vrijdag, juli 26, 2019

Dag 6 Europa: Over de rit naar Geneve

Ricks wekker gaat weer om kwart over zeven en we staan meteen op. Terwijl Rick zich klaarmaakt pak ik alvast zoveel mogelijk in. Na mijn douche is alles klaar om de van in te gaan.

Eerst gaan we snel in de eetzaal ontbijten. Het smaakt weer opperbest. Ze kunnen hier perfect eieren koken!

Na het ontbijt ruimen we de kamer op en sjouwen onze spullen naar de garage. Er staat niemand  naast ons geparkeerd dus het gaat er allemaal makkelijk in.

Dan lopen we nog even naar het station om Pokemon Go te spelen en een koud flesje water te kopen.

Intussen eten Kai en Raquel ontbijt. Als zij klaar zijn doen we hun spullen ook in de van.

Dan kijken we op de papieren kaart van Zwitserland en besluiten tot Vevey de snelweg te nemen en dan verder binnendoor langs het meer van Geneve te rijden.

Om de een of andere reden stuurt Waze ons toch binnendoor.  We komen door schattige plaatsjes en mooi landschap. Na een.tijdje nemen we de snelweg weer.

Intussen heb ik op de kaart gezien dat we vlak langs Gruyeres komen. In de gids van Rick Steves lees ik dat dat de moeite waard is.

Bij Vaulruz gaan we dus de snelweg af op weg naar Gruyeres. Dat blijkt op een heuvel te liggen en we parkeren op de grote parkeerplaats aan de voet daarvan.

We lopen de heuvel op en horen ook de typisch Zwitserse koebellen. Dan komen we in het historische plaatsje aan.

Het is erg toeristisch met overal kaasfondue restaurants en souvenir winkeltjes, maar ook heel pittoresk.

We lopen naar de top van de heuvel naar het kasteel. Tijd om erbinnen te gaan hebben we niet maar van hieruit hebben we mooi uitzicht op het dal en de bergen.

Na de nodige foto's kopen we wat gruyere kaas. Rick vindt ook een enorme koebel om thuis op te hangen.

Dan lopen we terug naar de van. Onderweg maken we nog wat video's van de koeien en hun bellen.
We zetten onze tocht voort naar Vevey. Daar parkeren we een paar blokken van het meer af. Door de gezellige oude stad lopen we naar het water.

Daar staan allemaal tijdelijke bars en etenstentjes. Er blijkt een wijn festival gaande te zijn. Aangezien wij toiletten nodig hebben kiezen we KJU, een permanent restaurant. Hun terras heeft ook zicht op het water.

Kai en Raquel delen de vegetarische lasagna, Rick neemt een broodje kipfilet en ik de komkommer gazpacho en steak tartare. Dit restaurant is een goede keuze!

Na het eten gaan we op zoek naar het beeld van Charlie Chaplin,  die hier zijn laatste jaren doorbracht. Er is ook een enorme vork in het meer.

Daarna lopen we terug en gaan even een boekenwinkel in. Ik wil een van de nieuwste Asterixen maar die kosten me teveel. Ik ga in Lyon wel kijken.

Eenmaal terug bij de van stellen we de GPS in op geen snelwegen. Zo rijden we de weg langs het meer.

We komen langs allerlei in heuvelterrassen gebouwde wijngaarden.

Hoe mooi ook, de weg langs het meer schiet niet op. We rijden door Lausanne en dan is het druk naar Morges en Rick wordt gek van de rotondes. Na Morges besluiten we de rest van de weg via de snelweg te rijden.

Dat schiet goed op en rond half vijf zien we het hotel. Alleen is de GPS niet duidelijk hoe we er moeten komen. Het vergt een aantal verkeerde bochten maar dan rijden we eindelijk voor. Het Hotel  Cornavin ligt vlakbij een station met een grote parkeergarage. Daar gaat Rick de van parkeren.

De kinderen en ik brengen de bagage naar boven. Vanaf onze kamers op de zesde verdieping hebben we mooi zicht op de beroemde fontein in de verte.

Het ziet er ook uit of het gaat regenen. Ik neem dus mijn paraplu mee, maar het spettert slechts een beetje.

We zoeken een barretje om wat te drinken en vinden er een waarvan we nergens de naam zien. De drankjes zijn in ieder geval lekker. Rick en de anderen proberen het Zwitserse bier en ik de plaatselijke witte wijn.

Voor ons avondeten gaan we naar Au Petit Chalet. Daar nemen Kai en Raquel de kaasfondue. Ik proef het ook en het is heel erg lekker. Eigenlijk wilden Rick en ik er een delen, maar achteraf gezien is het maar goed dat we dat niet deden. De kaasfondue voor een persoon is een enorme portie!

Als ik consommé a l'oeuf op het menu zie staan moet ik dat hebben. Verder heb ik de vissalade die heel goed is. Rick heeft een entrecote, die hij ook met smaak eet. Het toetje wordt een chocolade fondue voor een persoon. Dat is meer dan genoeg voor ons vieren! Al met al is het een aanrader, dit restaurant.

De kinderen willen nog verder op pad en Rick gaat, nadat hij mij terug naar de kamer heeft gebracht, nog een paar biertjes drinken bij een lokale microbrouwerij. Het is half tien dus tenzij ik op mijn bed lig word ik een pompoen. Morgen gaan we Geneve verkennen en daar wil ik fris voor zijn.

Echt genieten hoor, jullie reis! Ik kan me voorstellen dat het voor Kai en Raquel ook leuk is om nog wat vakantie te vieren tussen de verhuizing door.

Ook voor mij (en echtgenoot) ook veel plaatsen waar wij ooit geweest zijn. Door jouw uitgebreid verslag en bijhorende foto's komen voor ons de mooie herinneringen terug.
Ik wens jou en je familie nog een aangename reis toe en ik blijf met belangstelling jouw reis verder volgen.
Groeten van Hilde uit B.

Wat een leuk plaatsje is Gruyere en wat een lekker gehoor zijn die koeienbellen.
Rick kan in Frankrijk zijn hart ophalen met al die rotondes die daar zijn 😜.
Veel plezier vandaag.

Sophie zei

Oh Zwitserland is zo heerlijk! Ik wist niet dat er zoveel wijnbouw was. Wat leuk! Veel plezier in Genève!

Wat een leuke plaatsen zijn Bern en Geneve. Was ooit eens op doorreis in Geneve en hebben daar 's avonds gegeten Sauerkraut. Smaakte zo lekker na 3 weken Spanje. En eveneens in een heel verleden Luzern. Reisden per trein en vanaf Luzern een boottocht over het Vierwoudstedenmeer naar Fluelen. Daar aangekomen stonden we in een prachtig berglandschap.