Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, december 29, 2010

Er staat een man met twee ogen en een neus...

Allereerst verzuimde ik gisteren te vermelden, dat Saskia's matras bij onze thuiskomst op haar bed lag en dat bed door onze schoonmaaksters zelfs keurig was opgemaakt. De matras is een stuk hoger, dan haar oude.

Deze Spaanstalige schoonmaakdames zijn mij heel dierbaar. Ze doen hun werk met overgave en ik stop ze regelmatig iets extra's toe, waarvoor ze altijd zo dankbaar zijn, dat ik wel meer zou willen doen. Ze willen ook graag de kleren, waar de kinderen uit zijn gegroeid, voor hun nichtjes en neefjes. Er is altijd wel de taalbarriere, maar ik ken net genoeg Spaans en zij net genoeg Engels om dingen aan elkaar duidelijk te maken.

Soms vraag ik me af, wat ze denken, want ik zie er natuurlijk als een heel gezonde persoon uit. Dit huis zou echter al mijn energie vergen, als ik het schoon moest houden. Het kost hun drieen bijna drie uur iedere week. Gelukkig kunnen we ons een wekelijkse schoonmaakbeurt veroorloven op het moment.

Als ik wakker word, realiseer ik me, dat het jaar nog maar drie dagen lang is. Tijdens deze week tussen Kerst en Oud en Nieuw denk ik vaak terug aan onze logeerpartijen bij mijn Opa en Oma gedurende die week.

Een paar dingen zijn mij altijd bij gebleven en heb ik met de kinderen, toen ze klein waren, ook gedaan. Op Opa's schoot keken we altijd naar de Kerstboom en speelden "Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet". Hij had dan een versiering in gedachten en wij moesten raden, welke dat was, terwijl hij er steeds meer informatie over gaf.

Na Kerst gingen we iedere ochtend buurten bij Opa en Oma, terwijl zij nog in bed lagen. Opa was dan altijd heel mysterieus en zei, dat er een man op de hoek van de straat stond. Die man had zoveel neuzen, ogen, oren, mond, noem maar op, als er nog dagen in het jaar waren. Vandaag had die man dus net zoveel ogen en neuzen (twee ogen en een neus). Het duurde jaren voor ik doorhad, dat hij het over heel gewone mensen had! Veel van onze Oud en Nieuw viering bevat nog tradities uit die tijd.

Bij de sportschool is het druk met collegestudenten. Ik stel de stairmaster in op een stap moeilijker dan voorheen, voor een kwartier. Dan verplaats ik me naar de crosstrainer en stel die ook in op een hogere moeilijkheidsgraad. Mijn boek is lekker spannend, dus de veertig minuten vliegen voorbij.

Op de tv van de crosstrainer zie ik, dat de Power Balance armband, die ik voor Kerst kreeg, tot CNBC sportprodukt van het jaar is uitgeroepen. Het kan allemaal suggestief zijn en het weer is weer warmer, maar ik maak mezelf wijs, dat ik me beter voel, sinds ik die armband draag. De lange duur zal het uitwijzen.

Thuis maken Rick en ik ons snel klaar, want we gaan onze boodschappen voor Oud en Nieuw doen. Gewoonlijk doen we dat op de 30ste, maar we hebben er morgen geen tijd voor. Bij Party City halen we tafelkleden, bordjes en andere dingen voor ons feest overmorgen.

Kijkend naar de 2011 versieringen, merk ik opeens, dat ik geen afscheid van 2010 wil nemen. Dit was zo'n fijn jaar voor ons! Maar ach, 2009 was dat ook en hopelijk 2011 weer. Twee dingen zijn niet te stoppen, het weer en de progressie van tijd.

Bij Wegmans is het een heel stuk rustiger, dan vorige week, en ik neem me meteen voor, dat we voortaan twee dagen voor Oudejaarsdag boodschappen gaan doen. Op Facebook heb ik om koude hapjes recepten gevraagd en daar wat inspiratie voor ons middernacht buffet voor opgedaan. Ook dat buffet is overgenomen van de tradities van mijn grootouders, al is het menu intussen flink veranderd.

Dit keer vergeten we mijn Delfts blauwe tassen niet, zodat we niet tig plastic tasjes naar binnen hoeven te sjouwen. Het maakt echt verschil met het uitpakken vooral, vind ik. Wij gebruiken die plastic zakjes weer om Cosmo's uitwerpselen mee op te ruimen, maar ik heb toch liever mijn lekker grote Nederlandse tassen!

Als we alles hebben uitgepakt, kan ik mezelf wel schoppen! Ik ben ui voor de zalmsalade vergeten en zonder is die echt niet zo lekker. Dat wordt nog een reisje naar de supermarkt. Een van de grote voordelen van twee dagen tevoren boodschappen doen is, dat ik morgen alvast wat kan voorbereiden, dus de ui wil ik vandaag of morgenochtend hebben.

Ieder jaar heb ik kaartjes bij de gerechten staan met wat ze zijn. Dit jaar heb ik er echter wat veranderingen in aangebracht, dus nieuwe kaartjes moeten gemaakt worden. Alleen hebben we die leuke "gouden" pen van toen niet meer.

Rick heeft zijn auto weer eens achter mijn van geparkeerd. Het is ook moeilijk met vier auto's op de oprit, dat snap ik. Ik neem dus zijn BMW, maar die heeft weinig benzine en ik heb geen idee, hoe met dat ding te tanken. Gelukkig zit er nog genoeg in om heen en weer naar het Pan Am Center te rijden.

Bij Plaza Artist
vind ik de "gouden pen" voor de kaartjes. Bij de Safeway is het ook stilte voor de storm en ik sta binnen de kortste keren weer buiten met mijn ui. Nu kan ik morgen alvast wat gerechten voor het buffet maken. Dat zal schelen, want het gros daarvan en het oliebollen bakken komt op mijn schouders terecht.

Net als ik thuiskom, komt Katja ook aanrijden. Sushi is duidelijk een stuk beter, maar op vrijdag zullen we horen, of ze een tumor heeft. Allemaal alsjullieblieft duimen van niet! Katja is ook doodmoe, ze slaapt niet goed tegenwoordig om de een of andere reden. Tja, dan is deze moeder dus meteen weer bezorgd (de vader ook, maar die wil, dat ze naar de dokter gaat en daar wil Katja niets van horen).

Kai gaat lekker "jammen" met een groep andere gitaristen, dus hij komt niet mee uit eten. De meisjes wel en we gaan naar Tequila Grande. De vistaco's daar zijn heerlijk en nu ook weer. Ook de anderen smullen van hun gerechten.

Katja moet om zeven uur babysitten, dus we hebben nogal haast. Gelukkig gaat het allemaal snel. Saskia is blij, dat haar oppasbaantje morgen niet doorgaat. Ook Katja zou liever thuisblijven, maar deze mensen betalen goed, dus het geld roept. Hopelijk komen ze wel op de afgesproken tijd thuis, want Katja heeft slaap nodig.

Twee dagen voor Oud en Nieuw is het, onvoorstelbaar. Amerikanen hebben niet veel tradities bij deze feestdagen, vandaar, dat we heel wat gasten zullen hebben vrijdagavond. Ik ben opgegroeid met allerlei Oud- en Nieuw tradities. Wat zijn jullie goede herinneringen en tradities en hoe vieren jullie deze feestdag?

17 reacties:

Bianca zei

Ik duim heel hard voor Sushi ! gelukkig dat het al beter gaat maar die onzekerheid is maar helemaal niets, dat zal ook niet bijdragen aan een goede nachtrust.

Hier wordt aan de jaarwisseling vrijwel niets gedaan, gezien de droogte is het verstandiger geen vuurwerk af te steken (of een kudde koeien door het hek te jagen met geknal ;-)
Vroeger hadden we oudejaarsfeesten en de dag erna vaak een nieuwjaarsborrel en daarna was ik heel blij dat al die feestdagen achter de rug waren al waren ze echt wel leuk. Maar voor mijn gevoel was dan gelukkig ook het grootste deel van de winter voorbij en zou het voorjaar tenminste niet meer zo lang duren. Heb ik hier geen last van ha ha morgen 20 graden geloof ik ;-)

Corry zei

Ik moet bekennen dat ik helemaal niets met oud en nieuw heb. Dat heeft mijn moeder echt goed voor ons kunnen verzieken.
Anyway, gezellig thuis met elkaar en om 11 uur komt buurvrouw/vriendin langs om het nieuwe jaar in te luiden want haar man moet werken.
Ik duim voor Sushi en wens je een aller, allerbest 2011 en hoop je in Januari nog even te zien want ik ben ook nog 2 dagen in Washington.
HAPPY NEW YEAR!!!

Alice zei

Ik ga alvast heel erg duimen voor Sushi!

Moet zeggen wij hebben ook niets met nieuwjaar. Mijn man moet dit jaar werken dus ga ik bij mijn ouders een koud buffetje eten en hopen dat Michael voor twaalf uur thuis is van zijn werk. De dag daarna doen we het verplichtte rondje bij de grootouders. Maar verder compleet geen tradities.

Anoniem zei

Ik vier Oud en Nieuw altijd redelijk rustig. Ik blijf altijd tot een uur of 1 thuis. Daarna ga ik vaak langs vrienden toe. Tot een uur of 1 kijk ik graag naar een oudjaarsconference. Vroeger werd er ook wel eens naar de Night of the Proms gekeken. Ik heb erg leuke herinneringen aan die tijd.

Alvast een heel goed 2011!
groetjes, Julia

Anoniem zei

Ik hoop dat het inderdaad niets ernstigs is met Sushi.
Wij hebben geen tradities, ik blijf het liefste thuis voor de hondjes. Na 12 uur gaan we op straat de buurtjes het beste wensen en we lopen naar Koos zijn zus die om de hoek woont, daar blijven we dan een tijdje en dan is het weer mooi geweest.
Groet, Bea

naomi zei

Hallo

Ik hoop ook dat het beter gaat met Sushi en niets ernstig is.

Ik vindt persoonlijk altijd dat het lang duurt voor het twaalf uur is. Laat mij maar het liefst een avond werken in het ziekenhuis. Maar voor mijn lieve hond Stitch doe ik dit niet meer. Hij is doodsbang en schuilt in de badkamer enzo.
Dus blijf lekker thuis met mijn vriend. Lekker salades eten de hele avond, oudejaarsconference kijken van Guido Weijers op sbs6. Vaak ook nog een filmpje en dan de oudejaarsloterij.

Vroeger thuis deden we deze avond vaak spelletjes, maar verder niet echt tradities en nieuwjaars dag naar oma en kijken naar nieuwjaarsconcert vanuit Wenen en schansspringen.

Groetjes Naomi

Ingrid en Michael zei

Heerlijk dat het zo rustig boodschappen doen was! Wij hebben inmiddels ook alles in huis. Oliebollen gekocht, want geen zin/tijd om zelf te bakken. Wij hebben geen tradities voor deze periode en waarschijnlijk brengen Eugène en ik de avond samen rustig thuis door. Vind ik eigenlijk wel lekker ook. Misschien dat we nog naar Rotterdam fietsen want daar is om middernacht vuurwerk. Maar ik ben beetje bang dat we onderweg te maken krijgen met personen die vuurwerk naar me gaan gooien....slaat volgens Eugène nergens op, maar je leest zoveel dingen die nergens op slaan en toch gebeuren. Beetje bang dus voor vuurwerk.....
Ik duim zeker voor sushi!

Familie Langens zei

We hopen dat het goed komt met Sushi.

Vroeger bakte mijn moeder heel veel olie bollen en keken we televisie. Na 12 uur aten we nog iets en dan gingen we naar bed.

Sinds Jeroen en ik elkaar kennen, vieren we het met onze vriendengroep, eerst samen eten, dan met de kinderen kindervuurwerk afsteken. De kleinsten gaan dan naar bed en dan een spel of quiz met kleine cadeautjes. Om 12 uur het grote vuurwerk en gaan we lekker kletsen. Het moeilijke is dat de kinderen dan wel 's morgens normale tijd wakker zijn en we nog moe zijn van het late naar bed gaan.

1 januari zien we de gezinnen van beide kanten altijd.

Dit jaar zal alles anders, en vieren we oud jaar bij mijn zus met de hele familie en sluiten we 2010 met gemengde gevoelens af!

Annemiek zei

Ik werk een avonddienst met oudjaar, eens zien wat er door de deur komt.
Katja heeft toch veel op haar bord, wie weet wat er door het hoofd spookt en ze zo slecht slaapt. Drinkt ze veel caffeine, of laat nog caffeine? Hopelijk komt ze nu even tot rust.

syl zei

Ja oud en nieuw in NL is toch wel heel erg gezellig.
Hier begint het 2 dagen van te voren, vuurwerk is verkocht en gisterenavond hebben we al 2 siervuurwerk potjes voor de kinderen afgestoken. Zij achter de schuifpui in de tuin kijken. Die gezichtjes zijn zo mooi om te zien dan!

Straks om 16.00 uur gaan we naar mijn ouders om traditioneel oliebollen te dineren Dat doen we al zo lang ik het me kan herinneren, de dag dat de oliebollen gebakken worden 's avonds oliebollen als avondeten. Sinds een paar jaar bakt mijn vader de oliebollen op 30 dec, want het is wel een smerig werkje en zo heb je de laatste dag van het jaar wat meer rust in huis.
De oudste is nu 6 en weet dondersgoed wat we straks gaan doen en heeft het er al de hele dag over. Ze vinden oliebollen hier allebei ook heel erg lekker.

Morgenavond gaan we naar onze beste vrienden toe, doen we ook al jaren. Kids samen slapen of spelen, ligt er aan en om 12 uur naar buiten. De mannen vuurwerk afsteken (ik vind er helemaal niets aan, maar goed, het hoort erbij, een jaarwisseling zonder vuurwerk is toch geen jaarwisseling).
1 januari gingen we normaal gesproken vroeger langs mijn omá's, mijn ouders doen datr nog steeds, wij zijn er mee gestopt, is gewoon te veel. Dus alleen even langs mijn schoonouders.
2 januari is er een oom jarig, dus dan zien we de hele indische familie tegelijkertijd, mooi opgelost!

Fijne jaarwisseling!

Nina zei

Of die powerbalance armband nou werkt of niet...als-ie voor jou werkt (suggestie of niet) dan is dat toch goed!!
Zo zie ik die dingen. (zo sprak zij van achter haar spiksplinternieuwe laptop; Rick kan tevreden zijn want ik ben nu een Windows 7-gebruiker en heb nog een legale versie van Office 2010 ook)

En tja, wat de Spaanse schoonmaaksters denken...weet je toch niet! Ze zijn vast blij met een niet-afbeulende/commanderende klant als jullie en voelen waarschijnlijk ook dat jullie hen waarderen. Zo'n taalbarrière is lastig!

Ik zal ook duimen vor Sushi! Rot dat Katja niet goed slaapt de laatste tijd. Misschien toch een linkje met onregelmatig werken? Ontsapnningsoefeningen kunnen wel helpen, net als niet wakker blijven liggen in je bed, maar als je echt wakker-wakker bent je bed uit gaan, iets drinken/lezen en als je dan weer moe wordt, in bed gaan liggen. En geen caffeine (laat op de avond), wat Annemiek zei.

Hir weinig Oud&Nieuw tradities. Mijn vriend vindt het leuk om carbid te schieten, helaas... Gelukkig weet hij wel wat hij doet, maar ik zie de lol er niet van in.

Veel plezier alvast tijdens jullie Oud&Nieuw buffet en een mooi 2011!

Bibi zei

Grappig, ik heb gisteren voor het eerst mesh zakjes gebruikt voor de groente afdeling zodat je geen plastic zakjes hoeft te gebruiken, ik heb die zakjes van mijn schoonzus gekregen voor kerst, het voelt echt goed om zonder plastic thuis te komen:-)
Leuk dat Kai gaat jammen!
Hier wordt ons Oud en Nieuw feest onderhand traditie voor een aantal mensen. Ik heb gisteren wat oliebollen met bier gemaakt, zoals jij zei, maar ik heb ook een klein scheutje vanille extract en poedersuiker door de deeg gedaan, om te proberen en uit te delen aan familie en vrienden hier (als antwoord op de vele koekjes die we altijd krijgen) en ze vinden ze erg lekker (heb ook de rozijnen eruit gelaten)

Petr@ zei

Fijn dat het iets beter lijkt te gaan met Sushi. Hier wordt in elk geval hard geduimd voor haar.

Wij vierden Oud & Nieuw altijd met spelletjes en dat doen we nu ook met de kinderen. Meestal hebben we visite of zijn we op visite. Dit jaar willen we het een keer met z'n viertjes vieren. Na twaalf uur vuurwerk kijken en gezellig met de buren buiten een wijntje drinken en toosten op het nieuwe jaar.

Alvast een hele fijne jaarwisseling!

Christa Goes zei

Hoi,

Hopelijk valt het mee met Sushi. Niet alleen kinderen kunnen zorgenkindjes zijn, maar ook de huisdieren vallen hier volgens mij onder!

Ik vind het altijd heerlijk een jaar af te sluiten, heerlijk terug kijken op het 'oude' jaar en heel benieuwd wat het nieuwe jaar gaat brengen. Lekkere hapjes, chocoladefontein, oliebollen appelflappen. En de hele avond spelletjes doen, zowel bordspellen als op de computer(vooral quizen). Altijd heel gezellig. Ik vind het een heerlijke avond.

Vroeger toen mijn Oma nog leefde gingen we daar altijd langs op 1 januari. Nu hebben we een heerlijke dag thuis, meestal gaan we fonduen.

Groetjes,
Christa

Elke zei

Ik kom uit een zeer traditie-arm gezin. Enkel mijn verjaardag werd gevierd omdat je daar nou met een kind moeilijk buiten kon.
Vaak lagen mijn ouders op oudejaarsavond al lang voor middernacht te slapen. Ik ging wel eens de straat op, kijken naar het vuurwerk. En op nieuwjaarsdag keek mijn vader eerst naar het nieuwjaarsconcert. Daarna moesten we eerst bij mijn vader zijn ouders langsgaan, nieuwjaarsbrief lezen voor mijn peter en dan kregen we 100 Belgische franken (2,5 euro). Nadien reden we naar de ouders van mijn moeder, waar we meestal konijn aten. Ook nieuwjaarsbrief lezen voor de meter en klein geschenkje krijgen. En dan werd er tv gekeken. Heeel erg saai om als enigste kind zo tussen volwassenen te zitten.
Reeds heel wat jaren vieren wij dit nu binnen ons eigen gezin. Op oudejaarsavond maak ik lekker eten, kijken we tv, hebben we allerlei hapjes, en om middernacht trokken we naar buiten met de fles champagne om zo het nieuwe jaar welkom te heten terwijl we naar het vuurwerk keken. Even na middernacht maakten we dan samen met onze hond een wandeling naar het dorp.
Nieuwjaarsdag nodigde we meestal twee andere koppels uit, en maakte ik weer een heel menu voor hen.
Dit is onze eerste oud-op-nieuw in Canada, en op oudejaarsavond hebben we vrienden op bezoek en kook ik. Voor nieuwjaarsdag hebben we nog geen plannen, maar ik kocht net een heleboel blue rays, dus ik denk dat we lekker in de zetel gaan hangen en film kijken. En mogelijk naar Lake Ontario gaan wandelen met onze hond.

Petra, ik wens jou en je familie nog een prettig jaareind, en een fantastisch 2011!

Marion2 zei

Vroeger bakte mijn vader de hele dag oliebollen. Voor die tijd stonden er pannen met beslag te rijzen bij de kachel. 's Avonds gingen we naar mijn opa en oma en na 12 uur aten we een "slaatje".

Tegenwoordig koop ik wat oliebollen, appelflappen en ananasbeignets. Vaak eten we 's avonds walnoten en toastjes met eiersalade.

We kijken dan tv. Morgenavond eerst naar Editie NL, dan naar de Top 2000 en tot slot naar de Oudejaarsconference van Guide Weijers.

Er is bij ons altijd ontzettend veel vuurwerk. Buren lopen dan rond om elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen. Wij steken meestal alleen maar heel lange sterretjes (dit jaar van 1 meter) af.

Ik wens jullie morgen een heel gezellige avond!

Petra zei

Bedankt voor alle Oud en Nieuw verhalen! Vooral het vele vuurwerk in Nederland mis ik toch wel, al doen wij ons best om het helemaal alleen goed te maken, LOL!

@Bianca - Inderdaad zullen zorgen er ook aan bijdragen. Jullie een heel gelukkig 2011 gewenst en ik ben jaloers op de 20 graden!

@Corry - Wat jammer, dat je moeder zo'n invloed had. Ik hoop je in Washington te zien! Een heel gezond en gelukkig 2011 voor jou en Wijbe!

@Alice - Voor jou ga ik hopen, dat Michael erbij is met middernacht, dat is toch altijd wel even een speciale kus :). Alle goeds voor 2011!

@Julia - Dank je, jij ook een heel fijn 2011 gewenst!

@Bea - Wat dat betreft is het wel goed, dat er hier weinig vuurwerk is, Cosmo is er als de dood voor. Ook jou wens ik een heel goed 2011!

@Naomi - Ook bij jou een bange hond dus, zielig. Dat concert en skispringen mis ik hier wel, vooral het laatste.

@Ingrid - Ik kan me je angst wel voorstellen, hoor. Vroeger bij mijn ouders in Nederland werd ieder jaar de brievenbus opgeblazen. Ik zou ook bang zijn, maar heb dan ook een paar nare "ontmoetingen" met tienerjongens daar gehad. In ieder geval een heel fijne jaarwisseling en al het goeds voor 2011 voor jou en Eugene gewenst!

@Annemarie - Hopelijk wordt 2011 weer een heel goed jaar voor jullie. Dat is wel fijn aan een nieuw jaar, het voelt toch weer een beetje als met schone lei beginnen.

@Annemiek - Katja had een drukke nacht, Kerstnacht, hopelijk is het voor jullie niet te druk. Zij moet Nieuwjaarsnacht ook weer terug zijn. Ze zegt geen caffeine te drinken en heeft vannacht als een blok geslapen. Ik vraag me af of het het alleen zijn in dat appartement is. Gelukkig Nieuwjaar en wie weet zien we elkaar weer volgend jaar.

@Syl - Leuk om te lezen, wat een feest jullie er ook van maken. Ik vind het hier altijd wel saai, hoor, ben blij, dat wij leven in de brouwerij brengen, ha ha. Alle goeds voor 2011 voor jou en jouwen gewenst!

@Nina - Je hebt gelijk, hoor, wat die armband betreft. En Rick juigt iedere Windows 7 gebruiker toe! Oei, carbid schieten, dat is hard core!! Jullie ook een heel fijne avond morgen en gelukkig Nieuwjaar!

@B. - Jij helpt me herinneren, dat ik de rozijnen in de rum moet zetten. Dit jaar bak ik vier pakken (ik ben te lui om from scratch te maken) en een met rozijnen. Eens kijken of die aftrek vinden. Een heel fijne avond morgen en gelukkig Nieuwjaar!

@Petr@ - Nog even duimen voor Sushi, want morgen hoort Katja of e een tumor heeft. Ik ben toch een beetje bang van wel, want ze likt zichzelf niet schoon. Vroeger deden we ook spelletjes, maar met zoveel mensen als nu zullen de Wii en Kinect wel aanstaan voor de kinderen, maar de volwassenen kletsen vooral. De avond gaat wel altijd supersnel voorbij vind ik! Een heel fijne avond morgen en al het goeds voor jullie vieren in 2011!

@Christa - Inderdaad, huisdieren zijn ook net kinderen, zeker Sushi voor Katja (en Cosmo voor mij). Een nieuw jaar beginnen voelt altijd wel als een schone lei, wat zal dit jaar weer brengen? Een heel fijne avond morgen en een gezond, gelukkig 2011!

@Elke - Toch wel heel fijn voor D., dat jullie een heel andere invulling aan Oud en Nieuw hebben gegeven, dan jij gewoon was. Heel veel plezier jullie eerste Oud en Nieuw in Canada! Ik ben benieuwd hoe het wordt. En natuurlijk een heel gelukkig 2011 gewenst!

@Marion - Morgen zit ik er weer, achter de frituurpan. Vier pakken oliebollen ga ik bakken. Ik zou willen, dat we ze hier konden kopen, maar Oud en Nieuw zonder oliebollen is niet "echt" en onze vrienden zijn er dol op. Jullie ook een heel fijne avond morgen en een heel gelukkig en gezond 2011!