zaterdag, oktober 05, 2024

Dag 14 Griekenland: van Santorini terug naar Athene

Onze wekker gaat om zes uur en ik sta met gemak op. Rick heeft wat meer moeite, want hij vond dit geen fijne matras om op te slapen. Ik merk dat nooit zo met mijn enorme kussen.

We nemen onze douches en pakken alles in. We zijn daarmee klaar als er om half zeven geklopt wordt. Het ontbijt is er en we zijn blij dat dat zo vroeg al bezorgd kon worden.

We eten buiten nog een laatste keer genietend van de zonsopgang. Dan doen we de bagage in de auto en vertrekken naar het vliegveld.

We zijn vroeg op pad gegaan, want we moeten nog tanken en weten niet waar het dichtstbijzijnde station is. De Eko blijkt precies op onze weg te liggen en later zien we ook een Shell en een merk dat we niet kennen.

Op dit uur is er niemand bij Sixt en Rick gooit de autosleutel in de daarvoor bestemde bak. Er is een bakkerij in de aankomsthal en we kiezen beiden iets om later te eten, aangezien de veerboot terug meer dan zes uur zal duren.

Dan is het wachten op de van tevoren geregeld taxi. Als die er om tien over half acht nog niet is worden we ongerust.

Dit bedrijf vonden we op de heenweg slecht en de excuses, die ze maakten, betekenen niets als ze nu weer te laat zijn.

Gelukkig rijdt onze chauffeur een paar minuten later voor en zijn we ruim op tijd voor vertrek in de haven. Onze boot is dit keer de ExpressJet, een kleinere boot zonder auto's.

We hebben weer zitplaatsen boven, twee naast elkaar aan het raam. Ik moet toegeven even moeite te hebben met het afscheid van de Cyclades. Wat een mooie eilanden hebben we bezocht!
Nog een laatste blik op Santorini

Op de terugweg doen we nog drie andere eilanden aan. Als eerste Paros wat vlakbij Naxos ligt. We hebben tussen die twee eilanden gekozen en ik denk dat we de juiste keuze maakten.

Een uur na Paros bereiken we Mykonos. Wat hadden we ook een leuke tijd op dit eiland. Hier vond ik de zijstraatjes het leukst om doorheen te lopen en te fotograferen.

Het laatste eiland voor Athene is Syros. Dit zagen we op de heenweg ook. Het hoofdplaatsje hier ziet er zo leuk uit. Net een ansichtkaart en ik maak dan ook wat foto's.

Nu hebben we nog zo'n drie en een half uur te gaan naar Athene. Rick eet zijn caprese broodje en ik mijn spinazie et feta "burek". Die laatste is erg lekker.

Na ongeveer een uur komen we in een zeer woelige zee terecht. We moeten blijven zitten en horen om ons heen mensen die zeeziek worden.

Gelukkig hebben Rick en ik er pillen tegen ingenomen. Ik herinner me nog steeds hoe zeeziek ik was op een cruiseschip toen ik zes was. Ik neem dus altijd pilletjes in.

Als we in de Saronische Golf aankomen zijn we eindelijk in rustiger vaarwater. Onze aankomsttijd zou kwart over drie zijn, maar dat wordt meer dan een half uur later.

Al met al waren de veerboten een goede manier van reizen. Natuurlijk hadden we kunnen vliegen, maar ik las overal dat dan bagage vaak niet meekomt. Bovendien was het meer ontspannen en leuk.

Zodra we de boot uit zijn zie ik Vasili onmiddellijk met een bord met onze naam. Hij haalde ons op van het vliegveld en bracht ons tien dagen geleden naar de haven. Erg leuk om telkens dezelfde chauffeur te krijgen.

Vasili zet ons af bij het A is for Athens hotel. Dit is in een ander gedeelte van de stad dan de Electra voor we naar de eilanden vertrokken.

A is for Athens heeft ook uitzicht op de Acropolis en onze kamer kijkt erop uit! Wat een perfecte afsluiting van de vakantie deze laatste drie nachten.
Het trappenhuis hier

We installeren ons in de kamer en gaan dan naar de bar op het dak. We hebben bonnen voor twee gratis glazen wijn. Die is lekker en het uitzicht ondanks de regen prachtig.

Voor het avondeten kiezen we Efcharis. Dat is maar een paar blokken lopen. We zitten hier aan het Times Square van Athene, het Monastiraki plein.

Rick neemt de vlees pilikia en ik de vis. Dat zijn me een paar borden vol! Het is wel erg lekker, maar we kunnen het geen van beiden op.

Kennelijk maakt de hele dag in een woelige veerboot zitten moe, want we hebben beiden geen energie meer om iets te doen. We kopen wat stukjes baklava en lopen dan terug naar het hotel.

Daar maak ik mijn blog af en geniet van het uitzicht op het Parthenon. Wat bijzonder was dat ook om in het echt te zien.

We hebben nog twee volle dagen hier en gaan volop genieten.