Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, oktober 08, 2014

Dag 1 Barcelona: Sagrada Familia en Cathedraal

Ondanks een heel smal bed, gehorige kamer en geen fan geluid waar ik aan ben gewend slaap ik toch heerlijk.  Anika en ik zijn beiden verbaasd dat het al acht uur is als we opstaan.  Ik zie op mijn telefoon dat de zonsopgang hier ook pas om kwart voor acht is.  Geen wonder dat het zo donker bleef in de kamer.

We maken ons gauw klaar en gaan dan op zoek naar een restaurantje voor het ontbijt.  Het hotel biedt ook ontbijt, maar niet inbegrepen en vrij duur.  We lopen wat en vinden dan een terrasje op de hoek van een grote avenue. 

Ze bieden ontbijt voor vijf euro, koffie, jus d'orange en een broodje, althans zo lezen wij het.  Dat broodje blijkt cake te zijn met een stukje pure chocolade.  Dat is vast heel Catalaans, maar mij eigenlijk te zoet.  We hadden vandaag weinig tijd, maar gaan morgen wat beter uitzoeken waar te eten.

Na het eten lopen we naar de Sagrada Familia.  Ons hotel ligt daar vlakbij.  Het is er een drukte van jewelste en we zijn heel blij al onze kaartjes te hebben.  Na wat foto's van de buitenkant gemaakt te hebben gaan we er binnen. 


Onze kaartjes houden ook een audio tour in en ik ga in de rij om de apparaten op te halen.  Dan lopen we naar de lift om in de toren van de Passie Facade naar boven te gaan.  Van die beslissing hebben we helemaal geen spijt.  Prachtige uitzichten over Barcelona hebben boven en we lopen de 400+ treden naar beneden en hebben zo ook nog heel wat mooie uitzichten.

Eenmaal beneden fotograferen we er op los in de kerk.  Wat een prachtige kerk is dit en hij is nog lang niet klaar.  Daardoor is er ook veel constructie geluid te horen en staan er kranen en van alles in de steigers.  Het doel is om hem in 2026, honderd jaar na Gaudi's dood, af te hebben.  Het is allemaal heel bijzonder en indrukwekkend.

Pas meer dan twee uur later zijn we dan ook klaar, al zouden we wel eindeloos kunnnen blijven fotograferen.  Ik kan wel zeggen dat dit de meest bijzondere kerk, die ik ooit gezien heb, is.  We hebben dorst en drinken op een terrasje met zicht op de kerk wat.

Dan lopen we naar de metro en vogelen uit hoe die werkt.  We kopen een kaartje voor tien ritten en nemen de trein naar Paseig de Gracia.  Daarvandaan lopen we het oudste gedeelte van de stad in.  We lopen langs Las Ramblas naar de Boqueria Markt.

Daar nemen we plaats op een terrasje en eten een heerlijke Catalaanse lunch.  We nemen beiden de gazpacho, die in kleine glaasjes wordt geserveerd.  Ik neem er de sardine op Catalaans brood met tomaat bij en Anika dat brood met tomaat zonder sardine.  Het smaakt heerlijk!
Dan lopen we door de markt en voor 1 euro ieder kopen we een heerlijk bakje vers fruit.  Er is vijg, papaya, watermeloen, ananas, papaya en meer.  We kijken onze ogen uit in de kleurrijke markt met stalletjes met groente en fruit, maar ook met vleesstalletjes met een complete varkenskop en allerlei vissen.

Als we daar uitgekeken zijn lopen we via Las Ramblas, waar Anika nog een souvenirtje koopt, naar Palau Guell.  Dat is, volgens mijn gids, het eerste gebouw in de stad dat Gaudi ontwierp.  Het kan ons niet echt bekoren en zin om naar binnen te gaan hebben we ook niet.

We lopen door naar Placa Real en vinden dat zo leuk dat we besluiten en vanavond te gaan eten.  Ik heb echter een grote wens hier om een Pandora bedel te scoren.  Ik loop een winkel aan een van de grote winkelstraten binnen om te vragen waar ik die dan zou kunnen vinden.  De verkoopster werpt een blik op mijn armband en zegt: El Cortes Ingles!

Dat is niet ver, maar eerst gaan we nog even kijken bij het Palau de la Musica Catalan.  Daar willen we graag naar binnen, want dat schijnt prachtig te zijn, maar we hebben de laatste rondleiding net gemist.  We besluiten dan maar het nog eens te proberen op zaterdag.

El Cortes Inglese is een warenhuis met negen verdiepingen, dus al snel gevonden.  Ook de Pandora afdeling is gauw in ons zicht en ik weet al welke bedel ik wil, die van de Sagrada Familia natuurlijk!  Nu hangen Big Ben en de Sagrada Familia gezellig naast elkaar.

Anika en ik kopen hier ook nog wat leuke souvenirs voor het thuisfront en gaan dan op zoek naar een terrasje om even uit te puffen.  We vinden dat op een rustig pleintje en genieten van het gewoon in Barcelona zijn.

Na het afrekenen lopen we naar de kathedraal van Barcelona.  Onze tweede kerk van vandaag en zo anders, dan de eerste!  Dit is een gothische cathedraal, stammend uit 1298, hoewel hij pas in 1450 klaar was.  Heel indrukwekkend is het, maar wel meer zoals ik "gewend" ben van andere kathedralen.

De kloostertuinen zijn wel heel anders met palmbomen en een vijver met ganzen.  Al met al zijn we blij deze kerk ook bezocht te hebben.  We willen vanavond terug om foto's te maken als hij verlicht is.

We lopen verder en dwalen door de gothische buurt. Smalle straatjes, allemaal winkeltjes en echt het gevoel dat we in Barcelona lopen.  We raken zelfs een beetje de weg kwijt, maar vinden die alweer gauw en precies als we zin hebben om te gaan eten bevinden we ons weer op Placa Real.

We strijken neer bij een (achteraf gezien) zeer toeristisch restaurant, maar ze hebben waar we zin in hebben, paella.  Ik bestel het met zwarte rijst (zwartgemaakt met de inkt van inktvissen) en Anika met gemengde vis.  Het smaakt allemaal prima en intussen is er ook veel vertier op het plein.

Na het eten lopen we terug naar de kathedraal, maar tot onze teleurstelling is er geen verlichting.  We kijken waar de dichtstbijzijnde metro is en lopen daar, door een demonstratie voor onafhankelijkheid van Catalonie met heel veel politie en mobiele eenheid, heen.  De demonstratie lijkt helemaal vredig en de politie wijst ons vriendelijk de weg.

De trein staat al klaar en we stappen in voor een station.  Het is stampvol, dus we letten erg op onze tassen.  Ook na de overstap hebben we maar twee stations te gaan, maar het is wel fijn, want we hebben vandaag genoeg op onze voeten gestaan (en 18000 stappen gelopen). 

Ons hotel is vlakbij.  We halen nog even wat drankjes voor de kamer en gaan dan terug.  We computeren nog wat en gaan dan straks slapen.  De eerste dag Barcelona was in ieder geval een groot succes!

10 reacties:

Anoniem zei

Zo leuk Barcelona met veel bijzondere plekken. Ik ben weg van Park Guell, zo veel te zien! Inderdaad goed op je tas letten, zelfs Ruud is op de Ramblas gerold, weg portemonnee!!! Het ging zo snel, ongelooflijk...... Groetje van Henny Breedyk.

Anja zei

Barcelona is een leuke stad, geniet ervan! Ik ben benieuwd naar je bedel.

Nancy zei

Super leuk om al die plekken weer te zien. Ik was er in 2010 en zeker tijd om weer terug te gaan! Veel plezier nog!

Anoniem zei

Wat een leuke eerste dag hebben jullie gehad in Barcelona.... Park Guell is ook het bezien waard. Palau de la Musica Catalan ben ik ook geweest en dat vond ik ook super. Bij de Passie Facade had ik enorme last van mn hoogtevrees maar wat een uitzicht inderdaad.

Heb je veel plezier van je Duolingo Spaans daar?

Fijne dag weer vandaag.
Groet,
Evelyn

marianne zei

Wat ik zelf ook heel bijzonder vond is het Casa Batllo (aan de Passeig de Gracia). Prachtige kleuren, veel mooie door Gaudi zelf ontworpen details, echt de moeite waard. Het Palau de la Musica Catalan trouwens ook.
Die zakkenrollers zijn inderdaad een plaag. Mijn tas werd net niet gerold, maar het scheelde weinig. Geen idee waarom ik me bij het uitgaan van de metro plotseling omdraaide, maar op de vrijwel verlaten trap liep een man achter me op nog geen 30 cm afstand. Zonder dat ik ook maar iets had gemerkt. M'n tas stond had hij al open, maar gelukkig was er niks weg.
Veel plezier weer!

Becs zei

Wat fijn dat de eerste dag zo geslaagd was!

Sandrah zei

Een geweldige stad, Barcelona! En de Sagrada Familia is inderdaad wel een van de mooiste!

Veel plezier nog.

Sandra

Petra zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Petra zei

@Henny - Park Gruell was inderdaad erg mooi

@Anja - Het is inderdaad een leuke stad

@Nancy - Het is een ontzettend leuke stad inderdaad

@Evelyn - Ja, ik gebruik inderdaad redelijk wat Spaans

@Marianne - Eng, zeg! We letten inderdaad enorm op (maar de enige keren dat ik beroofd ben tot nu toe was in Nederland!)

@Becs - Dat was ook niet zo moeilijk

@Sandra - Dank je

Petra zei

@Henny - Park Guell moet dat natuurlijk zijn ;)