zaterdag, juli 27, 2019

Dag 7 Europa: Over Geneve verkennen

Het heeft vannacht flink geonweerd en daarmee is ook hier de hittegolf afgelopen. Het is 18 graden als we om kwart over zeven opstaan.

We douchen en gaan dan op zoek naar een cafeetje om te ontbijten. Dat valt niet mee. We lopen langs de Quai du Mont Blanc hopend iets langs het water te vinden.

Daar is alles gesloten behalve de chique hotelrestaurants. We lopen maar terug richting station en zien dan het kleine Cafe Art's.

Daar bestellen we een omelet, voor mij met tomaat en voor Rick met tomaat en ham. We hebben het buffet in het hotel niet gedaan omdat we het zo duur vonden. Deze simpele omeletten met koffie kosten echter nog meer! Het is superduur hier!

Het smaakt goed en vult de maag. Na het eten lopen we door het station terug. Bij een Coop koop ik een paar potjes Aromat. Daar ben ik dol op.

Op de kamer halen we onze fototoestellen op. Dan lopen we naar het oude gedeelte van de stad. We kijken er wat rond en wachten dan voor de St. Pierre kathedraal op Kai en Raquel.

Als zij er eenmaal zijn kopen we voor 5 franken een kaartje om de torens te beklimmen.

We lopen de 157 treden van de Noord toren op. Van daaruit hebben we prachtig uitzicht over de stad. Via de Zuid toren gaan we weer naar beneden.

We lopen nog wat door de Vieille Ville en dan naar de Place de Neuve tramhalte. Daar nemen we de tram naar Carouge-Marché. Van het hotel hebben we gratis openbaar vervoer kaartjes gekregen.

Het is vandaag markt dus we lopen daar even doorheen. Dan bekijken we de menu's van de restaurants aan het pleintje.

Uiteindelijk strijken we neer op het terras van Brasserie la Bourse. Ik bestel de vissalade en een chasselas witte wijn. Van die  druivensoort heb ik nog nooit wijn gedronken. Het is een goede droge wijn.

Tijdens het eten begint het te regenen.  We nemen gauw de tram terug naar het hotel om onze paraplu's en jassen op te halen.

Rick duikt ook nog even bet station in en koopt daar een baguette met ham. Hij had een lichte Caesar salade als lunch en dat was niet voldoende.

Tegenover ons hotel ligt de katholieke kerk Notre Dame. Die heeft prachtige gebrandschilderde ramen. Al met al vind ik het een mooiere kerk dan de kathedraal.

Onze volgende stop is het Palais des Nations, althans volgens Rick. We lopen naar een gebouw aan de rivier.

Daar blijkt dat Rick naar de verkeerde nummer 5 op zijn kaart keek. Dit is een militair gebouw. Het Palais des Nations is te ver om te lopen en zullen we morgen gaan bekijken.

Langs de rivier lopen we naar de Jet d'Eau, de 160 meter hoge fontein in het meer. Onderweg komen we langs allerlei cafeetjes en vertier.

Na de fontein van dichtbij te hebben gezien zoeken we een cafe langs het water op. Daar genieten Rick en ik van een verfrissende Aperol Spritz. Het is ook wel lekker even te zitten want we hebben er alweer bijna 20000 stappen opzitten.
Kai heeft weer een werkopdracht dus de kinderen gaan terug naar het hotel.  Rick en ik gaan het equivalent van de VVV binnen om te vragen naar restaurants.

Degenen die we aangeraden krijgen zijn nogal ver weg dus ik weet niet of dat wat gaat worden aangezien we allemaal moe zijn van al het lopen.

Tegenover ons hotel ligt de Brittanica Pub. Rick smacht naar een goed biertje dus we nemen een tafeltje buiten. Rick is helemaal happy met zijn Trappistes Rochefort.

Het onweert zo te horen flink vlakbij maar het komt hier niet. Er is wel slecht weer op komst vertelde de man bij het informatiebureau.

Een dag slecht is ok, het is tot nu toe zo mooi geweest. Alleen hopen we dat het morgen droog is als we Kai's spullen moeten uitladen. Maar wie dan zorgt.

Voor het avondeten heb ik gereserveerd bij Les Armures in de oude stad. We nemen er een Uber heen.

Het is een heel gezellig restaurant en echt Zwitsers. Op onze laatste avond in Zwitserland willen Rick en ik kaasfondue eten.

Rick bestelt de traditionele kaasfondue met brood en ik de tomaten versie met krieltjes. Die laatste is wat lichter en ik vind hem super lekker.

Kai en Raquel hebben een vegetarisch taartje wat er ook aantrekkelijk uitziet. Zij hebben daarna nog ruimte voor een dessert.

Ze kiezen een schotel met Gruyere room, meringue en meer, allemaal uit deze streek. Ik probeer een hapje van alles, alsof een engeltje op je tong pist!

Als we klaar zijn onweert het als een gek. Ik ben de enige met paraplu maar zelfs die helpt niet afdoende.

De Uber app is helemaal in de war dus ik vraag bij het hotel of ze een taxi kunnen bestellen.

We moeten een kwariertje wachten maar worden dan vlak voor het hotel afgezet. De taxi chauffeur grapt tegen Rick dat zijn service duizend dollar kost. Humoristische mensen, die Zwitserse taxi chauffeurs!

Onweersbuien duren hier lang en met kletterende regen en flitsende bliksem gaan we slapen. Hopelijk is het morgen niet zo erg!