zondag, augustus 04, 2019

Over de terugreis

De wekker gaat om zes uur en Rick en ik maken ons snel klaar en slepen dan de bagage naar de auto. We checken uit en gaan op weg naar het vliegveld.

Bij Sixt zijn alle hekken gesloten, maar gelukkig is er een medewerker, die ons wijst waar te parkeren.  De sleutel gooien we in de daarvoor bestemde doos.

Gelukkig komt de bus naar de terminal snel en een paar minuten later stappen we bij terminal 1 uit. Het is precies twee uur voor vertrek dus we denken ruim de tijd te hebben.

We sluiten aan om onze koffers in te checken. We verwachten 100 euro te moeten betalen voor de extra koffer, maar die mag gratis mee.

Later blijkt dat we een upgrade naar de nieuwe Premium Plus cabine  van United hebben gekregen.  Daarmee mogen we ieder twee koffers inchecken.

We krijgen onze instapkaarten en gaan dan naar boven. Daar moeten we door een poortje met die kaarten. Hier vinden we uit dat ik geen boarding pas heb voor de vlucht van Lyon naar Brussel. In plaats daarvan is die van Rick twee keer afgedrukt.

Snel ga ik terug naar de balie waar wordt verkondigd dat dit allemaal niet kan en Rick vast mijn pas heeft. Laat dat nou het eerste zijn dat we gecheckt hebben, natuurlijk. Ik krijg mijn kaart wel mee maar er wordt uitdrukkelijk "reprint" op geschreven,  belachelijk!

Eenmaal door die controle gaan we door de veiligheidscontrole.  Daar wordt mijn tas eruit gehaald voor extra inspectie. Er staan allerlei agenten, maar niemand komt de tas controleren. Uiteindelijk zeg ik er wat van en een arrogante Fransman bepaalt dat ik nog meer dan genoeg tijd heb voor mijn vlucht. Toch komt er eindelijk iemand en natuurlijk is twee minuten later alles goed.

Denkend dat we het nu wel gehad hebben kopen we broodjes voor het ontbijt bij een Brioche Doree. Gelukkig wachten we met eten want er volgt nog een paspoortcontrole.  Ik ben er met mijn Nederlandse paspoort zo doorheen, maar de rij met buitenlandse paspoorthouders duurt eeuwig.

Dan ga ik maar alvast klagen over onze zitplaatsen. Ver van tevoren hebben we 10 euro betaalt voor 4A en 4C. Zelfs Ricks check in email gaf ons instapkaarten voor die stoelen. Maar nu hebben we opeens 13D en 13E en die laatste is in het midden dus zeker geen 10 euro waard. Natuurlijk wordt ik weggewuifd en wordt me toegebeten dat ik mijn geld maar terug moet vragen als we thuis zijn. Geen goede beurt voor Brussels Airlines hier!

Eindelijk is Rick ook door de paspoortcontrole en gaan we aan boord. We hadden niet later op het vliegveld moeten komen want dan hadden we onze vlucht gemist!

De vlucht naar Brussel duurt maar iets meer dan een uur. We landen voor op schema. Fijn want we hebben maar weinig overstaptijd.

Voor we aan boord kunnen voor onze vlucht naar Washington moeten we door nog een paspoortcontrole en het gewoonlijke lijstje vragen.

Maar dan wacht ons dus een aangename verrassing. We hebben een gratis upgrade en stoelen in de nieuwe Premium Plus klasse. De stoelen zijn breder en je kunt er bijna in liggen. Verder krijgen we een tasje met handige spulletjes en zelfs een heus menu aangereikt. Zo gaan we de komende 7,5 uur wel doorkomen!

Voor het eten heb ik mijn United profiel aangepast naar lacto-ovo vegetarisch. Ik moet zeggen dat ik een heel lekker maal krijg voorgeschoteld. Het wordt ook op echte borden en met echt bestek geserveerd in deze klasse.

Er is een grote salade met kikkererwten, komkommer en tomaat en quinoa met paprika en tomatensaus. Veel beter dan de gewoonlijke kip en pasta die ik bij anderen zie.

Verder kijk ik de film Red Joan met Judi Dench, heel goed! Daarna iets luchtiger, Poms. Erg leuke film over senior cheerleaders, Diane Keaton speelt de hoofdrol.

Intussen praat ik ook met de Nederlandse flight attendant.  Ik ken een aantal Nederlandse United flight attendants en een paar daarvan kent zij ook.

De vlucht gaat heel snel en keurig op tijd landen we op Dulles. Saskia verraste ons vanochtend met het aanbod ons op te komen halen. Nadat we door Global Entry zijn en onze bagage hebben staat zij ons op te wachten.  Super lief van haar en heel fijn  om haar een flinke knuffel te kunnen geven!

Thuis is Orion natuurlijk ook superblij. We geven Saskia haar Vega repen en de lavendel dingen die we voor haar meehebben. Op het deck met langs vliegende kolibrietjes praten we nog wat met Saskia en dan gaat zij terug naar Richmond. Echt fantastisch leuk dat ze ons op kwam halen!

Naarmate de middag vordert voelen Rick en ik steeds meer dat het voor ons eigenlijk zes uur later is. We bestellen eten bij restaurants in Vienna, voor mij sashimi van Yama. Altijd lekker licht na een lange reis met een vreemd eetschema.

Dan kijk ik wat tv, hopend wakker te blijven tot het donker is. Orion komt telkens even knuffelen, zo schattig. Ik heb hem ook gemist dus geef mijn hondenbeest alle aandacht, die hij wil. Tevreden gaat hij daarna aan mijn voeten liggen slapen. Het is goed om weer thuis te zijn!

Altijd fijn om na een reis weer thuis te zijn!

Jammer van die onvriendelijke mensen op het vliegveld maar wat lekker van die upgrade! Wat lief van Saskia dat ze jullie kwam ophalen van het vliegveld. Konden jullie meteen even bijpraten.
Ik heb in ieder geval genoten van jullie foto's en ik weet nu zeker dat Lyon een stad is die we gaan bezoeken.
Wat zal Orion blij zijn geweest!
Fijne maandag.

Geen goede reclame voor Brussels airlines en de luchthaven Lyon. Gelukkig was de vlucht naar Washington daarentegen erg goed.

Lief van Saskia dat ze jullie ophaalde. Nu weer lekker genieten van Orion!

Irene zei

Welcome home!!

Welkom thuis! Ik heb weer heerlijk genoten van je verhalen - alhoewel ik de laatste week in een ruk heb gelezen bij de koffie vanochtend. Na de verhuizing en bijna vier weken van familie bezoek (ja, echt), ben ik er niet aan toegekomen. Maar wat een heerlijke vakantie! Ik ben in zuid-Franrkijk opgegroeid (St. Paul de Vence), en wij gingen vaak naar Avignon, Orange, en plaatsen zoals Lyon en Vienne klinken echt ouderwets bekend! Ik krijg zo weer zin om terug te gaan.

Grts,
Judith

p.s. Ik ben in November op congres in Baltimore en overweeg een sidetrip naar DC - ben jij dan op reis? Lijkt me leuk weer eens af te spreken! (als jou dat ook lijkt natuurlijk)

Hester zei

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie gehad! Hoe lastig het ook is om je kinderen zo ver weg te hebben, dit soort bezoeken zijn ontzettend leuk. Ik vind de dagelijkse blogjes ook altijd heel leuk, maar de vakantie blogs blijven mijn favoriet. Het is net alsof je gezellig mee bent. Al heb ik dat ook als je bijvoorbeeld beschrijft dat je in Vienna gaat lunchen ofzo, maar je snapt wat ik bedoel. Ik wil gewoon nogmaals benadrukken dat ik het zo leuk vind dat je zo veel moeite doet om alles gedetailleerd te beschrijven en met foto's erbij, ik geniet er echt van! Bedankt daar, Petra, dat moet ook gezegd worden!

Lief dat Saskia jullie heeft opgehaald. Een feestje om zo thuis te komen, veel leuker dan met de Uber of taxi. Nu lekker weer in jullie eigen bed en wasjes draaien enzo!

Oeps... dat moest zijn "Bedankt daarvoor," niet "bedankt daar" :)

@Anja - Vroeger in Nederland vond ik dat nooit, maar hier wel.

@Anja - Ja, Lyon is echt leuk en dat eten!

@Petra - Dat Saskia ons ophaalde was inderdaad heel leuk thuiskomen!

@Irene - Dank je!

@Judith - Ja, leuk! Er is wel een kans dat we ergens in november naar Orlando gaan, maar anders vind ik dat zeker erg leuk.

@Hester - Het is inderdaad lastig, maar als ze gelukkig zijn minder. Dank je voor de complimenten! Over acht dagen wordt het mijn 5000ste blog!

Jeanine Guidry zei

Oh je 5000e blog.... Petra, dat is geweldig!