Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, februari 21, 2013

Vlinders en orchideeen

Wijs geworden na gisternacht ben ik vannacht in mijn lange broek pijama (de enige, die ik bezit, overigens) gaan slapen.  Daar heb ik geen spijt van, want het is weer een koude nacht.  Saskia heeft een late start vandaag, dus we slapen lekker tot tegen negenen uit.  Alleen wekt Cosmo's geblaf in antwoord op buurhond Dallas, grrr!  Ik wou dat de buren die hond geen eigen deurtje hadden gegeven!

Saskia vertrekt naar school en ik naar de sportschool.  Daar doe ik een uur cardio op de ARC trainer.  Die kun je op verschillende hoogtes en verschillende zwaartes instellen.  Ik wissel die twee dingen af en krijg zo een gevarieerde routine. Intussen ben ik weer helemaal in mijn boek, niets literairs, maar het leest lekker weg.

Thuis laat ik Cosmo gauw uit, rillend van de kou en wind.  Daarna maak ik me klaar om naar Washington te gaan.  Oplettende lezers zullen gemerkt hebben dat mijn tolerantie voor de kou ernstig verminderd is.  Aangezien ik van mezelf weet dat de winter blues nu makkelijk toeslaan dwing ik mezelf erop uit te gaan en kleur en warmte op te zoeken.

Claudia bood vriendelijk aan dat ik een van haar parkeerpassen mag gebruiken om in haar buurt tegenover de metro te parkeren.  Het is ook leuk haar weer even te zien, want dat is ook alweer maanden geleden.  Lang praten kan niet, want Claudia is bijleslerares en heeft een student boven.

De wind gaat door merg en been als ik het kleine stukje naar de metro loop.  Ik check even gauw of ik genoeg geld op mijn Smartrip kaart heb staan.  Die momenten zorgen ervoor dat ik de trein net mis!  Gelukkig komt de volgende al snel.

Al lezend gaat de metrorit zo snel dat ik bijna mijn uitstapstation mis!  Bij Federal Triangle stap ik uit en loop via Pennsylvania Avenue naar de Franse bakkerij Paul.  Onderweg valt het me op dat het druk is met toeristen, zowel Amerikanen als buitenlanders.  Duidelijk is Washington een steeds populairdere bestemming, goed om te zien. 

Bij Paul is het ook druk, dus ik bestel mijn broodje gerookte zalm voor de zekerheid "to go".  Gelukkig komt er net een stoel vrij aan de gemeenschappelijke tafel met uitzicht op de National Archives.  Ieder hapje van dit broodje smaakt zo ontzettend lekker! 

Als het op is, loop ik naar het Natural History Museum. Na de tassencontrole loop ik naar de tweede verdieping en koop een kaartje voor de vlindertuin.  Ik moet even wachten voor ik naar binnen kan, want er is net een grote groep binnen.  Na een tiental minuten mag ik de warmte en mini tropen binnenlopen.

Het is vrij druk in het museum en hier ook, maar na een twintigtal minuten heb ik de vlinders even voor mezelf.  Althans, met de vrijwilligster, die erover waakt.  Zij heeft heel wat interessante informatie over de verschillende soorten.  Eigenlijk wilde ik alleen fotograferen, maar luister met graagte naar haar uitleg over de verschillende manieren van eten van de vlinders en hoe een ervan eruit ziet als een slang, super mimicry!  Dat laatste had ik absoluut niet opgemerkt!


Met heel wat foto's verlaat ik de vlindertuin weer.  Voor ik naar buiten mag moet er gecheckt worden of ik lifters mee heb, maar geen gevleugelde zesvoeters hebben me naar buiten begeleid.  Eerder in de vlindertuin zat er wel een in mijn haar en dat voelde ik goed.  Als de deur naar buiten wordt geopend is er ook zo'n sterke tegenwind dat welke vlinder op je dan ook meteen terug de tuin in wordt geblazen.

Met Rick ben ik een paar weken geleden al naar de orchideeententoonstelling beneden geweest. Toen had ik echter mijn SLR toestel niet mee en bovendien een ongeduldige niet geinteresseerde man.  Ik loop dus naar de eerste verdieping en fotografeer zoveel mogelijk van de orchideeen.  Wat zijn ze weer prachtig!  Dit jaar is het in dit museum, volgend jaar weer bij de Botanic Garden. Het is hoe dan ook een genot van kleur en pracht in de wintermaanden.

Als ik alle orchideeen uitgebreid bewonderd en gefotografeerd (nou ja, bijna allemaal) heb, loop ik weer richting metro.  Er is vertraging, maar dat merk je hier eigenlijk nooit zo, tenzij het urenlang is.  Binnen de tien minuten zit ik weer in de trein.  Gelukkig zijn een heel aantal van de foto's wel gelukt (een heel aantal ook helemaal niet).

Na Claudia haar parkeerpas teruggegeven te hebben en ook nog even naar ons vroegere huis tegenover haar te hebben gekeken, rijd ik weer huiswaarts.  Daar zie ik Saskia nog net voor ze naar haar werk gaat.  Rick belt ook net dat hij weer veilig is geland.

Rick is helemaal blij weer thuis te zijn en ik om hem weer hier te hebben.  Hij stelt voor om bij Pazzo Pomodoro te gaan eten en daar zeg ik geen nee tegen.  We gaan aan de bar zitten en bestellen wijn en bier en delen een bord met verschillende prosciutto's. 

Rick bestelt de lasagne als hoofdgerecht en ik een pizza met groentes, mozzarella en feta.  Alleen komt die feta er gewoon koud bovenop, niet lekker! De serveerster neemt hem terug om te vragen de feta te smelten.  Ik krijg een nieuwe pizza, die nu helemaal geen feta heeft. 

Dat bemerk ik pas na een paar happen, maar ach, kan me niet echt schelen.  Het was toch "overkill".  Toch zeg ik er iets over en totaal onverwachts wordt de pizza van de rekening gehaald.  Teveel gedoe om het goed te krijgen, volgens de serveerster.  Nou daar klagen we natuurlijk niet over!

Nu is het lekker voor de open haard liggen en gekke shows kijken.  Eindelijk heb ik het warm genoeg!  Zelfs bij het restaurant had ik mijn jas aan en waren mijn handen en neus koud.  Ik fantaseer over mijn heel warme rondleidingen in de zomer.  Herinner me daar even aan als het zover is1

Foto's van vandaag staan hier.

PS: Mag ik nog eens zeggen dat ik reacties erg leuk vind? Vandaag meer dan driehonderd bezoekers en vijf reacties.  Wie zijn jullie en wat vinden jullie van dit blog?

18 reacties:

Becs zei

Ik ben ook helemaal klaar met de koud, wat mij betreft mag de zomer zich inderdaad aanmelden. Wat leuk om zo een dag door te brengen tussen de vlinders en de bloemen!

Sonja zei

Met veel plezier lees ik je avonturen uit je hoekje... en reageer omdat je het kennelijk op prijs stelt, dat wist ik niet. Ik geniet van je verhalen, met name de reisverslagen. Je foto's zijn schitterend en je liefde voor DC deel ik, zo'n geweldige stad. Ik ben een 'Amerika-fiel' en heb al een behoorlijk aantal staten en steden bezocht. Momenteel overwinteren wij (mijn Engelse hubby en ik) in Florida. Oh ja en Cosmo, de aristocraat, wat een schitterende hond!

Pascale zei

Ik lees nog steeds trouw mee! Ja, van die winter heb ik ook genoeg. Maar ja, in juli zal ik nog harder klagen over de hitte, denk ik.

Heerlijk als je rustig in je eentje kan fotograferen, hè? Mooie foto's!

Anoniem zei

Heerlijk dat je even kon ontsnappen naar de vlinder tuin, wat prachtig zijn ze toch. Ook de orchideeen zijn zo mooi.
Nog even doorbijten met de kou, ik zie bij ons volgende week betere temperaturen komen hopelijk ook bij jullie.
Alvast een mooi weekend, Bea

Anoniem zei

Er is ook al een paar dagen een snijdende wind.... zondag krijgen we wellicht ook weer sneeuw....

Fijn weekend,
Groet, Evelyn

Anoniem zei

Mooi die foto's van de orchideëen.

Weet je nog dat wij een klein jaar geleden ook druk orchideëen aan het fotograferen waren in Washington?

Nog 2,5 week en dan ontsnap ik de Nederlandse winter voor 6 dagen, in Spanje.

Groetjes,

Anika

Anne-Sophie zei

Hoi Petra - hier een trouwe lezer maar niet zo trouwe reageerder. Je blog is altijd interessant - wat je allemaal onderneemt in de omgeving, en wat de kinderen doen. Ik neem me meteen voor om vaker een berichtje achter te laten! Prettig weekend!

Anoniem zei

Hoi Petra
Ik lees je verhalen elke keer met heel veel plezier, ik kijk er zelfs naar uit.
Groetjes Mieke

Maria zei

Het eerste wat ik doe 's morgens is je blog lezen, zo gezellig. Ik geniet van je verhalen over je huisdieren (wat een geweldige hond) en al het lekkere eten.
Jammer dat het zo koud is, ik kan er ook slecht tegen. Hier in British Columbia hebben we practisch geen winter gehad, wel vrij veel regen.

Jeanny zei

Ook een reactie uit Oisterwijk: het blijft leuk om je blog te lezen. Zojuist zelfs uit 2003 en 2004, haha, omdat we in oktober naar de Indian Summer komen, even kijken wanneer deze toen begon. Ik ga de andere jaren ook nog even lezen: erg leuk om de foto's te zien van de kinderen, die toen nog erg jong waren. Niet leuk voor je, dat je zo'n last hebt van je ziekte. Ik leef met je mee!!
Groetjes!!

Anoniem zei

Lees al sinds geruime tijd je blog en kan er echt van genieten hoe je veel dingen beleefd en weer geeft..je prachtige foto,s die je maakt...ga zo door hoor!

Wat me nog steeds verwonderd is,dat jullie zo vaak,bijna iedere dag uit eten gaan,ook qua ontbijt...is dat daar zo de gewoonte?
Voor mij onvoorstelbaar..maarja ik leef niet in Amerika he..
Ja ik ben de winter ook moe hoor..maar de lente komt eraan hoor,nog even geduld.

Groetjes Joke uit Nederlands Limburg

Anoniem zei

Beste Petra,
Wat een mooie kleurrijke dag heb jij gehad.
Vlinders en orchideeën, kan het nog beter in deze koude dagen en wat mooie foto's om van te genieten.
Ik heb "Lincoln" ook gezien deze nam. en is zoals ik verwacht had zeer goed meegevallen.
Nog groetjes van Hilde uit B. en een gezellig weekend.

Anja zei

Prachtige, kleurrijke foto’s heb je gemaakt.
Vervelend dat je zoveel last van de kou hebt, gelukkig gaan we de goede kant op over een maand begint de lente!!

Anoniem zei

Net terug van boodschappen doen, wat viel dat tegen zeg! Vanmiddag viel het nog wel mee maar nu in de avond is de wind aangetrokken en snijdend koud. Ik gooi maar gauw een lekkere neut in de koffie om warm te worden.
Prettig weekend Anja L.

naomi zei

Hallo petra

Ik vindt het knap dat je jezelf zo hebt kunnen motiveren om alleen naar het museum te gaan. Ik moest me vandaag echt verplichten om uit bed te komen en boodschappen te gaan doen. ik wildde gewoon die kou niet in. zulke gemene koude oostenwind. ik haat het.

Grappig dat jij Les miserables niet aantrekt. ik vondt de musical heel mooi, maar de film een tikje apart alles zingend maar niet super qua kwaliteit. Ik vindt het verhaal van de franse revolutie wel heel interessant. Ik heb dat zelf met the wizard of Oz vanaf kleins af aan heb ik een hekel aan dat verhaal. Zelf de variant met micheal jackson.

Ja ik heb gister niet gereageerd geen tijd/zin om op de laptop te gaan. Ik zei nog tegen Roberto over een maand kan Petra al weer van de bloesem gaan genieten. De lente komt eraan.

Liefs Naomi

Petra zei

@Becs - Ja, jullie hebben vast ook nog veel meer sneeuw dan wij.

@Sonja - Oh, wat leuk dat je reageerde. Inderdaad vind ik reacties erg leuk. Het moet natuurlijk nooit een plicht worden, maar die lees ik bij mijn ontbijt :).

@Pascale - Ja, alleen fotograferen vind ik toch wel het fijnst, tenzij ik met andere fotografen ben

@Bea - Ik weet het, de lente komt.

@Evelyn - Misschien is eind februari wel het punt waarop iedereen er gewoon genoeg van heeft.

@Anika - Onvoorstelbaar dat er alweer bijna een jaar voorbij is sinds jij hier was! Alvast veel plezier in Spanje.

@Anne Sophie - Dank je! Leuk dat je een berichtje achterliet.

@Mieke - Dat vind ik echt bijzonder dat mensen mijn verhalen zo graag lezen.

@Maria - Ook zo'n mooie provincie, British Columbia. Bedankt voor je berichtje.

@Jeanny - Ha, grappig dat je zo ver terug leest. Ik doe het ook weleens, heel grappig om te zien hoe alles anders is en toch hetzelfde.

@Joke - Uit eten gaan is zeker meer de gewoonte hier dan in Nederland. Wij gaan volgens mij wel vaker uit eten dan de Amerikanen om ons heen. Ik ken ook zeker mensen, die vrijwel nooit uit eten gaan.

@Hilde - Ik ben blij dat je de foto's kon zien. Leuk dat je Lincoln ook goed vond.

@Anja - Daar houd ik me maar aan vast

@Anja - Oh, verschrikkelijk, zo koud!!

@Naomi - Ik moest ook wel wat overwinnen om te gaan, hoor, maar was blij het gedaan te hebben.

Marion zei

Mag ik je een tip geven? Ik reageer laat dus waarschijnlijk ben jij zelf nog één van de weinigen die deze reactie leest.

Jij hebt de gewoonte om vaak ook nog aan het eind bij al je reacties te reageren. Echter dat weet natuurlijk niet iedereen.
Ik denk dat ik hier nu al bijna 10 jaar mee lees maar het duurde ook bij mij even voor ik dat in de gaten had.
Zeker voor de nieuwe mensen die hier nu reageren zou ik, als ik jou was, even in je gewone blog vermelden dat je vaak bij de reacties nog reageert. Zodat de kans zo groot mogelijk is dat anderen ook jouw reacties op hen zien. Voor jou is het waarschijnlijk heel logisch en ik denk dat jij een melding krijgt van een reactie, maar de rest krijgt die niet.

Aan de andere kant ben ik misschien de enige die het niet meteen in de gaten had en is er dus geen enkel probleem.

Ik denk dat wanneer ik eens veel tijd heb, een keer jaaaaaaaaaaaren terug ga lezen om te zien waar ik ongeveer begonnen ben met je te volgen. En zeker ook om te kijken hoeveel jonger de kinderen toen waren.

Hoe is het met Kai?

Petra zei

Goed idee, ik zal het in mijn volgende blog schrijven. Met Kai gaat het prima. Hij post af en toe foto's van een besneeuwd Leipzig of een groot bord met wurst en sauerkraut. Hij gaat maandag naar Marburg om met zijn studie te beginnen. Zo te zien was dit "Workaway" bezoek aan Leipzig een groot succes voor hem.