Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, november 26, 2010

Kerstversieringen en Sinterklaas

"Black Friday" heet de vrijdag na Thanksgiving hier in de VS. Het is het traditionele begin van de Kerstinkopen. Het "black" heeft te maken met de winsten van de winkeliers, die zo uit het rood zouden moeten komen. Veel grote ketens zijn of de hele nacht open gebleven of gaan heel vroeg, rond 4 uur, al open. Een keer ben ik zo gek geweest er zo vroeg op uit te gaan en dat was eens maar nooit weer! Dan maar een paar tientjes meer betalen.

Saskia en Laura staan daarentegen te popelen om naar Bath and Body Works te gaan. Daar kunnen ze voor $20 een enorme tas met allerlei luchtjes kopen. Saskia is dol op die winkel en ruikt dan ook altijd erg lekker. Rick brengt de meisjes naar Fair Oaks Mall, waar het volgens hem een ware zoo is.

Na mijn ontbijt ga ik naar de sportschool. Ik was te lui voor Sharons klas vanochtend, dus doe een intensief uur op de crosstrainer. Het is druk, vooral met collegestudenten, die voor het lange weekend thuis zijn.

Omdat we dus hebben besloten vanavond al Sinterklaas te vieren, ga ik naar Gamestop voor mijn cadeautje. Ik heb Kai getrokken en daar zijn zijn favoriete dingen te krijgen.

Na geslaagd te zijn trakteer ik mezelf op een Joy thee van Starbucks. Het is een nogal sombere kille dag, dus het warme drankje is gezellig.

Er langzaam van drinkend begeef ik me naar Whole Foods. Daar is het heel rustig. Traditioneel eten we soep en broodjes met worst op Sinterklaasavond. Ik kies verschillende soorten worstjes. Voor Kai en Rick bratwurst, voor Katja en mij kipworstjes met paprika en olijf en voor Saskia gewone hot dogs. Whole Foods heeft een ruime keuze aan allerlei verschillende soorten worst.

Na de lunch is het tijd om de herfstspullen op te ruimen en de Kerstspullen tevoorschijn te halen. Vandaag wil ik binnen versieren en dit weekend, als de zon terug zal zijn, buiten. De stockings hangen weer gezellig boven de haard en het groen met rode strikken siert de trap weer.

De vorig jaar verkregen Kerstboom staat binnen het halve uur versiert en wel te pronken. Dat is eens wat anders, dan vroeger, toen het me een paar uur nam om uit te vogelen welke takken waar hoorden! Onderwijl luister ik naar het Trans-Siberian Orchestra.

Op 24 september schreef ik het volgende:
Via MSN steun ik Katja. Haar goede vriend Jordan is maandag door een motorfiets aangereden en heeft ernstig hoofdletsel opgelopen. Hij ligt nu in de ICU in een coma. Jordan is pas 23 en het is al een wonder, dat hij nog leeft. Zo tragisch!


Vanmiddag gaat Katja bij hem op bezoek. Jordan is het voorbeeld van een wonder. Amper twee maanden na zijn vreselijke ongeluk is hij bijna weer de oude! Hij heeft nog wat problemen met sommige spieren in zijn gezicht en kan soms niet op woorden komen, maar hij overweegt zelfs om volgend semester terug naar school te gaan! Katja stuitert helemaal van blijdschap na dit bezoek, want de vorige keer zag ze hem in coma.

We dichten en doen onze pakjes in de zak van Sinterklaas. Na de worstjes en soep zet ik de bakjes met strooigoed, pepernoten en marsepein klaar. Rick zet hippe Sinterklaasmuziek op, geen idee, wie de artiesten zijn.

Het werkt al gauw op mijn heupen en ik vraag hem toch maar de ouderwetse door kinderen gezongen liedjes op te zetten. Sinterklaasliedjes vind ik over het algemeen toch al tenenkrommend (sorry voor degenen, die er dol op zijn) en met zo'n modern vleugje al helemaal niet te harden.

Als we allemaal in de family room klaar zitten, vragen de kinderen zich af, waar Rick opeens heen is. Gisteren vroeg ik Katja en Kai nog of ze ooit echt in Sinterklaas geloofden. Tenslotte hadden zij Santa ook. Dat bleek wel het geval te zijn. Kai vertelde, dat het gebonk op de voordeur (destijds door de buurvrouw) en dan de zak daar en het strooigoed, dat tegelijkertijd van boven werd gegooid, hem overtuigden.

Nu klopt Rick keihard op de deur en komt dan met de zak binnen. Ik ben toch wel blij, dat we het dit jaar toch weer vieren. Ik zag het even niet zitten, maar het is zo'n leuke traditie om erin te houden.

Zoals altijd zijn de gedichten precies als degenen, die ze hebben geschreven. Kai heeft dat van hem voor Rick helemaal in het Nederlands gedaan. Er zitten een paar foutjes in, maar voor iemand, die het nooit heeft leren lezen en schrijven vind ik het erg goed. De meisjes houden het bij Engels en ik wissel Nederlands en Engels af, wat nog best moeilijk is! Dat van Rick voor mij slaat alles, je moet het lezen om te begrijpen waarom!

De cadeautjes vallen allemaal in de smaak. Ik krijg een tasje met spullen voor als ik een lekke fietsband zou krijgen. Voor Kai had ik X-Box punten en Kai koos een strategieboek voor Rick. Saskia geeft Katja een cadeaubon voor Victoria's Secret en Katja heeft voor haar zusje een cadeaubon voor Chipotle.

Foto's van de gedichten staan hier.

Nu is er iedere avond een leuke Kerstfilm te bekijken, of op Hallmark of op ABC Family. Dat doen we dus ook. Het is een van de vele tradities dit seizoen. Net als Kerstmuziek zonder reclame op de radiozender 97.1 Wash FM, waar ik vanochtend naar luisterde.

17 reacties:

Jasmino zei

Oh wat heerlijk dat jullie de kerstboom al hebben versierd en het huis ook al. Ik kan niet wachten! Hier is het not-done om te versieren vóór Sinterklaas, maar ik vind altijd zo gezellig. Misschien toch maar alvast morgen? Of zal ik het volgende week doen? Retorische vraag hoor....

Wat leuk dat jullie nog samen Sinterklaas hebben kunnen vieren. Ik geef er helemaal niets om, maar het lijkt me heerlijk om in elk geval samen te zijn en te genieten van elkaars gezelschap en gedichtjes. Tradities zijn altijd belangrijk in een gezin. Fijn weekend nog!

Anja zei

Wat leuk dat jullie het Sinterklaasfeest in ere houden. Knap dat Kai zijn gedicht in het Nederlands heeft gemaakt!

Kristel Holsbeek zei

Heel gezellige traditie houden jullie erin!! Verder doen hoor!!!
Kai heel goed gedaan!!

Mark en Katja zei

Wat hebben jullie een gezellige avond gehad en wat goed dat Kai het gedicht in het Nederlands heeft geschreven. Ook jouw gedicht zo half om half is super en natuurlijk dat leuke gedicht van Rick.

Anoniem zei

Hallo

Wat een gezellige avond moet dat zijn geweest. Leuk hoor dat de boom al staat, maar in een half uur ga ik niet redden. Ga het ma 6/12 doen na sinterklaas natuurlijk. Veel sinterklaas liedjes vindt ik ook niet leuk, dubieuze teksten. En zeker als zo'n kinderkoor het met van die hoge stemmetjes heeft gezongen.
Dit nummer in de link is wel erg leuk. Gezongen door colle piet en mary poppins uit de musical.

http://www.youtube.com/watch?v=FZ17XRlrIl4


Mijn complimenten voor jullie allemaal in 1 dag een gedicht maken. Dat vindt ik echt het ergste van sinterklaas gedichten. Die ook nog ergens over moeten gaan. Dus super van jullie dit. Helemaal die van Kai in het nederlands en dat Rick dat ook begrijpt. Echt top. Verder vond ik Rick zijn start in het NL erg goed en ook de rest. En erg kanp van jouw het om en om. En nog een moeders dingetje erin over telefoneren. Goed weekend.

Groetjes Naomi

Marie zei

Echt geweldig, dat je deze oer-Hollandse traditie hebt hooggehouden in je familie! Super hoor! Ik wens jullie allen Happy Holidays!

Annemiek zei

Leuke sinterklaastraditie. Behalve chocoladeletters doen wij eigenlijk niks.
Wat een goed nieuws van Jordan. Met Thanksgiving stond hier een verhaal in de krant (dat ik nog in een komend blog wilde schrijven) over een jongeman die 6 jaar geleden van een truck gevallen is en nu genoeg is opgeknapt om naar school te gaan. Ik heb zelf een paar mensen uit coma zien komen en het is geweldig. Je weet het echt nooit met hersenletsel. Helaas loopt het niet altijd zo goed af.

Anja zei

Wat een heerlijke dagen met het gezin! Heel leuk dat jullie de traditie van Sinterklaas zo volhouden. Ik heb net alle gedichten gelezen, erg knap van Kai dat zijn gedicht helemaal in het Nederlands was en met zo weinig fouten!! Chapeau!

Nu lekker verder genieten van de gezellige kersttijd!

Petr@ zei

Leuk, twee feestdagen na elkaar.

Helemaal geweldig, de Sinterklaas gedichten! Vooral Rick maakt er elk jaar weer een heel werk van.

Bianca zei

Dat lijkt me inderdaad nog echt moeilijk engels en nederlands rijmen, knap gedaan !

Wat super dat Jordan weer bijna de oude is, reken maar dat dat een gevecht is met je lichaam om alles weer "werkend" te krijgen zoals het was. Geweldig !

Bibi zei

Leuk dat jullie Sinterklaas vieren, ik vind het pok erg knap dat Kai in het nederlands kan dichten!

Bibi zei

En die van Rick is ook heel erg grappig!

llse zei

Tof dat jullie ook die tradities in stand houden. Ik kan niet wachten om aan de kerstboom te beginnen

Becs zei

Leuk dat jullie toch sinterklaas hebben gevierd!

ikvindvanniet.nl zei

Dat ziet er vredig uit.

Ineke zei

Wat ontzettend knap al die gedichten, mij lukt het nooit. Mijn complimenten!

Petra zei

@Jasmino - Hier "mag" het na Thanksgiving. Het is altijd zoveel werk, dat ik het graag vroeg doe, zodat we er lang van kunnen genieten. Ik ben het er helemaal mee eens, dat tradities belangrijk zijn. Ik ben benieuwd hoeveel de kinderen later in hun eigen gezin zullen voortzetten.

@Anja - Inderdaad, dat vind ik ook heel knap.

@Kristel - We gaan het proberen voort te zetten, maar het moet geen verplichting worden.

@Mark en Katja - Bedankt voor de complimenten!

@Naomi - Die boom is al voorverlicht, dus ik hoefde er enkel versieringen in te doen. Leuk Sinterklaaslied! Ik dicht het best met een deadline ;).

@Marie - Bedankt!

@Annemiek - Laat ik de chocoladeletters nou vergeten zijn uit te delen! Jouw berichtje herinnerde me eraan! LOL!

@Anja - Onvoorstelbaar toch, dat het alweer Kersttijd is!

@Petr@ - Hij is ook eigenlijk degene, die de traditie heel graag doorzet.

@Bianca - Ja, dat was wel even hersengymnastiek, goed tegen de Alheimers ;).

@B. - De mannen hadden inderdaad erg hun best gedaan!

@Ilse - Het is weer zo gezellig nu die staat!

@Becs - Ja, ik was er toch blij om.

@Ikvindvanniet - Dat was het zeker, LOL!