Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, augustus 25, 2011

Weer een gezellige bloglunch

Christine sms-t of ik zin heb in een "walk-talk" telefoontje. Zij staat op het punt om een wandeling te gaan maken. Dat vind ik prima, want dan heeft Cosmo ook zijn loopje meteen gehad. Het is vreselijk vochtig buiten, maar de zon schijnt af en toe en het ziet er niet dreigend uit, dus ik heb geen paraplu mee.

Dom! Gelukkig ben ik al bijna thuis als het begint te hozen! Cosmo en ik zijn doorweekt. Het is een warme regen en ik heb nog niet gedoucht, dus zo erg is het gelukkig niet. Wel vreemd, dat ik die bui letterlijk niet zag hangen. Meestal wordt het voor het zo plenst toch echt wel donker.

In mijn natte plunje doe ik een Max Capacity routine. Laura en Saskia staan ook op en de eerste nacht met Flapjack is goed gegaan. Na hem nog even geknuffeld te hebben, maak ik me gauw klaar om op pad te gaan.

Het is weer droog, dus ik loop naar de metro. Het is wel supervochtig, dus ik ben helemaal klam bij aankomst. Nu mis ik mijn lieve chauffeur Kai wel, moet ik zeggen, toch maar gauw Saskia autorijden leren!

De trein staat al klaar en ik spring er nog net op tijd in. Ook net op tijd voor de regen, want ik zit in de voorste wagon en zie op het raam van de machinist dikke druppels vallen. Precies een half uur later stap ik bij Metro Center weer uit.

Het druppelt wat, maar niet genoeg om de paraplu open te doen. Ik heb met bloglezeres M. bij Zaytinya afgesproken. M. studeert een semester hier in Washington. Zij is vegetarisch en dit restaurant heeft daar een ruime keuze in. Het is een van mijn favoriete restaurants in de stad, dus zeker geen straf om er te gaan eten!

M. is er nog niet, dus ik wacht onder het afdak van het restaurant. Gelukkig is dat er, want het begint weer flink te plenzen. M. sms-t, dat ze iets verlaat is, maar een paar minuten later is ze er al.

We krijgen een tafeltje en een mandje met zo uit de oven hete pitabroodjes. Die zijn vooral lekker om hun warmte, want het is ijskoud in het restaurant! Meestal heb ik er niet zo'n last van, maar nu zit ik echt te rillen.

Het gesprek is meteen geanimeerd, terwijl we het uitgebreide menu bekijken. Ik weet al vrijwel meteen, waar ik zin in heb. Helaas zijn het wel beiden koude gerechten, maar ze zien er zo lekker uit, dat ik het toch maar doe. M. is verstandiger en bestelt twee warme dingen.

Mijn koude komkommersoep is net zo smakelijk, als hij op het menu klonk. De watermeloensalade met fetakaas en olijven is om je vingers bij af te likken. M. vindt haar spanakopita en wilde champignons ook heerlijk. Eigenlijk kun je gewoon niet mis kiezen hier, vandaar, dat de keuze zo moeilijk is.

De hele maaltijd zie ik het werkelijk stortregenen buiten. We hopen maar, dat het minder zal worden, als wij er doorheen moeten, maar die hoop is vergeefs. Gewoonlijk loop ik naar Metro Center een paar blokken verderop, maar ik heb maar een klein parapluutje mee en M. niets tegen de regen.

Gelukkig is aan de overkant het Gallery Place metrostation, waar de rode lijn doorheen komt. We besluiten daar op te stappen en een halte naar Metro Center te rijden. Daar stappen we over op de oranje lijn naar Vienna. Zo blijven we relatief droog.

Voor M. bij haar halte uitstapt, spreken we af, dat ze een keer naar Vienna zal komen. Het was alweer een gezellige internetontmoeting! In de trein bedenk ik me, dat ik dat kwartier naar huis straks niet in de stromende regen wil lopen. Dan neem ik liever een taxi. Gelukkig hoeft dat niet, want als we in Vienna aankomen schijnt de zon zowaar (niet voor lang, maar goed).

Saskia gaat naar vrienden, dus dat geeft mij de kans eens lekker met "de baby" te spelen. Wat een schatje is het! Hij lijkt ook heel kalm en vindt knuffelen erg leuk. Precies, wat Saskia wilde. Natuurlijk maak ik nog een paar foto's, die staan hier bij de foto's van gisteren.

Inmiddels zie ik er weer uit als een stinkdier met mijn zilveren streep boven op mijn hoofd (daar houdt de gelijkenis wel op, hoor). Hoog tijd dus voom Mona te bezoeken. Na anderhalf uur zie ik er weer tiptop uit. Nu kan ik volgende week mijn rijbewijs gaan vernieuwen, mijn haar zal er dan in ieder geval goed opstaan.

Kleine Flapjack heeft nog geen enkele vaccinatie gehad en is nog nooit door een dierenarts onderzocht. Aangezien wij meerdere huisdieren hebben, wil ik dat zo snel mogelijk laten doen. Ik kon voor vanavond nog een afspraak om tien over half acht hebben.

De dierenarts vindt Flapjack duidelijk ook een schatje. Hij is gelukkig ook helemaal gezond. Ze doet een bloedtest en een wormentest, die beiden negatief zijn. Ook krijgt hij zijn eerste vaccinatie, distemper. Hij is zo klein, hij weegt 1,06 lbs, nog geen volle pond, dus! Maar volgens de dierenarts zal hij groot worden.

Terwijl we op de uitslag van de testen wachten, kijken we naar CNN. Ik begin me wel wat zorgen te maken om Irene. Die zal volgens het verhaal toch meer naar het westen trekken, wat betekent, dat wij er minstens een tropische storm van krijgen. De vorige tropische storm hier, Isabel, veroorzaakte enorme schade en wij hadden 3 dagen geen stroom. Voor de zekerheid heb ik vanavond de van maar volgegooid met benzine.

Op MSN klets ik met Kai, die een goede eerste schooldag heeft gehad en helemaal blij is met zijn huisgenoten. Dat brengt mij bij Wendy's vraag in de reacties om de hele "dorm"situatie wat beter uit te leggen.

Omdat de meeste colleges en universiteiten ver van huis zijn voor de studenten is er meestal (beperkte) huisvesting via de school op "campus" mogelijk. Vrijwel alle eerstejaars studenten wonen in een "dorm", zoals die huisvesting wordt genoemd (afkorting van "dormitory").

Zo'n dorm kan allerlei vormen aannemen. Katja woonde bijvoorbeeld haar eerste jaar in een "suite style" dorm. Er waren drie kamers met ieder twee meisjes, die een badkamer en een woonkamer deelden. Dat is een van de meer luxe mogelijkheden.

Gewoner is een lange gang met een heel aantal tweepersoonskamers met aan het eind daarvan een rij toiletten, wastafels en douches, die door iedereen in die kamers worden gedeeld. Kai woont dit jaar in nog een andere mogelijkheid, een "townhouse", vijf studenten hebben er ieder hun eigen kamer en delen een woonkamer, badkamer en keukentje.

Wat dat laatste betreft, de meeste traditionele (gang met veel kamers) dorms hebben ergens wel een gemeenschappelijk keukentje (net als wasmachines en drogers voor het gebouw), maar het gros van de studenten heeft een maaltijdplan. De meeste scholen hebben verschillende cafetaria met een ruime keuze aan verschillende cuisines (hoe groter de school, hoe groter de keuze, antuurlijk ook). De meeste studenten hebben een kleine magnetron en mini ijskast op hun kamer voor als ze iets makkelijks willen klaarmaken.

Veel studenten, zoals Katja, zoeken na het eerste jaar een appartement met vrienden of vriendinnen. De meeste scholen hebben maar beperkt ruimte op hun campus voor meerderejaarsstudenten. Kai moest daarvoor meedoen aan een loterij en had dus heel veel geluk met het resultaat.

Katja kookt vrij veel zelf of met huisgenotes, maar heeft nog steeds een beperkt maaltijdplan, zodat ze bijvoorbeeld heel goedkoop op campus kan lunchen. Kai heeft dit jaar weer een vol plan en zijn huisgenoten waarschijnlijk ook. Ik betwijfel, dat dat keukentje daar veel gebruikt zal worden.

Als er nog verder specifieke vragen zijn over het collegeleven (of dorms), stel ze gerust. Als ik het antwoord niet weet, kan ik het aan Katja of Kai vragen.

14 reacties:

Elke zei

Laat ons hopen dat jullie gespaard blijven! En eigenlijk iedereen... Dat Irene maar lekker mag blijven zwemmen in de zee. ;-)

Die poes zit er echt wel een schatje uit. Zo 'cute'.

Margreet zei

Ja, zo is de situatie hier ook, met dorms en mealplan.
Hoop dat Irene jullie voorbijgaat...

Anja zei

Hopelijk blijft Irene op zee!
Wat een schatje die Flapjack, leuke foto’s!

Alice zei

Irene is hier in elk geval bijna voorpagina nieuws omdat ze vandaag New York zou raken?
Ik hoop alvast dat jullie gespaard blijven!

Suus zei

Het is raar weer, helemaal van slag...
Ook hier net een flink bui. Het was hier een zwarte lucht...... (het trekt nu langzaam aan weg).

Toen ik om 7.50uur in de metro zat in Schiedam was er nog een mooie blauwe lucht boven Rotterdam, toen ik nog geen 10 minuten later midden in Rotterdam Centrum uitstapte was het hier al heeeeeel donker..... En het ging tekeer!!!!!! Zo snel ging hij.

Ik hoop dat Irene jullie voorbij gaat! En zal besparen...

Fijn weekend!

naomi zei

Hallo

Hier net ook noodweer geweest en een trillende Stitch door de onweer. Nu weer droog. Moest dus net door dat noodweer mijn nichtje naar school brengen.

Hier op het journaal ook veel berichten over Irene. Maar met name over de plannen van New York en dat daar morgen geen openbaar vervoer rijd.

Nemen jullie nu extra voorzorgsmaatregelen qua extra water in huis halen enzo?

Leuk om te lezen over hoe dat met de dorms in het werk gaat. Ik heb ook nog 2 vragen hierover. Hoe dicht is dit bij de school echt op loop afstand of niet. En tot welk jaar mag je daar wonen en zijn eerste jaars verplicht.

Lijkt me best gezellig met 5 jongen in 1 huis als het klikt tenminste.

Mother nature moet jullie deze week wel hebben. Eerst aardbeving dan krijg je en plensbui over je heen en nu de orkaan. Ik denk dat QBP weer niet door gaat toch?

Succes met het noodweer en hoop dat de stroom blijft.

Groetjes Naomi

Anoniem zei

Hi Petra,
Ik wens dat Irene jullie - en andere lezer(essen)op dit blog die in het Irene gebied zitten - geen schade aanricht.
Veel sterkte, hopelijk zwakt ze nog iets af...
Groetjes en toch een goed (en spannend) weekend,
Gr, Evelyn

Anoniem zei

PS: ook ik heb weer een kleurtje door mn haar heen gedaan last night (geen verf maar spoeling), heb maar iets van 8 grijze haren maar die springen als een soort van fusilli pasta uit boven de rest van mijn haren....Fijn he ouder worden :-)
Gr, Evelyn

Petr@ zei

Laten we hopen dat die regenachtige dag geen voorbode is voor Irene. Ik hoop echt dat die niet aan land komt en lekker op zee blijft. Keep my fingers crossed.

Hier verwachten ze ook slecht weer (niets vergeleken met Irene uiteraard), maar zoals het er nu uitzicht zitten wij hier in het oosten goed. In tegenstelling tot bij andere bloglezers (gezien hun reacties) is het hier nog droog.

Fijn dat het zo goed gaat met Flapjack en hij helemaal gezond is.

Angelika zei

Dat bedoelde ik dus gisteren. Jij beschrijft min of meer uitvoerig hoe het leven in de VS verloopt. Omdat jouw kinderen net iets jonger zijn dan de mijne, hoor ik dan hoe het er bij jullie aan toe gaat. Zoiets als een dorm kenden mijn studenten hier niet.

Jeanny zei

Dank je wel voor de goede uitleg over de dorm. Alweer iets geleerd.
Hier beginnen maandag de scholen (voortgezet onderwijs) weer en omdat ik daar werk, zit mijn vakantie er ook op. Dit jaar naar Schotland geweest en volgend jaar gaan we naar Ierland. Ik ga je reisverslag zeker nog wel een paar keer lezen. Haha.
Veel plezier met je nieuwe huisgenoot en ook ik hoop, dat je niet te veel "Irene" krijgt!!!
Groetjes uit Oisterwijk!!

Marion2 zei

Jee Petra, ik hoop heel erg voor jullie dat Irene meevalt! Wat een angstige berichten hoor ik daarover!

Onze zoon vliegt toevallig morgen naar Philadelphia, vind ik ook niet echt fijn. Dan weer moet hij de vlucht annuleren, dan weer gaat het wel door. Afwachten dus maar.

Heel veel sterkte!

Petra zei

@Elke - Ik houd echt mijn vingers, tenen en ogen gekruisd ;). Ik wil geen stroomuitval (wat het ergste denk ik zo zijn, dat ons zou overkomen, geen overstromingen of zo).

@Margreet - Ik hoop dat ook!!!

@Anja - Lief, he, ik zou hem op kunnen eten!

@Alice - New York komt zondag onder vuur (of liever water) van Irene, wij morgennacht.

@Suus - Vervelend he, van die plotselinge buien, daar word je nat van (heb ik vandaag ook weer mogen ervaren).

@Naomi - Ik maak me eigenlijk nog het meest zorgen om Cosmo. Als er veel onweer komt heeft het arme beest het niet meer :(. Ik heb dit keer wel extra water in huis genomen, dat drinken we toch wel hoe dan ook. De dorms zijn op loopafstand, hoewel veel studenten fietsen hebben en je mag er ieder jaar in, maar alleen de eerstejaars hebben gegarandeerd een kamer. En nee, niet alle eerstejaars wonen op campus, dat hangt van de locatie van de universiteit af. VCU bijvoorbeeld ligt in de stad, dus heeft ook een heel aantal studenten, die thuis blijven wonen.

@Evelyn - Bedankt voor de anti-Irene gedachtes. Ik hoop, dat ze gaan helpen, want ik vind zonder stroom zitten vooral vreselijk. En ja, ik baal van mijn compleet grijze haren, de uitgroei is al zo snel weer te zien, als een lichtbaken ;).

@Petra - Het weer van gisteren had niet met Irene te maken, maar omdat dat front toch niet zo sterk was, is Irene nu sterker, heb ik me door de weerman laten vertellen. We zullen het meemaken (of niet, wat mijn fervente hoop is).

@Angelika - Inderdaad, het hele collegegebeuren is zo ongeveer anders, dan mijn ervaring met studeren in Nederland.

@Jeanny - Succes met het nieuwe werkjaar! Ierland was super, maar ik zou nog graag teruggaan voor het noorden.

@Marion - Gaat zijn vlucht wel? Ik hoop zo, dat het hier mee gaat vallen! Ik herinner me Isabel nog al te goed!

Tink zei

Er is in Nederland wel een campus met dorms hoor ik heb er jaren gewoond in zo'n dorm terwijl mijn man promoveerde. Het eerste jaar hadden we een kleine kamer, ongeveer 3 verdiepingen per dorm en 6 kamers per verdieping plus toilet en douche. En een huiskamer, kelder met grote vriezer en wasmachines. Er werd per groep gekookt, meestal zo'n 3 groepen. De nieuwelingen moesten de niet zo handige tijd altijd neme maar ja, daar ben je 'feut' voir. Onze dorm of flat was zeer goed georganiseerd, er werd gezamelijk ingekocht en geld gestort in een potje voor dinner.
Gedurende ons tweede jaar werden de top van de dorms verbouwd tot appartementen voor de mensen die samenwoonden/getrouwd waren en promoveerden en zijn we daar naar toe verhuisd. We hebben daar fantastisch gewoond. Ik vergeleek het altijd met zon vakantiehuisjes park. Het ligt ook zo mooi midden in de natuur. Jammer dat niet meer universiteiten in NL dit aan bieden. Het creƫer toch een heel andere sfeer en verbondenheid dan de rest van Universteiten. Ik zie dat ik vergeten ben de Universiteit te noemen. Het is Universiteit Twente in Enschede.