woensdag, augustus 12, 2020

Dag 4 Outer Banks: Over dolfijnen en mantaroggen

Het heeft vannacht enorm gebliksemd en gedonderd. Daardoor heb ik heel slecht geslapen en ik laat mijn plan om de zonsopgang weer te gaan zien varen. Rick blijft ook wat langer liggen, het was me het lichtspektakel wel!

Als we aangekleed zijn gaan we gauw naar Starbucks voor broodnodige koffies! Dan maken we ons ontbijt en ik geniet weer van mijn eieren met wat groente. Vandaag wil ik mijn stappen op het deck bijeen krijgen, want ik vond het strand in verband met mijn voet te riskant.

Rick neemt Orion mee om te kijken of die vandaag wel zin heeft om te zwemmen. Rick heeft zijn zinnen erop gezet dat Orion straks vol enthousiasme de oceaan inrent. Ik zie dat niet zo snel gebeuren. Weliswaar heeft Orion een stukje gezwommen, maar volgens Rick was dat met frisse tegenzin.

We spuiten Orion weer met de tuinslang schoon. Dan zie je goed hoe dun hij is zonder de dikke vacht. Orion is helemaal moe van zijn avontuur en gaat lief liggen slapen. Rick gaat een strandwandeling maken en als ik mijn uur sporten eindelijk klaar heb loop ik ook naar het strand.

Daar denk ik de hitte van me af te spoelen door een duik in zee, maar oei, dat is koud! Ik ga maar tot halverwege het water in en dan op mijn stoel lezen om op te drogen. Rick is inmiddels ook terug. Hem deert het koude water niet en hij gaat even zwemmen.

Zo vliegt de ochtend voorbij en we willen weer een vroege lunch bij Fish Heads gaan eten. We hebben besloten dat, als het weer het toelaat, iedere middag te gaan doen. We krijgen dit keer een tafel op de pier en zien meteen al een groep dolfijnen vlakbij zwemmen en uit het water springen.

Net als gisteren bestel ik de sake bloody Mary en de salade, dit keer met een crabcake erop. Rick neemt de vistaco's. Ik vind hun salade erg lekker en ik kan er vier verschillende dingen op krijgen. Morgen ga ik weer iets anders proberen erop.

Opeens roepen de mensen aan het tafeltje achter mij "Manta rays!" (mantaroggen). Inderdaad zwemmen er twee enorme roggen vlakbij de pier. Het is bijzonder dat ze zo dicht bij het strand zwemmen. De serveerster zegt dat dat in de jaren dat zij hier werkt nog nooit gebeurd is. Boffen wij weer!

Op de terugweg tanken we benzine en Rick wil nog even bij Lowe's kijken of die strandstoelen hebben. Dat is niet het geval. In het westen zien we weer donkere wolken en als we bij het huisje aankomen horen we donder. Gelukkig is dat maar een keer en komt er hier niets.

Om half twee nemen we onze spullen mee naar het strand. Ik ga een paar keer het water in om even af te koelen. Rick daarentegen heeft zijn snorkelspullen mee en gaat snorkelen. Teleurgesteld komt hij een half uur later terug. De Atlantische Oceaan is duidelijk niet de Caribische Zee en Rick heeft maar weinig gezien.

Pixar heeft een kort filmpje dat Piper heet, over een kuikentje van het vogeltje op de foto. Dit vogeltje doet in dat filmpje precies wat ze in het echt ook doet. Ze probeert schelpjes te vinden als de golven zich terugtrekken en rent dan heel snel weg om niet door de volgende golf opgeschept te worden. Als ik het goed heb heet dit vogeltje in het Nederlands een plevier of een kieviet (edit: het is een strandloper).

Rond kwart over vier merk ik aan Rick dat hij zich begint te vervelen. Ik vind het ook wel prima om terug te gaan. Zo hebben we bijna drie uur op het strand doorgebracht, een record voor ons. Het is zo ontzettend ontspannend! We zien nog een groep dolfijnen langskomen, een perfect einde van een heerlijke stranddag.

Rick vertrekt na zijn douche met een boodschappenlijstje naar de Harris Teeter. Hij wil zijn eigen margarita's maken en vond bij de slijterij niet alle ingredienten. Ik blijf bij Orion zodat die niet weer in zijn bench hoeft. Ik schrijf mijn blog tot nu toe, want ik vind het fijn om het niet na het eten te hoeven. Zo'n dag op het strand maakt moe.

Als Rick terugkomt heeft hij eindelijk een nieuwe strandstoel gevonden. Ik vertelde hem al dat Ace ze had, maar hij negeerde mijn advies. Zo had hij twee dagen geleden al een nieuwe stoel kunnen hebben. Maar goed, morgen kan hij lekker zitten.

Voor ons avondeten gaan we naar Bonzer Shack. Daar hebben we nog nooit eerder gegeten en het wordt een goede ervaring. Ze hebben een gezellig "strand" terras en mijn voorafje van in bacon gewikkelde garnalen en Goudse kaas griesmeel "cake" zijn om mijn vingers bij af te likken.

Rick heeft gevulde jalapeno's en hoewel ik daar ook dol op ben probeer ik ze toch maar niet. Ik kan helemaal niet meer goed tegen pittig eten tot mijn grote verdriet. Ik heb een salade met garnalen als hoofdgerecht en Rick dat garnalen met bacon en griesmeel "cake" gerecht, maar dan als hoofdgerecht. Ik denk dat het beter is als voorafje. Dat hoofdgerecht lijkt me veel te zwaar.

Al met al is mijn maaltijd stukken lekkerder dan die van gisteravond. Rick is daarentegen minder gecharmeerd van zijn eten. Wat hem betreft hoeven we hier niet nog eens heen. Vind ik ook prima, genoeg keuze verder, gelukkig.
Terug in het huisje ga ik op de bank liggen computeren. Ik ben moe en hoop dat het vannacht een rustigere nacht zal worden. Ik wil tenminste nog een keer de zonsopgang zien hier. Maar we hebben nog een week, dus de tijd.

Geweldig om mantaroggen te zien, en dan zo vlak aan de kust.
Dat filmpje is inderdaad zo leuk, en het is echt wat die vogeltjes doen. Daar kan ik naar blijven kijken. Het is geen kievit, dat is een weidevogel.
Wat kunnen mannen toch eigenwijs zijn hè, maar gelukkig heeft Rick een lekkere stoel.
Ik hoop dat jullie beter geslapen hebben en wens jullie een fijne donderdag!

Hanneke zei

Het vogeltje is ook geen plevier maar een - hoe kan het ook anders :-) - strandloper.
Veel plezier nog samen aan het strand!

Zo leuk om dolfijnen en Manta roggen te zien!

Lekker zo'n stranddagje. Echt vakantie gevoel.

Inge - Jules & Louis zei

Als je de foto’s alleen al ziet, heb je een strandgevoel! En hoe leuk en speciaal om dolfijnen te zien?! En dan nog die roggen ook! Inderdaad, het klinkt dat jullie geluk hadden. πŸ˜„
Bart wilde onlangs ook onze Chanel laten proberen zwemmen, maar zij had bang van de golven. Helemaal niet haar ding om in dat water te gaan. Verder voldoet ze wel aan alle dingen die haar de typische jachthond/Cocker SpaniΓ«l maken: snuffelen, blaffen en “jagen” als ze katten of vogels ziet en...altijd honger πŸ˜‚ Ze heeft nu opnieuw de duikbril van de oudste (nu heeft hij er geen meer) stiekem kapot gebeten zonder ik het had gemerkt. En ze wist het goed... Voor de rest van het stukje avond kwam ze heel lief liggen bij mij, omdat ik haar het standje had gegeven en dierf ze niet veel andere dingen meer te doen. Ik was ook wel boos op mezelf dat ik het niet had gezien, en boos op de oudste dat die zijn spullen niet had opgeruimd na het zwemmen. Maar goed, anders een warme leuke dag gehad hoor. πŸ˜‰πŸ˜†
Geniet van jullie vakantie daar! Lijkt me een hele fijne plek, misschien moet ik daar ook eens naartoe met ons gezin als we weer kunnen en mogen reizen! Het ziet er echt mooi uit!!
En ik ben net als Rick - ik wilde onlangs ook per sΓ© een strandstoel en een schaduwtent voor ons dagje strand, want er waren geen strandstoelen meer over te huur... πŸ˜‚πŸ€·πŸΌ‍♀️ Heb dan enkel de schaduwtent gekocht in het winkeltje vlakbij, maar ik zoek ook nog handige stoeltjes om daarna nog eens mee te nemen voor die dagen strand hier 😊
Veel liefs! Inge x

Tineke zei

Wat is het lekker rustig aan het strand ?
Hier is morgen de ergste hitte weer over, gelukkig

Heerlijk om er even uit te zijn en fijn dat het zo rustig is aan het strand. Bijzonder om dolfijnen en Manta roggen te zien. Ik heb genoten van je foto's van de zonsopgang.
Wij hebben 2 zeer warme weken achter de rug. Helaas konden we niet naar de camping omdat Sanne & Tomas met de kinderen daar verblijven. We hebben in die tijd onze inboedel (op de grote meubelen) na verhuisd. Met de meubelen krijgen we hulp van onze (schoon)zoon.

@Anja - Hanneke kwam hieronder al met het antwoord, dat wel heel erg logisch is.

@Hanneke - Dank je, ik bleek ook de Amerikaanse naam van dit vogeltje verkeerd te hebben, het is een sandpiper.

@Petra - Dit is echt een strandvakantie tot nu toe. Gewoonlijk zijn we daar niet goed in en gaan we allerlei andere dingen doen. We kennen deze omgeving dus de drang daarnaar is niet zo groot.

@Inge - Vervelend van die duikbril, zeg! Orion is gelukkig dat stadium gepasseerd. Rick had al een stoel, maar die zat niet lekker. Die van mij is prima dus die gaat nog een tijdje mee.

@Tineke - Bijna alle huisjes zijn gevuld, maar het zijn dus allemaal huizen hier, geen hotels of hoogbouw. Op het strand is het heel makkelijk afstand te houden.

@Anja - Wat jammer dat jullie niet naar de camping konden. Wat een weer om spullen te verhuizen. Veel sterkte daarmee!

Ek sal enigeen wat op soek is na 'n sakelening aanbeveel aan mnr. Benjamin wat my gehelp het met die lening van vier miljoen dollar om my besigheid te begin, en dit was vinnig. By die verkryging van 'n lening was dit verbasend hoe maklik hulle was om mee te werk. Die proses was vinnig en beveilig. Dit was beslis 'n positiewe ervaring. Vermy swendelaars hier en kontak mnr benjamin On. Lfdsloans@outlook.com. WhatsApp ... + 19893943740. as u op soek is na 'n sakelening.