vrijdag, oktober 04, 2024

Dag 13 Griekenland: Genieten van Santorini

Als ik om half zeven wakker word zie ik de mooie kleuren van de zonsopgang al. Als Rick ook wakker is open ik de schuifdeur en ga tien minuten lekker in het warme zwembadje, zo'n luxe!

Om half acht wordt het ontbijt gebracht en we zijn beiden klaar voor de dag. Het ontbijt is hetzelfde als gisteren en smaakt weer goed.

Eenmaal in de auto stellen we de GPS in op een parkeerplaats bij het centrum van Fira. We willen dit stadje verkennen voor het te druk wordt.

We lopen langs het water en zien op een gegeven moment de oude haven onder ons liggen. Daar worden de cruise passagiers heen gebracht. Vandaag is er slechts een schip met minder dan duizend passagiers.

Er zijn drie manieren om naar boven of naar beneden te gaan en twee daarvan zien we. Naar boven wandelen doet bijna niemand. We zien de gondel en de ezeltjes, die de andere opties zijn.

Rick heeft zijn gondel nu gezien en we lopen naar de Kathedraal van Johannes de Doper, die katholiek is. De kerk is open en prachtig van binnen.

Terwijl ik op de kaart probeer te vinden wat nog meer de moeite waard is vraagt een vriendelijke dame of ze ons kan helpen.

Aan haar accent in het Engels meen ik te horen dat ze Nederlands is. Dat is inderdaad het geval.

Ze is getrouwd met een Griek en woont hier al dertig jaar. Ze wijst de leuke plekjes in het stadje aan en dan nemen we afscheid. Zulke ontmoetingen vind ik leuk.

Als we Fira bekeken hebben is het nog voor tienen. We willen allebei graag nog eens naar Oia. Dit keer navigeren we naar de molens daar.

Die liggen aan de andere kant van het stadje van waar we gisteren waren. Mykonos staat bekend om zijn molens, maar de andere eilanden hebben ze ook.

Op Google maps zie ik dat het uitzicht vanaf het Venetiaanse kasteel het beste is in Oia. We lopen erheen en het is inderdaad een mooi punt om over het stadje uit te kijken

Aan de ene kant zien we de molens en aan de andere kant de kerken met blauwe koepels. We maken dan ook heel wat foto's voor we verder lopen.

tv pvv

We hebben dorst gekregen en gaan op zoek naar een cafĂ©. We vinden het terecht genaamde Blue Domes waar vanuit we op de blauwe koepels neerkijken.

We betalen 7 euro per drankje, flink duur voor hier. Maar vanwege het uitzicht hebben we het ervoor over.

Na het drankje denken we nog even rond te lopen, maar uit het restaurant stappend zien we onderstaande. Het is net twaalf uur en de menigte is gearriveerd, wegwezen dus.

We hebben besloten nog een middagje van de Egeische Zee te gaan genieten. We huren bedden bij 41 waar we gisteren lunch aten.

Die kosten 60 euro voor twee bedden, een parasol, baddoek en twee drankjes. Ongeveer hetzelfde als we in Mykonos betaalden.

Voor we gaan zwemmen eten we lunch in het restaurant. We delen een Santorini salade en ik kies voor de sashimi. Rick heeft weer de gyro pita's.

De zee is koel maar lekker. Het is een zwart strand met kleine steentjes en we gebruiken onze waterschoenen voor het eerst.

Nu heb ik bijna alles gebruikt wat ik mee heb genomen. Alleen mijn snorkel en masker niet, Rick gaat even snorkelen en ziet niets bijzonders dus ik zwem liever een stuk naar een boei en terug.

De tijd vliegt en voor we het weten is het tijd om te vertrekken. Het was heerlijk nog even aan het strand te ontspannen.

Terug in het hotel ga ik nog even het zwembadje in en neem dan een douche en was mijn haar. Eigenlijk ben ik nu zo relaxt dat ik al zou kunnen slapen.

Maar dat moet nog even wachten, want we hebben een reservering bij Sunset Ammoudi. De weg erheen is nogal zoeken en dat is niet makkelijk met alle nauwe wegen.

Uiteindelijk vragen we het iemand en blijkt dat we helemaal niet bij het restaurant kunnen komen. Gelukkig is er wel een parkeerplaats en een busje dat ons de steile weg naar beneden brengt.

Het restaurant is erg gezellig en natuurlijk hebben we mooi zicht op de zonsondergang. Die is vandaag om de een of andere reden minder kleurrijk dan de andere avonden.

Rick en ik delen kalamari als voorafje en rode snapper als hoofdgerecht. Die is vanochtend gevist dus verser kan niet.

Er worden ons drie vissen voorgezet en we moeten op de ober wachten om die te fileren. Ik heb de eerste vis al schoon voor die er is. Hij is onder de indruk en eerlijk gezegd deed ik het netter, want Rick heeft nog heel wat graten.

Na het eten lopen we de heuvel weer op en het busje naar boven komt net aan. We vinden onze auto en rijden terug naar PnoĂ© Suites. Nu nog even ontspannen en dan slapen, want morgen moeten we vroeg op.