Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, december 25, 2013

Kerstdag

Vannacht heb ik heerlijk geslapen in mijn nieuwe pijama, hoewel ik het er, heel ongewoon voor mijn doen, af en toe koud in had.  Het vroor dan ook flink buiten en werd lekker koud in onze kamer.  Diep onder het dekbed was het echter goed te doen.

Zo goed, dat ik met schrik wakker word als ik een van de meisjes in de gang hoor.  Naast mij is Ricks plek in bed ook al onbezet.  Oh jee, ik heb de Kerstversieringen voor de kinderen nog niet naast hun deuren gelegd, omdat Saskia nog niet naar bed was toen ik ging slapen.

Nu de kinderen volwassen zijn overhandig ik ze het engeltje (voor Katja), de Kerstman (voor Kai) en de sneeuwpop (voor Saskia).  Voor Kai en Saskia had ik oorspronkelijk een dubbele besteld, die ik in vorige jaren al had gegeven, en zij krijgen er dus twee.  Niet te geloven dat ik dit jaar als laatste pas wakker werd!

Rick heeft beneden al Kerstmuziek opstaan en heeft Snickers ervan moeten weerhouden er met de kattenkruid speeltjes van de andere katten vandoor te gaan.  De koffie staat al klaar als we eindelijk beneden mogen komen van Rick.  Duidelijk is Santa geweest, alle stockings zijn vol (al had ik daar gisteravond ook een deel in, toch is het altijd weer magisch zo'n feestelijke kamer vol cadeautjes te zien).

We beginnen met de dieren hun cadeautjes te geven.  Het wordt giechelen om Zorro en Snickers met hun kattenkruid.  Meike en Flapjack komen pas later genieten.  Django knauwt meteen zijn botje op, maar Cosmo heeft daar pas later geduld voor.  In ieder geval is het allemaal een groot succes.

Dan is het tijd om de cadeaus van "Santa" een voor een te openen.  Rick begint en zijn "Santa" (ik) heeft hem een GoPro gegeven.  Ik zag daar iemand mee op zijn hoofd tijdens de Tough Mudder.  Je kunt er zelfs onder water mee filmen!

Voor mij heeft Santa een nieuwe Tamron 18-270 mm lens voor mijn DSLR gebracht.  Het is feitelijk dezelfde, die ik al jaren gebruik, maar met veel verbeteringen, waaronder een stuk lichter.  Ook had mijn oude problemen met donkere hoekjes op de foto's.  Toch houd ik die natuurlijk nog achter de hand, want ik fotografeer er al jaren heel tevreden mee.

Katja krijgt een paar laarzen, Kai een bluetooth koptelefoon en Saskia het apparaat dat ze al een paar jaar wil, de Vitamix.  Dit apparaat doet van alles en nog wat en Saskia is er zo blij mee dat ze het omarmt.  Het zal niet snel gebeuren dat ik dat met een keukenapparaat zou doen, maar ik hoop dat Saskia er alle plezier van gaat beleven, dat ze voorziet!

Dan is het de beurt aan de kleinigheden in de stockings.  Die bestaan vooral uit lekkernijen en voor diegenen van ons oud genoeg ook een paar mini-alcoholische drankjes.  In mijn stocking zit ook een pluche rood cardinaaltje, dat met een druk op zijn rug het typische liedje dat ik in de lente zo graag hoor, zingt.  Ook krijg ik een rollertje dat in mijn tas past om mijn telefoon en laptop scherm schoon te maken.

Als de stockings uitgepakt zijn eten we een lekker ontbijtje.  Rick, Kai en ik smullen van de Kerststol, voor mij met Devon double cream.  Katja houdt er niet van en heeft een croissant met ei, Saskia een boterham met pindakaas en banaan.


Met verse koppen koffie en thee gaan we de cadeautjes onder de boom uitpakken.  Zoals ieder jaar duurt dat een paar uur, want alles wordt uitgebreid bekeken en uitgeprobeerd.  Hoogtepunt is de speltafel, die Kai en Saskia samen voor Rick hebben, we kunnen niet wachten die te gaan uitproberen!

Saskia is ook o.a. heel blij met een deken met een foto van Flapjack, die ik heb laten maken.  Kai krijgt een heel aantal Duitse en Russische dingen. Katja opent vooral veel kleding, maar ook een cadeaubon om Django training te geven en ook Rick heeft deze Santa heel goed verwend.  Regelmatig springt hij op en zegt "awesome". 

De kinderen hebben zeker hun best gedaan dit jaar.  Behalve de speltafel hebben ze leuke dingen voor elkaar en ik krijg van Katja een sneeuwvlok bedel van Pandora en van Saskia een Kerstman.  Rick geeft me nog een molentje (anders, dan die van gisteren) en nu zijn mijn twee armbanden vol.  Ik wil eigenlijk wel erg graag aan een derde beginnen.  Ik vind het zo bijzonder dat elk bedeltje een betekenis heeft en leuk om te verzamelen.

Kai geeft me weer eens een heel ander cadeau: een twee maanden lidmaatschap voor Lumosity.com.  Ik had een boek met geheugenspelletjes op mijn lijst en Kai besloot dat een stapje verder te nemen. Het is inderdaad erg leuk om te doen!

Rick is natuurlijk mijn voornaamste Kerstman en alle cadeautjes klein en groot zijn heel erg leuk.  Ik krijg glazen en glasverf en kwasten. wat me een heel leuke nieuwe hobby lijkt. Ik graveerde altijd glazen in, maar dat doet teveel pijn aan mijn vingers.  Ik hoop dat nu dus te gaan verven.

Verder krijg ik een mooie nieuwe tas, een boek over bijzonder eten in de wereld, een kalender van Josephine Wall, een favoriete fantasy kunstenares.  Mijn favoriete cadeautje, behalve de lens dan natuurlijk, is echter een nieuw Swatch horloge.  In ieder geval is Santa weer zeer vrijgevig geweest!

Als we klaar zijn met uitpakken is het een paar uur later en lunchtijd.   Dat wordt een lichte lunch van overblijfselen van gisteravond.  Katja moet vanavond nog terugrijden, dus we willen niet te laat ons Kerstdiner eten. 

Lawrence komt Saskia haar Kerstcadeautje geven en blijft een tijdje.  Katja gaat nog even met Leah de honden uitlaten.  Verder hangen we gewoon binnen, genietend van onze cadeautjes en het samenzijn.  Het vriest buiten de hele dag en ik kan mezelf er niet toe zetten te sporten. Dat komt morgen wel weer.

Tegen vieren gaan we aan het Kerstmaal beginnen.  Als voorafje maak ik crabcocktail met een sausje van mayonnaise, ketchup en whisky.  Hoofdgerecht is ham met puree, zoete aardappelfrietjes, groene asperges en broodjes.  Het smaakt allemaal heel erg lekker en is gezellig dat Katja nog voor het diner kan blijven.

Onder het genot van koffie eten we na afloop dessert.   Voor de niet-veganisten is het een mini chocolade mousse van melk en pure chocolade.  Saskia geniet van een veganistisch bakje pure chocolade ijs.  De mousse van Wegmans is werkelijk ieder klein hapje een genot!

Na het eten neemt Saskia afscheid van Katja en gaat erop uit met vrienden.  Katja pakt haar laatste spullen in en vertrekt dan al gauw.  Zij moet morgenochtend om acht uur alweer aan het werk.  Ik ben blij dat zij Django nu heeft, wat een schat van een dier en hij volgt haar (net als Cosmo met mij) als een schaduw. 

Onze Kerstfilms vanavond zijn de Santa Clause 3 en National Lampoon's Christmas Vacation.  Beiden al vaak gezien, maar nooit verveelt het.  Ik vind het ook extra leuk dat ik een paar jaar geleden Chevy Chase in een hotel in Washington zag.

En zo zijn onze Kerstdagen weer voorbij.  Wij vieren vooral Kerstavond en Kerstdag, morgen is het Boxing Day.  Dan vlucht "iedereen" naar de malls voor koopjes en om dingen te ruilen.  Tweede Kerstdag hebben we hier ook echt niet nodig, Kerstavond neemt die plaats in.  Vroeger vond ik tweede Kerstdag altijd vreselijk, dus het is een verbetering zo.

Allemaal een fijne tweede Kerstdag toegewenst, ik hoor graag van mensen, die die leuker vinden dan de eerste en ook wat die tweede Kerstdag dan zo anders maakt. "Vrij zijn" telt niet, dat is iedereen hier thuis ook (niet iedereen in de VS, wel te verstaan!).  Mijn herinneringen eraan zijn, nou ja, mijn herinneringen...

Meer foto's van vandaag staan hier en hier (spelen met de nieuwe lens).

12 reacties:

Bente zei

Ik heb geen slechte herinneringen aan 2e Kerstdag. Vond het vooral wel fijn dat je zo de familiebezoeken wat kan spreiden of juist 1 dag voor jezelf te houden.
Hier heb ik inderdaad de kerstavond overgenomen. Alle feestdagen worden hier gevierd met hetzelfde soort (zwaar) eten en sport kijken en dat vind ik nogal saai. Heb voor mijn gezin dus de traditie van kerstdiner op de kerstavond gezet. Heerlijk, niemand die die dag iets van ons verwacht omdat niemand het hier echt viert. En ik zet een 4 of 5 gangen diner op met mooi gedekte tafel met kaarsen. Kinderen vinden het prachtig, kleden zich mooi aan en genieten van het 'speciale'. Tussen de gangen door kijken we een kerstfilm.

naomi zei

Hallo

Ik vindt 2e kerstdag ok, maar 2e paas en pinksterdag onzin. Ik ben uiteraard geen ene kerstdag vrij en werk gewoon door. Wel oud/nieuw vrij. Het geeft mij de luxe om aan beide kanten alles uitgebreid te vieren en ook voldoende te slapen.

Kerstavond hebben we een ouderwetse brood tafel genomen bij mijn zusje. Vroeger maakte opa dat altijd als we naar de kerk gingen kwamen we thuis en stond dat op tafel. 1e kerstdag bij mijn ouders met kadootjes en een heerlijk 7 gangen diner. Verder gezellig samen zijn met zusjes,zwagers, nichtje, ouders en oom.

Vandaag 2e kerstdag gezellig naar mijn schoonouders en daar gourmetten en met kadootjes. Dus mijn voordeel is 2 dagen en dubbele gezelligheid en mazzel dubbele onregelmatigehis toeslag. haha


Maar jullie zijn zeker verwend en echt leuke kado's gekocht. ook jij hebt mooie dingen gehad.

Liefs naomi

Ineke zei

Door de Hongaarse achtergrond van S hebben wij ook iets meer met Kerstavond, gewoon lekker samen, beetje feestelijk eten etc.
1e Kerstdag (bijna) altijd met mijn ouders/later met moeders, wat soms en zeker de laatste jaren als een verplichting waar we niet onderuit konden. Dit jaar dus niet meer. Vandaag de 3-wekelijkse "verplichting" naar tante, gelukkig valt dat net samen het 2 kerstdag. En nee, 2e kerstdag hoeft voor mij ook niet meer zo nodig, maar dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat we niet meer werken en iedere dag 'vrij' voor ons is.

jolanda zei

Ik moet me verdelen over mijn eigen gezin, familie en schoonfamilie en dan zijn 2 kerstdagen en kerstavond wel nodig. Kerstavond zaten mijn ouders en oma bij ons aan het door mij gekookte 5-gangen-diner, gisteren met de schoonfamilie uit wezen eten en vandaag zijn we rustig met zijn drietjes en gaan we kliekjes eten, top2000 luisteren, schaatsen kijken en dat is ook erg fijn. Kadootjes doen we alleen met Sinterklaas, kerst is voor mij vooral samen zijn met (schoon)familie.

Marion2 zei

Ik heb het meest met Kerstavond en met Eerste Kerstdag. Op Tweede Kerstdag is het voor mij eigenlijk al voorbij. Een wat saaie dag. Ik vind het vooral handig als je naar ouders én schoonouders moet. Maar die tijd is voor mij voorbij. Nu komen de kinderen naar mij (gezellig!). Zodra zij partners hebben, die ook per se naar hun ouders willen, lijkt Tweede Kerstdag me weer erg handig (maar dan hoop ik dat ze op Eerste Kerstdag toch hier komen, anders voelt het een beetje nep). Voor vandaag is nog het plan om met zijn allen naar de film te gaan en samen iets 'kerstigs' te eten.

Anoniem zei

Wat een leuke dagen hebben jullie gehad.
Voor ons begint de kerst ook op kerstavond.
Gezellig gourmetten of van de grillplaat.
Dan om 12 uur kerstbrood eten en cadeautjes uitpakken.
Dit jaar voor het eerst bij onze dochter die nu haar eigen gezin heeft.
We zijn daar blijven slapen om zo ook met elkaar kerstontbijt te hebben. Na het kerstdiner zijn we weer naar huis gereden (7 minuten!). Vandaag naar de gym en lekker met de honden naar de hei.
Vanavond gaan we uit eten met mijn zus.
Tussen de bedrijven door luisteren naar de TOP 2000.
Morgen een drukke dag op het werk met alle bezoekers van het TOP 2000 cafe.
Groet, Bea

Anja zei

Hier in Amerika hoeft voor mij 2e kerstdag niet. Het is wel handig als je naar ouders/schoonouders moet en ook met je eigen gezin kerst wilt vieren. Kerst is voor mij gezellig samen zijn, samen koken, feestelijk eten en wat kleine pakjes onder de boom.

Anoniem zei

Eigenlijk gingen we altijd de 2e dag naar een restaurant (kerst afternoon tea in Hotel New York in Rotterdam). Maar dit jaar was ik te laat met reserveren..... Beetje in de bonen, omdat we midden in een verhuizing zitten ;)
Nu hebben we een lange wandeling gemaakt door bos en duinen, heerlijk! (Nieuw Haamstede).
Marjon

Brin zei

Zo te lezen hebben jullie erg genoten van elkaars gezelschap.

Ik ben ook fan van de Pandora armbanden. Heb inmiddels heel wat bedels, maar wissel ze dikwijls, ik zoek dan nieuwe combinaties uit op kleur of thema, aangepast aan mijn kledij. Heb je al gedacht aan de leuke lederen Pandora armbandjes die ze hebben? Ik heb ze in verschillende kleuren en je kan ze naast je gewone armband dragen, de bedels schuiven er ook vlug op en af. Dus bedels wisselen gaat makkelijk.

Petra zei

@Allemaal - Vanavond geen tijd om individueel te antwoorden helaas, maar erg leuk om jullie verhalen te lezen.

@Brin - Nee, nog niet, maar ik heb binnenkort een nieuwe "nodig" want deze twee zitten vol.

Alice zei

Ik vermoed dat tweede kerstdag iets typsich Nederlands is? Hier in Belgie is het gewoon een werkdag of je moet speciaal vakantie nemen. Wij vieren kerstavond en kerstdag en dan is het voorbij.

Wentje zei

Mijn man viert al 21 jaar 2e kerstdag met een groep vrienden! Iemand organiseert een activiteit bv. wandeling, film of bowlen en daarna eten we thuis en iedereen maakt wat! Inmiddels hebben alle kerels vrouw en kids en doen we lekker mee! Het is echt een traditie geworden waar alles voor wijkt!
Super want het is een heerlijke dag samen waar de kids ook naar uitkijken ,

Gisteren waren we in Almere en verzorgden wij het toetje: lava muffins heerlijk :)