zondag, juli 21, 2019

Europa dag 1: Over een volle dag in Londen

We hebben ondanks de hete kamer best goed geslapen. Ricks telefoon wekker gaat om zeven uur af en we maken ons snel klaar. We lopen naar de Blackbird pub waar we gisteren zagen dat ze vanaf 8 uur ontbijt serveren.

We moeten een paar minuten wachten en krijgen dan een tafel. We bestellen beiden de gerookte zalm en roerei. Heel erg lekker en de koffie is ook goed sterk.

Gesterkt lopen we naar het Earl's Court Underground station. Daar nemen we de District (groene) lijn naar Mansion House. het dichtst bij St. Paul's Cathedral. We wilden eigenlijk graag naar binnen in St. Paul's Cathedral, want dat hebben we nog nooit gedaan, maar helaas kan dat op zondag niet.

Dan maken we maar foto's van de buitenkant. We lopen ook even de voetgangersbrug naar het Tate Modern museum over om het uitzicht te bekijken. Op die brug wordt gefilmd en we mogen geen foto's van de filmploeg maken. Wij zijn dus figuranten, maar we weten niet om welke film het gaat.

We besluiten nu de tube naar Tower Hill te nemen. Daar bekijken we de Tower ook van buiten want een bezoek zou te lang duren met alles wat we vandaag nog willen zien. We lopen even de Tower brug op voor foto's en kopen dan ijskoffies van Starbucks.

Het weer is zeer aangenaam, eerst zon en daarna meer bewolking maar een prima temperatuur om door de stad te lopen. Dit keer nemen we de tube naar Temple. Van daaruit lopen we naar het London Transport Museum.  Daar koopt Rick een t-shirt met het teken van de Underground erop.

Aan Leicester Square ligt de grote Odeon bioscoop waar Rick vaak heenging toen hij met zijn ouders in Londen woonde. Daar wil hij dus graag een foto van nemen. Ik wacht geduldig, kijkend naar de vele voorstellingen op het plein.

Op Trafalgar Square is het een drukte van jewelste. De London 10K heeft hier zijn finish vandaag. Ik maak een foto van Rick met een van de leeuwen en dan gaan we zo snel mogelijk door.

De volgende bestemming zijn de parlementsgebouwen. We komen langs de wachten op paarden, beiden vrouwelijk, en 10 Downing Street, hoewel er van dat laatste vrijwel niets te zien is. Jammer genoeg staan behalve Big Ben ook andere gedeeltes van de parlementsgebouwen in de steigers.

Ook bij Westminster Abbey kunnen we niet naar binnen en maken we foto's van de buitenkant. Inmiddels is het al na twaalven en we zien een pub aan de overkant. In de kelder van Storey's Wine Bar bestellen we lunch.

Voor mij de gerookte makreelsalade en voor Rick de fish and chips. Het smaakt allemaal prima en het is goed even te zitten. Voor de middag hebben we ook nog heel wat lopen voor de boeg.

Na het eten nemen we de tube van Westminster naar Oxford Circus. Daar bezoeken we als eerste de nieuwe Microsoft winkel, de eerste in Europa. Die is enorm groot en goed druk wat Rick natuurlijk fijn vindt om te zien.

Ernaast ligt de Pandora winkel en ja, hoor, ik kies weer een leuke souvenir. Dit keer een dubbeldekker bus met de Union Jack op het dak. Vervolgens lopen we door de chique Regent Street naar Piccadilly Circus.

Via Carnaby Street wat allang niet meer zo leuk is als vroeger gaan we terug naar Oxford Street. Onderweg kopen we water en voor Rick een diet Coke bij Five Guys, daar is de wc ook gratis, helemaal goed. Oxford Street lopen we af in de richting van Hyde Park. Rick wil eigenlijk ook nog naar het Sherlock Holmes huis aan Baker Street gaan kijken, maar mijn energie begint op te raken.

Vooral omdat Rick ook nog helemaal naar het eerste Hard Rock Café wil lopen. Daarvoor moeten we langs de lengte van het hele Hyde Park wandelen. We gaan dus ook even bij de Speakers Corner kijken waar heel wat mannen op hun zeepdoos staan. We luisteren even en gaan dan verder.

Eindelijk komen we bij het allereerste Hard Rock Café aan. Daar gaan we naar de bar in de kelder en bestellen drankjes, een biertje voor Rick en een bloody Mary voor mij. Rick gaat ook even naar de Rock Shop en koopt daar een petje en een t-shirt.

Als we onze drankjes ophebben nemen we een taxi terug naar het hotel. De chauffeur is heel aardig en belooft ons vanavond op te halen om ons naar ons restaurant te brengen.

In de hotelkamer rusten we even uit. Alleen doet de airconditioner het nu helemaal niet meer. Bij de receptie zeggen ze dat dat hopelijk voor de avond opgelost gaat zijn. Ik hoop het want het raam kan niet open en de kamer voelt als een oven.

Dan kleden we ons netjes aan want we hebben gereserveerd bij Gordon Ramsay's restaurant. Althans dat dachten we. De taxichauffeur staat keurig op ons te wachten en brengt ons naar Ramsay's aan Royal Hospital Road.

Dit is het Michelin ster restaurant, maar het ziet er erg gesloten uit. Dat dacht onze chauffeur al. Ik zoek de e-mail van de reservering op en zie dan dat die voor de Maze Grill is, een aantal deuren verderop. Jammer, maar toch een Gordon Ramsay steak restaurant dus we gaan het meemaken.

De serveerster is Pools en heel goed. We beginnen met gegrilde asperges met gepocheerd ei en gerookte Hollandaise saus. Behalve dat we negen pond wel heel veel vinden voor vier asperges is het heel smakelijk.

Tegelijkertijd krijgen we de bloemkool "popcorn" in Buffalo saus. Ook die zijn super lekker en ik had er wel meer van op gekund. Deze portie was wel normaal voor een voorafje, het was gewoon zo lekker.

Dan moeten we drie kwartier wachten op ons hoofdgerecht. Gelukkig vinden Rick en ik elkaars gezelschap altijd heel leuk en is er meer dan genoeg te bepraten. We vinden het wel heel lang, vooral als anderen, die later kwamen, eerder hun eten krijgen.

Alles smaakt gelukkig wel heel goed, mijn zalm met prei en gepekelde komkommer is perfect bereid en Ricks filet mignon ook. Rick wil graag nog dessert en bestelt de caramel brownie. Ik bestel het Engelse kaasplankje.

Daar liggen drie kaasjes op met honing en lekker uitziende crackers. Ik vraag degene, die het brengt, welke kazen het zijn. Ze antwoordt "blue, blue and blue". Hm, lijkt me niet. Als onze serveerster langs komt vraag ik haar ernaar.

Zij blijkt in te vallen, gewoonlijk werkt ze in  een van de andere restaurants,  en lijkt zeer geergerd met de gang van zaken hier. Ze gaat vragen welke kazen het zijn en het blijken geitenkaas (had ik zelf al bedacht) en zelfgemaakte brie en cheddar te zijn.

Alles smaakte heel goed, maar ik kijk graag naar Gordon Ramsay's kookshows en daarin is hij een harde leermeester. Ik weet zeker dat hij niet tevreden zou zijn met hoe het ons vanavond verging. Wij hadden een heel lekkere maaltijd, maar dat is maar een deel van het geheel en voor meer dan 250 pond hadden we perfectie verwacht zoals Gordon zelf.

Dit klinkt nu heel negatief maar dat was onze ervaring echt niet. We hebben gesmuld en een gezellige avond met elkaar gehad. De invalserveerster was ook heel erg goed (we hadden beter naar "haar" restaurant kunnen gaan).

We meten het enkel aan wat wij zien hoe Gordon op tv zoveel eist van zelfs amateurkokken. Dat zou allemaal door moeten werken in zijn restaurants vinden wij. Rick had een paar jaar geleden ook een slechte ervaring in een van de GR restaurants. Misschien hebben wij gewoon geen geluk.

Met een Uber gaan we terug naar het hotel. Rick heeft vandaag een ansichtkaart voor zijn vader gekocht en loopt nog even naar het supermarktje vlakbij in de hoop een postzegel te vinden. Ik douche het vuil van de stad van me af en maak dit blog af.

Morgen zullen we Kai weer zien en zijn vriendin Raquel eindelijk ontmoeten. Ik kan niet wachten!

Alle foto's van vandaag (die van Westminster Abbey is erg scheef, maar ik houd hem toch maar):