woensdag, april 12, 2023

Dag 6 Londen en Parijs: Over tuinen en musea

Maria staat om kwart voor zeven op en tot mijn verbazing ben ik ook helemaal uitgeslapen. Als Maria vertrokken is voor haar wandeling naar en dan de beklimming van de Eiffel toren sta ik op en was mijn haar.

Als dat droog is ga ik naar de gezellige ontbijtzaal. Eens kijken hoe het ontbijt in het hotel is.

Dat is een lekker buffetje met kaas, vleeswaren, tomaat en komkommer. Ik bestel er roerei bij dat vers gemaakt wordt. Het smaakt me zeer goed, maar het is leuker om naar een brasserie te gaan.

Eerlijk gezegd ben ik wel blij met deze ochtend voor mezelf. Ik heb een paar dingen te doen. Als eerste loop ik naar het Malte Astotel waar ik vanaf zaterdag een kamer heb gereserveerd.

Het hotel is vrijwel om de hoek van ons huidige hotel dus het zal makkelijk zijn mijn bagage te verplaatsen.

Bij de receptie vertel ik dat Kai en zijn verloofde op zaterdag daar zullen slapen en dat het de verdere nachten Kai en ik zullen zijn. Dat is allemaal geregeld, wel zo fijn.

Eenmaal weer buiten drupt het enkel nog wat en in de verte zie ik blauwe lucht aan komen. Ik besluit naar de Jardin de Tuileries te wandelen.

Moliere op de hoek van zijn straat

Het is een leuke wandeling en het park is prachtig met de bloeiende bomen en tulpen en narcissen.

Inderdaad komt de zon vrij snel tevoorschijn en ik loop rond om te fotograferen. Jammer genoeg zijn alle stoelen en banken nat anders zou ik hier een tijdje zijn gaan zitten.

Na een tijdje vind ik dat ik genoeg foto's heb en ga op zoek naar een supermarktje. Ik navigeer naar een Carrefour Express waar ik water en een zakje van wat op borrelnootjes lijkt koop.

Dan loop ik terug naar het hotel om die spullen terug te brengen. Het is inmiddels al bijna elf uur en ik wil nog naar Les Halles.

Net als ik op weg daarheen ben SMS't Maria dat zij klaar is en naar Musee d'Orsay loopt. Ik maak wat foto's van de mooie Galerie Vivienne en loop door de fraaie tuin van het Palais Royal richting de Seine.

Maria en ik treffen elkaar bij de neushoorn voor het Musee d'Orsay. We gaan eerst een hapje eten bij Les Deux Musee. Hun salade Nicoise is lekkerder dan die van gisteren.

Na het eten kopen we alvast een kaartje voor de trein naar Versailles. Nu weten we ook waar we moeten zijn en we zullen vanwege de stakingen morgen ruim de tijd nemen.

Dan sluiten we aan in de rij voor het Musee d'Orsay. Na een half uur zijn we binnen. Wat een mooi museum is dit toch! Het gebouw zelf, een oud treinstation, ook.

Wij gaan eerst naar boven naar de Impressionisten. We bewonderen de Monet, Renoir, Pissaro en anderen schilderijen.

Daarna lopen we naar het gedeelte met van Gogh en later de Toulouse Lautrec, een van mijn favoriete schilders.

Op de tweede verdieping bezichtigen we werken van Bonnard en Vuillard. Hun gebruik van kleuren en patronen spreekt mij aan.

Als laatste bezoeken we wat privé collectie zalen met nog een heel aantal impressionistische schilderijen. Intussen doen mijn voeten flink pijn en die van Maria ook.

We hebben genoeg gezien en gaan op zoek naar een café om wat te drinken. Zo kan ik ook ibuprofen tegen de pijn innemen.

Na een lekker glaasje wijn gaan we verder. Maria koopt een muts en handschoenen, want ze heeft het telkens zo koud. Ik neem een paraplu met de Sterrennacht van van Gogh erop mee.

We steken over naar de Jardin des Tuileries en daar kan ik mijn paraplu meteen in gebruik nemen. Gelukkig is het maar een bui.

Over het algemeen hebben we vandaag veel beter weer dan verwacht. We lopen door het grote park dat ons wat aan de Mall in Washington doet denken.

Daarna gaan we naar de volgende tuin, de Jardin du Palais Royal. Daar zoeken we een bankje op, even rusten van de drukte van de stad.

Als het te koud wordt gaan we op weg naar O Chateau waar we met de Paris Pass een gratis kaasproeverij krijgen.

Onderweg gaan we even Notre Dame de Victoire binnen. Het is een mooie historische kerk met veel om te zien. We gaan dan ook even zitten om het in ons op te nemen.

Niet veel verderop vinden we O Chateau. Daar krijgen we een glaasje chardonnay en vijf soorten kaas.

Van mild tot scherper wordt er uitgelegd waar de kazen vandaan komen en wat voor bijzondere smaak ze hebben. Het is een superlekker borrelhapje.

Onze voeten hebben hard rust nodig en we gaan even terug naar het hotel. Hier luieren we een tijdje voor we naar ons restaurant voor het avondeten gaan.

Dat wordt Le Musset en daar krijgen we geen spijt van. We delen nem, heerlijke mini loempia's. Dan heb ik de tartare de boeuf en Maria de zeebaars. Verrukkelijk is het.

Tegen negenen lopen we terug naar het hotel. Maria neemt een bad en ik bel met Rick. I'm tien uur gaan de lichten uit, want morgen moeten we vroeg op.

Vandaag heb ik 20759 stappen gelopen.