zondag, april 16, 2023

Dag 10 Londen en Parijs: Over een dag met Kai en Raquel

Om zeven uur ben ik van de partij, maar Maria wil nog twintig minuten blijven liggen. Ik lees dan wel op mijn telefoon en om kwart over zeven maak ik me als eerste klaar voor de dag.

Zo is de badkamer vrij voor Maria als zij opstaat. We pakken alles in en om kwart voor acht help ik Maria met haar bagage.

De bestelde taxi staat al te wachten. We bepraten dat hij mij woensdagochtend ook zal ophalen. Het is fijn om dat al geregeld te hebben.

Maria en ik nemen afscheid en het voelt vreemd na tien dagen nonstop met elkaar opgetrokken te hebben.

Kai en Raquel komen als zij klaar zijn en gezamenlijk slepen we mijn bagage naar Hotel Malte Astotel praktisch om de hoek.

Als we die hebben afgezet lopen we naar Bistro Richelieu om te ontbijten. Kai en Raquel doen aan intermittent fasting en bestellen enkel thee. Ik smul van een omelet met champignons en tomaat en een café crème.

Na het eten gaan we op pad. We lopen via de Jardin des Tuileries en Place de la Concorde naar Hotel des Invalides.

Daar kopen we kaartjes en gaan eerst wat harnassen kijken. Onvoorstelbaar hoe mensen daarin konden lopen.

Dan bekijken we de kathedraal Saint Louis waar een dienst wordt gehouden, dus we blijven niet lang.

Als laatste gaan we het graf van Napoleon bekijken. Wat een pracht en praal onder die gouden koepel! Wel erg mooi.

Ons volgende doel is het Pantheon. We lopen erheen en onderweg zien we restaurant Babylone met een gezellig terras.

Ze hebben een heerlijke gerookte zalm salade, die Raquel en ik nemen. Kai heeft een omelet. Raquel trakteert, zo lief!

Na dit lekkere maal lopen we verder. We kijken even in St. Sulpice, maar na zoveel mooie kerken is die saai.

Dan lopen we door de Jardin du Luxembourg. Daar zien we kinderen met bootjes van verschillende landen spelen. We zien Nederland er niet bij varen.

Kai wil een elpee hoes van Tame Impala nadoen. Die ziet er ongeveer uit als onderstaande foto.

Dan is het Pantheon aan de beurt. Een mooi gebouw van binnen en in de crypte de graven van allerlei beroemde Fransen.

De tijd begint te dringen voor Raquel en we nemen een Uber naar het hotel. Daar haalt zij haar spullen op en dan besluiten we de Metro naar Gare de Lyon te nemen om zeker te zijn dat Raquel op tijd.

Met de gele lijn vanaf het Louvre zijn we in tien minuten bij het station. Daar ziet Raquel dat haar trein een half uur vertraging heeft.

Dat geeft haar de tijd om even een salade en yoghurt voor onderweg te kopen. Haar treinrit zal drie uur duren.

En dan is het moment van afscheid aangebroken. Wat ben ik dol op mijn aanstaande schoondochter en ik kan niet wachten ze in juli te zien trouwen.

Kai en ik nemen de Metro terug naar het Louvre en gaan dan op het terrasje van Cafe de la Regence wat drinken. Daar delen we een klein charcuterie plankje bij.

Voor het avondeten heb ik gereserveerd bij Comptoir des Petits Champs, waar Maria en ik donderdag aten.

We smullen weer. Ik heb een zalm gerechtje vooraf, dan witte asperge veloute en foie gras. Kai heeft dezelfde veloute en de eendenpoot waar hij zeer over te spreken is.

Na het eten lopen we nog even de Carrefour in en vinden daar plakband om mijn briefje van 50 aan elkaar te plakken. Morgen ga ik naar een bank om het proberen om te wisselen.

Terug op de hotelkamer gaat Kai wat werk verrichten en ik praat bij met Rick. We hebben al een plan voor morgen.