woensdag, juni 15, 2022

Dag 8 Europa: Over Cassis en calanques

Mijn wekker gaat om zeven uur en we staan direct op. Na onze douches lopen we naar de oude haven.

op

Dit keer willen we langs de linkerkant lopen. De vissers zijn bezig met het opzetten van de vismarkt.

Er ligt een ontelbaar aantal zeilboten in de haven. Al die masten zijn leuk om creatief te fotograferen.

Aan de overkant zien we een Radisson Blu en een restaurant met terras. Er blijkt een buffet geserveerd te worden en wij gaan onszelf daarop trakteren.

Er zit een groep Nederlandse mannen met "CREW" op hun t-shirts. Ik vraag een van hen waarvoor ze crew zijn en dat blijkt voor Streetgasm, iets met raceauto's en luxe voertuigen

Het buffet is uitgebreid en lekker. We smullen van ei, gerookte zalm, verschillende groentes en fruit en natuurlijk Franse kazen.

Eigenlijk zouden we wat zeep moeten kopen

Als we terug naar het hotel lopen is de vismarkt in volle gang. Veel van de vissen leven nog, dus verser kan het niet.

In het hotel halen we onze spullen op en gaan dan op pad naar Cassis. Daar vinden we een parkeergarage en lopen de heuvel af naar de haven.

Als eerste kopen we kaartjes voor de boottocht langs 8 calanques. Die vertrekt om 13:30, dus we hebben nog een paar uur om rond te kijken en te lunchen.

Als eerste gaan we naar het strand. Dat blijkt een kiezelstrand te zijn. Het voelt niet zo prettig om op te lopen, maar we willen tenminste pootje baden.

Dat is het enige dat kan, want het wemelt van de kwallen. Er zwemt dan ook bijna niemand. Een jongetje raakt zijn schepje kwijt in het water en de vader durft het niet te gaan pakken.

Een van de vele kwallen

We lopen terug naar de haven en zoeken een restaurant om te lunchen. We hebben wel weer zin in een galette en nemen plaats bij Le 8 Et Demi.

De mijne heet Americano, met kaas, ham, tomaat en ui. Rick heeft met gerookte zalm en de anderen Provencal. Het is lekker, zoals altijd.

Keurig om een uur zijn we terug bij het loket om te horen welke boot ons naar de calanques zal brengen. Dat wordt nummer twaalf en we nemen plaats op een bankje in de schaduw. Dat is wel nodig, want het is vochtig warm.

Het wordt een prachtig bootritje. Wat een ruige en ongewone natuur is het. Jammer, dat de lucht niet zo blauw is als de andere dagen, maar het water is dat gelukkig wel.

Dit was een goed besteed anderhalf uur. Het is een mooie manier om de calanques te bekijken. Wij vonden het ook niet duur, 24€ per persoon.

Eenmaal weer aan wal lopen we eerst naar de vuurtoren. Ook hier hebben we mooi uitzicht op Cassis en het kasteel hoog op de heuvel.

Met deze hitte hebben de anderen zin in een ijsje. Ze hebben hier erg lekkere gelato. Vandaag houd ik het echter bij een flesje water.

Bij een winkeltje met specialiteiten uit de Provence kopen Rick en ik een potje met tapenade. Bij een epicerie vind ik ook een potje met herbes de Provence.

Foto's van prehistorische tekeningen gevonden in een onderwater grot

We lopen terug naar de auto en zijn meer dan blij met vandaag. Zo'n superleuk stadje is Cassis! Het was ook wat relaxter dan de afgelopen dagen.

Op de heenweg zagen we een paar wijngaarden en we besluiten een ervan te bezoeken. Domaine du Bagnol ligt schitterend!

We zoeken het proeflokaal op. Daar horen we dat we alleen de rose niet kunnen proeven. Daarvan hebben ze gelukkig nog wel flessen.

Er komt nog een Iers-Oostenrijks stel bij en samen proeven we drie witte wijnen en een rode wijn. Ze zijn allemaal lekker, maar we zijn wel teleurgesteld dat we de rose niet kunnen proeven.

Door klimaatverandering en te weinig regen zijn hun oogsten ver0minderd. Ook is de rose hun populairste wijn. Ze exporteren ook naar de VS, dus ik ga eens kijken of ik Bagnol daar vindt.

Op weg naar Marseille komen we af en toe in een file terecht, maar nog komen we voor zessen in het hotel aan.

De kinderen gaan even rusten op hun kamer. Rick en ik frissen ons snel op en gaan dan op weg naar de oude haven.

Onderweg komen we langs een Leonidas zaak. Daar kiezen we tien praline bonbons uit. Ik vrees dat ik die niet kan weerstaan!

Dan nemen we plaats aan een tafeltje voor Le Petit Pernod. We bestellen allebei een pastis
 Ik de Ricard, maar die heeft nauwelijks smaak. Die van Rick is juist heel sterk.

Verder delen we de gerookte zalm. Dit is een perfecte plek om Pokemon Go te spelen, dus dat doen we en natuurlijk mensen kijken.

Als Kai en Raquel komen verhuizen we naar Miramar. Daar bestellen Kai, Raquel en ik bouillabaise en Rick een biefstuk.
Alle vis, die we met zijn drieën gaan eten

Terwijl we wachten wrijven we knoflook op de harde broodjes, doen er wat aioli op en weken het dan in de soep. Heerlijk!

Ons bord met vier verschillende soorten vis en een mossel

We smullen allemaal, want Rick vindt zijn biefstuk ook zeer goed bereid. Dit restaurant geeft een amuse bouche vooraf en een schaaltje met mini desserts bij de rekening. Je kunt wel zien dat wij allemaal meer dan voldaan zijn, want het meeste blijft over.

We lopen terug naar het hotel en nemen afscheid voor de avond. Morgen verlaten we Marseille voor alweer de laatste drie dagen van deze vakantie.