Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, april 10, 2023

Dag 4 Londen en Parijs : Over de trein naar Parijs

We staan iets na achten op en pakken alles in. Dan gaan we voor het laatst naar het Cafe Salt & Pepper. 

Dit keer neemt Maria de Schotse pap, maar dat is niets voor mij. Ik houd het bij de gepocheerde eieren met tomaat en champignons. Bij het afrekenen lukt het me het meeste van mijn kleingeld te gebruiken. 

We halen onze bagage op, checken uit en vragen om een taxi naar het St. Pancras station. 
We waren zeer tevreden over dit hotel en de ligging ervan. 

Eenmaal in het station worden we naar de rij voor onze trein geleid. We gaan door de kaartjes controle en dan de veiligheid controle. 

Er moet van alles gedaan worden om mijn grote tas er doorheen te duwen, maar het lukt uiteindelijk gelukkig. 

Ook de paspoortcontrole verloopt vlot en een uurtje voor vertrek nemen we plaats in de wachtruimte. 

Aangezien ik nog 75 pond over heb loont het de moeite die om te wisselen voor dollars. Ik krijg er 95 dollar voor terug. Verder koop ik een flesje water. 


Om vijf over elf is het tijd om aan boord te gaan. We hebben zitplaatsen achterin de eerste wagon. We zijn opgelucht als er nog plaats op de grond is voor onze tassen. 

Niet lang na vertrek wordt er een maaltijd geserveerd. We kunnen kiezen uit quiche en falafel en Maria neemt de eerste en ik de laatste. Erg lekker allemaal!

Door de Chunnel gaan beleef ik voor het eerst. Het is een vreemd idee zo lang onder water te rijden. En dan zijn we opeens in Frankrijk. Wat een fijne manier van reizen is dit! 

Om tien voor drie komen we aan en sluiten aan in de rij voor een taxi. Die gaat vlot en onze chauffeur zet ons vlakbij Hotel Sainte Anne af. Hij wil contant betaald worden, dus ik ben blij euro's te hebben. 

We brengen de bagage naar de kamer en vragen dan aan de receptioniste hoe we het snelst naar het Louvre kunnen lopen. 

We waren van plan dat morgen te doen, maar konden alleen kaartjes voor half vijf vanmiddag krijgen. 

We hebben allebei onthouden dat we rechtsaf moeten op de Rue de l'Opera, maar als we bijna  bij de Opera zijn blijkt dat de verkeerde kant op te zijn. 

We draaien om en tien minuten later zien we de bekende pyramide. Het begint net te regenen dus we zijn blij naar binnen te kunnen. 


Kai attendeerde me op een rondleiding langs de hoogtepunten op de website van het Louvre. 

We lopen langs o.a. de Venus van Milo en natuurlijk de Mona Lisa. Zoals altijd snap ik niet waarom dat schilderij van alle schilderijen in de hele wereld zo beroemd is. 





Het gebouw zelf is ook prachtig. Eigenlijk mooier dan 90% van de kunst hier, maar dat is persoonlijk. 

Na drie kwartier hebben we gezien wat we wilden en zoeken de uitgang op. Daar zijn allemaal winkels. 




En er is een Pandora! Al snel heb ik mijn bedel gevonden: de Arc de Triomphe (ik heb de Eiffel toren en Notre Dame al). Maria koopt een Rubik kubus in de souvenir winkel. 

Het regent nog steeds en we nemen plaats op het terrasje van Cafe Ruc. Het voelt fijn om te zitten. Het duurt eeuwig voor we bediend worden, maar dat geeft niet. 

Als we dat drankje op hebben lopen we een blok verderop naar Cafe de la Regence. Dat is gezellig met een uitgebreid menu. 

Maria neemt het kipgerecht en ik de uiensoep en de charcuterie. Het is allemaal even lekker. Dit was een goede keuze via Trip Advisor. 

We lopen terug naar het hotel dat in het Japanse gedeelte van de stad ligt. Alle restaurants om ons heen zijn Japans. 

Maria neemt haar bad en ik schrijf dit blog. We zijn een uur vooruit gegaan in tijd en ik voel me nog niet moe. Dat komt vast wel. 

9 reacties:

Anja L. zei

Het is heel apart om met de trein onder Het Kanaal door te gaan, wij hebben het een paar keer met de autotrein gedaan. Vooral vreemd omdat het zo snel gaat.
Ik ben ook niet weg van de Mona Lisa maar dat vind ik van meer schilderijen. Ieder zijn keus.
Wat jammer dat het weer in Parijs een beetje tegenvalt.
Fijne dinsdag.

Petr@ zei

Op een of andere manier lijkt me dat niks, zo lang onder de zee doorrijden. Maar zo'n treinreis is wel relaxter dan vliegen (tenminste alles rondom het vliegen zelf).

Ik snap de populariteit van de Mona Lisa ook niet zo en ook ik vind het Louvre zelf mooier dan de kunst die er hangt.

Geniet van Parijs!

Anoniem zei

Dat was best snel in 2 1/2 uur met de eurostar naar Parijs. Jaren geleden,met de trein van Den Haag naar Parijs duurde de rit bijna 6 uur. Toen Cathy er woonde ging ik er een paar keer per jaar naar toe. Lees dus weer met heel veel plezier over je belevenissen voor de komende dagen.
Geniet van deze geweldige stad.
Groetjes Wil.

Anoniem zei

Dat lijkt me heel bijzonder, met de trein van Londen naar Parijs. Fijn dat het zo snel gaat!
Ik ben ook in t Louvre geweest, maar het gebouw vond ik ook vele malen mooier dan de kunst die er hangt haha.
Parijs is wel een heerlijke stad, geniet ervan komende dagen!
Groetjes,
Carla

Marion2 zei

Ik vind het dapper dat je door de Kanaaltunnel bent gegaan. Het lijkt me zo eng. Maar dat komt ook omdat ik gelezen heb dat, als er brand is in een wagon, ze die wagon laten staan en met de rest verdergaan (of zoiets). Kan me alleen niet voorstellen hoe dat kan.
Toch maar met het vliegtuig naar Londen voor mij ;).

Petra zei

@Petra - je merkt er eigenlijk niets van, gewoon een tijdje donker buiten

Petra zei

@Wil - het was inderdaad heel snel

Petra zei

@Carla - de kunst in het Louvre is zo donker, niet mijn smaak

Petra zei

@Marion - ik heb dat gevoel weleens als ik onder de Potomac doorga met de Metro, maar dit keer niet. Vliegen had ons de hele dag gekost.