woensdag, juni 08, 2022

Dag 1 Europa: Genieten van Londen

Na een korte maar goede nacht staan we met wat moeite om kwart voor negen op. Een half uurtje later verlaten we het hotel.

Als eerste gaan we op zoek naar ontbijt. Ik vind Bill's in Soho en navigeer daarheen. Op weg lopen we door Brewer Street, de rosse buurt van Londen. Overdag is daar natuurlijk niets van te merken.

Bill's blijkt een goede keus te zijn. Het is er gezellig en het menu uitgebreid. Ik bestel het traditionele ontbijt en Rick roerei met zalm. Het smaakt opperbest.

Als we het restaurant uitlopen hoor ik opeens mijn naam. Het blijkt mijn neef te zijn met wie we vanavond gaan eten. Wat een toeval!

Na dit ontbijt hebben we energie om op verkenning uit te gaan. We besluiten eerst naar Buckingham Palace te lopen.

Daar is nog veel afgezet en we kunnen niet dichtbij het hek komen. Wel vallen we met onze neus in de boter, want de wisseling van de wacht begint bijna.

Omdat we wat laat zijn krijgen we een perfect plekje met niemand voor ons. Het is jaren geleden dat we dit gezien hebben en het is leuk om mee te maken, al kunnen we niet de hele ceremonie zien vanwege de afzettingen.

Onze volgende doelen zijn de helemaal opgeknapte Big Ben, Westminster Abbey en de Houses of Parliament.

We willen graag een foto met een telefooncel en Big Ben maken. Een groepje Nederlandse meisjes is ons voor en maakt er een hele fotosessie van.

Eindelijk zijn ze klaar en kunnen wij onze foto's maken. Het duurde even, maar het was het wachten waard.

Tot onze verbazing staan hier zelfs Trump supporters met een Trump 2024 vlag. Die man volgt ons overal!

Westminster Abbey hebben we drie jaar geleden al bezocht en dit keer willen we naar St. Paul's Cathedral.

Er stopt net een zwarte taxi om mensen eruit te laten, dus die nemen wij naar de kathedraal. De vriendelijke chauffeur zet ons vlak voor de kerk af.

We hebben echter allebei ontzettende dorst. Voor we naar binnen gaan halen we een Coke Zero van McDonald's. Die is zo klein, met een paar slokken is de beker leeg.

De dorst is in ieder geval gelest en we gaan de kerk binnen. De kaartjesverkoopster vraagt of we de "concession" prijs leeftijd al behaald hebben.

Die is 65+ en wij zeggen dat dat nog niet het geval is. Heel schappelijk rekent ze ons die prijs toch. Scheelt weer een paar pond.

De kathedraal is schitterend en het gevoel dat de koninklijke familie hier een paar dagen geleden nog was speciaal.

We lopen rond en fotograferen, maar ik ben geïnteresseerd in de geometrische trap waarover ik heb gelezen.

Daarvoor moeten we bij een gids zijn. Die brengt ons naar een geheime deur, die hij met een indrukwekkende oude sleutel opent.

De trap is prachtig en leidt naar de bibliotheek van de kathedraal. Vroeger woonde de decaan hier en was dit zijn geheime "voordeur".

De beroemde architect Christopher Wren heeft deze kathedraal ontworpen en de trap erin gebouwd. Hij was ook astronoom en wilde een grote telescoop in het midden zetten. Dat vond men echter niet gepast voor een kerk.

De gids raadt ons van harte aan in de koepel naar boven te gaan voor een prachtig uitzicht over Londen.

Het is bij de entree in begrepen, dus we gaan de 528 treden beklimmen. Het eerste gedeelte is duidelijk vrij nieuw met brede houten treden.

Als we in het koepel gedeelte komen wordt het nauwer. Het is een flinke klim, maar de beloning is inderdaad een heel mooi uitzicht!

We hebben enorm geluk met het weer. We genieten en proberen bekende gebouwen te ontdekken. We zijn de gids dankbaar dat hij ons dit aanraadde.

Eenmaal weer beneden gaan we op zoek naar de uitgang. Rick is er van overtuigd dat het de grote deuren aan de voorkant van de kerk zijn.

Dat betwijfel ik en, inderdaad, de deuren zitten op slot. Er komt iemand aangesneld, die ons de uitgang (beneden) wijst. Door die grote deuren mag alleen de koningin. Ik lach me rot!

Eenmaal weer buiten gaan we op zoek naar een pub om te lunchen. In dit gedeelte van de stad is er niet veel wat dat betreft.

Uiteindelijk komen we aan bij The George aan het Strand. Daar staat een tomatensalade met burrata op het menu. Perfect!

Rick neemt de garnalenkroketjes en een biertje. Ik bestel een shandy, maar die is veel zoeter dan ik me herinner. Toch lekker om het weer eens te drinken.

Na deze welkome pauze banen we ons een weg naar Trafalgar Square. Daar wordt hard gewerkt om de tribunes e.d. van het jubileum op te ruimen.

Vanaf Trafalgar Square lopen we naar Regent Street en bezoeken Carnaby Street. Ik vind het nog altijd jammer dat de winkeltjes van vroeger er niet meer zijn.

Terug op Regent Street gaan we Hamley's binnen. Rick wil kijken naar stripboeken en ik naar iets voor Fiona.

Helaas slagen we geen van beiden. We kijken nog wat bij het Harry Potter gedeelte en dan hebben we het wel gezien.

Mijn voeten, knieen en heupen geven aan dat ik maar beter niet teveel meer moet lopen. Ook Rick geeft aan dat hij wel een pauze kan gebruiken.

Dichtbij ons hotel hebben we thuis al De Hems ontdekt. Dat is een Nederlandse bar met ook veel Belgische bieren.

We nemen plaats aan een tafeltje bij het raam. Ik bestel een Aperol spritz en Rick doet zich tegoed aan een Kwak biertje. We bestellen de bitterballen en een frikandel. Het is een lekkere snack.

Een uurtje later gaan we door Chinatown terug naar het hotel. Rick doucht en ik ga even op bed liggen.

Na zijn douche heeft Rick nog fut om meer te wandelen. Ik heb teveel pijn en rust uit tot het tijd voor het avondeten is.

Om kwart voor zeven lopen we naar Bentley's waar we met mijn neef Alex en zijn vriendin hebben afgesproken.

Alex is de zoon van mijn Canadese broer en Saskia's leeftijd. We ontmoeten Mira voor het eerst, wat een leuk iemand!

Alex en zij zijn al jaren samen en toevallig beiden in Londen terechtgekomen. Ze wonen hier nu samen en hebben goede banen.

We zijn al gauw diep in gesprek en het duurt even voor we onze keuze van het menu hebben gemaakt.

Rick en ik nemen beiden het gerookte paling voorafje en krijgen daar geen spijt van. Mijn "hoofdgerecht" wordt de cocktail van verschillende garnalen, crab en langoustine. Allemaal voortreffelijk!

De anderen hebben de fish pie en zijn daar ook goed over te spreken. Dit is een heel goed restaurant.

We blijven nog een tijdje napraten en dan lopen Alex en Mira mee naar het dichtstbijzijnde Tube station. Wij zijn daarna zo weer in het hotel.

Rick gaat nog even een biertje drinken bij DeHems bar, maar ik kan geen stap meer verzetten. Ik drink nog een wijntje aan de hotel bar en klets wat met Wisdom, de barman.

Dan ga ik naar boven en ik hoop heerlijk te slapen na deze volle dag. Ik ben dol op Parijs, maar Londen heeft ook een grote plaats in mijn hart.