

...Vrees niet, natuurlijk heb ik meer te vertellen, hoewel ik het grootste deel van de dag rillend doorbracht.  Het begint al vroeg, want ik hoor Saskia om half zes al bezig.  Ik merk dat ik het heel koud heb ondanks het dekbed over me heen.  Een blik op de thermometer op mijn klok laat elf graden zien.  Zo koud is het binnen de hele winter nog niet geweest!

Gauw trek ik een lange pijamabroek aan en maan Saskia zich warm te kleden.  Ik ga weer terug mijn bed in en het lukt me zowaar weer in slaap te vallen.  Met moeite sta ik om een uur of negen op.  Mijn spieren vinden deze kou duidelijk ook niet fijn en het was dom om het zo koud te laten worden in de kamer.

Na een paar koppen koffie en een bak yoghurt ga ik dus maar gauw naar de sportschool.  Daar lees ik mijn boek uit tijdens een uur intensieve cardio.  Dat warmt in ieder geval goed op.  Het is maar net boven het vriespunt en er staat een harde wind.

Daarvan hebben we deze winter erg veel met alle gevolgen van dien voor de verwarming. Thuis bel ik dan ook de verwarmingsmonteur maar weer eens, maar hij heeft nog geen antwoord van de fabriek van de verwarmingsketel.  Dat schiet dus niet op.

Met de zetelverwarming aan rijd ik naar Vienna voor wat boodschappen.  Ik zou bijna de hele dag in de auto blijven in die lekker warme stoel, want het lukt me maar niet om warm te blijven vandaag. Zodra ik een voet naar buiten zet gaat de wind door merg en been.

Gelukkig is mijn eerste stop de bank en die heeft een drive thru.  Niet nodig om naar buiten te gaan, dus, al moet het raam wel open om met de medewerkster op het televisiescherm te praten. 

Even overweeg ik ook bij Rite Aid door de drive thru te gaan, maar besluit Saskia's pil recept toch maar binnen te gaan halen. Dankzij "Obamacare", de bij veel Amerikanen controversiele nieuwe wet op de ziektekostenverzekeringen,  worden voorbehoedsmiddelen en andere preventieve gezondheidszorg helemaal gedekt door de verzekering.  Ik hoef dus niets te betalen.  Een goed iets, vind ik.

Het is inmiddels weer lunchtijd en ik ga langs Panera om soep en een halve sandwich te halen.  Het wordt vandaag weer de tonijnsalade sandwich op tomaat-basilicum brood en ik kan die iedereen aanraden.  Het is bijna alleen tonijn met net genoeg mayonnaise, zo lekker!

Net als ik klaar ben met eten komen de schoonmaaksters.  Ik neem van de gelegenheid gebruik om Cosmo mee te nemen voor zijn wandeling.  Oei. dat houd ik, ondanks mijn sneeuwbroek, niet lang vol.  De wind gaat door merg en been (en broek en handschoen).  Helaas voor Cosmo wordt het maar een kwartiertje voor ik verkleumd weer naar binnen loop.  Hoe mensen dat doen waar het maandenlang vriest is me een raadsel!

Op Facebook zag ik al dat Katja vandaag van plan was bloed te gaan geven.  Haar geschiedenis met naalden kennend en Saskia's ervaring gisteren nog vers in mijn gedachten heb ik daar al zo mijn bedenkingen bij.  En inderdaad, ik krijg een sms dat ook zij flauw is gevallen. 

Dat vind ik zo naar voor haar, want Katja probeert keer op keer haar vrees voor naalden te overwinnen en iedere keer gaat het mis.  Ze heeft niet eens genoeg bloed kunnen geven en ik kan merken dat dat haar dwars zit.  Ik schrijf haar dat ik trots ben dat ze het toch voor de zoveelste keer heeft geprobeerd.  Rick is ook altijd goed met bloed geven.  Ik mag het hier niet doen, onder anderen omdat ik uit een land met gekke koeienziekte kom (en omdat ik malaria had als kind).

Woensdagmiddag is yoga middag, maar net voor ik wil vertrekken sms-t Sharon me dat het vandaag is afgelast.  Mary Beths dochter, die zwanger is, moet naar het ziekenhuis.  Natuurlijk hopen we beiden dat er niets ernstigs is en ik voel me wat schuldig dat ik het jammer vind dat de klas niet doorgaat.

Als avondeten bestel ik sushi bij Yama.  Ik weet het, ik weet het, ik klaag de hele dag over kou en bestel dan koud eten.  Maar het is mijn favoriete eten en Rick is er (zeker in de winter) niet dol op, dus ik heb het alweer een tijdje niet op.  Het is echt weer even smullen, al moet ik Snickers en Cosmo soms letterlijk wegslaan, die vinden die vis ook niet te versmaden.


Saskia vertrekt naar Lawrence om daar haar huiswerk te doen.  Hoeveel daarvan gebeurt als ze samen zijn weet ik niet, maar haar cijfers zijn goed, dus ik heb geen  been om op te staan.  Zolang ze maar op de afgesproken tijd thuis is en dat is het geval.  In gezelschap van onze viervoeters kijk ik intussen naar leuke shows als Modern Family.
 
Close up van Cosmo, die schuldig kijkt omdat hij weet dat hij niet in Ricks stoel mag zitten

7 reacties:

bente zei

Vervelend dat het zo koud is bij jullie. Hier is het een beetje op en neer, maar zeker niet rond vriespunt.

Ik wist niet dat je geen bloed mag geven als je malaria hebt gehad. Ben ik meteen van mijn schuldgevoel af, want ik heb malaria gehad en ben ook verschrikkelijk met naalden.

Tineke zei

Ben je niet bang dat je waterleidingen bevriezen , als je verwarming het niet doet?
Ik duim voor je dat de verwarmingsmonteur gauw een oplossing vindt; er is niets zo erg als het koud hebben.
Gaat de angst voor naalden wel samen met de medische opleiding die Katja wil gaan volgen?

Marion zei

Ik heb het gisteren toevallig ook de hele dag koud gehad, de hele dag lopen rillen. Een tijd zitten werken en toen werd het te erg, heb ik een electrische plaid van mijn koukleumerige dochter gepakt en die in mijn bureaustoel om me heen geslagen. Toen werd het heerlijk warm.

We hebben toevallig gisteren Lincoln gezien, prachtige film. Hier in Europa is hij lang niet zo'n succes als in Amerika. Nu ik hem gezien heb begrijp ik dat ook wel. Als je niet echt goed op de hoogte bent van de Amerikaanse geschiedenis dan mis je veel. Iedereen weet uiteraard van de burgeroorlog maar lang niet alle details. Wij waren met twee vrienden die toch gewoon een universitaire graad hebben maar na een klein uur bekende één van hen er weinig van te snappen. Zoals het verband tussen het beëindigen van de oorlog en het afschaffen van de slavernij, waarom Lincoln dat amendement er nog even snel door wilde hebben. En dat ook al wilden de zuiderlijke staten zich afzonderen, dat er dan toch nog afgevaardigden uit het zuiden mee konden stemmen(je zou denken als men eruit gestapt is, kun je ook niet meer in de volksvertegenwoordiging zitten. En al die dingen, die maken het voor Europeanen toch een stuk moeilijker denk ik.

Maar ik vond het een prachtige film. Heb dus de hele tijd lopen dubben wie nou toch de echtgenote speelde, ik kwam er niet op. Tot ik je blog las, Sally Field natuurlijk!!! Ik vond haar ook geweldig in Brothers & Sisters.

Sandrah zei

Haha! Cosmo die schuldig kijkt. Daarvan hebben wij er ook een rond lopen. Die schuldige blik is dan zo aandoenlijk.

Hopelijk gaat de temperatuur bij jullie snel weer omhoog. Hier wordt inmiddels weer sneeuw verwacht.

Sandra

Sandrah zei

Haha! Cosmo die schuldig kijkt. Daarvan hebben wij er ook een rond lopen. Die schuldige blik is dan zo aandoenlijk.

Hopelijk gaat de temperatuur bij jullie snel weer omhoog. Hier wordt inmiddels weer sneeuw verwacht.

Sandra

Nina zei

@Tineke: Je zou het niet verwachten maar er zijn met name veel verpleegkundigen (en dus vast ook wel artsen, alhoewel die er minder mee te maken hebben) die last hebben van needle phobia. Het is vaak makkelijker een naald in een ander te steken dan te weten dat-ie in jezelf gaat... Dus nee, die angst hoeft geen belemmering te zijn bij medische beroepen. (Ik ben verpleegkundige, maar heb geen angst voor naalden)

Ik hoop dat jullie gauw iets horen over de verwarming, Petra! En heel iets anders: ik begreep een jaar of 6 geleden dat pilgebruik bij jongeren in de VS argwanend wordt bekeken - alsof je dan meteen zwanger raakt of dat het een vrijbrief is om vroeg seksueel actief te zijn. Het ging in at geval om een vriendin van mij die op medische gronden aan de pil was en een highschool year deed in geloof ik Kansas. Haar werd vanuit NL aangeraden om voor een jaar mee te nemen omdat het gevoelig zou liggen een recept te verkrijgen. Herken je dat of is het ****shit? Of zitten.jullie in een relaxte staat, of is het de invloed van Obama?

Petra zei

@Bente - Dat en de gekke koeien ziekte in Nederland maken dat ik geen bloed mag geven.

@Tineke - Nee, ik denk niet dat het koud genoeg is om de buizen te bevriezen. Katja heeft geen moeite met naalden voor anderen.

@Marion - Ik kan me helemaal voorstellen dat het moeilijk te volgen is voor niet-Amerikanen, die film. Ik vond het zelfs soms moeilijk te volgen, zo gecompliceerd. Duidelijk is dat de 13th amendment garandeerde dat de slavernij werd afgeschaft, vrede met het zuiden niet per se. Lincoln zorgde er daarmee voor dat het Zuiden geen keuze had als ze bij de Union wilden terugkomen. Voor ik naar de VS verhuisde wist ik bedroevend weinig van de geschiedenis hier en had waarschijnlijk net als jullie compagnons gereageerd.

@Sandra - Ja, die honden kunnen echt schuldig kijken, he?

@Nina - Inderdaad wat de naalden en Katja betreft is het zoals je beschrijft. Kansas is een veel conservatievere staat dan Virginia (hoewel grote delen van deze staat dat ook zijn), dus misschien was het daardoor anders met de pil. Hier is het heel gewoon dat tieners die slikken om allerlei redenen, eigenlijk gewoon net als in Nederland. Maar dat is zeker niet overal in de VS het geval.