donderdag, juli 27, 2023

Over een dag in Brussel en geen bagage

Dat was me de vlucht wel! Er werd eerst een ernstig zieke vrouw met een stretcher aan boord geladen. Dat duurde meer dan een uur en toen duurde het nog een tijd voor we aan boord konden.

Eenmaal klaar om te vertrekken waren de onweersbuien gearriveerd. Uiteindelijk hadden we meer dan drie uur vertraging en was wel duidelijk dat we onze aansluiting in Brussel niet zouden halen.

We belden met United en konden de laatste vlucht naar Kopenhagen nog bemachtigen. We waren dus redelijk gerust dat we vandaag nog in Kopenhagen aan zouden komen.

Het eten was lekker, maar duurde lang waardoor er maar drie en een half over was om te proberen te slapen. Dat lukte me redelijk.

Veel te snel wordt het ontbijt geserveerd. Ik kies voor ei met champignons, best lekker. Alleen is de koffie slap, die heb ik wel lekkerder van United gehad.

Eindelijk landen we om vijf over half tien. Gelukkig hebben we ruim de tijd, want iedereen moet blijven zitten om de medische noodgevallen voor te laten gaan.

Als we het vliegtuig uitlopen staat er een United medewerkster, die ons onze instapkaarten voor vanavond overhandigt. Volgens haar moet onze bagage ook meekomen. Dat hopen we dan maar.

Wij gaan door de paspoortcontrole waar niemand is en de vriendelijke Vlaamse beambte even een gezellig babbeltje maakt.

Dan lopen we naar buiten en nemen een taxi naar de Grote Markt. Brussel is natuurlijk wel een heel leuke stad om een dag door te brengen.

We gaan op een terrasje een drankje drinken en delen garnalen kroketten. Intussen bedenken we wat we met onze handbagage kunnen doen. Vooral die van Rick is heel zwaar.

Als we afgerekend hebben lopen we naar het Novotel waar we in december logeerden. Daar kunnen ze de bagage niet bewaren, maar aan de overkant bij de souvenir winkel voor zes euro per tas wel.

Dat voelt een stuk lichter en we gaan wat wandelen. Rick zou Rick niet zijn als hij geen wens voor zijn bar zou hebben. Helaas hebben geen van beide bierwinkels die we bezoeken het matje dat hij zoekt.

Veel energie hebben we niet en we besluiten neer te strijken aan een tafeltje bij De Pauw. Daar heb ik een heerlijke vissalade en Rick een kipschnitzel.

Na het eten lopen we naar Manneken Pis. Die is voor de verandering naakt. Dat is ook wel eens leuk.

Daarna dwalen we wat door de straatjes tot ik weer eens een wc nodig heb. We kunnen ook wel wat caffeine gebruiken en bestellen allebei een cappuccino.

Die drinken we op ons gemak op, want de slapeloze nacht en jet lag beginnen flink toe te slaan. Gewoonlijk gaan we dan even liggen, maar ja, dat kan vandaag niet.

Goede Bijstand kerk

Rick zit gewoon te slapen aan tafel. Ik stel voor nog even wat Neuhaus chocolaatjes te kopen voor Kai en Raquel en dan de bagage op te halen.

Dat is snel gebeurd en aan de overkant staat een taxi klaar. Het was leuk even in Brussel te zijn, maar helaas hebben we geen van beiden puf nog verder te lopen (we hebben er toch al 10000 stappen opzitten).

Omdat we al ingecheckt zijn en geen bagage hoeven afleveren hoeven we enkel door de veiligheidscontrole. Dat gaat vlot en zo hebben we nog bijna vier uur wachten voor de boeg.

Die gaan we in de Star Alliance lounge doorbrengen. Daar zijn de stoelen gerieflijk en ze hebben wat te eten. Het is precies goed voor mij, maar Rick gaat iets zoeken van een van de restaurants.

We hebben van United een maaltijdbon van 19 euro ieder gekregen, dus die kan Rick mooi gebruiken.

Met twintig minuten vertraging zitten we  eindelijk in het Sas Link vliegtuig naar Kopenhagen. Maar dan is de man die de slurf weg moet rijden foetsie.

Het lijkt wel of de gekste dingen moeten gebeuren deze reis. Als die eenmaal gevonden is kunnen we op pad.

In Kopenhagen blijkt onze bagage niet meegekomen te zijn. Ik moet toegeven dat mijn tranen me nader zitten dan het lachen.

We melden het bij Sas en de man is zeer optimistisch dat het morgen bezorgd zal worden. Dat hopen we vurig anders moeten we hals over kop gaan winkelen.

Een taxi brengt ons naar het Citizen M hotel. Daar worden we heel vriendelijk ontvangen en nemen we nog even een wijntje en biertje.

Gelukkig heb ik altijd mijn medicijnen en andere belangrijke toiletspullen spullen in mijn handbagage. Daarbij ook schoon ondergoed en een pyjama. Rick heeft dat niet

We willen morgenochtend dus wel even gaan winkelen. Verder gaan we, na ons ervan verzekerd te hebben dat United ook van de bagage weet, slapen. Duim allemaal als jullie blieft dat de tassen morgen komen!

Jee, wat een tegenslag. Reizen is al zo vermoeiend en als je dit dan ook nog allemaal hebt.... Vind het wel slecht van het Novotel, dat ze de handbagage niet in bewaring
wilden nemen.

Hopelijk gaat het vanaf nu wel voorspoedig en kunnen jullie van het huwelijk van
Kai en Raquel gaan genieten!

Jee wat een reis zeg. Brussel is best leuk (mijn jongste zoon was er een dag eerder als eerste stop van zijn roadtrip) maar niet op deze manier.
Hopelijk komt vandaag de bagage, het zou vervelend zijn om nog wat anders voor de trouwerij te moeten kopen.
Hoe dan ook, alvast heel veel plezier morgen. Het wordt sowieso een mooie, bijzondere dag!

Wat een reis met hindernissen. Was er geen rechtstreekse vlucht naar Kopenhagen mogelijk ?
Ergens een stopover maken is altijd een risico, je bent altijd bang dat je die aanaluiting moet missen.
Hoop voor jullie dat de koffers inmiddels gebracht zijn en je niet op stap moet voor de nodige aankopen.
Spannend want morgen is de Dag. Heel veel plezier en geniet ervan. Het is inderdaad bijzonder als je zoon gaat trouwen. Heb het een keer meegemaakt.
Groetjes Wil

@Marion - Dat vond ik ook. We hebben de bagage nog steeds niet, maar weten inmiddels wel waar we eventueel kleding kunnen kopen.

@Petra - Bij dit schrijven is de bagage er nog niet.

@Wil - Jawel, met SAS, maar het was al bijna $2000 per ticket en dat was nog duurder.

Coralie zei

Maar als je geen kamer in het hotel geboekt hebt, is het toch niet gek dat ze je koffer in bewaring nemen? Dan zouden veel toeristen, in plaats van hun bagage in een kluisje op het station te stoppen, een willekeurig hotel in gaan lopen en daar dan hun bagage droppen. Lijkt me dat de ruimte in zo'n hotel ook beperkt is en het is een service voor hotelgasten, niet voor toeristen. Gelukkig is het wel goed gekomen op een andere plek!

ik bedoel: is het niet gek, dat ze je koffer niet in bewaring nemen..
Hoop dat jullie bagage inmiddels aangekomen is..... hoe dan ook, veel plezier morgen!!

$2000 is wel een fikse prijs voor één ticket. Logisch dat je niet een nog duurder ticket hebt genomen.
Wil

Fijne dag morgen, ik hoop dat jullie koffers er zijn!