Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, februari 24, 2013

Over injeras en Oscars

Zaterdag

Om te beginnen heb ik een administratieve mededeling.  Marion merkte op dat misschien niet iedereen weet dat ik (bijna) iedere avond de reacties op het blog van de dag ervoor beantwoord.  Dus wellicht ten overvloede, maar als je reageert krijg je dus van mij een reactie terug.

Nu ik niet naar New Jersey ben gegaan neem ik de gelegenheid waar om flink uit te slapen vanochtend.  Rick doet daar graag aan mee, alleen noemt hij het "sleeping in".  Ik heb dat altijd zo'n grappig verschil tussen het Nederlands en Engels gevonden.

Het is een miserabele, koude, miezerige dag. Na het ontbijt vertrek ik maar gauw naar de sportschool voor ik van gedachten kan veranderen.  Ik ben niet de enige die dit idee had, want bijna alle machines zijn bezet en er zijn een heel aantal bekenden.  Ik doe een uur cardio op de enige vrije ARC Trainer en heb gelukkig weer een leuk boek om te lezen en de tijd mee door te komen.

Op de terugweg haal ik voor Rick en mij lunch bij Noodles & Company.  Ik neem weer eens de Bangkok curry, dit keer ook met extra spinazie.  Zo zitten er acht verschillende groentes in, lekker en gezond, maar ook warm en behaaglijk. 

De middag besteden we rustig thuis. Ik leer weer een paar uurtjes Spaans op Duolingo.com en Saskia werkt aan verschillende achterstallige schoolprojekten, waarbij ze ook foto's uit haar babyboek moet copieren.  Het is altijd leuk en een beetje nostalgisch daar weer eens door te bladeren. 

Kai plaatst weer een aantal sneeuwfoto's uit Leipzig op Facebook.  Duidelijk heeft hij het daar naar zijn zin gehad en schrijft ze wel te gaan missen als hij maandag naar Marburg vertrekt.  Katja voelt zich gelukkig weer een beetje beter, want met studie, ambulancewerk en haar werk als serveerster heeft ze geen tijd om uit te zieken.

Voor het avondeten op deze grijze dag hebben Rick en ik zin in eens iets anders.  De keuze valt op Ethiopisch.  Dat hebben we alweer een paar jaar niet gegeten.  We kiezen er Meaza voor, want dat komt er van alle Ethiopische restaurants hier dichtbij (er zijn er meer dan ik dacht!) het beste uit op Yelp.

Als we eraan komen is er een Ethiopische bruiloft in volle gang in de zaal naast het restaurant.  In het restaurant is de muziek daarvan dus ook goed te horen.  Dat maakt het helemaal authentiek.  We bestellen een Ethiopisch biertje voor Rick en ik probeer de honingwijn.  Erg lekker, moet ik zeggen!

Dit restaurant staat erom bekend dat ze hun injera (pannenkoek van zurig deeg) van authentiek teff meel maken. Wij bestellen een rundvleesgerecht met groene paprika en een pittig lamsvlees gerecht.  Als groente nemen we collard greens (geen idee hoe dat in het Nederlands heet) met jalapenos.  Dit wordt allemaal op een grote schaal bedekt met een injera geserveerd.


Wij krijgen ieder ook een aparte injera en het is de bedoeling om het eten met een stukje daarvan op te scheppen en te eten.  Er komt dus geen bestek aan te pas, je eet met je handen.  Ik heb enorme trek en het smaakt superlekker.  Ethiopisch is niet iets wat ik iedere week zou willen eten, maar vanavond vind ik het heerlijk.  Rick smult naast mij net zo hard mee.  Veel blijft er dan ook niet over!

Helemaal voldaan gaan we weer huiswaarts.  Rick heeft intussen de film Hitchcock via de X-Box gedownload.  Die gaan we in ons theatertje in de basement kijken.  Het is een zeer onderhoudende film en het verbaast ons dat hij niet meer dan een Oscar nominatie in de wacht heeft gesleept.
 
Net of we echt naar de bioscoop gaan

 
Zondag

What a difference a day makes!  De zon schijnt stralend als we opstaan en als ik Cosmo uitlaat voelt het ook een stuk warmer dan gisteren. 

We halen ons zondagse ontbijt bij Starbucks waar het vandaag enorm druk is.  Gabe weet zonder dat ik het hoef te vertellen al hoe ik graag mijn venti Americano heb.  Ik besluit weer eens een spinaziewrap daarbij te nemen in plaats van het broodje groenteomelet.  Verandering van spijs doet eten, zullen we maar zeggen.

Na het ontbijt besluit Rick mij naar Anytime Fitness te vergezellen.  Rick doet het op het moment echt goed met sporten, want gisteren heeft hij ook Nike Kinect Plus gedaan beneden in de basement.  Zijn doel ik drie keer per week te sporten wat ik met de drukte op zijn werk momenteel erg knap vind.

Op mijn programma staat een uur afwisselend vooruit en achteruit "rennen" op de crosstrainer.  Al Wordfeud spelend en lezend gaat de tijd altijd lekker snel.   Ik vind het zelfs een beetje jammer als het uur voorbij is, want ik zit weer helemaal in mijn boek. 

Op de terugweg stoppen we bij Whole Foods voor de nodige boodschappen.  Ik neem ook weer eens een vrolijk bosje tulpen mee.  In de voortuin zag ik dat de narcissen al knoppen hebben en de tulpenbladeren al opkomen, dus hopelijk duurt het niet heel lang meer voor ze buiten ook weer bloeien.  Dit soort tekenen dat de lente echt ooit zal komen helpen mijn humeur flink.

Nu we toch bij Whole Foods zijn nemen we ook maar gelijk lekker veel gezonds mee om sandwiches te maken.  Die van mij maak ik van hun multigrain harvest brood met heel veel zaadjes erin.  Daarop heb ik Virginia ham, spinazie, wortel, rode paprika, tomaat, komkommer, champignons en mosterd.  Verrukkelijk!

Cosmo verdient allang weer eens een lange wandeling en met dit mooie zonnige weer geef ik hem die graag.  We lopen een stuk door de buurt en het is duidelijk dat iedereen van de zon geniet.  We zien heel wat bekenden en Cosmo wordt regelmatig door kinderen geknuffeld.
Spelen, Vrouwtje?

Om drie uur hebben we afgesproken met Kai te Skypen.  Dit is alweer zijn laatste avond in Leipzig.  Morgenochtend vertrekt hij naar Marburg.  Hij heeft het erg naar zijn zin gehad in dat huis en heeft er een aantal nieuwe vrienden bij.  Alleen sprak Kai er minder Duits dan hij had gehoopt, omdat veel van de anderen ook uit andere landen kwamen waardoor de voertaal toch vaker Engels was.  In ieder geval was het een goede ervaring voor hem.

Na het gesprek ga ik nog even buiten in de luwte voor het huis zitten.  Het is maar een graad of tien, maar de zon is al sterk genoeg om flink wat warmte te geven.  Lang duurt het niet voor de zon weer achter de huizen verdwijnt.  Gek te bedenken dat over twee weken de zomertijd alweer in zal gaan hier!

Als avondeten bestellen Rick en ik makkelijk Zpizza en vertrekken dan naar de basement.  Vanavond zijn de Oscar uitreikingen en die beginnen altijd met de interviews op de rode loper.  Dan zie je wat de sterren dragen.  Ik ben benieuwd wie er gaan winnen.  Ik heb dit jaar een groter aantal van de genomineerde films gezien dan andere jaren.  Ik hoop op Lincoln voor beste film (al waren Life of Pi en Silver Linings Playbook ook erg goed), Daniel Day Lewis voor beste acteur en Jennifer Lawrence voor beste actrice, eens kijken of ik gelijk krijg.

 
Een lieve foto van Snickers

9 reacties:

Anoniem zei

Blij te zien dat bij de ingang van jullie gezellig "theatertje" de affiches van Kasteelbier en Lindemans ophangen, wat wel pleit voor de Belgische Bieren.
Verder voor jullie allemaal een aangename week in het bijzonder voor Kay want voor hem zal het wel een nieuwe ervaring worden in Marburg.
Groetjes van Hilde uit B.

Anoniem zei

Fijn te lezen dat het je weer beter gaat!
Lian

Marie zei

wat een heerlijk weekendje! fijn dat iedereen weer gezond is en bedankt voor de update van Kai; fijn te horen dat het allemaal goed gaat in Duitsland!

naomi zei

Hallo

Wat een heerlijk weekend heb je gehad. Wat grappig verschil in woord voor uitslapen. sleeping in zou ik eerder vertaald hebben als inslapen en niet uit. haha.

Etiopisch zal ik niet zo snel voor kiezen denk toch te pittig en houdt daar niet van. Wel leuk om te doen en gewoon met de handen geen bestek. Best moeilijk denk ik nog. Je kan niet je vlees erop schuiven.

Heerlijke zondag en jammer dat Lincoln niet gewonnen heeft. Wel bijzonder dat Michelle een oscar uitreikte vanuit white house.

Blijf het toch raar vinden dat deze grote evenementen zoals oscars en super bowl allemaal op zondag avond gehouden worden. Veel mensen moeten werken op maandag en hebben de streng gelovigen in USA daar nooit problemen mee? Als dat gedoe op zondag.Dat warenw eer wat van mijn gedachten gangen.

En ik vindt jouw reactie altijd erg leuk op de berichten.

Liefs Naomi

Anoniem zei

Hallo Petra,

Fijn dat Kaj het zo naar zijn zin had in Leipzig. Voor jullie als ouders op zo'n grote afstand wel een heel fijn gevoel.

Hopelijk gaat hij het in Marburg net zo goed naar zijn zin hebben.

En vervelend dat je zulke spierklachten had. Maar ik begrijp dat het nu weer beter met je gaat?

Hier gaat het overmorgen weer wat beter weer worden. De laatste sneeuw (hopelijk ook echt de laatste sneeuw van deze winter) die gisteren is gevallen, is nu gelukkig weer bijna weggesmolten.

Groetjes,

Anika

Claudia zei

Haha, wat erg - als ik een woord of term zie die ik niet ken móet ik gaan zoeken, en dus heb ik zojuist als een gek zitten googlen op collard greens.

Collard greens maken deel uit van de boerenkoolfamilie (brassica oleracea) - voor zover ik heb kunnen achterhalen wordt deze groente Italiaanse heirloom boerenkool of Lacinato genoemd (variant: sabellica lacinato). Het belangrijkste verschil met (de in NL bekendste) krulboerenkool is dat deze variant niet winterhard is, en de bladeren als gevolg van strenge vorst week worden en niet meer 'krullen'.

Nou, is dat geen leuk weetje? :o)

Wendy zei

Wat leuk dat Kai het zo naar zijn zin heeft in Duitsland! Ik had geen idee waar Marburg ligt maar dat is dichtbij Nederland! Wist je trouwens dat er ook eendorpje in Duitsland Kai heet?

jolanda zei

Hier in Nederland is nu een hoop gedoe over koopzondag. Veel gelovigen en kleine winkeliers willen dat niet. Is er in de VS wel eens discussie over of streken waar winkels op zondag dicht zijn?

Ik moest Marburg ook googelen. Ik ben er nog nooit geweest. Welke vakken gaat Kai daar volgen? Heeft hij veel vrije tijd en uitstapjes bedacht? Koblenz en Trier zijn mooie steden en per trein (langs de Moezel) bereikbaar.

Petra zei

@Hilde - Ja, Rick is dol op Belgisch bier en wil daar ook graag een bar maken t.z.t.

@Lian - Dank je, het is erg op en neer op het moment

@Marie - We vinden het echt super dat Kai het zo naar zijn zin heeft.

@Naomi - Ethiopisch hoeft niet heet te zijn, hoor. Dat bepaal je zelf. Ik heb nog nooit klachten van religieuze kant gehoord over de zondag, maar ik ken hier ook niet zoveel religieuze mensen. Wel had ik het zelf ook liever op zaterdagavond allemaal.

@Anika - In Marburg komt Kai min of meer in een gespreid en begeleid bedje terecht. Zijn avontuur in Leipzig was minder "veilig", dus blij inderdaad dat alles goed is gegaan. Mijn spierklachten komen en gaan op het moment, ik kan niet wachten tot het echt weer warmer wordt.

@Claudia - Hee, bedankt voor het opzoeken! Ik zag al zoiets als "boerenkool" voorbij komen, maar wist dat het dat niet echt was, want dat heet hier "kale".

@Wendy - Nee, dat wist ik niet, ik ga gelijk krijgen waar dat dan ligt!

@Jolanda - Het is hier echt al vele jaren een 24-uurs economie en daar is iedereen aan gewend. Wel vind je in de meer religieuze gebieden dat er zondags bijvoorbeeld geen alcohol wordt geschonken en daar zullen winkels wellicht wel vaker dicht zijn, vooral kleinere winkels. Kai gaat verder met Duits, taal, grammatica en literatuur. De eerste zes weken heeft hij iedere dag les, daarna twee dagen per week en dan wil hij ook wat gaan reizen (waaronder naar Nederland 30 april).