Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, oktober 11, 2014

Dag 3 Barcelona: El Born

Alweer hebben we heerlijk geslapen en onze interne wekker staat kennelijk op acht uur ingesteld.  Het belooft weer mooi weer te worden, maar op mijn weer app staat een mogelijkheid op onweer.  Voor de zekerheid nemen we de paraplu's dus maar mee.

Gisteravond op de terugweg naar het hotel hebben we een paar leuke restaurantjes voor een ontbijt gezien.  Bij een ervan zit het vrij vol, maar we vinden nog een tafeltje.  Eindelijk zien we gewone broodjes op het menu staan.  Ik bestel er een met "tortilla" (omelet) en Anika met kaas en bacon. Daarbij koffie met melk en voor Anika ook jus d'orange. 


Als we klaar zijn met eten lopen we onze straat uit naar Casa Battlo.  Dat willen we graag met dak en al ook overdag fotograferen.  Helaas is er geen staalblauwe lucht, maar genoeg blauw en zon om mooie foto's te maken.  Ik kan bijna geen genoeg krijgen van dit huis, zo sprookjesachtig vind ik het.

Als we echt alle foto's die er maar te maken zijn gemaakt hebben nemen we de metro naar het Palau de la Musica Catalana.  Daar komen we om kwart voor elf aan en kunnen mee met de rondleiding van 11 uur.  Die is enorm de moeite waard.  Wat een prachtig gebouw is dit!

Ook dit is Modernista stijl architectuur door een tijdgenoot van Gaudi, Luis Domenech i Montaner.  De hoofdzaal is een orkestzaal met een gigantisch orgel en prachtige akoestiek.  Ook hier heeft alles weer te maken met de natuur en speelt natuurlijk licht een grote rol.  De schoonheid is moeilijk op de foto vast te leggen en soms doet dit gebouw me aan de Library of Congress denken, in ongeveer dezelfde periode gebouwd.

We zijn heel blij deze rondleiding gedaan te hebben!  Na afloop drinken we een kopje koffie op het terras en fotograferen dan nog een keer de buitenkant.  Dat is moeilijk, want het gebouw ligt aan een heel nauw straatje.  Het zou leuk zijn er een concert mee te maken, maar daarvoor zijn we hier te kort.

Nu lopen we de El Born buurt in.  Eerst bezoeken we de kleurrijke Santa Catarina Markt.  Onze favoriet en niet voor niets ook die van de andere toeristen blijft wel El Boqueria.  Toch kijken we er wat rond en maken een paar foto's.

Er zijn ook een paar terrasjes en we vinden bij een een tafeltje vrij.  Twee keer vraag ik om een menu, maar de serveerster negeert ons compleet.  Het stel naast ons vertrekt zonder iets te bestellen en niet veel later volgen Anika en ik.  Het is met de bediening hier wel hit or miss.  Soms supervriendelijk en soms compleet afwezig.

We lopen de ontzettend gezellige buurt in en zien daar een heel aantal leuke tapas restaurantjes.  Anika vindt het interieur van Tapadu er leuk uitzien.  Hun menu spreekt ons ook aan en we gaan er binnen. 

Het wordt een lekkere lunch met het typisch Catalaanse brood en tomaat, padrons pepers en meloen met rauwe ham voor mij.  Anika koos ook het brood en tomaat gerecht, de mij al te bekende nachos met guacamole en kaas en gevulde pepertjes.  Allemaal even lekker smaakt het!

We lopen verder door dit gezellige buurtje naar het Parc de la Ciutadella.  Daar zien we ook weer de avenue met de Arc de Triomf waar we de eerste avond waren.  In het park is de enorme fontein met mythologische taferelen de grote trekpleiser (na de dierentuin waar wij geen interesse in hebben).  Volgens mijn gids heeft een jonge Gaudi aan het ontwerp meegeholpen.

Na de fontein uitgebreid bekeken en gefotografeerd te hebben nemen we plaats op een bankje om gewoon even lekker te kletsen en mensen te kijken.  Er komt een man, die met een stokken en touw apparaatje enorme zeepbellen maakt.  Een meisje van een jaar of een vermaakt zich ermee die bellen stuk te slaan.  Heel schattig om te zien.


Een half uurtje later besluiten we verder te gaan.  We slenteren door de gezellig El Born buurt, tot nu toe onze favoriet hier.  Op een terrasje drinken we wat en bezoeken dan de Santa Maria Del Mar kerk.  Een 14e eeuwse Gothische kerk met pilaren als bomen, die Gaudi naar verluid inspireerde voor zijn Sagrada Familia. 

Vooral de glas in lood ramen hier zijn ontzettend mooi.  We nemen echt even de tijd om deze kerk in ons op te nemen.  Zittend op een bankje bedenk ik dat hier al zo'n 700 jaar mensen liepen en zaten.  De ramen stammen uit de 15e en 18e eeuw, lees ik.

We verkennen de El Born buurt nog verder en Anika koopt nog een paar leuke aardewerken borden in een kleurrijk winkeltje.  Als we vinden dat we de gezellige straatjes en steegjes we gezien hebben gaan we een wijntje drinken op een terrasje.



Omdat ik echt allergisch ben voor rook, ik ga er meteen van hoesten en krijg er kriebelogen van, ben ik niet blij dat de twee stellen naast ons een sigaret in hun handen hebben.  Niet eraan denkend dat mensen hier ook weleens Nederlands kunnen zijn zeg ik tegen Anika dat het dan maar moet met die rook.  Niet veel later horen we het stel naast ons Nederlands spreken.  Oeps!  Op Amerikaanse terrassen mag er gelukkig niet gerookt worden, hier valt het me op hoeveel mensen er roken.

Inmiddels is het ook etenstijd en we vinden een heel aantal gezellige terrasjes voor de Santa Maria del Mar.  Wij vinden nog een tafeltje bij Bobu.  Daar bestellen we onder anderen coca's, Catalaanse "pizza", heel erg lekker!  De mijne is met kaas, spinazie en appel.  Ook mijn tapas zijn lekker.

Tijdens het eten vallen er een paar druppels, maar verder blijft de voorspelde regen uit.  Onze kelner is ontzettend aardig en we laten een kleine fooi voor hem achter.  Dan gaan we op zoek naar het dichtstbijzijnde metrostation. 

Dat neemt nog even, maar met behulp van een vriendelijke Barcelonees (de mensen zijn hier heel erg vriendelijk over het algemeen) vinden we het Barceloneta station.  We stappen over bij Passeig de Gracia en nemen de paarse lijn naar Sagrada Familia.  

We hopen die kerk verlicht te zien en worden dit keer niet teleurgesteld.  De kant waar wij binnengingen is mooi verlicht en we maken diverse foto's.  De andere, meer sombere kant, is ook verlicht, maar daar staat veel in de steigers en ik betwijfel of die foto's mooi zijn geworden.


Ons hotel ligt vlakbij deze kerk dus we lopen terug.  In een supermarktje kopen we nog wat dingen en gaan dan terug naar de kamer.  We proberen wat te computeren en blog te schrijven, maar er is iets met de internetverbinding van het hotel.  Misschien omdat het vrijdagavond is en er meer gebruikers zijn.  We hebben in ieder geval weer een heerlijke dag achter de rug!

4 reacties:

Tineke zei

Grappig dat jij nu aan de andere kant van de oceaan bent. Wij zijn inmiddels helemaal ondergedompeld in het amerikaanse gezinsleven. Zojuist de kids naar de nederlandse school gebracht , waar ze vandaag feest hebben voor de kinderboekenweek. Bij mijn cadeau's zaten ook kinderboeken, dus die hebben ze vanmorgen gehad.

Anja zei

Wat is Barcelona toch een mooie stad, het is alweer 14 jaar geleden dat wij daar waren. Goede reis terug naar huis!

Marion van de Sande zei

Leuk dat je het zo naar je zin hebt, Barcelona is ook een super leuke stad al prefereer ik Madrid.

Petra, ik ben weer helemaal bijgelezen en ik had je nog steeds beloofd te vertellen over mijn niet zo "zonnige" zomer. Dat heb ik inmiddels gedaan en ik stuur het zo naar je op, dan zijn we weer helemaal bij met elkaar :-)

Veel liefs,
Marion

Evy zei

Wij zijn net terug uit de US, idd heel relaxed dat mensen niet roken buiten op terrasjes, hoewel het in Colorado mij verbaasde hoeveel wiet lucht je daar op straat tegen komt. Ze zeggen dat Amsterdam de hoofdstad van Marihuana is maar denk dat ze daar in Colorado nu met kop en schouders boven uit steken.