Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, december 24, 2010

Kerstavond



Meestal slapen wij met ons raam open en zo ook vannacht. De wind waaide echter rond het huis en daardoor werd het werkelijk ijskoud in onze kamer. Rillend word ik om vijf uur wakker en ik heb het anders nooit koud onder ons dekbed. Gauw doe ik het raam dicht, maar het lukt me niet meer op te warmen.

Als Rick om kwart over acht opstaat, volg ik niet veel later. De rest ligt nog in diepe rust. Samen eten we een stukje van het notenbrood, dat Ricks tante ons, zoals ieder jaar, heeft toegestuurd. Aan lekkernijen geen gebrek, want ook al onze buren hebben bananenbrood, vers gebakken koekjes, fudge en andere zoetigheden gebracht.

Om wat van de overtollige calorieen eraf te krijgen, ga ik naar de sportschool. Daar kies ik de zwaarste interval op de stairmaster, die ik vol kan houden. Kennelijk heb ik me flink ingespannen, want als ik naar de waterfontein loop, springt de vrouw voor me opzij. "Jij ziet eruit, alsof je het erg nodig hebt!", zegt ze. Dat zal vast met mijn bietrode hoofd en doorweekte t-shirt, ha ha!

Nu ik toch in Vienna ben, besluit ik ook meteen door te gaan voor mijn aller-, allerlaatste Kerstcadeautjes. Ik wil nog een paar stocking stuffers voor Rick. Een cadeaubon voor Starbucks doet het altijd goed en ik trakteer mezelf meteen op een lekkere hete passion thee.

Bij de Dive Shop
vind ik een fluit voor aan Ricks BCD en een reislogboekje. Dan ben ik helemaal klaar en hoop, dat Rick mijn keuzes leuk zal vinden.

Katja wil dolgraag pho voor de lunch en daar heb ik, zoals altijd, ook zin in. Bij Pho Thang Long haal ik twee vissoepen. Inmiddels ben ik er een welbekende klant en wordt me door alle medewerk(st)ers een enthousiast "Merry Christmas" toegewenst.

Rick en Saskia zijn vanochtend al met de candy canes bezig geweest. Er staat een bak met tot poeder geslagen pepermint te wachten. Na de lunch begin ik gelijk aan mijn "peppermint bark". Andere jaren maakte ik nog andere dingen erbij, maar iedereen vraagt altijd om deze lekkernij, dus dit keer maak ik extra veel en niets anders.

Simpeler kan het ook eigenlijk niet. Ik smelt een zak met witte chocolade "chips" in de magnetron, roer daar de verpoederde candy canes door en een beetje pepermunt olie. Dat smeer ik op een stuk aluminiumfolie op een bakplaat en laat het dan buiten opstijven. Als het hard is, breek ik het in kleine stukjes en voila.

Na een uurtje zijn de doosjes voor de buren, die ik gisteren bij Michaels kocht, gevuld. Ook voor ons thuis staat er een bakje vol, want Rick en de kinderen zijn er ook dol op. Een bakster ben ik niet, maar peppermint bark kan ik maken als de beste!


De dierenarts heeft gebeld over Sushi en besloten haar wat tegen de pijn voor te schrijven. Nu de resultaten van Sushi's bloed- en urineproeven goed zijn, durft hij dat aan. Katja gaat erheen om het op te halen.

Ook gaat Katja naar Safeway om ingredienten voor haar bijdrage aan het Kerstmaal, dat ze morgen met haar mede-EMT's gaat maken, in te slaan. Als cadeautjes voor haar "squad"team bakt ze allerlei koekjes. Het geurt dan ook heerlijk in de keuken!

Met de telefoon en ons speciale "Santa" pakpapier sluit ik me in onze slaapkamer op. Al kletsend met Christine en daarna met mijn zus, pak ik de "Santa" cadeautjes voor in de sokken en de grote cadeaus, die Santa altijd brengt, in. Rick is een purist en daarvoor moet dus niet alleen speciaal pakpapier worden gebruikt, maar ook speciale etiketten met de Kerstman erop en een speciale goudkleurige pen voor het schrift.

Zo inpakkend vraag ik me weer af, waarom ik altijd denk, dat de sokken rekbaar zijn. Ieder jaar heb ik weer heel veel kleinigheidjes, die beslist niet allemaal in die ene sok passen! Ik zie alweer uit naar de verraste gezichten morgen. Erg leuk om Santa te spelen!

Als alles is ingepakt, gaan Rick en ik de peppermint bark bij de buren langsbrengen. Van Janet krijg ik ook een cadeautje, een minifietsje voor in de boom. Goed gevonden, aangezien we vaak samen gaan fietsen.

Bij de Nielsons aan de overkant worden we binnen genodigd en kletsen we gezellig bij. Bij onze naaste buren komt daar nog een glaasje wijn bij ook. Erg gezellig is het allemaal, maar we weten, dat de kinderen popelen om aan onze Christmas Eve viering te beginnen, dus na een glaasje nemen we afscheid. Leuk is ook, dat de meeste buren bij ons grote Oud en Nieuw feest aanwezig zullen zijn.

Saskia wil eigenlijk nu al de cadeautjes van de verre familie uitpakken, maar Rick en ik halen haar over tot na het eten te wachten. Juffertje Ongeduld vindt het maar zeer matig, maar stemt toch toe. Wat dat betreft is ze nog zo'n heerlijk kind, hoewel Kai ook wel een beetje teleurgesteld lijk. Katja is nog volop bezig met bakken en Kai en Saskia helpen, onder grote hilariteit, met het versieren van de koekjes.




Als Katja al haar lekkernijen klaar heeft, begint Rick aan het buffet. De kinderen en ik dekken de tafel gezellig. Dit is Ricks traditie uit zijn jeugd, zoals zoveel van onze Kersttradities. Bij ons thuis was Kerstavond vroeger niets bijzonders.

Op tafel staan allerlei warme hapjes, zoals Poolse pirozhki en kielbasa, die Rick bij de Poolse winkel in Maryland kocht. Ricks moeder was half Pools, half Iers, dus vroeger maakte zij veel Poolse gerechten.

Behalve dat zijn er zalm, garnalen, verschillende soorten kaas, waaronder Beemster jonge en vleeswaren. Het is, zoals ieder jaar, weer smullen geblazen. Onderwijl luisteren we naar muziek van het Trans Siberian Orchestra, mijn favoriet. Het afruimen en -wassen gaat snel, want iedereen wil graag de cadeautjes onder de boom voor openmaken.


In afwachting

Die komen van Ricks vader, Ricks zus en mijn zus en hun families. Mijn broer in Canada stuurde ons vandaag een leuke stapel met dozen met Californisch gedroogd fruit en noten erin, erg lekker. Ik word verwend met een cadeaubon voor Amazon.com (mijn schoonvader), een Power Balance armband (mijn schoonzus) en een Pandora kabouter bedeltje (mijn zus).

Na het uitpakken van deze cadeautjes is een volgende traditie aan de beurt. Er ligt voor iedereen een pijama onder de boom. Ik heb voor de kinderen en Rick leuke pijamas bij Target gevonden. Vooral die van Rick is grappig, een Smurf pijama. Kai is blij met zijn fleece broek en de meisjes met hun katoenen Kerstpijamas. Rick heeft voor mij een pijama met sloffen met een ijsberen patroon. We verkleden ons allemaal meteen, lekker warm en comfortabel!


Uw pijamamodel ;)

Terwijl Katja verder gaat met bakken, kijken wij naar de klassieke Kerstfilms op ABC Family. Rudolph's Shiny New Year is het nu. Kai en Saskia checken intussen ook regelmatig, waar Santa is bij Norad.

Als de "kinderen" naar bed zijn, vullen Rick en ik de sokken en zetten we de Santa cadeaus neer (en eten de koekjes, die Katja en Saskia voor Santa hebben neergezet). Eigenlijk vind ik het jammer, dat het alweer zover is. Juist die tijd voor Kerst is zo ontzettend leuk. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe alle cadeautjes in de smaak gaan vallen. Hopelijk goed!


Santa is geweest!




Hij is de dieren ook niet vergeten



Klaar om geopend te worden!

Rest mij nog iedereen hier nogmaals heel fijne Kerstdagen toe te wensen!

12 reacties:

Anoniem zei

ChocoVine is trouwens erg lekker!
Lies.

Petr@ zei

Wat een drukke, maar heerlijke dag!

Dat peppermint bark maken klinkt erg eenvoudig. Ga ik hier ook maar eens proberen. Als het niet te lang duurt, vinden de jongens het ook nog wel leuk om te doen.

Veel plezier met het openen van de rest van de cadeaus.

Ik ga zo vast beginnen met de voorbereidingen voor het kerstbuffet.

Nicole zei

Wat een gezelligheid bij jullie zeg! Erg leuk dat jullie elkaar als buren lekkernijen brengen. Weer zo'n traditie die hier ingevoerd zou mogen worden.

Fijn dat de bloed- en urinewaarden van Sushi goed waren. Ik hoop dat ze gauw opknapt.

Wat een heerlijke berg cadeautjes heeft Santa jullie gebracht! Heel veel plezier met uitpakken!

syl zei

Fijne kerstdagen, al is kerstavond en 1e kerstdag al biojna weer voorbij!

Ben toch echt oerhollands, maar chocovine kan misschien wel in NL gemaakt worden, ik heb het nog nooit gezien of er van gehoord....

Las ook in de commentaren ergens iets over een nieuw kerstliedje van Marco Borsato, dat het een leuk nummer was in NL.... Geen idee hoe het nummer in de top40 binnen gekomen is, maar ik vind het echt een zeiknummer ;-) Als je nieuwsgierig bent, even zoeken op you tube en je weet gelijk welk nummer het is.

De peppermintbark lijkt me zo lekker, vorig jaar schreef je er al over en zag nu elke keer wel de rood wit gestreepte stokjes overal staan, maar gewoon vergeten mee te nemen. Wie weet staan ze maandag nog in de aanbieding, neem ik ze gelijk mee. Heb ook nog chocoladeletters in overvloed, die krijgen dan ook een goede bestemming..

Wat een werk maken de meiden van de koekjes, leuk hoor! En waaaaaaaaarom heeft Katja 2 verschillende sokken aan op de foto? ;-)

Vond iedereen de cadeautjes leuk? Hier was alles en iedereen ook weer blij, blijft toch leuk wanneer je alle blije gezichten ziet bij het uitpakken!

Hier nog 1 kerstdag te gaan en dan weer in het gareel. Nu eerst lekker op de bank met Al;l you need is love op de computer kijken, die hebben we gisteren gemist.

Ella Rook, Iowa zei

Ben gek op peppermint bark.Ik heb het nog nooit gemakt maar zal dat dan toch een proberen. De meiden hier hebben gisteren ook lekker met gingerbread gekliedert. Zelfs onze 21 jaar oude zoon ging lekker zitten smeren. Heerlijk die lekkere luie dagen! Niks moet, geen time schedule zo gezellig.
Merry Christmas voor jullie van uit Iowa.

Henny Breedijk zei

Leuke gezellig dag was dit zeg, wel drukjes maar het plezier was er niet minder om zo te zien op de foto's. Veel plezier met het uitpakken van de kadootjes.
De foto van jou in de ijsberenpyjama, opgeleukt met een (pandora)ketting is heel geslaagd. Leuk trouwens met de bijpassende sloffen!

Ingrid en Michael zei

Wat een gezellige dag zo met elkaar! Ik vind dat zo'n leuk idee om voor de buren iets te maken. Die peppermint bark klinkt heel erg lekker, ik ga dat ook eens maken als ik het niet vergeet. Alleen even verzinnen wat ik ipv Candy canes ga gebruiken.
Leuke traditie ook van die pijama's, het staat je goed hoor ;-)
Fijn dat sushi wat lijkt op te knappen!

Anoniem zei

Hallo

Zijn candy canes niet gewoon van die zuurstok dingen?

Lijkt mijn erg lekker ken het niet. 1e kerstdag ook alweer voorbij. Flink verwend door Santa.

Leuk al die kado's zo te zien. Geslaagde avond en leuk dat jullie altijd een pyjama krijgen metv de kerst. Ik heb er dit jaar ook 1 gehad. Geniet ze van je zondag bij ons nog 2e kerstdag.

Liefs Naomi

Kristel Holsbeek zei

Jullie hebben een heerlijke dag achter de rug, super gewoon!!
Vraagje: welke voordelen vind jij aan die Power Balance Bracelet?

Bianca zei

Dat ziet er al heel erg leuk (en lekker ook) uit allemaal !
Veel plezier met zijn allen gewenst !

Petra zei

@Lies - Dat hoor ik wel van meer mensen. Toch eens proberen dus maar.

@Petr@ - Kerstavond vind ik bijna leuker, dan Kerstdag hier! Peppermint bark duurt zeker niet lang. Het kleinslaan van de candy canes is het ergste werk.

@Nicole - Ja, al die lekkernijen van de buren zijn altijd leuk. Zo proef je nog eens iets anders.

@Syl - Chocovine wordt in Nederland gemaakt, maar kennelijk geexporteerd. Geen idee, waarom Katja twee verschillende sokken aanhad, hi hi. Alles viel gelukkig ook hier in de smaak!

@Ella - Zo leuk altijd te lezen hoe het bij jullie gaat. Toch ook weer anders, dan hier. Merry Christmas!

@Henny - Dank je voor het compliment!

@Ingrid - Hebben ze in Nederland geen rood met witte pepermuntjes? Mijn zus heeft het trouwens ook met fijngeslagen M&M's gemaakt of met toffee stukjes (beter in melkchocolade).

@Naomi - Candy canes zijn geen zuurstokken, ze smaken naar pepermunt. Het verbaast me, dat ze in Nederland nog niet verkrijgbaar zijn. Klinkt ook als een fijne Kerst bij jullie!

@Kristel - Geen idee, daarvoor heb ik hem nog niet lang genoeg. Ik was er nieuwsgierig naar, dus vroeg hem voor Kerst. Nog geen meetbare veranderingen in de afgelopen twee dagen van hem dragen.

@Bianca - Dank je, dat is wel gelukt!

Anja zei

Een heel gelukkig 2011 voor jullie alle vijf!!

Wat een gezellig feest was het weer en je buffet zag er heerlijk uit! Wat een compliment dat het goed opgegaan is, dan vond iedereen het duidelijk erg lekker.

Mijn goede voornemens zijn het sporten weer actief op te pakken (is er in de laatste maanden van 2010 vaak bij ingeschoten) en veel leuke dingen te ondernemen en ervan te genieten!

Wat een naar nieuws van Sushi. Hopelijk gaat de operatie morgen goed en wordt ze daarna weer de oude. Sterkte morgen!!