Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, december 19, 2010

Kerstfeestjes en Kerststal

Zaterdag

Vandaag zal de dag van de Kerstfeestjes worden. Geen sporten voor mij vanochtend, want ik ben om tien uur uitgenodigd bij de jaarlijkse Kerstbrunch van buurvrouw Chris.

Ieder jaar vind ik het weer erg leuk om met buurvrouwen, die ik verder niet vaak zie, bij te kletsen. Op de eettafel staan allerlei lekkernijen, waaronder maar liefst drie soorten zelfgemaakte quiche en mini bagels met zalm en cream cheese.

Natuurlijk komen tijdens de gesprekken ook de nodige weetjes en roddels langs. Een daarvan is, dat Cox Farms hier in Vienna na vijfendertig jaar gaat sluiten. Dat is waar ik in de herfst zo graag fotografeerde en dit jaar een aantal van die foto's aan hen verkocht.

Heel jammer vind ik dat, want het was een beetje "country" in het stedelijke gebied. Hun boerderij in Centreville zal wel blijven bestaan, maar de eigenaar van de grond, die ze hier in Vienna huren, wil er een ander bedrijf opzetten.

Vroeger woonden we tegenover dit standje (zal ook eens een foto plaatsen van de andere twee huizen, waar we hebben gewoond) en staken dan de weg over om bij Cox verse produkten te kopen. Een stukje nostalgie is het, dat verdwijnt.

Pas tegen enen ben ik weer thuis van de brunch. Het was zo gezellig, dat iedereen wat langer bleef hangen, dan andere jaren. Alleen Kai is thuis, de andere twee zijn de hort op om Kerstinkopen te doen. Kai en ik zijn daar klaar mee, we moeten alleen nog inpakken.

Hoewel de pijnen iets minder zijn, dan gisteren, gelukkig, voel ik me wel heel moe. Aangezien we vanavond ook nog een feestje hebben, besluit ik even op bed te gaan rusten (slapen lukt me niet overdag). Met Cosmo als een haard tegen mij aan is het heerlijk. Helaas komt na een half uurtje Leah aanbellen en wil Cosmo natuurlijk met Diego spelen, einde rusttijd voor mij, dus.

Voor Kai en Saskia maak ik een makkelijke pastamaaltijd klaar en Rick en ik kleden ons netjes aan. We zijn uitgenodigd bij Tatiana en Eduard. Tatiana is Peruviaans, maar spreekt uitstekend Nederlands en Eduard is Nederlands. We zien hen niet vaak, maar kennen hen al sinds we met de kinderen naar Sinterklaas bij de ambassade gingen.

Leuke bijkomstigheid is, dat hun jongste dochter ook Saskia heet, de enige andere Saskia in Vienna is. De meisjes hebben elkaar een keer in de mall ontmoet, maar houden via Facebook veel contact. Ze noemen zich daar de "Saskia twins", de ene is achttien en de ander vijftien, maar ze lijken in veel opzichten wel op elkaar.

Hun huis is werkelijk prachtig versierd, zowel van buiten, als van binnen. De kamers zouden zo in een tijdschrift kunnen, zo perfect is het allemaal. Behalve de gastvrouw en -heer kennen we niemand, maar we worden vrijwel meteen in de conversatie opgenomen. Veel van de gasten hebben ook kinderen van collegeleeftijd en dat schept altijd een band.


Zo'n sfeervolle kamer!

Ook hier worden de lekkere hapjes af en aan gedragen. Het is allemaal letterlijk "vingervoedsel", er is zelfs geen vork te bekennen. Ik ben vooral helemaal happy om sushi op de tafel te zien. Ook de olijven in bladerdeeg zijn onverwachts lekker, die ga ik onthouden. Honger lijden we in ieder geval niet.

Rick en ik hebben een heel interessant gesprek met mensen, die uit Letland komen, over hun gewoontes en cultuur. Ik weet niet veel over dat land en het is allemaal erg interessant. Ze raden ons ook een nieuw restaurant aan, Lyon Hall. Dat ziet er inderdaad goed uit.

Veel later, dan we gedacht hadden, nemen we afscheid. Op de terugweg gaan we Kerstlichtjes kijken. Volgens mij zijn er dit jaar nog meer verlichte huizen, dan vorig jaar. Een huis, dichtbij Saskia's school, heeft ieder jaar de hele tuin, voor, achter en zij, volstaan met verlichte Kerstmannen, engelen, rendieren etc. Het is moeilijk te fotograferen en zelfs het filmpje vertelt niet het hele verhaal. Het moet weken in beslag nemen om alles op te zetten!


Filmpje (helaas veel struiken ervoor):


In de cul de sac achter de onze zien we rijen verlichte melkgallonflessen staan. Dat staat zo al erg vrolijk en lijkt een prima bestemming voor die flessen te zijn. Als ik er een foto van neem, komt het meisje, dat er woont, op blote voeten (!) naar buiten rennen. Het blijkt een wetenschappelijk experiment te zijn voor school en dinsdagavond hoopt ze de lichtjes in de flessen op muziek mee te laten "dansen". Dat wil ik dan wel graag zien!

Zondag

We slapen lekker uit en dan haalt Rick ontbijt bij Starbucks. Vooral met dit koude weer vind ik mijn hete misto met caramelsiroop en de spinaziewrap extra lekker smaken. Het is ook zo knus zo met zijn viertjes ontbijten. Kai en Saskia vinden dat kennelijk ook, want ze komen ervoor uit hun bed.

Langzaam verdwijnt de bewolking en komt er een staalblauwe lucht voor in de plaats. Ik moet toegeven, dat ik me behoorlijk opgesloten heb gevoeld de afgelopen week, dus ik haal Rick over tot een lange buurtwandeling om de versierde huizen te bekijken.

Het is nog steeds ijskoud, maar gelukkig is de heel harde wind verdwenen. Dik ingepakt is het nu best een lekkere frisse neus halen (hoewel die van mij na een tijdje wel erg koud wordt). Het is ook gezellig zo samen, want het is de afgelopen tijd zo druk geweest voor Rick, dat we weinig rustige gesprekken hebben kunnen houden. Ook Cosmo geniet overduidelijk, die heeft ook al een tijd geen fatsoenlijke wandeling meer gehad.

We lopen iets meer dan vijf kilometer en gaan ook langs mijn favoriet versierde huis. Ieder jaar weer vind ik, dat die mensen het zo leuk hebben gedaan! Verder zijn er, net als 's avonds, sfeervol versierde huizen en huizen, die duidelijk meer op kinderen zijn gericht met veel opblaasbare figuren in de tuin.


Rick heeft vanochtend gezien, dat we nog een paar zakken gehaktballen in de vriezer hebben liggen. We besluiten een lekkere spaghettimaaltijd te maken vanavond. Daar willen we ook knoflookbrood bij en ik wil graag volkoren capellini pasta.

Bij Whole Foods haal ik de ingredienten. Het is er gezellig druk en er zijn allerlei dingen om te proeven. Een dame vraagt, of ik kaas van haar geiten wil proeven en laat mij een foto met haar en haar drie witte geiten zien als bewijs.

Ze heeft een lekker pittige cheddar en "Goudse" geitenkaas. Ik vraag haar, wat een kaas nu "Gouds" maakt. Ik ben altijd de gewone Goudse kaas van koeienmelk gemaakt gewend, maar het viel me al op, dat er hier bij Whole Foods ook Goudse geitenkaas van Uniekaas te koop is. Kennelijk maakte deze dame de kaas niet zelf, want ze wist er geen antwoord op. Zijn er nog kaaskenners in de zaal hier?

Bij de kassa kom ik Marcella tegen. We kletsen even en spreken af in januari Pat te gaan bezoeken. Hopelijk is het dan minder druk en zullen we een datum kunnen vinden, die ons allemaal uitkomt.

Thuis gaan Rick en ik hard aan het inpakken. Ik hoop trouwens, dat ik op een eerder blog niet de indruk heb gewekt, dat ik niet zelf alles inpak. Dat is wel zo, ik vind het alleen wel handig om daar zo af en toe ook zakjes en doosjes voor te gebruiken. Ook al, omdat die verbloemen, wat erin zit. Een dvd inpakken geeft bijvoorbeeld meteen weg, wat het is.

Tijdens het inpakken realiseer ik me, dat ik een cadeautje voor Katja nog niet heb ontvangen, terwijl ik het al een tijdje geleden heb besteld. Tot mijn schrik zie ik online, dat ik kennelijk niet op "place order" heb gedrukt, want het object zit nog vrolijk in mijn "karretje". Gelukkig is vandaag de laatste dag, dat je bij Amazon.com voor gewone verzendprijzen kunt bestellen, dus ik druk gauw op die "place order" knop. Phew!

Het inpakken wordt vervrolijkt door de Kerstliedjes, die ons vanaf de Vienna Baptist kerk hiernaast tegemoet komen. Er wordt hard geoefend voor het levende stalletje vanavond.

Zoals ieder jaar, als het niet te koud is, wordt op het grasveld voor de kerk het Kerstverhaal verteld. Met Saskia en Shannon loop ik erheen en de meisjes gaan gelijk op de schapen en ezel af. Ik kies een plek met prima uitzicht op het stalletje.

Dit toneelspel is ieder jaar weer zo leuk, al draagt Joseph een bril en heeft Maria blond haar. De dominee leest het verhaal voor en begeleid door Kerstliedjes, meegezongen door de toeschouwers, lopen eerst Maria en Joseph met ezel naar hun stalletje.

Door een luikje wordt hen hun baby aangereikt, die ze eerst in het kribbetje leggen, maar dat vindt het kindje maar niets, dus "Maria" neemt hem of haar in haar armen en stopt een speentje in de mond.

Mijn buurvrouw Bets staat naast mij en haar zoon Ryan ook. Ryan is een klasgenoot van Saskia en precies vijftien jaar geleden was hij de baby. Bets vertelt hem, dat hij dat maar niets vond en de hele tijd een keel op heeft gezet. Droog zegt hij, dat hij er waarschijnlijk maar niets aanvond in die kou. Want koud is het ook vanavond weer!

Als het paar en "Jezus" in het stalletje zitten, begint het koor het volgende liedje en komen de engelen aanlopen, nog een Kerstliedje en de herders "volgen" de ster. Als laatsten komen de drie Koningen aanlopen. Dan zingen we allemaal Joy to the World en worden uitgenodigd om binnen hete chocola en koekjes te komen nuttigen.


En een paar filmpjes:


Rick, Kai en ik hebben het zo koud, we gaan liever naar huis. Shannon en Saskia blijven wel nog met de dieren daar spelen. Precies op tijd voor de spaghetti met gehaktballen schuiven de dames aan tafel.

Katja is helemaal blij, want ze heeft het dit semester, ondanks dat het heel zwaar was, erg goed gedaan. Alles was een "B" of hoger, waardoor haar GPA 3.3 is, wat een hele prestatie is bij Virginia Tech.

Ook heeft ze vandaag zelf de ambulance rondgereden, of we daar zo blij mee zijn, weten we niet. In ieder geval tellen we (ik in ieder geval) de uren tot ook zij weer thuis is en het gezin voor een paar dagen compleet zal zijn.

Kai en Saskia kunnen het intussen prima met elkaar vinden. Ik hoor ze lachen in de keuken en Kai helpt Saskia met haar biologie huiswerk. Hij moet morgen weer "even" terug naar Richmond om zijn biologie tentamen te doen en daarna heeft hij tot 18 januari vrij.

Nog minder dan een week voor Kerst. Zijn jullie er klaar voor? Wat zijn jullie favoriete Kersttradities? Dit levende stalletje vanavond is een van de mijne.

16 reacties:

Jeanine Guidry zei

Kersttradities.... Ik ben gek op Kerst dus ik heb er een heleboel! Een paar:
- we spelen altijd tussen de 8-12 kerstconcerten in December met Offering (onze band), dus het is een drukke maand, maar voor mij echt heerlijk. Door muziek andere mensen een beetje blij te maken vind ik eigenlijk nog het mooiste deel van Kerst. Onze reeks Kerstconcerten eindigt meestal met een lunch concert in het prachtig Jefferson Hotel vlak voor Kerst, dit jaar op 23 december.
- Chris en ik gaan elk jaar een avond in December een wandeling over Monument Avenue hier in Richmond maken, een prachtige avenue met allemaal herenhuizen en prachtig Kerstbomen en -versieringen. We lopen alle huizen te bewonderen, ik maak fotos, en we drinken bij een restaurantje een Irish coffee na afloop.
- we gaan elk jaar een avond de "Tacky Lights Tour" rijden, ook hier in Richmond - alle uitbundig versierde huizen zijn opgenomen in de route.
- we proberen elk jaar een dag/avond naar Washington te gaan, naar de National Christmas tree; we hebben dat gisteren gedaan en zijn ook naar National Harbor en de boom voor het Capitool gegaan, echt de moeite waard.

Tink zei

Onze kerst tradities zijn jammer genoeg verwatert nadat we naar Oregon zijn verhuisd. Ik was altijd heel actief met het versieren van het huis, nieuwe ornamenten maken, veel bakken, Englese mince pies. Yum! Vooral toen onze dochter nog thuis woonde deden we veel samen en een avond waar elke vriend/vriendin zijn eigen baksels meenam plus een lege trommel om van ieder ander koejes e.d te verzamelen was altijd een hit. Zo ging iedereen met een opnieuw gevulde trommel naarr huis met originele yummie
koekjes.
Jammer genoeg is dat nu voorbij, door ziekte kan ik niet veel meer, in mijn bed in de kamer en online moet ik voornamelijk toezien wat anderen doen. Ik mis dat enorm. Ons traditionele kerstontbijt, met kaarsen aan en veel eigengebakken brood, broodjes, kerststolletjes, suikerbrood, croissants, ik denk er met weemoed aan terug
en mis het samenzijn met kind(en nu met man en baby)en vrienden enorm.
Langzaam aan werd het minder omdat ik altijd degene was die dingen organiseerde viel het niet zo op dat mijn man eigenlijk niets om Kerst gaf. Hij vindt het leuk en gezellig als het allemaal klaar is maar dat versieren en decoreren is niets voor hem. Dus toen mijn inbreng weg viel was het ook meteen helemaal niets meer. Dit jaar hebben we zelfs niet eens een kerstboom meer staan. Ik houd mezelf maar voor dat het maar een paar dagen zijn maar toch maakt het verdrietig. Ik zag Petra's foto's van je gedecoreerde huis en toen schoot me toch we even een brok in de keel hoor! Het zag er zo mooi uit, net zoals ik het graag zou willen hebben! Maar ik geniet dan maar van anderen hoe zij kerst beleven en kerst en nieuw jaar is een tijd van hoop en ik hoop dan ook dat ik eens weer in staat zal zijn ook weer te kunnen genieten van een zelf versierd huis.

De enige kerst traditie waar mijn man nog aan vasthoud is het jaarlijkse bakken van de kerst kransen en kerst staven. Hij maakt zelf kilo's echte amandel spijs amndelen in kpkend water en pellen etc. en de staven geven we aan buren en mensen die dit jaar iets voor ons betekend hebben.

Tink zei

Gouda kaas uit Nederland en de rest van de wereld kan enorm verschillen. De reden hiervan is dat de naam Goudse of Gouda niet beschermt is. Volgens de Europese Unie zit die beslissing er wel aan te komen maar is er op dit moment nog niet. Een kaas die wel beschermt is, is de zg. Noord Hollandse Gouda, omdat die een geografische aanduiding in z'n naam heeft. Het is een beetje vreemd natuurlijk omdat Gouda juist in Zuid Holland ligt.

Bianca zei

Wat leuk al die kerstversieringen bij jullie en de gebeurtenissen eromheen. Hier kun je in de winkels nog het best zien dat Kerstmis eraan komt en aan de kerstkaarten van leveranciers maar anders zou het hier ongemerkt aan je voorbij kunnen gaan. Dit jaar ook heel weinig versieringen aan de huizen. En met die kleine hond in huis slaan we de kerstboom binnen maar een jaartje over ;-)

Annemiek zei

Leuk dat levende kerststalletje.
De tradities worden hier vaak in de war gegooid door werkschema's, maar vaak is het koekjes bakken, het uitpakken van 1 kadootje op kerstavond, en spellen de traditie die voortleeft.

Er zit hier in de buurt een kaasboer die Gouda maakt, geleerd van een Nederlander, maar die smaakt veel pittiger dan de Nederlandse Gouda.

Petr@ zei

Wat leuk hoor, al die kerstfeestjes en het kerststalletje buiten. Hier is dat natuurlijk allemaal een stuk minder. Jammer eigenlijk.

Kerstavond zijn we altij met z'n viertjes (is voor mij ook altijd gewoon een werkdag, manlief heeft altijd 2 weken vrij gelijk met de kinderen). De kinderen pakken dan hun kadootje uit (kleinigheidje, zo vlak na Sint) en we eten lekkere hapjes en kijken een kerstfilm.

Een van de kerstdagen eten we bij mijn ouders en de andere dag vieren we met een aantal broers en zusters van mijn man (hij heeft er 7). Dit jaar bij ons thuis, dus druk druk met koken!

We gaan ook altijd een van de dagen bowlen, om in elk geval even de deur uit te zijn.

Goed van Katja, haar cijfers!

Ella Rook, Iowa zei

Op Curacao gingen we altijd kerstlichtjes kijken. Maar hier hebben ze dat niet echt.Ik weet een paar uitbundig versierde huizen die we in de weken voor kerst eens bij langs rijden maar dat is het dan wel.
Verder natuurlijk pakjes onder de boom, een traditionele Kerstham voor 1e Kerstdag en dan op 2e Kerstdag gourmetten. Daar staan onze kids op, er zijn er nu zelfs vriendjes die op dat gourmetten rekenene ;-)
En natuurlijk heel veel boardspelletjes doen. Ik zorg ervoor dat er in elk geval 1 nieuw spelletje onder de boom ligt en dat wordt dan lekker veel gespeeld. Dit keer liggen er 3 want Barnes and Nobles hadden een 3 for 2 deal!
Oh ja, en dan de traditionele foto voor de digitale kerstkaart die mn mannetje dan met Kerst verstuurd. Altijd weer anders. Een jaar was de hele familie in zwemkleding in de sneeuw, alleen ik had een dikke winterkleren aan.
Dan na kerst moeten we kniepertjes bakken en ayaka's maken.

syl zei

Denk dat wij in NL minder kersttradities hebben dan jullie.
Begint wel te komen en tuurlijk heeft iedereen wel z'n eigen tradities.
De dagen ervoor is het kerstboom zetten en huis versieren, maar dat is hier thuis echt nog bescheiden als ik jullie fotootjes allemaal zie haha!
Sinds we zelf kinderen hebben zijn daar steeds meer tradities bij gekomen.
Zo hangen hier ook 4 sokken met naam en al aan de deur (kon geen betere plek verzinnen, bij gebrek aan iets anders, haha). Speciaal gemaakt door de moeder van mijn Canadese zwager.
Elk jaar kopen we een speciale kerstbal voor in de boom en de oudste plaatst tot nu toe elk jaar de piek op de schouders van pappa in de boom. Het is wachten tot de jongste die taak ook gaat opeisen...
Verder krijgen de kleinkinderen van mijn ouders elk jaar een outfit voor de kerst. Dus winkelen met oma om die outfit te zoeken.

24 december begint het hele circus, eerst op verjaardagsvisite bij mijn oma, 's middags naar mijn schoonouders en daar cadeautjes onder de boom en lekker eten.
En dan 1e of 2e kerstdag naar mijn ouders, lekker eten samen.

Sinds 2 jaar hebben we hier thuis nog een paar cadeautjes onder de boom, met reden erbij vermeld dat we dat doen omdat we elkaar lief vinden, geen kerstman erbij, Sinterklaas wijsmaken is al meer dan genoeg ;-). De kids krijgen 1 cadeautje samen en een klein cadeautje erbij. De oudste moet dit jaar ook zelf op pad om een cadeautje voor allemaal te kopen (wel met centjes van ons hoor haha).

Dit jaar hebben we 1e kerstdag helemaal niets, heerlijk!

De dag na kerst is mijn schoonvader jarig, dus dan gaat het feest nog een dagje door. Vaak daar eten of uiteten. En dan op naar oud en nieuw. En tegen die tijd ben ik overal helemaal klaar mee en verlang ik weer naar rust in de tent!

Op de een of andere manier ben ik al die kerstzooi wel spuugzat na kerst en voor oud en nieuw is het hier dan ook weer allemaal naar zolder!

Wat betreft de goudse kaas, Wikipedia legt het precies uit zoals ik het geleerd heb op school.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudse_kaas
En heb nu in zoveel landen al Goudse kaas gezien en geprobeerd.... tis het gewoon net niet elke keer..... Zet je met plezier je tanden in een stukje kaas en brrrrrrr..... die smaak!
Niets lekkerder dan een Nederlandse boterham met jonge kaas uit NL!

Nina zei

Kersttradities...tja...vroeger hingen mijn ouders altijd bij mijn broer en mij tijdens kerstnacht een kerstklok in onze slaapkamers. En op de middelbare school deed mijn moeder graag rode lichtjes in de boom, dus mijn vrienden en ik noemden dat de "hoerenboom". Hmm... Verder ligt er altijd met kerst voor iedereen een boek onder de boom, zodat we met kerst kunnen gaan lezen. De enige echte kersttraditie is dat mijn vader altijd kerstbrood maakt, helemaal zelf, ook de amandelspijs.
Met mijn moeder heb ik een aantal jaar een paar nachtmissen 'uitgeprobeerd' op kerstavond, maar dat hebben we al een tijdje niet meer gedaan. Dat was het wel...

Marco Borsato heeft trouwens een kerstlied gemaakt en alle Nederlanders schijnen het mooi te vinden. Het heet...kerstmis. Zie youtube ongetwijfeld. Dat je het liedje Flappie niet kende!! Ik heb hem dit jaar nog niet gehoord, kan dat liedje maar een paar keer verdragen.

Goudse geitenkaas vind ik overigens alvast heel erg dubieus...

Anoniem zei

Hoi!
Een lesje 'Faro' ;)
Faro is lambiekbier met kandijsuiker en heeft een zoet-zure smaak. 'Faro' is niet een product wat in het bier verwerkt is (bv bij 'kriek').
Waar die naam 'Faro' vandaan komt is volgens mij onbekend.
Heb wel eens gelezen dat het 'gouden drank' betekend in het Spaans.....
Grappig is dat Faro ook de naam is van het Vlaams Steunpunt voor Cultureel Erfgoed (dus trots op het bier zijn die Vlamingen wel).

Kersttradities bij ons zijn eigenlijk ieder jaar dezelfde kerstspulletjes neerzetten (met aanvulling van dit jaar).
En tijdens het neerzetten bedenken: 'Het lijkt wel dat ieder jaar sneller voorbij gaat'.

Jammer dat die farm sluit. Sommige dingen moet gewoon blijven bestaan.

Marjon
(

Ingrid en Michael zei

Wat heerlijk dit alles, kom helemaal in de kerstsferen van al je foto's! En dat de film van dat huis, wat moeten die een hoge electriciteitsrekening hebben straks! Maar superleuk. Wij hebben net bijna 2 uur door de sneeuw gewandeld (geen zin in sportschool), maar slechts weinig lichtjes in tuinen of aan huizen hier helaas.
Toevallig aten wij zaterdag pasta met "meatballs".
Niet veel kersttradities hier behalve op kerstavond broodjes en lekkere hapjes als avondeten. Komt echt bij mij thuis vandaan, gingen we altijd naar de nachtmis en dan thuis gekomen was er een broodjesmaaltijd met bijzonder beleg wat er verder nooit was. Goede herinneringen aan.

Anja zei

Onze kersttraditie is verwatert in Amerika. We gingen altijd op 24 December naar de nachtmis en aten daarna kerstbrood en saucijzenbroodjes. Dit deed ik als kind al met mijn ouders en zus.

Petra zei

@Jeanine - Jullie maken ook erg mooie muziek, ik luister nu veel naar jullie Kerst cd. We moeten echt eens afspreken in Richmond!

@Tink - Het doet me zoveel pijn jouw stukje te lezen. Ik bewonder toch altijd weer hoe positief je bent met de hele medische mallemolen waar je in zit. Ik hoop, dat je mijn cyberhugs wilt accepteren.

@Bianca - Ik had er toch een opgezet, hoor, hij moet er maar aan wennen. Onze katten zijn met de Kerstboom "opgegroeid" en doen er niets mee.

@Annemiek - Op de farmer's markets hier is ook altijd "Gouda", maar niets smaakt echt.

@Petr@ - Mijn hemel, 7 broers en zussen met aanhang en kinderen! Dat is zeker druk en koken geblazen, maar wel gezellig, vast.

@Ella - Doen ze in Iowa niet zo aan Kerstverlichting? Dat verbaast me eigenlijk wel. Hier in de buurt zijn heel veel huizen verlicht, het is een genot om rond te rijden. Grappig, dat gourmetten zo populair is, onze kinderen hebben dat ook als wens deze vakantie. Dat is toch iets heel on-Amerikaans.

@Syl - Wat een leuk verhaal schreef je! Grappig, dat jullie ook sokken hebben hangen. Onze kinderen hadden nooit moeite met Sinterklaas en Santa, Sinterklaas bij de ambassade noemde Santa altijd zijn neef. Ik snap je zo, als je na Kerst genoeg hebt van die "zooi". Ik ook! Bij ons moet alles tot tenminste 2 januari en dit jaar waarschijnlijk langer blijven. Maar als die stockings eenmaal gevuld zijn geweest en de cadeautjes uitgepakt is de magie eraf voor mij.

@Nina - Wat moet ik me bij zo'n Kerstklok voorstellen? En ik ben wel al langer weg uit Nederland, dan jij oud bent, volgens mij, dus geen wonder, dat Flappie het hier niet haalde tot nu toe ;). Kai vond het trouwens vooral een super"liedje".

@Marjon - Bedankt voor de "Faro" les, ik heb hem net aan Rick verteld.

@Ingrid - Twee uur door de sneeuw lopen is genoeg sporten, toch? Jammer, dat er zo weinig lichtjes waren.

@Anja - Eerlijk gezegd zou ik graag naar de avonddienst gaan. We hebben dat een paar keer met onze buren gedaan, misschien dit jaar weer. Ik vind het er eigenlijk bijhoren, maar ik ben van andere afhankelijk, omdat ik nachtblind ben.

naomi zei

Hallo

Mijn kersttradities worden steeds iets minder door dat ik meestal met de kerst in het ziekenhuis werk en nu dus weer in de nachtdienst zit. Een beschuit met muisjes hoort er ook bij, vanwege de geboorte van het kindje. En verder vindt ik het leuk om een avond met mijn ouders en zusjes te zijn. Met kado's en een ouder met schoonouders en meestal dan gourmetten.

Over de kaas kan ik niets zeggen lus dit niet. Mooie versieringen heb je gefilmd.

Groetjes Naomi

Alice zei

Belgiƫ is meer kerstminded dan nederland, dus we hebben we een aantal tradities, aangevuld met familietradities natuurlijk.
Het derde weekend van november zetten we de kerstboom en hangen we onze sokken aan de haard. Het hele huis wordt opgesmukt tot de keuken en de gang toe.
Vanaf begin december beginnen we met het kerstbakken. (Kerststol, minced pies, eggnog maken, cupcakes etc.)en komt natuurlijk de adventskalender boven. Samen met de adventskrans.
1 en 2 december zakken we af naar Duitsland om daar enkele kerstmarkten mee te pikken. Niets wat kan toppen aan die echte duitse kerst!
Daarna beginnen ook de kerstmarkten in Belgiƫ, dus die bezoeken we ook allemaal. We brengen een bezoekje aan de levende kerststal in ons dorp en de week voor kerst maken we met de hele familie een grote wandeling door ons stadje om overal de uitbundige kerstversiering te gaan bewonderen.
kerstavond zelf vieren we in familiekring met een zesgangen diner en heel veel cadeautjes.
Kerstdag kook ik meestal voor de schoonfamilie.
Tweede kerstdag trekken de echtgenoot en ik er samen met de hond op uit om op kerststallentocht te gaan.
Heerlijk toch kerstmis!

Ella Rook, Iowa zei

Ze doen wel veel aan kerstverlichting maar er zijn er maar weinig die echt uitgebreid uit hun dak gaan. En er is maar 1 xmas-light tour en die gaat over een plaatselijke begraafplaats en die viel een paar jaar geleden wel heel erg tegen. Dus echt rondtouren en lichtjes kijken valt hier een beetje tegen ;-)