dinsdag, april 11, 2023

Dag 5 Londen en Parijs: Over Arc de Triomphe en wandelen

Om tien over acht ben ik klaarwakker, maar Maria slaapt nog diep. Ik besluit me heel zachtjes klaar te maken voor de dag.

Intussen heb ik mijn ventilator geluid op mijn telefoon nog aan staan. Tot mijn verbazing slaapt Maria nog steeds als ik gekleed en al uit de badkamer kom.

Om half negen wordt Maria wakker en het blijkt dat zij dat witte geluid van mijn telefoon heel fijn vindt om goed te slapen. Zij gaat dat thuis ook gebruiken.

Een half uurtje later zijn we klaar om op zoek te gaan naar ontbijt. Dat vinden we al gauw bij Cafe Royal.
K
Maria houdt het bij het Franse ontbijt van croissant en cafe au lait. Ik bestel roerei met gerookte zalm en cafe au lait.

Na het eten lopen we naar het hoofdkantoor van Big Bus. Daar halen we onze museumkaart voor de Paris Pass op.

Dan wachten we op de volgende bus en nemen plaats bovenin. Het is koud!! Maar deze keer wordt er wel interessant en leuk verteld, veel beter dan in Londen.

We zien Notre Dame van buiten en daar zal het dit keer bij blijven. Via de Champs Elysees komen we bij de Arc de Triomphe en daar stappen we uit.

De rij om omhoog te gaan is niet zo lang en we sluiten aan. Met de museumpas kunnen we zo door.

Deze bijna 300 treden naar boven gaan me prima af. Geen idee dus waarom het in St. Paul's zo moeizaam ging, misschien te snel willen gaan.

Eenmaal weer beneden beginnen we onze wandeling naar het Trocadero. Die is leuk door typisch Parijse buurten.

Standbeeld van Lafayette en Washington op Place des Etats Unis

Bij het Trocadero hebben we een van de beste uitzichten op de Eiffel toren. Maria vindt het allemaal prachtig.

Het is inmiddels lunchtijd en we nemen plaats op het terras van Cafe Kleber. We kiezen beiden een salade, de Nicoise voor mij. Het smaakt prima.

Na het eten lopen we naar de Eiffel toren en zoeken uit waar Maria morgen moet zijn voor haar begeleide klim.

Dan realiseren we ons dat we beter ook andere bezienswaardigheden kunnen reserveren voor de komende dagen. Het weer ziet er niet goed uit en dan duikt iedereen natuurlijk de musea in.

Naast de Eiffel toren langs de Seine is er een leuk marktje. We kijken er even rond en hebben het dan koud.

Op zoek naar toiletten zien we Cafe Castel liggen en nemen een tafeltje binnen. We bestellen beiden thee en ik neem er een pistache macaron bij.

Nu hebben we hernieuwde energie voor een wandeling langs de Seine. We willen naar de Notre Dame lopen. Althans dat is Maria's plan.

Halverwege heb ik eigenlijk mijn "muur" bereikt, maar ik zet door. De vele standjes met posters en boeken helpen mijn aandacht af te leiden.

Eindelijk komen we bij de kathedraal aan. Die is natuurlijk gesloten, maar de façade is ook mooi om te zien.

Na dat bewonderd te hebben lopen we het Quartier Latin binnen. We drinken een aperitief bij Quartier General.

Onderwijl zoek ik op waar wij vorige keer in het Quartier Latin aten. Dat was Le Latin.

Het regent inmiddels en gelukkig is dat restaurant dichtbij. Het is klein en gezellig. We bestellen allebei fondue Savoyarde.

Die is werkelijk heerlijk en we worden helemaal rozig van de warmte. Eigenlijk hebben we geen zin weer naar buiten te gaan, maar we hebben geen keuze.

Gelukkig komt er vrijwel meteen een taxi aanrijden, die Waze gebruikt om ons naar het hotel te brengen.

Gek genoeg neemt ook deze geen kaart aan, want zijn machine is niet opgeladen. Ik vraag me toch af wat hij zou doen als ik geen papiergeld bij me had. Ik heb in minder dan twee dagen in Parijs al meer contant betaald dan de hele tijd in Londen.

Na bijna twaalf uur zijn we terug op de kamer. Maria neemt een bad en ik bel Rick, want Orion blijkt nu drie kiezen kwijt te moeten. Arm dier!

Hij is nog niet eens zeven en krijgt enkel brokjes en verantwoordelijke botjes. Volgens de dierenarts heeft Orion op iets heel hards gekauwd, maar wij hebben geen idee wat.

Na mijn gesprek met Rick is mijn dag voorbij. Eens kijken wat morgen brengt.

Je kon de Notre Dame niet in. Ik heb ooit gelezen dat de Sainte Chapelle, ook op het Ile de la Cité, wel zo mooi is. Maar je moet beide niveaus bezoeken (?) zei het artikel. Ik meld het maar even. Veel plezier nog voor jullie beiden ! Antoinette.

@Antoinette - Ja, is gereserveerd

Wat jammer van het koude en natte weer. Zeker na de mooie dagen in Londen.

Wat fijn dat de trappen op de Arc de Triomphe wel goed gingen. Dan weet je in elk geval dat het niet altijd niet lukt.

Ja in Frankrijk zijn ze nog niet zover ontwikkeld qua digitaal betalen. Daar is nog veel contant ook in Disneyland Paris bv. In Londen moest ik echt mijn best doen om mijn ponden op te maken. Ze wilde daar graag met de kaart of telefoon betalen.

Bij mij wisselt het ook hoe goed een trap gaat omhoog. Hangt ook van de diepte van de treden af en hoe ik me voel. Geniet ze Bon Journee a mecredi Naomi

Reny zei

Ik ben aan het genieten van deze verslagen en merk dat de verslagen van Parijs me meer aanspreken dan die van Londen. Misschien omdat ik Parijs beter ken dan Londen, geen idee.

Zijn jullie nog niet "gesloopt" door alle indrukken, het continue bezig zijn en de enorme hoeveelheid stappen die jullie iedere dag zetten? Knap hoor, ik vind stedentrips altijd bijzonder vermoeiend, ha ha ha, wij trekken liever de natuur in.

Maak er een mooie woensdag van !

Wat een lange dag, hoeveel stappen hebben jullie gedaan? Ik kan me voorstellen dat jullie erg moe waren.
Jammer dat het weer niet meewerkt.
Arme Orion, zijn de kiezen al getrokken, gelukkig knappen dieren snel op van zo’n ingreep.
Fijne woensdag.

Ook ik geniet weer van je verslag uit Parijs. Net of ik er zelf loop. Parijs staat voor mij op de eerste plaats.
Fijne woensdag.groetjes Wil

@Petra - het weer viel vandaag gelukkig heel erg mee.

@Anja - gisteren 20256 stappen. Orion lijkt het goed te doen.

@Reny - het is wel vermoeiend, ja.