maandag, december 05, 2022

Over een tocht rond het IJsselmeer

Als Ricks telefoon wekker om half acht afgaat ben ik meteen klaar om op te staan. Ik slaap hier werkelijk heerlijk. Rick heeft juist slecht geslapen en heeft moeite met opstaan.

Toch zitten we klokslag acht uur aan het ontbijt. Het is erg lekker en we kunnen er weer tegenaan.

Dat is maar goed ook, want we hebben heel wat plannen voor vandaag. Als eerste rijden we naar de Zaanse Schans.

Voor ik Rick leerde kennen was ik er nog nooit geweest, maar nu is het bij bijna elke reis naar Nederland vaste prik.

Het is er zo leuk en je kunt de molens voor 5 euro bezoeken. Dat hebben wij al eerder gedaan en vandaag geen tijd voor.

Nadat we de nodige foto's hebben genomen gaan we op zoek naar een nieuw molentje met koe en boer voor in de tuin. Van de onze zijn de wieken afgebroken.

We kijken en vragen in alle winkels, behalve de antiekwinkel. Laat dat nu volgens een van de verkopers zijn waar we het molentje misschien kunnen vinden.

Het blijkt inderdaad de winkel te zijn, maar ze zijn uitverkocht. In de zomer zullen ze er weer zijn. Ik krijg het kaartje van de eigenares mee en zal die emailen.

Tijd om naar ons volgende doel te rijden. Dat wordt Hoorn, maar daar is weinig te beleven. Dat had ik al verwacht, want maandag, maar ik denk dat we ook niet het juiste gedeelte bezochten.

Het is koud en miezerig en we hebben geen zin om lang te wandelen. We zetten onze tocht voort richting de Afsluitdijk.

Net daarvoor stoppen we om benzine te tanken. Daar zie ik saucijzenbroodjes, een ding van Ricks lijstje om hier te eten. Ik stel voor dat we die als lunch eten. Ze smaken wonderbaarlijk goed.

Het rijden over de Afsluitdijk is een hele openbaring voor Rick. Ik lees voor hoe ingenieur Lely de plannen hiervoor creëerde en hoe het nu gerenoveerd wordt.

Eenmaal in Friesland banen we ons een weg naar Hindeloopen. Rick heeft daar goede herinneringen aan van een van onze eerste reizen samen.

Het is maandag en laagseizoen en heel veel is dicht. We lopen rond en fotograferen het pittoreske dorpje.
Typisch Friese zwanenboerderij

Tot onze vreugde is het Schaatsmuseum wel open. Hier is een winkel met de bekende schilderkunst en een café, maar we hebben geen trek meer.

We kijken rond en zien ook wat antieke beschilderde voorwerpen. Ik koop een handbeschilderd eendje voor mijn verzameling en een ster als kerstversiering.

Als we verder door het dorp lopen zien we dat Sinterklaas hier serieus wordt genomen. Er hangen jutten zakken om gevuld te worden en kinderen hebben wortels en suikerklontjes klaar gezet voor het paard.

Het blijft koud en regenachtig en we zijn blij met de warmte van de auto. Via binnenweggetjes rijden we naar Stavoren.

De legende van het Vrouwtje van Stavoren is mij welbekend en ik vertel Rick erover. We bezoeken haar standbeeld en maken foto's van de kleurrijke huizen langs de haven.

Het weer wordt steeds slechter en de tijd gaat sneller dan we dachten. We besluiten in een keer naar Amersfoort te rijden.

De snelweg leidt door de polders en die zijn fascinerend voor Rick. Zulke uitgestrekte gebieden gedempt vind je volgens mij nergens. Ook weten we nu naar wie Lelystad is genoemd.

Net na vieren parkeren we in het centrum van Amersfoort. Aan deze stad heb ik ook goede herinneringen, want ik ging er naar de middelbare school.

Er is sindsdien veel veranderd, maar de Amersfoortse kei staat er nog. We lopen de Langestraat af naar de Koppelpoort.

Onderweg gaan we een elektronica winkel binnen waar Rick een Amerika stekker voor zijn nieuwe laptop oplader koopt.

Langs de middeleeuwse Muurhuizen lopen we naar de Lieve Vrouwesteeg. Die steeg komt uit op het Lieve Vrouwe plein. De "Lange Jan" in Amersfoort heet officieel de Onze Lieve Vrouwe toren, vandaar.

Aan dat plein gaan we eten bij bistro 't Kannetje. Het is een van de weinige restaurants die open is, maar gezellig en we vinden van alles op het menu lekker.

De bediening is ook attent en vriendelijk. We krijgen een Turks brood met verschillende dips. Rick bestelt een voorafje met gerookte vis en ik een uiensoep zonder brood.

Dan neem ik de chef's special, die o.a. carpaccio, zalm tartaar en prosciutto bevat. Rick heeft de saté van varkenshaas met een salade.

Gisteren vroeg ik in mijn Nederlandse WhatsApp groepje of iemand wist waar ik oliebollenmix zou kunnen kopen. De supermarkten, die wij tot nu toe bezocht hebben hadden het niet.

E. woont in Amersfoort en beloofde een pak voor mij te scoren. Ze komt ermee naar ons restaurant. Echt fijn om die mix nu te hebben!

Het is voor het eerst na vele jaren online contact dat ik E. in levende lijve ontmoet. Zij drinkt gezellig even een drankje met ons en dan moet E. verder met haar drukke dag.

Wij rekenen af en lopen terug naar de auto. De rit van Amersfoort naar Den Haag lijkt wel sneller te verlopen dan gisteren van Utrecht terug.

Om kwart voor negen zijn we terug in het hotel. Onze laatste nacht in Nederland alweer, morgen terug naar Brussel.

Mijn doel hier in Nederland, positieve herinneringen ophalen, heb ik zeker bereikt. De tijd met mijn broers en zus was ook zeer kostbaar.

Jullie hebben het slechte weer goed getrotseerd. Leuk om allerlei dingen van Nederland te zien die ik zelf niet ken.
Fijn dat je oliebollen mix hebt kunnen krijgen. Ik denk dat het nog net een beetje te vroeg is en dat het daarom nog niet bij elke supermarkt ligt.
Fijn dat jullie bezoek aan Nederland geslaagd is. Veel plezier nog in Brussel.

Wat leuk om weer wat foto’s te zien. Het is meestal op maandag rustig in Hoorn. Als je in het weekend ben in Hoorn is vele malen gezelliger. Mocht je in de toekomst weer eens in Nederland zijn dan kan je ook naar Enkhuizen. In Enkhuizen heb je het Zuiderzee museum en het centrum is erg gezellig.

Nog veel plezier in Brussel.

Groetjes,
Susan

Wat een heerlijke dag hebben jullie ervan gemaakt, ondanks het koude miezerige weer.
In Amersfoort kom ik ook regelmatig, dat is maar 20 minuutjes met de auto, en een leuk gezellig centrum.
Rick heeft aardig wat van zijn wensenlijstje af kunnen strepen.
Ik heb toevallig vorige week al oliebollenmix gekocht, ik kwam het tegen bij de jumbo in Almere.
Ik hoop dat jullie een vlotte reis hebben naar Brussel en nog wat kunnen genieten van de laatste dag in Brussel.
Gelukkig mogen jullie koffers genoeg meenemen.
Carla

Wat een mooie, sfeervolle foto's heb je gemaakt en dat ondanks het mistroostige weer.
Het zijn met recht al de donkere dagen voor Kerstmis.
Hoorn ken ik als een heel leuk stadje, waar veel te doen is. Het weer werkte waarschijnlijk teveel tegen. En inderdaad maandagmorgen.
Vreemd van de oliebollenmix. In mijn beleving kun je het het hele jaar door kopen, zal
er eens op letten. Gelukkig heb je een goede oplossing gevonden.
Ik ben benieuwd hoe Rick het hier vindt!

Wat hebben jullie veel gezien van Nederland, deze reis.
Mooie foto's heb je gemaakt. Goede reis terug naar huis!

@Petra - Ik ben Ellen dankbaar voor de mix, want het kost toch een stuk meer om het in de VS te bestellen.

@Susan - ik zet Enkhuizen op ons te bezoeken lijstje.

@Carla - die extra koffer hebben we ook echt nodig.

@Marion - Rick zou hier zo een tijdje kunnen wonen. Hjj is dol op Nederland en spreekt natuurlijk de taal best goed.