Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, december 30, 2013

Terugblik op 2013

Voor ons doen deze vakantie zijn Rick en ik op tijd op.  Hij maakt koffie, terwijl ik ontbijt "maak" (lees wafels in de toaster stop).  We eten gezellig samen ontbijt, de kinderen genieten nog van hun warme bedden.

Vandaag is mijn laatste personal training sessie van het jaar.  Sharon en ik hebben het over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar.  Ook zij had een aantal mijlpalen, waaronder de college graduation van haar oudste en de high school graduation van haar jongste zoon. 

Ons jaar was een aanschakeling van mijlpalen, althans zo voelde het.  Kai werd in april 21, al was hij niet hier in de VS om dat met ons te vieren.  Toen hij weer terug was en in de Whole Foods bier wilde kopen realiseerde ik me pas dat hij dat nu ook legaal in de VS kan doen.

Ook in april ging ik naar San Antonio en ontmoette daar voor het eerst in achttien jaar Kate.  Verder ben ik er dankbaar voor om nog een paar keer gezellig met Annette en haar man Fred gegeten te hebben.  Helaas is Fred in november na een moedig gevecht tegen kanker overleden.

In mei behaalde Katja haar diploma van Virginia Tech.  Wat een happening was dat en wij vonden het super om mee te maken.  Ook heel erg leuk om een paar dagen met mijn schoonzusje door te brengen, die we veel te weinig zien.

Daarna onze grote reis waar we al jaren naar uitkeken, Hawaii met zijn vijven voor ons 25-jarig huwelijksfeest.  Zoveel indrukken en mooie momenten en de wetenschap dat vakanties met zijn vijven steeds schaarser gaan worden.  Dit keer moest Katja al meteen de dag na terugkomst terug naar school.

De zomer vloog voorbij met allerlei rondleidingen en daardoor ook leuke mensen ontmoeten.  Tijdens de heetste week van het jaar met gevoelstemperaturen van meer dan veertig graden had ik maar liefst vier rondleidingen, waarvan twee met jonge kinderen. 

Toch bleef iedereen vrolijk. Nou ja, met uitzondering van het kleine 11-jarige meisje dat halverwege de monumenten snikte dat ze wel zeker een zonnesteek zou krijgen.  Ik had zo met haar te doen, maar gelukkig was er geen zonnesteek en bracht de metro uitkomst zodat we niet het hele traject hoefden te lopen en toch de belangrijkste gebouwen bezochten.

In augustus gingen we naar Michigan voor de familiereunie van Ricks kant van de familie.  Het was weer leuk iedereen te zien en onze vrienden daar ook, al hadden we daar wel meer tijd mee willen hebben. 

Ook zagen we Rascal, Ricks vaders bichon frise daar voor het laatst.  Helaas moesten mijn schoonvader en zijn vriendin een paar dagen na ons bezoek afscheid nemen van hun trouwe maatje.  Dat was voor beiden natuurlijk erg moeilijk.

Rick en ik vierden op 20 augustus officieel ons 25-jarig huwelijksfeest met een lekker etentje in Washington en een nachtje in het hotel waar we ook onze huwelijksnacht doorbrachten.  Die lijkt zeker geen vijfentwintig jaar geleden!

Kai's laatste collegejaar begon eind augustus en Saskia's laatste high school jaar begin september.  Ik reisde af naar Chicago waar ik een paar superleuke en fantastische dagen doorbracht met Karin.  Hopelijk gaan wij in de toekomst nog meer avonturen samen beleven, stay tuned.

Oktober bracht de Comic Con in New York.  Aangezien Saskia en haar vriendinnen te jong waren om een hotelkamer te huren "moesten" Rick en ik wel mee als chaperones.  Katja kwam ook die kant op en we bezochten o.a. het 9/11 Memorial voor het eerst. 

Saskia had haar kostuum dus al voor Halloween, Harley Quinn, en Rick en ik besloten ook als nar te gaan wat een leuke foto van ons drieen opleverde.

Katja kreeg het goede bericht dat zij was aangenomen voor een volletijdsbaan als advance life support op de ambulances van het ziekenhuis van Roanoke.  Zij verdient daarmee een goed salaris en zo staat ons oudste kind echt op haar eigen benen.

Opeens begonnen we dan aan de laatste twee maanden van het jaar.  Voor mijn verjaardag gaf Rick mij een reisje naar Charleston, South Carolina, waar ik mijn eerste vriendin hier in de VS, Melanie, na vele jaren weer zag.  Dat niet alleen, maar we hadden ook meteen een heel leuke paar dagen. 

De herfstkleuren waren dit jaar ook bijzonder mooi en daarvan genoot ik met o.a. Anja, die hier nu de komende paar jaar in de buurt woont.  Vooral Burke Lake was, zoals ieder jaar, prachtig.

Met Thanksgiving verraste Katja ons door het hele weekend thuis te kunnen zijn.  We vierden dan ook toch weer een paar dagen later met zijn vijven Sinterklaas met leuke gedichten.  Een late Thanksgiving betekent een kort Kerstseizoen hier en de weken voor Kerst vlogen dan ook voorbij.

We kapten onze eigen boom traditioneel om in de bergen en zetten een record voor hoe snel we die uitzochten.  Gelukkig paste hij net in de kamer, al moest Rick er een stukje afzagen. 

Saskia werd zomaar even achttien en kreeg een tattoo voor haar verjaardag.  Ik moest er even aan wennen om drie volwassen kinderen te hebben, maar vind het inmiddels steeds handiger.

Het lukte Katja ook Kerstavond en een groot deel van Kerstdag thuis te zijn en we genoten van lekker eten en leuke cadeautjes met zijn allen.  Ik deed nog een dubbele rondleiding twee dagen later en we gingen met Kai en Saskia gezellig naar de musical Elf! 

En nu staan we aan de vooravond van de laatste dag van het jaar en we kunnen, al heb ik een aantal erg persoonlijke mindere dingen buiten dit blog gelaten, terugkijken op een overwegend goed jaar.  Ik moet toegeven dat ik bijgelovig ben en toch wat huiverig aan het jaar 2013 begon.  Dat bijgeloof is nu dus een stuk minder.

Na de personal training haast ik me naar huis.  Rick is al naar Party City geweest om dingen voor morgenavond te kopen en wij vertrekken weer naar Wegmans, dit keer voor de Oud en Nieuw inkopen.  Het is niet zo druk als met Kerst, maar nog steeds een stuk drukker dan in de gemiddelde supermarkt op een weekdag.

We beginnen weer met de lunch. Dit keer probeer ik eens de "skinny" rolls.  Die zijn eigenlijk sushi, maar gerold in rijstpapier dus geen rijst.  Ik vind ze heerlijk, want eet meestal toch om de rijst heen en zo krijg je de smaken van de tonijn en groentes e.d. veel beter mee.


Morgenavond hebben we ons traditionele feest met een buffet om middernacht en daar doen we dus inkopen voor.  Het duurt dit keer helemaal niet lang om alles te vinden, hoewel het voor mijn gevoel een half uur neemt voor ik eindelijk zie waar de rozijnen voor de oliebollen zijn. 

Deze winkel is zo enorm, maar ook wat chaotisch opgezet.  Waarschijnlijk zit daar ook een marketing strategie achter, want zo kom je langs allerlei andere produkten, natuurlijk.  Enfin, na minder dan een uur, een record voor ons, zijn we klaar om naar de kassa te gaan.

"Wauw, jullie rekening loopt wel heel snel op!", roept Hailey, de kassajuffrouw.  Nou, dat is zeker het geval, maar dit is dan ook ons grote feest ieder jaar en we krijgen meer dan dertig gasten.  Morgen wordt het weer een drukke dag met lekkere hapjes maken.

Mijn nagels zien er intussen niet uit en gewoonlijk zou me dat niet veel kunnen schelen, maar ja, morgen toch wel een groot feest en gastvrouw.  Na Rick geholpen te hebben de boodschappen weg te leggen ga ik dan ook naar Pro Nails 3.

Daar maakt Tracy (niet haar echte naam, want die is Vietnamees, net als "Mary" en "Kathy" daar) mijn handen weer keurig.  Tracy vertelt ook dat ze geen Oud en Nieuw vieren zoals wij dat doen, maar het Vietnamese nieuwjaar (wat hetzelfde is als het Chinese nieuwjaar).  Toch bijzonder hoe al die verschillende bevolkingsgroepen hun eigen feesten hebben hier.

Om Saskia te helpen met haar cijfers op school gaan we bijlesleraren huren.  Het bedrijf dat mij werd aangeraden stuurt daartoe een man, die komt kijken wat er precies nodig is.  Farouk is zeer bekwaam, we zijn allemaal onder de indruk van hoe professioneel hij is. 

Hij benoemt ook precies wat Saskia nodig heeft en volgende week begint zij met vier uur (twee uur voor twee vakken) bijles.  Hopelijk gaat het allemaal werken, want er komt natuurlijk ook een kostenplaatje (zeg maar "plaat") bij kijken.  Ik zal zo blij zijn Saskia in haar cap en gown haar diploma op zien te halen, zo zo blij!

Het is al laat en we bestellen avondeten van Curry Mantra 3.  Hun spinazie met Indiase kaas gerecht vind ik enorm lekker.  Morgen de laatste dag van het jaar.  Ik wens iedereen een heel fijne jaarwisseling en een heel gelukkig, gezond en vooral vrolijk 2014!
Stoelverwarming

20 reacties:

Anja zei

Wat een mooie terugblik op 2013 met als hoogtepunt jullie reis naar Hawaii. Leuk dat ik er ook in voorkom......het is ook zo leuk dat we nu samen op pad kunnen gaan :-) Veel plezier morgenavond en een fijne jaarwisseling voor jou en je gezin en tot gauw!

Margreet zei

Leuke terugblik, moet ik ook nog even doen. Jullie ook alvast een prettige jaarwisseling!

Anoniem zei

Beste Petra,
Ik wens jou en je gezinnetje een gezellig jaareinde en een fantastisch nieuw jaar.
Zo te lezen is 2013 voor jullie zeer goed meegevallen doe dat in 2014 nog eens over.
Nieuwjaarsgroeten van Hilde uit B.

Gabrielle zei

Wat een mooie terugblik op dit jaar en inderdaad wat is het voorbij gevlogen ! Een hele fijne jaarwisseling gewenst en natuurlijk alle goeds voor 2014!

Jeanny zei

Inderdaad, mooie terugblik. Voor mij was het de reis naar Oost Amerika. Een droom, die uitkwam!! Ook jullie een hele fijne jaarwisseling en een Gelukkig en Gezond 2014. En veel reisplezier!!!

Anoniem zei

Leuk die terugblik!
Veel succes met alle voorbereidingen voor vanavond.
Ik wens jullie allemaal een hele fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2014.
Groetjes Anja L.

Anoniem zei

Goed dat het bijgeloof wat minder wordt door het vele goeds in 2013! Ik wens jou en je gezin een spetterend 2014 toe!
Groetje van Henny Breedijk.

hester zei

Een hele goede jaarwisseling! Vieren jullie het ook met oliebollen? Hester

Anoniem zei

Een gelukkig 2*0*1*4 voor jullie!
Lian

Anoniem zei

Van hieruit ook een heel fijne jaarwisseling gewenst en hopelijk wordt 2014 ook geweldig en komen alle wensen uit! Groetjes, Tine.

Jort & Suus - On the road zei

Hartstikke leuk die terugblik Petra... En blijf vooral bloggen in 2014. Ik reageer niet altijd.... mijn telefoon waarop ik het lees werkt vaker niet dan wel mee met reageren.. (nu via pc!)
Fijne jaarwisseling, en een fijn feest, en alvast alle goed gewenst voor 2014!

Anoniem zei

Wens jullie allen een heel fijne jaarwisseling toe,veel gezondheid en alle goeds toe voor het nieuwe jaar 2014!

Anoniem zei

De wensen hierboven zijn van mij .

Groetjes Joke

Carla zei

Leuk zo'n terugblik. Wat gebeurt er toch veel in een jaar he?
Voor mij was Hawaii ook een hoogtepunt :-)

Fijne jaarwisseling!

Anoniem zei

Ook vanuit een koud en wit Ottawa wens ik jullie allen een hele prettige jaarwisseling toe, met veel geluk en goede gezondheid voor 2014.
Ida

Anoniem zei

Fijne jaarwisseling en een gelukkig,
maar vooral gezond 2014 .
Groetjes Wil

Anoniem zei

Oudejaarsavond ,kijken wij altijd traditie getrouw,op tv naar dit kort 18 min durend filmpje:echt lachen altijd
Diner for One:is in het engels
is een komische sketch

http://www.youtube.com/watch?v=b1v4BYV-YvA

Gr Joke

Anoniem zei

De vorige url/link is de verkorte versie van Diner for one
Dit is het origineel:

Het origineel
Diner for One.
de eerste 2.27min is duits intro en vertelt het verhaal wat erachter zit ,de rest is in het engels.


http://www.youtube.com/watch?v=zVd_VLO9xcc

Gr Joke

Petra zei

@Allemaal - Hartelijk dank voor de goede wensen en ik wens jullie ook een heel fijn en gezond 2014!

@Joke - Echt een leuk filmpje, LOL

naomi zei

Ik stuur nu een bericht in 2014 mooi overzicht gaf jij zo van je jaar, je vergeet snel de dingen.

Ik kijk toch ook vooral terug op een mooi jaar in februari 12,5 jubileum op werk, april naar Rome, juni naar Turkije en redelijke zomer veel in de tuin geweest en in juli het verlies van mijn oma zeker iets minder maar heb er vrede mee. En dan als klap op de vuurpijl in november nog Vegas en kijk terug op een geslaagde december maand gezellig de feestdagen met de familie en dan ook nog een ontmoeting met Annette.

De beste wensen
Liefs Naomi