Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, december 18, 2013

National Gallery of Art

Rick en ik hebben beiden verschrikkelijk geslapen vannacht.  Pas tegen een uur of vijf viel ik een beetje in slaap.  Ik kon mijn brein gewoon niet uitzetten!  Ook hoorde ik Saskia midden in de nacht praten, maar dacht dat ik het me verbeeld had.  Blijkt dat haar ex-vriendje haar wakker belde, zeker niet iets wat ze nu kan gebruiken!

Ietwat geradbraakt sta ik om half negen op.  Rick was al eerder op en zegt dat Saskia nog hard studeerde voor ze naar school vertrok.  Hopelijk heeft het allemaal geholpen en haalt ze een voldoende voor haar proefwerk.

Rick vertrekt naar zijn werk en ik na mijn ontbijt naar boven om een half uur cardio te doen op de elliptical.  Dan maak ik me gauw klaar en vraag Kai me naar de metro te brengen.  Ik heb om twaalf uur bij bakkerij Paul op Pennsylvania Avenue afgesproken.

Helaas zie ik de trein van tien over elf, die ik wilde halen, voor mijn neus wegrijden.  Buiten het spitsuur gaan de treinen ieder kwartier dus hopelijk haal ik het nog net op tijd.  Bij Federal Triangle stap ik zo'n vijfendertig minuten later uit.

Snel loop ik de vier blokken van het metrostation naar het restaurant, ook om warm te blijven want het is koud met een venijnige wind. Ik loop daar maar een paar minuten na twaalven binnen en zie Irene bij een gezellig tafeltje weg van de kou van de deur zitten.  Haar heb ik alweer maanden niet gezien dus we hebben heel wat te bekletsen.

Maar eerst gaan we eten bestellen.  Irene probeert eens de nieuwe beef faluche, maar ik kan niet laten mijn favoriete gerookte zalmbroodje te nemen.  Al peuzelend kletsen we wat bij.  Irene woont gedurende de zomer op hun boerderij in West-Michigan, ten noorden van waar mijn schoonvader woont.  Zij overwinteren in hun huis hier in DC.


Voor vanmiddag hebben we een bezoek aan het klassieke gedeelte van de National Gallery of Art gepland.  Na een korte tassencontrole door de vriendelijke veiligheidsmensen lopen we de rotunda binnen.  Rond de fontein met beeld staan allemaal kerststerren, kerstboompjes en orchideeen.  Het rood, wit en groen is erg mooi en feestelijk.

Hier bekijken we ook het beeld van de Stervende Gallier wat hier uit Rome te leen is.  Dit is bijzonder, want de laatste keer dat dit beeld Italie verliet was in 1797!  Ik moet zeggen, het maakt indruk.  Je ziet het verhaal in het beeld, aan het gezicht, de houding en alles.

De tentoonstelling waar we vandaag voor gekomen zijn heet "Hemel en Aarde, kunst uit het Bizantijnse Rijk van Griekse collecties".  We zien de prachtigste mozaieken en ikonen.  Sommigen zelfs uit de derde en vierde eeuw, onvoorstelbaar hoe goed dat allemaal bewaard is gebleven.  We zien ook een mooi filmpje wat me prompt naar Griekenland wil doen afreizen!

Na de tentoonstelling bekijken we de winkel uitgebreid, want er is ontzettend veel leuks en interessants.  Ik weersta dit keer de verleiding iets te kopen en Irene ook. 

We lopen weer naar boven, op zoek naar het nieuw vergaarde Nederlandse schilderij van Gerrit (Gerard) van Honthorst.  Het heet "het Concert" en is een vrolijke groep van muzikanten in begin 17e eeuw.  Van Honthorst was een internationaal befaamde schilder, maar noch Irene noch ik hadden hiervoor ooit van hem gehoord.

Het loopt al tegen drieen en we lopen terug.  Irene gaat helemaal terug naar huis lopen en ik neem afscheid bij het Federal Triangle station.  Als ik bij East Falls Church ben, bel ik Kai om me op te halen in Vienna.  Dat doet hij gelukkig graag.

Thuis tref ik een huilende Saskia aan.  Ze heeft weer een onvoldoende voor haar proefwerk en ziet het even helemaal niet meer zitten.  We zijn het erover eens dat bijles een goed idee is.  Gelukkig komen Kaylee en Laura al gauw om Saskia op te vrolijken en Kaylee blijft om aan een groot project voor Engels te doen.

Om een uur of half acht gaat de deurbel en ik hoor allemaal kinderstemmen.  Het is een groep basisschool meisjespadvinders, die komen "carolen".  Dat is een kerstliedje aan de deur zingen.  Deze meisjes zingen Jingle Bells vol overgave met bellen en al, erg leuk! 

Het geeft zo'n feestelijk gevoel, al die Kersttradities hier en dit is er een van. Saskia en Kaylee komen ook gauw luisteren, Kai heeft geen interesse. Helaas had ik mijn fototoestel niet om die vrolijke snoetjes met Kerstmutsen op te fotograferen. 

Rick komt laat thuis en heeft Grieks eten van Plaka Grill mee.  Hun linzensoep is heel erg lekker en ik heb er spanakopita bij, bladerdeeg met spinazie erin.  De rest van de avond gaan we zoetsappige Hallmark kerstfilms kijken, lekker even alle spanningen laten gaan.

Nog wat foto's van in het museum staan hier.

11 reacties:

Anja zei

Marcel had ook al zo verschrikkelijk slecht geslapen.
Arme Saskia, zo hard gestudeerd en dan nog een onvoldoende, goed idee die bijles!
Wat een leuke kersttraditie om aan de deur te gaan zingen.

Anoniem zei

Saskia haar ex-vriendje die haar zo maar midden in de nacht opbelt dat lijkt mij al meer op 'stalken', zegt men hier bij ons: dus pestgedrag, toch niet meer normaal.
Spijtig dat Saskia ondanks het hard studeren toch nog een onvoldoende haalt.
Aan de deur komen zingen gebeurt bij ons met 3 Koningen op 6 januari (kinderen zijn dan verkleed in koningen met kronen op het hoofd).
Gezellige museumdag heb je gehad met Irène, die de luxe heeft om in de winter in de stad te wonen en zomers op het platteland.
Groeten van Hilde uit B.

jolanda zei

Arme Saskia. Dat ex-vriendje begint vervelend te worden als ik het zo lees. Is het zinvol om hem en zijn ouders daar over aan te spreken? Als ik het zo allemaal lees, vraag ik me af of Saskia al klaar is voor college. Kan ze blijven "zitten" of een gap-year nemen voor ze naar college gaat?

Marion2 zei

Wat een narigheid allemaal. Ik voel heel erg met je mee (weet nog zo goed hoe het er bij ons soms net zo aan toeging; het beheerst dan bijna je hele leven). Hopelijk komt er binnenkort een meevaller.

Anoniem zei

Wat jammer dat al het extra werk niet heeft geholpen.
Hopelijk helpt de bijles.
Wat een stress is dat toch allemaal.
Groet, Bea

Anoniem zei

Ik dacht ook aan stalken, die ex die midden in de nacht belt. Een manier om iemand aan het lijntje te houden! Kan ze het nummer blokkeren? Wat sneu voor Saskia dat ze toch nog een onvoldoende haalt! Behalve bijles, is er op school een mogelijkheid om hulp te krijgen met'study skills'? Dat op het laatst crammen werkt niet echt. Hopelijk kom je gauw in wat kalmer vaarwater.

Annemiek

Anoniem zei

Hoe haalt die jongen het in z'n het hoofd om Saskia midden in de nacht te bellen. Daar zou ik eens een hartig woordje mee willen spreken.
Dit is voor Saskia heel vervelend, dat zit haar natuurlijk ook dwars en komt haar studeren niet ten goede.
Lastig he als je zo slecht slaapt. Mike, de jongste heeft er ook zo'n last van.Ik bij vlagen,ben dan veel te vroeg wakker, zoals vanmorgen om 4.30 uur. En dat hoofd maar malen. Ik weet dus wat je door maakt.
Leuk bezoek weer aan het museum.
Groetjes Wil

naomi zei

Ik zou als ik Saskia was gewoon volledig mijn geluid en trillen uitzetten en dus gewoon lekker slapen (ik heb hier thuis ook altijd mijn geluid uitstaan als ik ga slapen. Ben echt onbereikbaar) Maar hij wordt wel vervelend zo. Ik hoop dat Saskia sterk genoeg is om hem te negeren.

De vakantie is voor jullie allemaal zo welkom lekker met zijn allen relaxen en ontspannen. Wel heerlijk om zo even door het museum te dwalen en van de oude kunst te genieten. heerlijk.

Liefs Naomi

Petra zei

@Anja - Ja, dat caroling is erg leuk

@Hilde - Aan stalken heb ik ook al gedacht, hopelijk blijft hij niet doorgaan

@Jolanda - Nee, blijven zitten gebeurt hier vrijwel nooit. Saskia wil zelf per se naar college, maar wij hebben er ook onze bedenkingen bij. Eerst maar eens een acceptatie krijgen...

@Marion - Inderdaad, het verbaast mij hoezeer het ook mijn leven beinvloedt

@Bea - Nou, inderdaad, iedereen heeft het over het empty nest volgend jaar, maar ik denk dat ik een zucht van verlichting ga slaken als alles in goede banen is geleid!

@Annemiek - Ja, op school krijgt ze gelukkig ook studiebegeleiding nu. Hopelijk niet te laat om haar cijfers nog op te halen

@Wil - Die relatie is er volgens mij voor een groot deel debet aan dat Saskia zo worstelt met school op het moment

@Naomi - Nou, inderdaad, ik zie erg naar de feestdagen uit!

Marion zei

O o, wat een gedoe met Saskia en haar ex. Dat 's nachts bellen in deze belangrijke tijd kan echt niet. Vast wil Saskia het niet maar als het hier was weet ik zeker dat Theo het zat zou zijn en even een telefoontje eraan zou besteden om aan de jongeman uit te leggen dat we hier niet van gediend zijn en dat momenteel de punten echt een stuk belangrijker zijn. Zeker weten dat er dan even rust was.

Heel jammer dat er niet gedoubleerd wordt want eigenlijk zou het waarschijnlijk een boel lucht voor Saskia geven.

Ik ken jullie systeem niet, Saskia heeft toch eigenlijk de aanvragen al de deur uit? Wat doen de cijfers die ze nu haalt nog? Kan ze zakken voor dit jaar?

Gelukkig bijna vakantie, hier ook de laatste proefwerkweek-dag, vanavond een groot feest hier en dan lekker naar de feestdagen toeleven.

Petra zei

@Marion - De aanvragen zijn de deur nog niet uit. Er wordt gekeken naar het gemiddelde van alle vier de high school jaren, maar natuurlijk vooral naar dit jaar. Saskia heeft een aantal AP's en Honors vakken gedaan en dat staat goed, maar nu heeft ze dus twee onvoldoendes en dat is zo op de valreep niet zo fijn.