donderdag, september 29, 2022

Dag 1 Nederland: Aankomst en Hengelo wat verkennen

Echt geslapen heb ik niet, maar wel vijf uur kunnen liggen en als het lawaaierig wordt omdat het ontbijt wordt rondgebracht sta ik ook maar op.

Op mijn stoel lag een toilettasje met allerlei handige dingen zoals face creme en ik fris me wat op.

Het ontbijt is een shakshuka met ei en heel pittige worstjes. Ik vind het zeer matig, maar eet er toch maar zoveel mogelijk van, want wie weet wanneer ik weer kan eten.

De landing lijkt goed en op tijd te gaan, maar kennelijk is er teveel mist als we bijna beneden zijn en opeens trekt de piloot weer op. De manier van landen was niet goed met die wolken en nu gaan ze op een andere manier landen.

Gelukkig lukt het de tweede keer perfect en al gauw zijn we bij de gate, D47. Ik hoop van harte dat er een rolstoel is en jawel, die staat al te wachten. Het is heel goed geregeld telkens.

Met die rolstoel ben ik zo door de paspoortcontrole en dan gaan we naar bagage band 17. Intussen app ik met mijn taxi chauffeur waar ik ben.

Mijn tas komt al gauw en de aardige rolstoelmevrouw rolt me naar buiten om op de taxi te wachten.

Na wat gedoe vinden we elkaar en ik bedank de rolstoelmevrouw of hoe je zo'n persoon ook noemt heel hartelijk.

Stad Taxi Hengelo is een aanrader. Een stuk minder duur dan zelfs op Booking.com met mijn korting en in een gerieflijke Mercedes rijden we naar Hengelo. Daar komen we rond half een aan en ik check in bij hotel 't Lansink.

Tot mijn genoegen is mijn kamer klaar en ik krijg hulp met mijn bagage naar boven brengen. Mijn uitzicht is heel Nederlands, zo leuk!

Omdat ik nu wel flinke trek heb ga ik op zoek naar een eetcafe of iets dergelijks. Ik loop naar het centrum en zie daar Eetcafe de Pyramiden met allerlei shawarma gerechten. Ik bestel een "mini" schotel en krijg een enorm bord vol voorgezet.

Dat kan ik absoluut niet op en ik verontschuldig me daarvoor bij de vriendelijke eigenaar. Ach, zegt hij, zolang het maar niet is omdat het niet lekker was. Dat was het zeker wel.

Dit zie je In Amerika nooit

Na de lunch loop ik terug naar Tuindorp, zoals de historische buurt waar het hotel ligt heet. Er zijn hier prachtige huizen.

Het hotel

Terug op de kamer ben ik toch wel erg moe en ga een uurtje rusten. Daarna voel ik me een stuk beter. Ik neem een douche en kleed me dan netjes om naar het restaurant in het hotel te gaan.

Dat heeft een Michelin ster en schijnt heel bijzonder te zijn. Dat blijkt helemaal waar. Ik ben de eerste gast, maar later worden de andere tafels ook gevuld. De eetkamer zelf heeft een moderne elegantie, maar doet toch het historische pand eer aan.

Toen ik reserveerde koos ik voor het zes gangen menu. Zeven is me vaak teveel en vijf laat soms te wensen over. Het blijkt inderdaad de perfecte hoeveelheid. De eerste drie foto's zijn amuse's en daarna de gerechten op onderstaan menu.

Alles lijkt wel een schilderijtje en de smaken zijn voortreffelijk op elkaar aangepast. Een terechte Michelin ster, ook omdat de bediening heel attent is, maar niet overdreven. Ik vermaak me ook met het luisteren naar de conversatie's van de anderen. De meesten zijn ouder, maar er zijn ook een paar jonge stellen.

Kortom, ik geniet met volle teugen en ben blij dat ik dit voor de drukte van de komende dagen heb gedaan. Het valt me ook op dat het stukken minder duur is dan een zes gangen menu bij een restaurant met Michelin ster in Washington.

Om kwart voor negen ben ik terug op de kamer. Ik heb besloten het tot tien uur vol te gaan houden en dan lichten uit. Ik hoop dat morgen niet later dan acht uur op te staan. Dan ben ik meteen in het ritme. Eens kijken of dat gaat lukken.

Fijn dat alles soepel is verlopen.
Wat een leuk hotel waar je verblijft!
Je avondeten zag er super uit. Inderdaad valt het nog wel mee met de prijzen in restaurants met een ster. Natuurlijk is het een flink bedrag maar minder duur dan ik altijd dacht. Wij doen dit 1x per jaar en dat is dan echt een beleving.

Sophie zei

Wat fijn dat je er bent! Ik zag op één van de foto's over de flat van een oud vriendje van me gevlogen bent in Amsterdam haha. 😅
En wat een mooie gerechtjes vanavond. Zo'n soort bloemvormpje van deeg (of zoiets knapperigs) zie je nu heel veel bij sterren restaurants in Nederland. Grappig, vond dat opvallend om te zien!
Rust goed uit en veel plezier komende dagen!

Nina zei

Slaap zacht hoop ik! Fijn dat je nu zo dicht bij je broer bent en heerlijk denk ik om elkaar weer te zien morgen! Ik ben benieuwd of het je direct lukt om om te schakelen qua ritme.

Heel mooie omgeving daar waar je broer woont en je hotel is...
Keek het even na op Google Maps,ook de gezellige mooie inrichting van je hotel.
Jouw menue ziet er geweldig uit,
zo verrassend dekoratief op je bord gebracht,echt super!
Hulde aan de kok daar...
Wens je een heel mooie tijd hier toe in Nederland.
Leuk dat je nu gezellig bij je broer op bezoek kunt gaan!

groetjes Joke

Fijn dat de reis goed gegaan is en dat ook op Schiphol geen problemen waren.
Dat is een mooi gedeelte van Hengelo met veel geschiedenis.
Wat een mooie gerechten, bijna zonde om op te eten.
Fijne vrijdag.

Wat een leuk hotel waar je verblijft en het weer werkt in ieder geval vandaag mee!
Veel plezier de komende dagen!

Goed geregeld die rolstoelservice.Ik denk dat ik dit ook maar eens moet regelen gezien die enorme afstanden op de airport.
Wat ziet het hotel er gezellig uit.Hoop dat je een goed bed hebt.
Ken Hengelo niet maar de stad lijkt me wel gezellig .
Fijne dag,
Groetjes Wil

@Petra - Het was het gisteravond in ieder geval helemaal waard!

@Sophie - Het was een bloempje van Parmezaanse kaas, nog knapper.

@Nina - Het ging goed tot een uur of vijf, maar ik probeer het weer uit te houden tot tien uur.

@Joke - Zeker een goede kok!

@Anja - Nou, inderdaad, schilderijtjes waren het.

@Anja - Dank je wel!

@Wil - Die rolstoel helpt enorm.