Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, februari 03, 2013

Over Groundhog Day en de Superbowl

Zaterdag

Het is weer 2 februari en dus de vreemde "feestdag" Groundhog Day of Candlemas.  Dit wordt traditioneel als het middenpunt van de winter gezien.  Vandaag komen in verschillende gedeeltes van de VS "groundhogs" (een soort marmot) uit hun hol om te voorspellen of het nog zes weken zal blijven winteren of er een vroege lente komt.

De meest bekende groundhog is Punxsutawney Phil in Pennsylvania.  Als hij bij het naar buiten komen zijn schaduw ziet en zijn hol weer inkruipt, zal het winter blijven.  Ziet hij zijn schaduw niet dan is dat een teken voor een vroege lente.  Vandaag zag hij zijn schaduw niet, dus wordt het, als we hem mogen geloven (erg accuraat was hij nooit met maar 39%), een vroege lente dit jaar.

Daarvan merken wij vandaag nog niets.  Het vriest flink als Rick en ik naar Starbucks rijden.  Omdat Rick er morgenochtend niet zal zijn, halen we vandaag hier ontbijt.  Kai is ook al wakker, dus we eten het gezellig met zijn drieen.

Dan ga ik even snel naar de sportschool voor een half uur cardio.  Voor meer heb ik geen tijd, want Kai en ik moeten nog naar de bank om euro's te bestellen.  De bank blijft maar tot 14 uur open op zaterdag.  We bestellen de euro's, die hopelijk woensdag binnen zullen zijn.

Dan halen we dunne bagels bij Manhattan Bagel voor de lunch. Rick zorgt er nog voor dat Kai straks in Duitsland een plaatselijke SIM kaart in zijn telefoon kan doen.  Hij pakt in en om half vier komt de taxi naar het vliegveld voor hem aanrijden.  Rick neemt afscheid van Kai, want hij komt vrijdag na diens vertrek pas weer thuis.

Kai en ik doen onze Duolingo lessen met het haardvuur aan.  Saskia komt terug van haar excursie naar Virginia Tech en Radford.  Katja heeft hen rondgeleid bij Virginia Tech, met ze geluncht en ook meegeweest naar Radford. 

Saskia vond helemaal niets aan Radford.  Ieder college heeft kleuren en een mascotte, maar de "school spirit" verschilt erg.  Bij Virginia Tech (oranje en bordeaux rood, Hokies, de Hokie mascotte is een soort kalkoen) en James Madison University (paars en goud, Dukes, de Duke dog mascotte is een bulldog) is die school spirit veel duidelijker aanwezig dan bijvoorbeeld bij Radford.  Kai maakt dat niet zoveel uit, maar voor Katja destijds en Saskia nu wel.

 
Een betere foto voor het thema "Love" kan toch bijna niet?

We bestellen Zpizza, want die hebben ook een vegan pizza, zodat Saskia ook mee kan eten.  Daarna kijken Kai en ik filmpjes over polyglotten op zijn laptop.  Saskia nodigt een hele groep vrienden uit en pas nadat de laatste daarvan tegen middernacht vertrokken is, gaan we naar bed.

Ze spreken ook Nederlands, ik vind het erg knap:


Zondag

Er ligt alweer een laagje sneeuw vanochtend.  Veel stelt het niet voor, maar het is toch altijd wel mooi zo'n witte wereld.  Gisteravond vroeg Kai of we crepes als ontbijt konden gaan halen.  Prima, daar ben ik ook zeker voor te vinden.

Dat Crepe Amour een gat in de markt in Vienna heeft gevonden blijkt wel uit de rij wachtenden, die het piepkleine restaurantje vult.  Alle tien de stoelen zijn dan ook bezet, dus wij bestellen onze crepe to go.  Ik kies weer eens de Atlantico met gerookte zalm en spinazie en Kai heeft de heel lekker uitziende Carnivale met Nutella en fruit. 

Na deze brunch, want ontbijt kan ik het niet noemen, begeef ik me naar de sportschool.  Daar doe ik eerst een half uur intervals op de Stairmaster.  Waarom voelt dat toch altijd zoveel moelijker dan de crosstrainers, ik ben altijd weer blij als het klaar is.  Daarna nog een half uur op de crosstrainer en klaar is het weer voor vandaag.

Intussen sneeuwt het nog, maar het blijft niet liggen.  Vanavond ben ik door Serena uitgenodigd met haar naar een Superbowl party in de buurt te gaan.  Ik heb gehoord dat die buiten in de carport plaats zal vinden en vrees voor de kou in dat geval voor mijn spieren.  Gelukkig stelt Serena me gerust, de carport wordt tot een grote tent gemaakt en er zijn kacheltjes, die het heel behaaglijk maken. 

Saskia wil als haar huiswerk af is naar Lawrence.  Ik breng haar erheen en ben stiekem blij dat haar niet mogen rijden straf er bijna opzit.  Het heeft haar vrijheid zeker ingekort, maar was natuurlijk ook extra werk voor Rick, Kai en mij om weer chauffeur te moeten spelen.

Een traditie op Superbowl zondag is het kijken naar de Puppy Bowl op Animal Planet.  Het is zo schattig, die spelende puppies en het commentaar erbij is ook zeer vermakelijk.   De hondjes spelen "football" met speeltjes en de cheerleaders zijn egels. 
 

Na Saskia opgehaald en naar haar werk gebracht te hebben, maak ik me klaar voor het Superbowl feest.  Ik ben voor de Ravens (niet heel fanatiek, hoor, vind het ook prima als de 49-ers winnen), dus trek mijn paarse winterjurk aan.  Ik haal Serena op.  Zij heeft trifle gemaakt en ik heb een fles wijn mee.

Het wordt een gezellige avond, vooral omdat de Ravens het bijzonder goed doen.  We kijken op een enorm scherm in de carport.  Er zijn allerlei lekkere hapjes.  Ik probeer een kippenvleugeltje (niet mijn favoriet, maar typisch Superbowl eten) en neem een bakje heel erg lekkere chili.  Ook moet ik natuurlijk Serena's trifle proeven, die erg lekker is.

Beyonce heeft een mooie show tijdens de pauze en Baltimore scoret een historische touchdown van 109 yards.  En dan...gaan de lichten in het stadion uit!  Er kan niet gespeeld worden en het gaat minstens een half uur duren.  Ook iets wat nog nooit tijdens een Superbowl is voorgekomen.

Veel mensen nemen van de gelegenheid gebruik om naar huis te gaan, want de meesten hebben jonge kinderen, die morgen naar school moeten.  Ik heb het ook wel gezien en als ik mijn buurvrouw Delia hoor zeggen dat zij ook vertrekken, zeg ik dat ik wel met ze meeloop.  Oh, zegt ze, we hebben de auto, dus we kunnen je een lift geven.

Nou, dat laat ik me geen tweede keer zeggen, want door de koude avondlucht lopen vind ik niet zo aantrekkelijk.  Ik bedank de gastvrouw, die mij zo vriendelijk onthaalde, en Serena voor het uitnodigen en loop mee naar de auto.  Ik ben blij dat ik gegaan ben, want de sfeer was super.

Thuis heeft Kai de televisie niet eens aan.  Sporten kijken interesseert hem helemaal niet.  Ik zorg voor Cosmo en de katten en dan is de wedstrijd weer aan de gang.  Tijdens deze Superbowls zijn de reclames ook altijd heel leuk (en duur voor de bedrijven).  Het is bijna net zo vermakelijk die te kijken, als de wedstrijd zelf.  Er worden echter ook weleens reclames geweigerd om uitgezonden te worden, zoals deze in afgelopen jaren.

Na de stroomuitval scoort San Francisco een aantal keren achter elkaar en wordt de wedstrijd weer spannend.   Zelfs zo spannend dat het op de laatste minuten aankomt, wat zeg ik de laatste 4 seconden!  Maar uiteindelijk winnen de Baltimore Ravens wat ik toch wel erg leuk vind.  Ik ben ook blij toch naar een feestje geweest te zijn, die echte Amerikaanse atmosfeer is wel erg leuk om mee te maken.

PS: Reacties vind ik nog altijd erg leuk!

7 reacties:

Jurgen zei

De superbowl lijkt me geweldig om mee te maken. Ik heb gisteren via de app van de NFL zitten kijken op TV, maar vond de wedstrijd echt te laat. Jammer dat ze dit op zondag doen, want op zaterdag had ik er echt voor op gebleven. De reclames zijn inderdaad erg vermakelijk en erg duur. Niet zo gek natuurlijk als je in 1X zoveel mensen kunt bereiken.
De puppy bowl heb ik eens stukje gekeken, maar was waarschijnlijk te laat. Ik zag alleen maar slapende kleine droppies. :-)

Soraya zei

Wij hebben gisteren ook een Superbowl party gehad. We hebben bezoek uit NL dus dat was wel erg leuk dat hij dit ook eens kon meemaken.
Geniet nog even deze laatste paar dagen met Kai!

Anoniem zei

Ja, heb hem ook wel eens gekeken, de Superbowl. Maar toen moest ik de volgende dag niet vroeg op. Dan gaat het nog.
Punxsutawny Phil is mijn favoriet. Ik ben fan. Ooit ga ik het nog eens live meemaken, de prediction. Ha.
Knap he, polyglot zijn. Ik vind het ook al zo knap dat Kai Duits kent. En ook naar Duitsland gaat om de taal beter te leren. Chapeau hoor!
Groetjes Tine.

Els zei

Leuk dat Katja haar eigen zus kon rondleiden! Moet wel speciaal zijn.

Wij aten zaterdag pannenkoeken, ter gelegenheid van Lichtmis.

Wij waren vorig weekend niet in de ban van de Super Bowl, maar van het WK veldrijden dat dit jaar in de VS werd gehouden.

Ineke zei

En dan nu maar hopen dat de groudhog gelijk krijgt en het een vroege lente wordt.
Zag in de tv gids dat hier de film Groundhog Day (voor de zoveelste keer) wordt uitgezonden!
Fijne laatste dagen met Kai

naomi zei

Hallo

Ik heb youtube wat reclams gezien. Vondt die van de clysedales paarden erg mooi, en die van de volkswagen rascistisch haha. Verder ook de show van beyonce gezien, ik vondt de verlichting wat rot ogen.

Jammer dat dit op zondag is. Hoe lang is de half time eigenlijk? Volkslied erg mooi en bijzonder dat de kinderen van de school mee mochten zingen. Ik houdt wel van de american football westrijden. Ooit 1 hier in de Amsterdam Arena gezien. is echt nog een USA doel een echt wedstrijd bij houden. ik houdt van de sfeer met touchdown en cheerleaders. Zo lekker anders dan onze NL sporten.

Ik moet wel lachen om die gekke groundhog laat de lente maar langzaam komen alleen morgen weer sneeuw haha.

Thanks voor je beschrijving weer of deze geweldige beleving. Fijne dagen met Kai.

Petra zei

@Jurgen - Inderdaad, zondag is jammer, vinden veel Amerikanen ook, want die moeten natuurlijk maandag ook weer aan het werk.

@Soraya - Leuk voor jullie gast, want het is wel heel erg Amerikaans allemaal.

@Tine - Mij lijkt het ook leuk die ceremonie eens mee te maken en Phil te zien.

@Els - Ik las op het Alles Amerika forum al over het WK veld rijden. Daar hoorden we hier niets over (niet dat ik veel sport kijk, dus ik kan het met gemak gemist hebben)

@Ineke - Groundhog Day is natuurlijk perfect om op die dag uit te zenden. Dat gebeurde hier vast ook ergens.

@Naomi - Die Clydesdale vond ik zo lief! De half time duurt een kwartier. We krijgen hier vannacht weer wat sneeuw maar daarna gelukkig weer wat warmer.