Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, april 09, 2023

Dag 3 Londen en Parijs: Over een volle laatste dag

Met schrik word ik om kwart over acht wakker. Ik had eerder op willen staan maar het is niet anders. Ik wek Maria ook maar meteen.

We maken ons snel klaar en lopen naar Cafe Salt & Pepper. Hier is het nog rustig, maar een kwartier later staat er een rij. Ik neem hetzelfde als gisteren, toast met gepocheerde eieren, tomaat en champignons. 

Zodra we klaar zijn roepen we een Uber, die ons naar de Tower of London brengt. Maria haalt een kop koffie van Starbucks en dan kunnen we met onze London Pass zo door. 

Om tien lopen we binnen en gaan dan op de rondleiding met een Yeoman warden wachten. Die begint om half elf. 

Als de warden komt waarschuwt hij dat we nu de Crown Jewels moeten gaan zien, want later loopt de wachttijd op tot 2,5 uur. 

Geen Yeoman warden rondleiding voor ons dus, want zoveel tijd hebben we niet. We haasten ons naar de Crown Jewels en een half uur later zijn we daar binnen.









Al wachtend zien we nog even de wisseling van de wacht bij de kroonjuwelen. 


De juwelen zijn natuurlijk adembenemend en opvallend is dat er een aantal mankeren voor gebruik bij de kroning van Charles in mei. 


Mijn favoriete juweel is dit kleine kroontje van Victoria

Na de juwelen lopen we door de verschillende torens, zien waar Anne Boleyn en anderen onthoofd zijn en als laatste de raven. Die zitten helaas in een kooi vanwege de vogelgriep. 










Vanaf de Tower lopen we naar de Tower brug. Maria wil graag naar boven, maar ik laat de trappen even voor wat ze zijn. 




Aan de andere kant van de brug vind ik de pub Tower Bridge Arms. Ik neem plaats aan een tafeltje, bestel een drankje en wacht op Maria.

Als zij er eenmaal is bestel ik de Sunday roast, rundvlees met groentes en Yorkshire pudding. Het is erg lekker al is het vlees wat taai. Maria heeft een feta en avocado bowl. 


Na het eten lopen we langs de Thames naar het Shakespeare Globe Theater. Helaas is de volgende rondleiding pas om kwart over vier, dus we zien het gebouw alleen van buiten. 


Maria ziet een schilder van mini schilderijtjes en koopt een kleurrijke van een zicht op Big Ben en de parlementsgebouwen. 

Daarna lopen we over de One Millennium Bridge richting St. Paul's kathedraal. Daar zien we meteen een taxi aankomen en die brengt ons naar Speakers Corner in Hyde Park. 






Bij Speakers Corner luisteren we naar een aantal van de mannen op hun "zeepdoos". Onderstaande is het grappigst, de rest is veelal religieus. 

Na een korte wandeling door Hyde Park en de Marble Arch bewonderd te hebben lopen we Oxford Street af. Jammer genoeg is het meeste gesloten inclusief de Pandora winkel. 

Halverwege gaan we op het terrasje zitten bij hwt Spaghetti House. Tijd voor mijn Aperol Spritz en Maria's thee, we moeten ook iets te eten kopen en delen een schaaltje olijven. 

Dan lopen we naar de Jack Horner Pub waar we voor vijf uur gereserveerd hebben. Eerst dachten we dat dat te vroeg zou zijn, maar het is lekker om nu ons lijstje afgewerkt te hebben. 
Behalve de musea heeft Maria heel wat van de stad gezien.

De pub is erg gezellig en serveert veel traditionele gerechten als voorafje. Ik kies de mini Yorkshire pudding, maar die ik vanmiddag had was lekkerder. 

Verder heb ik een hagris Schots ei, een groene salade en een zalm en garnalen cocktail. Maria vindt haar steak & ale pie erg lekker en ze neemt een sticky toffee pudding toe. Het is een echt Brits maal voor onze laatste avond.

Het hotel ligt om de hoek en we zijn er zo terug. Ik neem mijn laptop naar beneden en schrijf dit blog. Maria blijft in de kamer lezen. 

We hebben enorm geluk gehad met het weer. Ik vrees dat het vannacht om gaat slaan en we een aantal regenachtige dagen in Parijs gaan krijgen. Niet getreurd, we zullen ons zonder problemen vermaken.

Tijd voor mijn telefoontje met Rick. Ik merk dat het makkelijker is als het daar vroeger is, dan vorig jaar toen ik drie uur vroeger was dan in DC.

Vandaag heb ik 17027 stappen gelopen. 

3 reacties:

Petr@ zei

Wat een leuke laatste dag in Londen. Op naar het volgende avontuur.
Goede reis morgen.

Anoniem zei

Wat fijn, dat jullie met een relatief korte wachttijd toch de kroonjuwelen hebben kunnen zien. Jullie hebben weer een hele leuke dag gehad,en veel gezien. En wat een mooi weer ook!
En nu op naar Parijs. Hopelijk valt het weer daar een beetje mee.
Het was hier vandaag verrassend mooi weer, met een zonnetje en 17 gr maar liefst.
Goede reis morgen
Groetjes
Carla

Anoniem zei

Wat hebben jullie veel gezien en gedaan in Londen. Wij hebben ook veel gelopen onze week elke dag meer als 20.000 stappen en dan deden we ook nog stukken met de metro. Ik vond de Tower ook indrukwekkend en daar liep je ook veel trappen. Ik vond de beelden van de wilde dieren erg mooi. Wij waren begonnen bij de kroonjuwelen en konden zo naar binnen . Bij ons waren er ook al 2 kronen weg voor de inhuldiging straks op 6 mei.

Goede treinreis naar Parijs en geniet E daar. Ohja hoe vond Maria haar 1e bezoek aan Londen?

Liefs naomi