Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, oktober 19, 2014

Een herfstrondleiding en een fijne zondag thuis

Zaterdag

Iedereen ligt nog in diepe rust als ik opsta.  Ik heb vandaag een rondleiding en moet dus als enige "werken".  Ik zet dat tussen aanhalingstekens, want het blijft ook een hobby van me, vooral als het mooi weer is, zoals vandaag.

Rick staat niet veel later ook op en bij Starbucks halen we gauw koffie en ontbijt.  Dan brengt Rick me naar de stad en net voor de brug over de Potomac komen we in de file te staan.  Gelukkig kunnen we nog net de eerdere afslag nemen en proberen dan via een andere brug de stad in te komen.

Eindelijk verkeersvvrij

Ook daar staat een file, maar die is gelukkig maar kort.  Ik kom tien minuten voor de afgesproken tijd bij het Smithsonian metrostation aan.  Daar zie ik nog niemand, die Europees zou kunnen zijn, dus blijf onder de M zuil wachten. 

Al gauw zie ik een stel aankomen, die recht op mij afstevenen.  Inderdaad zijn het W. en L., een Nederlands-Belgisch stel.  Ook zij moesten hun metrorit aanpassen voor wat er in de stad gaande was.  Duidelijk was het een race, maar we komen er niet achter welke nu precies.  De Marine Corps Marathon kan niet, want die is volgend weekend.

Na mijn korte uitleg over de geschiedenis van het ontstaan van de stad lopen we naar het Washington Monument.  Daar kijken we even of er nog kaartjes zijn om naar boven te gaan, maar die zijn zoals ik al verwachtte vergeven voor vandaag.

Het is druk in de stad met toeristen en bij het Tweede Wereldoorlog monument zien we maar liefst drie groepen Honor Flight veteranen!  Het blijft bijzonder hoeveel Tweede Wereldoorlog veteranen erbij zijn en ook dat sommigen van hen nog ongeassisteerd lopen.  Ik vraag me altijd af wie van die mannen voor de bevrijding van Nederland hebben gezorgd.

Wij lopen langs het Vietnam Memorial naar het Lincoln Memorial.  Ook hier is het een drukte van jewelste, net als bij het Koreaanse oorlogsmonument.  Het lijkt wel midden zomer, zoveel toeristen.  Zelfs in de vier jaar dat ik de rondleidingen geef is mij opgevallen dat het steeds drukker wordt met toeristen, ook buiten het hoogseizoen.

Rond het Tidal Basin is het iets rustiger, maar nog steeds drukker dan gewoonlijk.  Het waait intussen behoorlijk en vooral in het Jefferson Memorial tocht het flink.  De jasjes gaan dan ook aan en uit.  Eenmaal weer in de stad is het een stukje warmer.  Al met al is het met 22 graden een lekkere herfstdag.

Achter het Witte Huis mogen we niet helemaal tot aan het hek komen.  We zien een lange rij mensen in de tuin en het blijkt open tuindag te zijn. Wij zouden ook kaartjes kunnen krijgen en overwegen dat even, maar besluiten dat de rij te lang en langzaam is.  W. en L. willen ook de rest van de rondleiding doen en wie weet hoe lang we in die rij zouden staan.

We lopen verder via de voorkant van het Witte Huis waar nu kennelijk permanent dubbele hekken staan.  Heel vervelend, want zo kun je het huis niet op de foto zetten zonder de hekken ervoor.  De Secret Service is zich kennelijk rotgeschrokken van de man, die over het hek klom en het klaarspeelde het Huis binnen te rennen. 

Nu is het tijd voor de lunch en Tony heeft ervoor gezorgd dat we mijn "stamtafel" krijgen.  Die is wat rustiger weg van de drukte van het hoofdgedeelte van het restaurant.  Ook kunnen we er uit de achterdeur uit.  Ik heb een herfst kipsalade met squash, bloemkool en meer.  De anderen smullen ook van hun keuzes.

Na de lunch lopen we Pennsylvania Avenue af en dan door Chinatown om hen een andere buurt te laten zien.  Washington bestaat uit allerlei gezellige buurten en als mensen alleen de omgeving van de Mall te zien krijgen geeft de stad een nogal steriele indruk.
Donald Trump gaat van het historische postkantoor een hotel maken

Chinatown
 
We lopen verder naar het Capitool waar de koepel nu helaas bijna helemaal in de steigers staat.  Hopelijk doen ze daar uiteindelijk net als met het Washington Monument iets creatiefs mee.  Natuurlijk is het er verder stil.  Het is weekend, maar de meeste congresleden zijn ook terug naar huis om campagne te voeren voor de verkiezingen op 4 november.

Als laatste gaan we de Library of Congress in en daar is het schrikbarend druk!  We moeten meer dan een kwartier wachten om de grote leeszaal te zien.  Dat komt vrijwel nooit voor.  Gelukkig zijn we dan wel de eersten, die een overzicht krijgen van die mooie leeszaal voor de rest komt.  Het is altijd weer een indrukwekkend gezicht.

We bekijken de nagemaakte bibliotheek van Thomas Jefferson waaruit deze enorme bibliotheek is gegroeid nog even.  Het is bijzonder hoeveel van zijn originele boeken er nog zijn.   Er missen toch ook nog wel een heel aantal en ik kan me zo het enthousiasme indenken als zo'n oud boek ergens ter wereld wordt gevonden.

Na de mooie heel meer dan vijfhonderd jaar oude bijbels te hebben bekeken lopen we naar beneden.  Daar neem ik afscheid van W. en L., die nog de rondleiding door het Capitool gaan doen.  Rick is inmiddels al in de buurt en komt me ophalen.

We rijden door naar Whole Foods waar we inkopen doen voor een barbecue maal van hamburgers (voor mij zalmburgers en voor Saskia veggie burgers).  Het is zo ontzettend fijn om gewoon weer voor een maaltijd thuis in te kopen! 
Grappige Halloween versieringen in de buurt

Katja en Kevin hebben er een herfstachtige dag bij de pumpkin patch opzitten.  Hoewel ze daar niet binnen gingen, want de rij was te lang, maar ze hebben wel twee pompoenen gekocht.  Nu hebben we dus vier pompoenen en ze zijn vast van plan daar tenminste twee van uit te snijden morgen.  Ik ben benieuwd.

Rick grilt de burgers en met zijn zessen hebben we een gezellig avondmaal.  Dan pakt Saskia in en rijdt terug naar school.  Katja en Kevin gaan hard aan het uitpakken, want dat moet ook gebeuren.   Rick heeft vandaag wat dat betreft ook weer heel wat gedaan gekregen.
Nieuwe Halloween mantelversiering

Nog steeds voel ik me 's avonds compleet uitgeteld.  Het wordt dus weer niet laat voor mij en ik hoop morgen voor het eerst uit te kunnen slapen.

Zondag

Inderdaad slapen we vanochtend heerlijk uit.  Rick en ik gaan onze zondagse Panera en Starbucks ontbijtjes halen in nota bene winterjassen!  Het is maar 8 graden en er staat een harde koude wind.  Later vandaag zal het wel opwarmen, maar voor nu vind ik het veel te koud!

De warme koffie en broodjes smaken dan ook prima.  Katja en Kevin gaan samen ontbijten en dan neemt Kevin afscheid en rijdt terug naar New Jersey.  Het is nu veel makkelijker voor hen om elkaar tenminste in het weekend te zien.  Ze hebben dan ook al plannen voor de komende drie weekends.

Katja en Rick gaan verder met uitpakken en ik doe een half uur op de elliptical.  Dan pak ik de laatste dozen van onze slaapkamer uit en organiseer mijn kledingkast wat.  Alles hangt nog op de hangers van het schoonmaakbedrijf, maar ik sorteer onze eigen hangers en ben van plan ze langzaam maar zeker te vervangen.
Flapjack "helpt" graag mee

Rick laat trots zien hoe de woonkamer ook helemaal klaar is.  Nu hoeft op de begane grond alleen het kantoortje nog (wat nog een heel werk zal zijn, want Rick heeft me daar toch een spullen!).  Boven zijn Katja's kamer en de sportkamer nog een troep, maar het schiet allemaal goed op.

Na de lunch vertrekt Katja met een vriendin en de honden naar Scott's Run.  Ik ruim nog wat verder op en trakteer mezelf dan op een paar afleveringen van het nieuwe seizoen van America's Next Top Model.

Halverwege de middag heb ik zin om iets herfstigs te gaan doen.  Het is prachtig zonnig en ik heb wel zin in cider.  Ik besluit dus naar DePaul's Urban Farm hier vlakbij te gaan.  Ik maak een aantal erg kleurrijke foto's en koop een halve gallon verse appelcider.
 

Katja's Minion pompoen
 
Voor het avondeten wil Rick naar Gordon Biersch.  Het is vandaag het einde van hun Oktoberfest en Rick krijgt dubbele punten.  Katja, Kai en ik vinden het ook prima.  Het wordt een gezellige en lekkere maaltijd met onze twee oudsten. 
Tonijn met boerenkool quinoa pilaf
 

Foto's van Washington zaterdag staan hier.

Foto's van de kleurrijke pompoenen staan hier.

4 reacties:

Anoniem zei

Jullie woonkamer ziet er gezellig uit met veel licht en een houten vloer, veel cleaner dan vasttapijt.
Jullie hebben 'dank' zij de brand een vernieuwd huis, dat is het goede aan die nare brand.
Groeten van Hilde uit B.

Anoniem zei

Wat een gezellig weekend.
Wat ziet alles er weer vertrouwd uit op de foto's.
Fijne week, Bea

Ineke zei

Wat ziet jullie huis er van binnen en van buiten, weer prachtig uit. Kan me zo goed voorstellen dat je daar nu extra van geniet, moet heerlijk zijn na al die maanden in dat hotel.
Leuk dat het hele gezin weer een paar dagen compleet was.

Petra zei

@Hilde - Ja, inderdaad, het is ook fijn om echt te wieden want wat een troep bewaar je met de jaren!

@Bea - Ja, he, echt heerlijk thuis

@Ineke - Inderdaad, ik denk iedere ochtend vooral nog terug aan dat ontbijt met allerlei vreemden. Een paar keer leuk, maar niet maandenlang.