dinsdag, april 02, 2024

Dag 5 Zwitserland : Grindelwald en Lauterbrunnen

Rond acht uur zijn we beiden wakker en maken ons klaar om de bergen in te gaan. We kleden ons in laagjes, want we hebben geen idee hoe koud het zal zijn.

We eten het bij de prijs van de kamer inbegrepen ontbijt en dat is een heerlijk buffet. Dan halen we onze tassen op en gaan op weg.

Eerst lopen we naar waar Interlaken Hanggliding zou moeten zijn, maar dat is een woonhuis. Dan bel ik maar op en het blijkt dat dat slechts het postadres is.

Maria wil donderdag gaan hang gliden. Ik maak een reservering voor haar en de man probeert mij over te halen ook te gaan. Het trekt me eigenlijk helemaal niet. Ik zeg dus maar dat ik een misschien ben.

We nemen de bus naar het Interlaken Ost station en van daaruit de trein naar Grindelwald.

Daar stappen we uit bij het station waar de gondels zijn. We zouden helemaal naar het Jungfraujoch kunnen gaan, maar dat is flink duur en Maria heeft net veel uitgegeven aan hang gliding.

We besluiten dan de gondelbaan naar de Eiger Gletscher te nemen. Met onze Swiss Travel Pass krijgen we 25% korting.

De gondel brengt ons naar ongeveer 2400 meter met prachtige uitzichten. Het duurt ongeveer twintig minuten voor we boven zijn.

Boven is het adembenemend! Om ons heen zijn besneeuwde pieken. We lopen wat rond en fotograferen erop los.

Dan krijgen we het koud door de ijzige wind. We besluiten een Ovomaltine met room te gaan drinken. Wat is er meer Zwitsers? (hoewel ik moet toegeven dat het in mijn herinnering lekkerder was)

Vanaf het terras hebben we net iets anders uitzicht en maken nog wat foto's. Dan nemen we de gondel weer naar beneden.

Eenmaal weer beneden lijkt het ons vrij makkelijk om even naar het centrum van Grindelwald te lopen.

Dat valt hard tegen, want het is een paar kilometer alleen maar omhoog lopen. Het uitzicht is wel prachtig, maar uitgerekend vandaag heb ik een pijndag.

Maria loopt op mijn aandringen vooruit en ik kom op mijn eigen tempo. Eindelijk zie ik het station en zijn we in het centrum.

Het is werkelijk heerlijk weer en de bovenste lagen kleding gaan uit. We nemen plaats op het terras van Hotel Wolter.

Daar bestellen we de lekkerste salade met ik weet niet hoeveel verschillende groenten. Ik heb er een stokbroodje met kaas en vleeswaren bij (ik eet maar een kwart van het brood om zo koolhydraatarm mogelijk te blijven, maar dat vergt zeker discipline). Maria smult van de groente soep.

Na het eten gaat Maria eindelijk haar begeerde Zwitserse chocolade kopen. Ik ga even de Coop in voor een flesje van mijn geliefde Franse slasaus.

Dan lopen we naar het station om de trein naar Lauterbrunnen te nemen. Daarvoor moeten we een keer overstappen, maar het duurt bij elkaar maar veertig minuten.

Eenmaal in Lauterbrunnen zien we de bekende waterval meteen. We lopen erheen en het is ook een leuk plaatsje met veel chalets.

De waterval zelf stelt niet veel voor, want het uitkijkpunt is nog gesloten. We zijn dus blij geen halve dag voor dit stadje uit te hebben getrokken.

We nemen de trein terug naar Interlaken en gaan even rusten in het hotel. Dan lopen we de hoofdweg af op zoek naar een restaurant.

De keuze valt op Top O' Met. Dit restaurant ligt op de 18e verdieping en heeft prachtig uitzicht op Interlaken en de bergen er omheen.

We bestellen beiden de roesti met kaas, asperges en een gebakken ei. De asperges maken het licht, maar toch is het een vullende maaltijd.

We zijn moe van de dag en lopen terug naar het hotel. Daar lezen we wat en kijken wat er morgen zoal te doen is. Deze week vliegt voorbij!