Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, november 02, 2010

Verkiezingen

Na dagelijks zeker tien ingesproken politieke berichtjes van beide kanten op ons antwoordapparaat te hebben "gekregen" de afgelopen weken, stuk voor stuk de tegenkandidaat zwartmakend, is het vandaag eindelijk verkiezingsdag! Waarom wij een ingesproken berichtje van New Jersey governor Christie moesten krijgen zal me voor altijd een raadsel blijven.

Na mijn ontbijt rijd ik naar ons stemlokaal, het gymlokaal van een basisschool nabij. Daar zie ik ook een aantal buren. Er staat geen rij, maar het is wel drukker, dan "gewoonlijk". De namen van de stemgerechtigden staan voor het eerst in een computer, maar ik mag kiezen of ik electronisch of op papier wil stemmen. Electronisch vind ik toch wel van deze tijd.

De duidelijk niet vrijwillig aanwezige puisterige jongeman overhandigt me een kaartje, dat ik weer aan de bejaarde man, die de stemcomputer beheert, geef. In tegenstelling tot de jongeman begroet deze oudere van dagen mij met een grote glimlach en activeert de computer voor me.

Dit is precies wat ik voor me zie op het scherm. Ik ben blij, dat ik gisteravond de voorgestelde veranderingen in de Constitutie van Virginia al heb doorgelezen, want er is nogal wat te lezen. Ook is de taal dusdanig, dat ik me afvraag of iemand met een mindere beheersing van het Engels, waarvan er nogal wat mensen in dit gebied wonen, het wel zal begrijpen.

Na alle vakjes gecheckt te hebben ontvang ik met veel dank het "I voted" stickertje, dat alweer een zeer bejaarde man, die hier ieder jaar is en zijn taak zeer serieus neemt, me overhandigt.

Buiten bedanken zowel de dame, die voorbeeld Republikeinse stembiljet overhandigt, als de heer, die het Democratische equivalent beheert, mij voor het stemmen.

Vreemd genoeg voel ik me altijd wat emotioneel na het stemmen hier. Ik vind het nog steeds zo bijzonder, dat ik mee mag beslissen in dit enorme land. Klinkt misschien sentimenteel, maar zo voel ik het wel. Ik stem dan ook altijd, zelfs als degene, waar ik op stem, geen tegenstanders heeft.

Saskia is inmiddels ook wakker, maar heeft geen zin mee te gaan naar de sportschool. Het is een koude ochtend, slechts vier graden! Helaas betekent dat, dat de verwarming flink aanstaat binnen, belachelijk in een sportschool! Dat en de felle zon maken, dat het voelt, alsof ik in een sauna op de stairmaster sta! Wie weet heeft het hetzelfde gevolg als "hot yoga" en verbrand ik zo nog meer calorieen. One can hope.

Thuis haal ik Saskia op en we gaan, met de helft van de andere vrije leerlingen en hun ouders, bij Noodles&Co lunchen. Ik probeer eens de vegetarische champignon Stroganoff en die is werkelijk heerlijk! Het is weer gezellig met mijn tiener. Ik ben blij, dat ze het nog leuk vindt om met mij alleen te lunchen.

Bij Starbucks halen we een paar warme drankjes. Ik een "venti" Passion thee en Saskia een salted caramel hot chocolate. De zomerse temperaturen lijken voor dit jaar verdwenen te zijn, helaas.

Pas thuis lees ik, dat ik met die leuke "I voted" sticker een gratis koffie had kunnen krijgen bij Starbucks. Ook Ben&Jerry's geeft gratis ijs (maar die zitten niet in onze buurt) en andere zaken geven kortingen.

Laura en Mary Kate staan al op onze oprit te wachten, als we thuiskomen. Gelukkig zijn de meisjes graag bereid ons te helpen de Halloween spullen uit de tuin op te ruimen. Met zijn vieren duurt dat maar een half uurtje, dat valt dus alles mee. Als ik het alleen had moeten doen, was het een ander geval geweest. Ook nu weer is duidelijk, hoe sterk de zon hier is. De officiele temperatuur is elf graden, maar we lopen in de zon zonder jas en op blote voeten op te ruimen!

Net als ik weer binnen ben, gaat de telefoon. Ik kijk gauw, of het weer een politiek telefoontje is, want die gaan vandaag nog de hele dag door. Het is Charlie's moeder, Susan. Ze wil praten over de situatie met Charlie bij VCU.

Charlie heeft definitief besloten, dat het hem niet lukt bij die school. Zijn cijfers zijn slecht en hij is gewoon niet happy. Susan wil weten, of Kai dit allemaal weet. Dat gevoel kreeg ik niet, hij wist wel, dat Charlie niet happy was, maar dat hij echt weg zou gaan volgens mij niet.

Natuurlijk maak ik me wel wat zorgen om hoe dit nu voor Kai verder zal gaan. Aan de andere kant zou dit weleens juist goed kunnen zijn voor Kai, zodat hij zich echt helemaal als zichzelf zal kunnen ontwikkelen. Charlie en hij zijn al sinds groep 4 onafscheidelijk.

Susan is ook bezorgd, dat onze vriendschap hierdoor zal worden aangetast, maar zo "ondiep" ben ik niet. Mijn vriendschappen gaan om de persoon, waar ik mee bevriend ben, niet om wat er tussen onze kinderen voorvalt. Dat stemt haar duidelijk gerust.

Mijn haar is weer hard toe aan een kapbeurt. Mona doet de kleur goed, maar knipt mijn pony flink te kort. Jakkes! Het is voor het eerst in jaren, dat ik echt niet blij ben met mijn kapsel en ze geeft zelf ook toe, dat het te kort is. Maar ja, te kort haar valt niet te herstellen.

Het is, dat ik verder nooit te klagen heb over Mona's werk, want het prijskaartje is flink en ik betaal het vandaag allerminst van harte (niet dat ik dat ooit al doe, daar niet van). Rick en Saskia zijn heel lief en zeggen, dat het niet zo erg is. Intussen probeer ik mijn wenkbrauwen maar op te trekken. Gelukkig groeit haar weer aan.

Als avondeten heeft Rick Mexicaans mee van Tequila Grande. Pittige tilapia fajita's voor mij en die zijn erg lekker!

De verkiezingen zijn (zoals, volgens mij, iedere twee jaar) "historisch". De grote vraag is, of de Republikeinen met een ruime marge gaan winnen, of dat het allemaal mee zal vallen voor de Democraten, die nu overal de meerderheid hebben. Ik ben weinig geinteresseerd in politiek en sta zelf compleet in het midden. Ik heb voor Democraten (vaker) en voor Republikeinen gestemd. Het gros van het Amerikaanse volk staat ook in het midden. Vandaar, dat het zo van "links" naar "rechts" kan slingeren van de ene op de andere verkiezing.

12 reacties:

Bianca zei

Dat je nog moest betalen ook zeg voor zo'n vaste klant als jij bent vind ik geen schoonheidsprijs verdienen van Mona, als er iets erg is is als je haar verknipt hebben, elke keer als je in de spiegel kijkt schrik je van jezelf met een beetje pech en baal je steeds opnieuw tot het weer aangegroeid is (wat altijd veel te lang duurt)

Kristel Holsbeek zei

Hmm zou toch eens een lijstje van wat jij allemaal probeert bij Starbucks moeten aanleggen en in mijn portefeuille steken;-))
Ik hoop dat Kai het niet te erg gaat opnemen en het in zijn voordeel zal spelen.
Tja ik ben het toch wel eens met Bianca, jij bent een trouwe vaste klant, ze had toch wel een serieuze korting kunnen geven...ok haar groeit terug maar het duurt ook wel even hé voor je terug de gewenste lengte hebt!!

Coralie zei

Die tekst op het stembiljet is inderdaad ingewikkeld zeg! Je vraagt je toch af of ze die legal terms niet in normaal Engels kunnen omschrijven? En ik wist wel dat er ook wel eens een independent candidate meedeed (dus anders dan D of R), maar niet dat het er zoveel zijn.
Laten we hopen dat Kai het goed oppakt en nu meer zijn eigen weg gaat, maar dat zal vast goedkomen.
En Starbucks, kan niet wachten tot die ook hier in Zuid-Limburg ergens opduikt, maar dat zal nog wel even duren, ben ik bang :(

Marsha zei

En ik herinner me dat je bij vorige verkiezingen eens schreef over gratis koffie bij Starbucks!
Wat sneu van je pony. Balen elke keer als je in de spiegel kijkt..
Jammer voor Charlie dat het niet lukt op die school. Maar voor Kai zou het wel beter zo kunnen zijn. Iemand 'op sleeptouw' hebben die niet lekker in zijn vel zit is erg vermoeiend en remt je toch behoorlijk af. Anderzijds is het natuurlijk jammer dat zijn beste vriend weggaat. Hoe moet het dan met de kamer die ze delen?
Marsha

Suus zei

Hooi,

wat een leuke foto's van Halloween.. .jullie hebben er echt werk van gemaakt...
En leuk filmpje van alles wat er omheen gebeurd..

Het stemmen, het is hier ook flink in het nieuws.... Het is bij jullie zoveel groter als bij ons....

Fijne dag vandaag,
Groetjes uit een zeer donker en regenachtig Schiedam

Marion2 zei

Tjonge, wat een stap van Charlie. Hij moet er wel heel erg aan toe zijn om dit te doen. Hoe neemt Kai het op?

Een aantal jaar geleden heb ik met mijn dochter meegemaakt, dat ze door een "goede" vriendin los te laten, er juist beter op werd. Ze kon zich toen op meisjes/groepjes richten, waar haar vriendin niet gecharmeerd van was. Ook waren er kinderen, die nu wel (zonder de aan haar vastgekleefde vriendin) belangstelling voor haar hadden.

Maar het is even moeilijk, zo'n nieuwe start. Eigenlijk is het beter, denk ik nu, om bij een nieuwe opleiding gewoon helemaal alleen te beginnen.

Wat vervelend van je haar. Natuurlijk groeit het weer aan, maar ondertussen zit je er maar mooi mee.

Petra zei

Hier stonden er ook alemaal mensne langs de kant van de weg om te zorgen dat iedereen ging stemmen. Om 7.00 's ochtends waren ze er al!
Balen dat Mona je haar verpest heeft, hopelijk groeit het snel aan.
Internet verbinding is superslow hier....but we're having a great time. Ik probeer je vanavond even te mailen.
Have a good onde ,vandaag.

Nicole zei

Ik moet zeggen dat ik ook wel ten minste een leuke korting zou verwachten als mijn kapper mn haar zou 'verprutsen'.
Goh die Charlie... Wat gaat hij nu dan doen? Kan hij nog ergens anders instromen? Misschien is het voor Kai idd niet eens zo slecht. Hopelijk krijgt hij een andere leuke roommate.

Marion van de Sande zei

Ik deel je mening over stemmen, ik vind het ook altijd een "gewichtig" iets. Vanaf de geboorte hebben we ook altijd de kinderen meegenomen, ik wil dat ze meekrijgen dat stemmen iets is wat erbij hoort, een verworven recht is. Ik raak ook geïrriteerd als ik vrienden van Charlotte (18-25) hoor zeggen dat ze niet stemmen omdat het hen niets zegt. Maar wel het jaar door klagen over zaken. Dat vind ik dan niet kunnen.

Vervelend voor Kai maar hij komt op mij al jaren over als een sterk en evenwichtig iemand en misschien pakt dit goed uit voor hem in de zin dat hij nu sneller aansluiting heeft met anderen. Ik hoop dat hij een leuke nieuwe roommate krijgt.

Ik vind het uitblijven van een korting door Mona een zeer niet-Amerikaanse reactie :-) Wat me altijd zo bevalt aan de verhalen van Nederlanders in de US is dat bedrijven zo klantvriendelijk zijn.

Als niet alleen de klant maar ook de kapper zelf vindt dat de pony wel erg kort is en je bent een vaste klant, dus je wensen zijn bekend, dan zou een forse korting zeer op zijn plaats zijn geweest naar mijn mening.

Gelukkig groeit het snel weer aan, maar toch, het zou mij een niet zo prettig gevoel geven dat een ondernemer niet zelf een korting had aangeboden.

Groetjes,
Marion

Bibi zei

Ai te korte pony! Als vaste klant zou ik op zijn minst een fikse korting verwachten, ik hoop toch dat je ook je ontevredenheid in de fooi hebt laten merken.

Petr@ zei

Jammer van je te korte pony. Een korting zou wel op zijn plaats zijn geweest. Voorlopig geen foto's van jou?

Hopelijk pakt het goed voor Kai uit. Misschien is het zelfs wel goed voor hem, wordt hij nu wat meer 'gedwongen' andere contacten te zoeken. Nu had hij natuurlijk Charlie altijd nog. Maar jammer blijft het wel voor hem.

Petra zei

@Bianca - Mede door jouw commentaar heb ik er toch wat van gezegd tegen Mona.

@Kristel - Zoveel probeer ik er niet, hoor. Ik heb mijn "staples": koffie met suikervrije caramelsiroop, groene thee en passion thee.

@Coralie - Er doen meestal wel andere partijen mee, maar die krijgen zelden genoeg stemmen.

@Marsha - Hopelijk krijgt Kai een nieuwe kamergenoot volgend semester. Studenten veranderen wel vaker midden in het jaar van school.

@Suus - Hopelijk verbetert het weer snel. Ik las, dat je een fijn weekend voor de boeg hebt, veel plezier alvast!

@Marion - Het is altijd moeilijk hoogte van Kai te krijgen. Hij vindt het duidelijk niet leuk, maar gaat het denk ik wel redden. Ik denk ook, dat het beter was geweest, als Kai gewoon alleen was gegaan. Hij maakte tijdens de introduktiedagen ook makkelijk contact.

@Petra - Een grote verrassing kwam vanmiddag aan. Ik heb je gemaild, maar ook via deze weg nog even heel hartelijk bedankt!

@Nicole - Charlie gaat waarschijnlijk naar het plaatselijke community college en dan volgend jaar ergens anders proberen.

@Marion - Mona is Libanees en ik heb gemerkt, ook elders, dat die flink op de penning zijn. Het valt me ook op, dat mensen niet lang bij haar blijven werken, ze is niet de makkelijkste (maar kan meestal wel erg goed knippen).

@B. - Stom genoeg heb ik een gewone fooi gegeven. Volgende keer krijgt ze er gewoon geen (als ik nog naar haar terugga).

@Petr@ - In ieder geval ben ik blij, dat dit niet net voor onze reis naar Monaco gebeurde! Inderdaad liever niet op de foto nu even.