Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, oktober 05, 2014

Dag 3 en 4 Londen: Pubs, Tower en Greenwich

Zaterdag

We hebben besloten het vandaag wat rustig aan te gaan doen.  Na weer een ontbijt van English muffin met Oud Amsterdam smeerkaas en een kop van Marie-Annes heerlijke koffie doe ik boven een dubbele "Max Capacity" routine.  Weliswaar zonder gewichten, maar na het halve uur heb ik het gevoel goed bezig te zijn geweest.

Dan maken we ons klaar voor een wandeling door de buurt met een van Marie-Annes yorkies, Lulu.  Natuurlijk begint het net als we aan onze wandeling beginnen te regenen. Niet getreurd, we hebben regenjassen aan en paraplu's mee.

We lopen door de mooie oude Victoriaanse buurt langs verschillende pubs.  Dan lopen we over de markt in Islington en Marie-Anne koopt een aantal dingen.  Inmiddels loopt het al tegen lunchtijd en we brengen Lulu thuis en lopen dan naar de Albion pub.

Daar bestellen we beiden bietensoep, die ontzettend lekker is.  Ook delen we de gerookte zalm, een erg lekkere lunch, dus.  Daarbij drinken we een pint cider, ook erg lekker.  Het is gezellig binnen op deze regenachtige dag.


We bedenken wat we vanmiddag kunnen doen en Marie-Anne vindt het London Canal museum.  Daar kan ik met de Londen pas zo in en Marie-Anne betaalt de vier pond toegang.  Het is wel interessant om te lezen over de geschiedenis van de kanalen in Engeland.  Ook was dit de oorspronkelijke ijsopslagplaats van Carlo Gatti, die een groot chocolade en ijsmaker was.

Groot is het museum niet, dus na een half uurtje zijn we er uitgekeken. We besluiten nog een pub op te zoeken, dit keer de Victoriaanse The Crown pub.  Daar is het gezellig en warm binnen.  We drinken wat en kletsen wat en lopen dan terug naar huis.

Daar computeren we wat en kijken tv.  Intussen komt de zon ook weer tevoorschijn.  Om een uur of half vijf lopen we naar Brown's waar ze afternoon tea serveren.  Dat willen we als avondeten eten.  Helaas blijkt bij aankomst dat we niet de enigen zijn, die dat wilden eten en ze zijn uitverkocht.

Geen probleem, restaurantjes te over en we strijken neer bij Carlucci's.  We nemen beiden een heerlijke kipsalade en lopen na het eten naar het Angel tubestation. We stappen bij het Victoria station weer uit, want Marie-Anne heeft kaartjes voor Wicked daar.

Eerst zoeken we de Swatch winkel, want de batterij van mijn horloge is leeg.  Helaas is die gesloten en zal ik het maandag nog eens proberen.  We halen de kaartjes voor Wicked op bij het theater en hebben dan nog ruim een uur.

Tegenover het station is de hele grote (en drukke!) Shakespeare pub.  Daar drinken we een wijntje en tegen zevenen gaan we naar het theater.  Daar hebben we goede stoelen en het is weer een geweldige show.  Wicked is een van mijn favoriete musicals, de liedjes zijn zo mooi en het verhaal ook.  Ik vind het ook super een show in Londen mee te maken.  Het is toch weer anders, dan in New York.

Het is al na tienen als we weer terug naar het station lopen.  Met de tube zijn we gauw weer terug.  We drinken nog even wat en zoeken dan gauw ons bed op.

Zondag

Een prachtige zonnige dag daagt.  Ik heb wel geluk met het weer hier!  Ook al wordt er voor morgen ook regen voorspeld, ik heb dan toch drie van de vijf dagen mooi weer gehad en dat is in mijn ervaring heel wat voor Londen.

We eten gauw ontbijt met weer een heerlijk kopje Nespresso koffie met geklopte melk.  Dan gaan de jassen aan, want het is fris buiten en lopen we naar de bushalte. We nemen een van de rode dubbeldekkerbussen naar de London Bridge.  Heel leuk om ook in zo'n bus te hebben gezeten deze reis.  Natuurlijk gaan we bovenin zitten.

Bij de London Bridge stappen we uit en lopen naar de Tower.  Daar zien we hele velden met rode kermische klaprozen (poppies) (klik hier om de betekenis in de eerste Wereldoorlog te lezen) ter herdenking van honderd jaar sinds de eerste Wereldoorlog begon in de gracht om het kasteel.  We maken de nodige foto's en lopen naar St. Katherine's dock, want Marie-Anne weet dat we van daaruit mooi uitzicht hebben op de Tower Bridge.
 

Daar nemen we dan ook heel wat foto's en sluiten dan aan het eind van de rij voor de ingang van de Tower aan.  Althans, we dachten dat het het einde was, maar achteraf gezien kan het wel het midden ervan geweest zijn.  Oeps, stout, maar we zijn wel al heel gauw binnen.  Ik kan met mijn Londen pas zo naar binnen en Marie-Anne heeft online een kaartje gekocht.

Eerst haal ik een audio gids, Marie-Anne hoort wel wat ik daarvan te vertellen heb.  Er staan wel wat interessante dingen op, maar over het algemeen valt het me een beetje tegen.  Het is ook niet zo'n duidelijk rondleiding als die in Westminster Abbey, maar misschien gebruik ik hem wel verkeerd.

Als eerste sluiten we aan in de rij voor de kroonjuwelen.  Dat is maar goed ook, want later zien we dat die rij ellenlang is geworden.  Tien jaar geleden heb ik de kroonjuwelen ook gezien, ze zijn zo indrukwekkend mooi en de geschiedenis ervan ook.  We vragen ons intussen af hoe lang het nog zal duren voor we een Britse kroning mee zullen maken en wie dan de opvolger van Elizabeth zal worden.

Eenmaal weer buiten lopen we naar het gedeelte waar onder anderen de koninginnen van Hendrik de Achtste zijn onthoofd.  Daar vraag ik ook aan een van de Beefeaters waarom er her en der apen, een ijsbeer en een olifant van ijzerdraad staan.  Het blijkt dat tot in de 19e eeuw de Tower een soort dierentuin was, want buitenlandse staatshoofden schonken exotische dieren. 

Dan lopen we de White Tower in en bekijken de langst lopende tentoonstelling ter wereld met harnassen, wapens en meer vanaf de 17e eeuw open voor bezoekers.  De harnassen van Hendrik de Achtste maken op mij de meeste indruk.  Die koning vind ik sowieso fascinerend.

Inmiddels hebben we trek gekregen en besluiten in het cafe bij de Tower wat te gaan eten.  Ik neem een bagel met cream cheese en gerookte zalm en een banaan voor het broodnodige dagelijkse fruit.  Het smaakt allemaal prima buiten op een bankje. 

Dan zijn we klaar met de Tower en lopen naar de Tower Millennium Pier om een boottocht op de Thames te maken naar Greenwich.  Met mijn London pas kan ik weer meteen door en Marie-Anne koopt een retourtje. 

De gids vertelt amusant over de verschillende pubs langs de oever.  Ook zien we waar delen van Oliver Twist gefilmd zijn en het penthouse appartement van Helen Mirren.  Na een twintig minuten komen we aan in Greenwich. 

We lopen de heuvel op naar het Royal Observatory en kopen een kaartje om de 0 Meridiaan te kunnen zien.  We sluiten aan in de rij voor een foto op die lijn.  Anderen maken ook eindelijk een paar foto's van Marie-Anne en mij. 
 

Bij een van de pubs in het stadje drinken we buiten een glas cider.  Deze cider vind ik veel lekkerder, dan die van gisteren en hij is koud, die van gisteren was lauw.  Als we het op hebben lopen we gauw terug naar de boot, waar we drie minuten voor vertrek aankomen. 

Op de terugweg vertelt de gids een heel stuk minder, helaas.  Wij stappen bij de Tower weer uit en lopen naar het Bank tube station.  Dat is een directe lijn naar Angel, het station het dichtst bij Marie-Anne's huis.

We ontspannen wat en ik laad mijn foto's van vandaag op.  Gisteren viel er met de regen niet zoveel te fotograferen. De twee hondjes liggen schattig naast ons.  Ik heb een zwak voor Lulu, die, als ik haar aai, meteen met een diepe zucht naast me komt liggen en telkens zielig kijkt als ik haar geen aaitje geef.  Schattig, die yorkies!

Voor het avondeten gaan we naar La Farola op de hoek van de straat.  Ze hebben er kleine gerechtjes en we delen carpaccio, een vissalade, broccoli met olijventapanade en brood met gerookte ham en tomatenjam.  Allemaal heel erg lekker!

Dan kijken we Britse tv, onder anderen de Britse versie van Four Weddings.  Grappig om de verschillen te zien.  Laat maken we het niet want Marie-Anne moet morgenvroeg weer aan het werk.

Foto's van vandaag staan hier

3 reacties:

Anoniem zei

Wat doen jullie veel in die paar dagen. Leuk hoor.
Veel plezier nog en alvast een goeie reis naar Barcelona.
Groet, Bea

Ann zei

Geniet er maar van !

Sandrah zei

Wat een heerlijke stad is dat toch, zeker met dat mooie weer! Geniet er nog lekker van.

Sandra