Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, december 01, 2013

Kerst en Sinterklaas in een weekend

Zaterdag

Het blijft maar koud en daarom vind ik het 's ochtends moeilijker op te staan. Rick stelt echter een heel lekker ontbijtje van gepocheerde eieren op beschuit voor.  Dat maakt het uit de warme veren komen toch net wat makkelijker.

Met een lekkere bak koffie voor mij en een bak Pickwick (de enige thee, die meneer wenst te drinken) thee voor Rick smullen we van ons Nederlandse ontbijtje.  De kinderen liggen alle drie nog op een oor.  Het voelt zo net als vroeger, toen iedereen nog gewoon thuiswoonde. 

Na het ontbijt sta ik even met mijzelf in tweestrijd: cardio of gewichten vandaag?  In beiden heb ik geen zin.  Natuurlijk wint cardio het weer en ik stel de elliptical in op een zware interval training van een half uur.  Al lezend is het gauw voorbij.

Rick en Kai zijn intussen bezig de versieringen voor de voortuin en het deck van zolder te halen.  Saskia is vertrokken naar de mall, want daar moet je als tiener zijn tijdens Thanksgiving weekend, kennelijk.  Katja geniet van haar paar vrije dagen.

Bij Whole Foods haal ik benodigdheden voor het avondeten van vanavond.  Traditioneel eten we op Sinterklaasavond broodjes worst met tomatensoep en we gaan vanavond Sinterklaas vieren.  Ik haal soep en worst voor de dames in het gezin. 

Voor Katja en mij kies ik  kippenworstjes van Lou's, spinazie feta, Buffalo met blauwe kaas, appel.  Ze hebben allemaal verschillende smaken.   Voor Saskia neem ik twee verschillende smaken Tofurky worstjes mee. De lekkerste tomatensoep (behalve zelfgemaakte) vind ik Imagine's creamy tomato soup.  Amerikanen houden van zoete tomatensoep en deze is dat niet.

Intussen heeft Kai thuis al beslag gemaakt voor poffertjes (van een Koopmans mix, hoor).  Dat stelde hij opeens gisteren voor om te maken voor de lunch en daar waren Rick, Katja en ik natuurlijk meteen voor te vinden.  Het is erg lekker met Nederlandse poedersuiker en de Devon double cream nog over van Thanksgiving.  Kai is duidelijk een meester in het bakken, want de poffertjes zijn perfect!


Na het eten gaan Rick en ik bezig aan de Kerstversiering in de voortuin.  Rick doet vooral de verlichting aan de rand van het dak en de grotere sneeuwmanfiguren.  Ik zorg weer voor "Santa's landingsbaan" met blauwe lichtjes en de rest van de verlichting. 

Zoals ieder jaar zijn er lichtjes, die niet meer werken en strikken, die uit elkaar vallen.  Ik rijd dus even snel naar Michaels voor wat aanvullingen.  Daar zie ik nog allerlei leuks en moet mezelf wegrukken met enkel de benodigdheden.

Rick heeft Kerstmuziek aan en bijna alle andere buren zijn ook bezig met versieringen.  We kletsen dus fijn bij met een aantal en de honden spelen met elkaar.  Vroeger waren dat de kinderen, grappig. Net voor zonsondergang hangen alle netten, twinkelen de "ijspegels" aan het dak (en ben ik blij dat Rick er niet vanaf is gevallen), gloeien de sneeuwpoppen in de tuin en ziet het er allemaal weer erg gezellig uit
Rick op het dak
Bijna klaar

Tijd om aan de Sinterklaasgedichten te gaan werken.  Ik heb voor het derde jaar achtereen Katja getrokken!  Zoals ieder jaar maak ik weer een half Engels-half Nederlands gedicht voor haar.  Ook de anderen zijn hard aan het werk.
 
Intussen kijken we naar de jaarlijkse footballwedstrijd tussen Virginia Tech en University of Virginia.  Virginia Tech wint gelukkig, Katja blijft een "Hokie" en wij zullen ons ook altijd aan die school verbonden voelen, net als aan Kai's college VCU en Ricks "Alma Mater" Michigan State (die het ook heel goed doet in football dit jaar). 
 
Kai heeft vanmiddag voor Rick en hem worsten gehaald bij de Duitse winkel.  Hij werpt zichzelf op tot worsten griller.  Het wordt een makkelijke, maar smakelijke maaltijd.  Ik vind vooral de Buffalo blauwe kaas worstjes heerlijk. 
 
Na het eten geef ik iederen zijn of haar chocolade letter, drie van ons wilden puur en de twee K's melk.  Ook heb ik voor Katja en Kai een zak met pepernoten en een zak met chocolade pepernoten om mee terug te nemen.  Ik wist toen ik het bestelde niet of we vanavond met zijn allen zouden kunnen vieren.
 
Rick klopt keihard op de garagedeur en komt binnen met de zak van Sinterklaas.  Saskia wordt aangewezen om de cadeautjes uit te delen en we gaan van oudste naar jongste.  Rick is dus als eerste aan de beurt.
 
Voor hem heeft Kai een lang gedicht in perfect Nederlands geschreven.  Het is wat moeilijk voor Rick om te lezen, maar het lukt hem goed.  Zijn cadeau is een reisbatterij voor zijn Nokia Lumia 1020 telefoon.  Die vind ik er ook wel interessant uitzien, maar hij is groter dan de extra batterij, die ik nu heb.
 
Voor mij heeft Saskia een goed gedicht geschreven en ik krijg van haar drie paren Kerstoorbellen, erg leuk.   Toen ik Katja's naam trok dacht ik al dat dat vaker voor is gekomen en inderdaad de afgelopen twee jaar had ik haar ook!  Ik heb een stand voor haar Surface tablet, zodat ze die ook op haar schoot met twee handen kan bedienen.  Mijn gedicht is weer half Engels-half Nederlands.
 
Kai is blij met de cadeaubon van Barnes and Noble en Katja's gedicht, waarin ze wat Nederlands probeerde.  Dat is zeker geen makkelijke taal om te schrijven!  Als laatste is Saskia aan de beurt en zij krijgt een olifant broche van Rick.  Zijn gedicht is voor een groot gedeelte in het Nederlands.  Gebroken, dat wel, maar Rick doet het toch maar!
 
Intussen genieten we van de lekkernijen en luisteren naar de (verschrikkelijke, sorry, ik kan het maar beperkt aanhoren) Sinterklaasmuziek.  Het is jammer dat de open haard niet werkt om het nog gezelliger te maken.  We hebben alles geprobeerd, zelfs gisteren met een expert, maar hij moet gerepareerd en daar wachten we maar tot januari mee. 
 
Rick en Katja gaan beneden een film kijken.  Saskia verdwijnt naar Laura's huis en Kai en ik werken verder aan Duolingo. Intussen kijk ik naar Kerstfilms op het Hallmark kanaal.  Het weekend vliegt zo weer voorbij, maar ieder jaar is het weer de vraag of we nog Sinterklaas zullen vieren, dus het is super dat het weer gelukt is.  De gedichten zal ik onderaan dit blog plaatsen.
 
Zondag
 
Voor Katja terug naar Roanoke gaat heeft ze gevraagd om nog met zijn allen bij Le Pain Quotidien te gaan brunchen.  Dat wordt een heel gezellige en lekkere maaltijd.  Katja en ik nemen beiden hun gerookte zalmontbijt met een zachtgekookt ei en superlekker brood. 

Dan is het alweer tijd voor Katja om in te pakken.  Ze neemt de bench van Cosmo mee voor Django, want die moet zich na de behandeling voor hartworm rustig houden en wij gebruiken hem toch niet voor Cosmo. 

Na nog een korte wandeling met de honden nemen we afscheid.  Katja zal met Kerst heel kort thuiskomen, dus voor lang is het gelukkig niet.  Helaas komt Katja op de I-81 in verschrikkelijk verkeer terecht en doet er vele malen langer over om terug in Roanoke te komen, dan gewoonlijk.  Iedereen reist natuurlijk de zondag na Thanksgiving terug, maar als ze gisteren was gegaan hadden we geen Sinterklaas kunnen vieren, dus maar even doorbijten voor haar.

Gisteren zijn we er niet aan toe gekomen het deck te versieren.  Het is vandaag een stuk milder buiten en ik breng zelfs zonder jas de versieringen aan.  Behalve de echte boom, die we waarschijnlijk volgend weekend gaan halen is alles weer klaar voor de Kerstfestiviteiten.

Op Facebook schreef ik dat ik de Nederlandse Donald Ducks zo leuk vind.  Ruud las dat en vertelde alle Donalds vanaf 1952 digitaal te hebben.  Hij deelde een paar jaargangen met mij en zo zit ik zomaar een paar uur nostalgisch te genieten van dezelfde Donald Ducks, die we vroeger bij mijn opa en oma in de kelder mochten lezen.  Mijn grootouders hadden elke aflevering vanaf het begin tot groot plezier van ons kleinkinderen!
Wolfje uit 1952

Zo gaat de lekker rustige zondagmiddag snel voorbij en voor we het weten gaan de gezellige Kerstlichtjes weer aan.  Er hangt meteen zo'n warme sfeer in huis en ook buiten hebben de meeste buren hun tuinen nu versierd.  Ik zal zodra onze buren, die nu op vakantie zijn, het hebben gedaan weer een filmpje maken.
 

Voor het avondeten doen we een restjesavond.   Rick natuurlijk met zijn allergeliefde kalkoen, Kai en ik met de overgebleven worstjes en tomatensoep.  Het was een heel gezellig weekend wat weer veel te snel voorbij ging!



De sneeuwpoppen staan er weer
 
De gedichten (om de een of andere reden weigert Blogger de fonten te veranderen):
 
Van Rick voor Saskia:

Lieve Saskia
Het is weer Sint en Pietentijd,
Dertig november is een dag vol jolijt,
Sint komt weer met zijn boot naar Nederland,
Met Piet als rechterhand,
Heel veel snoepgoed voor elk kind,
Dit krijg je allemaal van de goede Sint,
Even kijken waar Saskia op zou hopen.
Op het lijstje stonden alleen chocola en snoep,
Je bent nooit te oud om plezier te beleven,
Plezier waar je je helemaal in uit kunt leven,
Sint heeft gehoord dat je dol op van olifanten bent 
And that helped him chose what he has sent,
Now on those days that you dress really pretty,
This will help you stand out in the city,
Kijk nu maar gauw, mijn lieve kind.                              
Hij hoopt dat je het wat vindt,

De hartelijke groeten van de Sint.
 
Van mij voor Katja:

When Sint saw the name he drew this year he did a double take,
 
Want voor het derde jaar achtereen was het dezelfde persoon, zo bleek.
 
This however did not make him upset, Want voor Katja winkelen is altijd grote pret!

Katja has had a very busy and interesting year,

Dus Sint is blij dat zij zijn verjaardag komt vieren vandaag hier.

At first there was her graduation from Virginia Tech,
Opeens niet meer naar school te hoeven voelde vast heel gek.
After the summer Katja started a new life in Roanoke,
En kreeg al snel niet een, maar twee nieuwe banen ook!
Sint worries Katja has too little time to relax at home,
Daarom haastte hij zich naar Target zonder schroom.
Finding an appropriate gift didn’t take at all long,
Sint kocht het zelfs op stel en sprong!
Now lie back and watch True Blood or Rango,
Met aan je voeten die lieve Zorro en Django! 


Van Katja voor Kai:
~Liefe Kai~
One, two, three
All these countries Kai will see
Clearly he’ll be looking for information
About each and every country and nation
Waarom hep ik eits voor boeken?
Zo dat Kai mag en boekje zelf zoeken
He can find himself an atlas, map, or anything he needs in his travel frenzy
Of quality that will make Christopher Columbus’s mouth gape in envy
 
Van Kai voor Rick:
Sint komt dit jaar vroeg
 
Maar niet vroeg genoeg
Want Ricks telefoon
Is niet meer gewoon
 
Je gebruikt het heel vaak
Het is ook jouw taak
Maar soms vergeet jij
Dat zijn batterij
Niet heel lang kan duren
Alleen een paar uren
Je wilt het graag laden
Sint kan aan je raden
Om dit apparaat
Dat overal gaat
Of in je tas
Of zelfs in je jas
Nu te gaan stoppen
Dat kan alleen kloppen
Dan kan je op reizen
Naar paradijzen
Mensen opbellen
En aan ze vertellen
Er is genoeg tijd
Voordat we afscheid
Van elkaar moeten nemen
 
Er zijn geen problemen
Van Saskia voor mij:
Petra,
It’s that time of year that me and Piet
Come down from Spain and act discreet.
Sint and Piet gave lots of thought
About what you would like
and I think that you will like what we  brought.
We saw some festive shimmering things
That correspond with necklaces and rings.
So we thought to ourselves, wow what a treat
Petra will surely find these cadeautjes neat.
These gifts were difficult to bring here,
But they will spread some holiday cheer.
-Sinterklaas

 
 

 

15 reacties:

Anoniem zei

Zo leuk dat jullie voor elkaar gedichten schrijven. Mooie traditie! Wij vieren ook Sinterklaas, maar gewoon op donderdag, we hebben geen "echte" gelovigen meer, maar omdat Opa en JJ nog in Sinterklaas geloven, kan het toch gewoon doorgaan. 😁😄😜 haha. Kunt maar een reden verzinnen om te vieren nietwaar.
Groetjes Tine.

tineke zei

Geweldig, wat een leuke sinterklaasgedichten zo in de vs.
Wij gaan het woensdagmiddag met nl dochters en gezinnen bij onze openhaard vieren met cadeaus en gedichten.
Wij laten de kerstsfeer tot na sinterklaas. Ik vind december de leukste maand van het jaar, ben ook nog jarig.
Is Lawrence niet meer in 'beeld'?
Gelukkig wordt het bij jullie wat minder koud; hier voorspellen ze volgend weekend de eerste sneeuwbuiten.

Anoniem zei

Dat was voor jullie een gezellig Sinterklaasfeest met het voltallig gezin en vooral met de mooie gedichten, dat vraagt toch enige moeite en zo bewijs je echt wat je voor elkaar voelt en betekent.
Jullie huis zowel binnen als buiten is al klaar voor de kerst, maar dat is nog even wachten om dit te vieren.
Groeten van Hilde uit B.

Anoniem zei

Wat een gezelligheid weer. Knap hoor die gedichten!
Jullie huis ziet er weer mooi uit.
Groetjes Anja L.

Sandrah zei

Jullie hebben in een leuk en gezellig familie weekend achter de rug.

Ik blijf het zo bijzonder en knap vinden dat iedereen (deels) de gedichten in het Nederlands schrijft. Ik ben het met je eens: ze doen het toch maar!

Sandra

Sasqia zei

Wat een leuke gedichten en zo knap dat Rick en de kinderen zoveel nederlands kunnen schrijven.

Marion2 zei

Wat gezellig allemaal! En wat kunnen Rick en Kai toch goed Nederlands! Petje af. Ik heb wel een beetje medelijden met je dat je steeds zo lang de oudsten niet ziet. Lijkt me niet makkelijk. Maar gelukkig is het bijna Kerst en komen ze dan weer.

Wat een prachtige kerstversieringen. Ik kan niet wachten tot vrijdag, dan mag ik er ook mee beginnen (ben er zooo dol op).

Ineke zei

Elk jaar bewonder ik steeds weer de sinterklaasgedichten die jullie voor elkaar maken. Petje af, ik doe het jullie niet na. Heel fijn dat het ook dit jaar gelukt is sinterklaas met de hele familie te vieren. Ben benieuwd of de kinderen later deze traditie gaan overnemen.

Marion zei

Wat ontzettend knap van Rick en Kai, die gedichten! Kai heeft overduidelijk een talenknobbel en het natuurlijk van jongs af aan van jou gehoord maar voor Rick is het helemaal knap! Heb erg zitten lachen om Kai die schrijven "Sint kan aan je raden", dat klinkt wel heel leuk :-)

Hier vieren we donderdag Sinterklaas en pas daarna mag ik me op de Kerst storten, ik kan bijna niet wachten.

Ik heb nooit geweten dat de Donald Duck ook digitaal te krijgen is, hier is iedereen fan en hebben we al 20 jaar een abonnement.

Have a nice week!

naomi zei

Wat een super geslaagd weekend weer. Sint en kerst door elkaar heen, maar wel gezellig samen. Fijn dat de versieringen buiten en binnen weer hangen. Ziet er gezellig uit. Kai heeft ook een nieuwe passie ontdekt geloof ik koken. Wat heerlijk poffertjes en soep met worst. Knap al die gedichten kan je toch trots hoe goed het Nederlands is. Zekers ook van Rick. Kai heeft ook zeer goed geschreven.

Wij vieren het woensdag middag me een gelovige in ons midden nog en tussendoor ook brood met soep. Wij hebben een dvd van sinterklaas en hij vertelt iets persoonlijk over mijn nichtje en uiteindelijk waar hij de kado's heeft gezet. Dus denk dat ik donderdag begin met de kerstsfeer in huis te halen.

Liefs Naomi

Anja zei

Wat een heerlijk weekedn hebben jullie achter de rug, heel gezellig! Mooie gedichten en wat knap dat iedereen ze deels in het Nederlands heeft geschreven!

Soraya zei

Wauw wat een mooie gedichten! Zo te horen hebben jullie een top weekend gehad. Jullie huis ziet er ook erg gezellig uit.

Anoniem zei

Ten eerste mijn complimenten voor de geweldige gedichten.Reuze knap.
En die van jou, om en om in Nederlands -Engels, en het rijmt ook nog eens, vind ik ook een reuze vondst.
Wij vieren dit jaar geen Sinterklaas.Mis zo'n gezellige avond wel, dus begin ik maar langzaam aan de kerst.
Leuk dat Kai zich zo'n keukenprins voelt, bof je weer mee. Petra je schrijft zelf altijd heel goed Nederlands maar nu is er een klein taalfoutje te bespeuren. Rick en ik gaan bezig aan de kerstversieringen.Moet dat niet zijn; we gaan aan de slag of we gaan beginnen aan.Je gebruikt de Amerikaanse zinsbouw, lijkt Cathy wel. Die begint dikwijls met So of Anyway. Je kan je vergissen als je niet regelmatig je eigen taal gebruikt.
Hoop niet dat je me deze kleine correctie kwalijk neemt.
Groetjes Wil

Nel zei

Wat ziet jullie huis er weer geweldig uit. Krijg al zin om hier de boel te gaan versieren, maar eerst de oude mand nog even naar Spanje sturen. Wat leuk dat jullie nog steeds traditioneel Sinterklaas vieren en dat in een ander land ..met Engels...en met heel andere gewoonten. Leuk om elk jaar weer jullie gedichten te lezen. Wat een leuk stel zijn jullie toch.
Fijn dat iedereen er ook weer was. Dan moet iedereen het toch leuk vinden en zeker Katja die er een heel eind voor moet rijden en niet te vergeten Kai ook al.
Nu nog even en dan is het weer Kerst, ik verheug me nu al op de leuke onder de boom verhalen en de pakjes. Maar voor nu even weer de donkere dagen voor kerst, maar die zullen ook wel weer voorbij vliegen.

Petra zei

@Tine - Altijd een beetje blijven geloven is toch leuk? Veel plezier alvast!

@Tineke - Jullie ook alvast veel plezier! Praat me niet van Lawrence :(. Allerlei niet blogwaardigs aan de hand daar.

@Hilde - Ik vrees dat die dagen voor Kerst om gaan vliegen!

@Anja - Dank je

@Sandra - Ja, het is altijd weer leuk iedereen zo geconcentreerd te zien dichten :).

@Sasqia - Ja, vind ik ook altijd.

@Marion - Het brengt altijd zo'n gezelligheid, he? Van mij zou het de hele winter mogen duren ;).

@Ineke - Ik ook wel, ik denk bijvoorbeeld Katja wel, die is echt trots op haar Nederlandse achtergrond.

@Marion - Rick heeft zichzelf het Nederlands dus helemaal aangeleerd en ik vind dat ook ontzettend knap. Die Donalds zijn echt leuk.

@Naomi - Dat klinkt heel gezellig, veel plezier alvast!

@Anja - Ja, het was genieten

@Soraya - Dank je voor de complimenten

@Wil - Nee, vind ik absoluut niet erg, dank je dat je me erop wees. Soms sluipen de anglicismen er ongemerkt in en dan is het goed daarop gewezen te worden.

@Nel - Inderdaad denk ik dat iedereen die korte Sinterklaasviering nog steeds leuk vindt. Ze doen in ieder geval erg hun best ervoor.