Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, oktober 22, 2009

Great Falls

Een beetje te laat kom ik vanochtend bij het W&OD pad aan. Sharon, Mai Lan en Karin zijn al op weg gegaan. Ik ren er met mijn vijf pond gewichten achteraan. Zo krijg ik meteen al wat goede oefening. Het buiten trainen is wel leuk, maar niet zo intensief, als in de sportschool.

Opvallend is, dat heel opeens alle bomen aan het verkleuren zijn, vooral de maples. Door de buurt rijden alleen al is een genot. Rood, geel, groen, bruin, ik hoef er niet eens voor naar de parken. Niet voor niets is Vienna "Tree City USA", in de herfst merk je dat helemaal (ook omdat er eindeloos geharkt zal moeten worden, straks!).

Volgens het weerbericht wordt het vandaag de laatste zomerse dag van in de twintig graden. Daar wil ik natuurlijk optimaal gebruik van maken. Dan komt het luxe probleem: waar ga ik met Cosmo wandelen vandaag?

Veel tijd heb ik niet, dus ik kies tussen de Maryland en Virginia kant van Great Falls. Eens kijken, hoever de herfstkleuren daar zijn gevorderd. Omdat ik de watervallen wil zien en Cosmo daar in Maryland niet heen mag over de boardwalk, kies ik Virginia.

De weg erheen is al schitterend. De maples staan in volle glorie en met de enorme huizen ziet het er spectaculair uit. Bij de ingang herkent de ranger mij al en wuift me zo door. Als ik niet zo eerlijk was, zou ik volgens mij dit hele jaar met mijn pas kunnen wapperen, zonder dat hij naar de maand kijkt!

Cosmo heeft alweer helemaal door, waar we zijn. Al meteen krijgt hij alle aandacht van een paar oudere Russische dames. We lopen richting Riverbend Park langs de rivier. Hier is het nog erg groen. Daar klaag ik zeker niet over, want, hoe mooi ik de herfstkleuren ook vind, ik sta niet te trappelen om de bomen en struiken weer kaal te hebben.


Onderweg komen we weinig mensen tegen, maar bij het eerste uitkijkpunt voor de watervallen des te meer. Een hele klas kleine kinderen klautert daar van rots naar rots. Natuurlijk wil iedereen Cosmo aaien. Op mijn bevel gaat die lief zitten en de kleinste kinderen mogen hem aaien. Wat dat betreft is hij echt superlief! Andere honden tijdens de wandeling is een ander verhaal.

Dit keer ga ik alleen naar het eerste uitkijkpunt over de watervallen. Al met al is de wandeling een uur en het is lunchtijd. Ik bel Kai om te vragen, of hij iets lekkers wil voor de lunch. Hij voelt zich nog steeds niet goed en hoest erg. Ik ben blij, dat ik hem heb opgedragen deze week nog thuis te blijven. Met de H1N1 rondwaaiend wil ik, dat hij echt helemaal beter is, voor hij teruggaat.

De keuze valt op Noodles & Company. Daar is het flink druk. Overal trouwens, iedereen zit buiten op de terrasjes. Het is natuurlijk ook ongekend om op 22 oktober met korte mouwen te lopen.

Thuis eten Kai en ik de kippensoep (voor Kai, meer een maaltijd, dan soep) en Udon Japanse pasta (voor mij) op het deck op. Het is zo warm, dat ik op het deck kan zitten computeren. Om mij heen vlammen de maples, geel, rood, het geeft een heel andere lichtval, dan in de zomer. De geluiden om me heen zijn ook anders. Vogels zingen minder, de cicades zijn stil, er is enkel het rustige krekelgezang te horen.

Van zo'n unieke dag midden in de herfst moet ik optimaal buiten genieten, vind ik. Ik bel Laura, die om drie uur zou komen voor een massage, op om die uit te stellen. Ja, ik heb het nodig, maar een uur binnen op een bed liggen wil ik niet vandaag. Laura begrijpt dat helemaal en nu komt ze volgende vrijdag. Ook Saskia's chiropractor stel ik uit, want Saskia wil liever buiten spelen.

Nu is de hele middag vrij om te genieten van het lekkere weer. Het is zomers luieren geblazen (niemand, die nu de berg was ziet, die zich deze week heeft opgestapeld, natuurlijk). Ik lees een tijdschrift, kijk naar Boer zoekt Vrouw en klets met de kinderen. Voor die was heb ik straks op zaterdag, als er regen wordt voorspeld, alle tijd. Deze lekkere middag neemt niemand ons af.

Gisteren kreeg ik een email van de Nederlandse ambassade. Ik heb (voorzichtig) mijn voelsprieten uitgestoken en kenbaar gemaakt, dat ik graag rondleidingen geef in dit gebied. Volgende week komt een groep mensen op bezoek en ik kreeg een email, dat er interesse was in een gids.

Zoals het er nu uitziet, zal ik mijn eerste groep ooit rondleiden in Old Town Alexandria op woensdagochtend. Dit is de eerste keer, dat ik dit professioneel zal doen, dus het maakt me wel wat zenuwachtig. Aan de andere kant ken ik Old Town ook echt goed. Ik zal, voor de rondleiding, nog meer lezen over de verschillende gebouwen, maar hoop nu al heel wat kennis te kunnen overbrengen.

Dit is iets, wat ik heel erg leuk vind! Ik hoop zo een klein bedrijfje op te zetten. Dit is dus wel de vuurdoop. Ik weet genoeg over Alexandria, ik weet alleen niet, hoe lang zo'n rondleiding zal duren. Er staat twee uur voor en mijn angst is om na een uur al klaar te zijn. Enfin, ik ga het proberen, wens me succes!

Saskia heeft vanavond een koorconcert. Rick komt er speciaal vroeg voor thuis uit zijn werk. We eten snel ons avondeten en dan vertelt Saskia ons, dat ze ons er echt niet bij wil hebben. Saskia heeft dit al vaker gehad. Ze heeft een vreemde schaamte en vindt het moeilijker, als wij wel aanwezig zijn.

Rick wordt er boos over, begrijpelijk, want hij kwam er vroeg voor thuis. Ik besluit naar Saskia's tegenwerpingen te luisteren. Dit concert is volgens Saskia echt niet de moeite waard. We spreken af, dat Rick en ik vanavond niet gaan, maar dan mag ze voor de komende concerten niets meer zeggen. Dan komen wij gewoon met camera's en al. Tot mijn verbazing stemt Saskia daarmee in.

Rick zet haar dus bij school af en komt meteen weer terug. Een paar uur later wordt Saskia door een andere ouder thuisgebracht. Volgens haar hebben wij een saai geheel gemist, zij vond het in ieder geval niet leuk. Het volgende concert is het Kerstconcert, daar mogen we dus, gelukkig, wel bij zijn!

28 reacties:

Jeanny zei

Schitterend!! Wat een mooie foto's heb je gisteren en vandaag gemaakt? Ik vraag me altijd af wat voor toestel jij hebt?
Ik wens je heel veel succes toe volgende week!! Je kunt het!!!
Groetjes uit Brabant.

Ineke zei

Wat leuk dat je volgende week een groep toeristen mag rondleiden. Het zal je beslist goed af gaan!
Hier was het vanmiddag ook ineens heerlijk weer.

Anja zei

Leuk dat je volgende week "professioneel" een groep mag rondleiden! Wie weet waar dat toe leidt. Natuurlijk gaat het je lukken, heel veel succes gewenst!!

Jasmino zei

Leuk hoor, zo'n professioneel rondleidings-bedrijfje! Het zal je vast heel goed af gaan. Veel succes in elk geval.

Monique (Nieuwen Oord) zei

Wat spannend, die rondleidingen. Ik ben heel benieuwd hoe je dat gaat bevallen.

Het zou inderdaad de start van een eigen bedrijfje kunnen zijn en ik weet hoe leuk dat is :-)

TOG zei

Wordt beslist een groot succes die rondleiding. Timing is vooral in het begin bij dit soort dingen altijd een beetje moeilijk; je kunt misschien een proef doen, je kunt wat plannen voor als je tijd overhoudt, en/of misschien van het net of in boeken en tijdschriften uitvinden hoe lang ze aangeven dat vergelijkbare wandelingen nemen. Afhangende van hoe het is opgezet, hoeveel en wat voor mensen er zijn, moet je ook rekening er mee houden dat je onderbrekingen/vertragingen kunt hebben die je met de tijd in je planning kan inbouwen. In ieder geval is de eerste stap gezet en de enige manier waarop je ervaring kunt opdoen is er voor gaan. Veel succes!

Sally zei

Spannend je eerste officiele prof. rondleiding...succes!

Anoniem zei

Wat goed dat je een groep gaat rondleiden.Ik weet zeker dat je het er geweldig vanaf zult brengen, je hebt er echt gevoel voor (zowel voor informatief vertellen als gevoel voor je regio), en kan via je weblog al zoveel vertellen. Daardoor denk ik dat je niet bang hoeft te zijn met een uur al klaar te zijn. Met een groep duurt alles zoiezo al langer dan gewoonlijk.

groet,
Ingrid
CadIJ

Pascale zei

Heel leuk dat je op deze manier het professioneel rondleiden kunt uitproberen -- veel succes!

An zei

Leuk, je mag gaan gidsen. Je zal het vast en zeker geweldig doen!
Dat Saskia jullie niet bij haar optreden wil, herken ik, jongste hier heeft dat ook. Zal wel aan het puber-zijn liggen, denk ik. Maar gelukkig hadden jullie niet echt wat gemist door niet te mogen gaan.

Petra S. zei

Oh wat ontzettend leuk dat je gevraagd bent om een rondleiding te geven! Natuurlijk gaat dat je lukken.
Je eigen bedrijf...ook ik weet hoe leuk dat is.

HennyB. zei

Nou, hier nog iemand die je veel succes gaat wensen voor de rondleiding van volgende week. Dit gaat echt lukken, dat weet ik zeker!!
Prettig weekend gewenst!

Anoniem zei

Als ik iemand zou vragen voor een rondleiding zou jij het zijn.
Je weet zoveel.
Niet bescheiden zijn.
Veel succes, het gaat vast prima.
Groet, Bea

virginie zei

veel succes met de rondleiding Petra!

Anoniem zei

Petra, wat super dat je die rondleiding mag doen! Ik ben er zeker van dat die mensen ontzettend tevreden gaan zijn.
We zullen voor je duimen!

Ymkje zei

Goed van je dat je contact hebt opgenomen met de Nederlandse ambassade. Nu mag je dan eindelijk je eerste professionele rondleiding gaan geven, na al die informele. Je weet veel van de omgeving en kunt heel onderhoudend vertellen. Wij hebben er deze zomer van genoten. Het gaat vast lukken!

Petra zei

Dank allemaal! Jullie krikken mijn zelfvertrouwen in ieder geval een beetje op :).

Anja zei

Wat leuk, je eerste professionele rondleiding! Ik ben er van overtuigd dat het je gaat lukken, veel plezier!!

naomi overdam zei

Hallo

Wat leuk dat je nu echt mag rondleiden. Komt vast goed je weet genoeg te vertellen over virginia enzo.
Stel dat je in een museum bent kun je als je tijd over hebt ook altijd de groep nog wat eigen tijd om te besteden in een museum geven. Vindt ik ook altijd fijn bij een rondleiding om nog even zelf wat rond te kijken.

Maar succes ermee komt goed.
Groetjes naomi

Nicole zei

Wat gaaf dat je je eerste rondleiding mag doen! Maar inderdaad spanneeeeeend... Maar ik ben er van overtuigd dat het je gaat lukken. Zoals jij er al over weet te schrijven, breng je alles al goed over. Laat staan als je het 'live' mag doen. Ik wens je heel veel succes. Het zou heel leuk zijn als je hiermee de start van een eigen begrijfje weet te maken.

hilde zei

Proficiat! Het begin van een mooie carriere, daar ben ik van overtuigd! Wat goed dat je de ambassade inlichtte... Misschien kan je iemand van je Nederlandse vriendinnen meenemen, zodat zij achteraf eerlijke feedback kan geven (was het boeiend genoeg? niet te lang? was de groep geinteresseerd? waar moet je meer in detail? waar minder) Maar zulke dingen voel jij beslist ook wel zelf aan... Veel succes alvast!

Groetjes,

Anja L. zei

Leuk joh, dat je die rondleiding mag gaan doen.
Je weet zoveel van de streek waar je woont het zal heus wel goed gaan.
Veel succes!
Anja L.

Bibi zei

Petra wat geweldig, je eerste stap als professionele gids! Van harte en heel veel succes. Je zal het zeker goed doen en ik denk dat het met de tijd wel mee zal vallen. Ik neem aan dat mensen toch ook vragen stellen en misschien loopt niet iedereen even snel, ik noem maar wat. Ik ben heel benieuwd!
Leuk he, boer zoekt vrouw! Ik ben blij dat Jos die Marieke of Marlies (ben even de naam kwijt) naar huis heeft gestuurd, wat een raar mens is dat, nog psychologe ook maar zelf helemaal in de war met die stemmen in haar hoofd, hihi.

Natasja Valentijn zei

Ik wil je alvast heel veel succes wensen met de voorbereiding en het rondleiden van je eerste groep door Old Town Alexandria. Wie weet sluit ik me ook nog eens aan bij een volgende groep die je gaat rondleiden! Succes!

Miranda zei

Wat is het toch mooi nu niet! Hopelijk gaat het met de gezondheid van de kids inmiddels wat beter. Fijn weekeinde.

Petr@ zei

Wat een goede oplossing met Saskia. Als ze er echt zo'n moeite mee heeft, moet je daar toch serieus mee omgaan en op deze manier heb je de gulden middenweg gevonden!

Wat super dat je een groep mag rondleiden. Dat gaat je helemaal lukken. Om de 2 uur vol te krijgen, kun je de groep meenemen naar een leuk winkeltje met specifieke dingetjes of etenswaren uit deze streek. Meestal brengen toeristen best wat tijd door in zo'n winkel om iets leuk te kopen als souvenir.
Ik ga voor je duimen, maar dat zul je vast niet nodig hebben.

Nina zei

Wat dapper van je dat je ambassade hebt gemaild en wat leuk dat zij nu ook op je vraag ingaan!! Wel spannend, natuurlijk, maar ook heel stoer van je dat je het gaat doen! Het is in ieder geval fijn dat je Alexandria zo goed kent, ik weet zeker dat je ook uit zult stralen. Veel plezier en succes met de voorbereidingen. Op welke dag komen je eerste 'klanten'? Dan kan ik vanuit NL even voor je duimen...

Petra zei

@Petra -- ja, zo'n winkeltje zit er aan het einde van de wandeling, perfect inderdaad.

@Nina -- deze rondleiding zal woensdagochtend plaatsvinden