donderdag, juni 09, 2022

Dag 2 Europa: Over een halve dag Londen en naar Lyon

We hadden onze wekkers voor acht uur gezet, maar ik hoor Rick om kwart voor al bezig. Hij probeert ons in te checken bij Brussels Airlines, maar dat lukt om de een of andere reden niet.

Dan gaat Rick maar naar Starbucks om koffies te halen. Ik douche en pak mijn spullen in.

Als Rick terugkomt met de koffies doet hij hetzelfde en om kwart voor negen zijn we klaar om op pad te gaan.

Dit Zwitserse uurwerk staat er als teken van de vriendschap tussen Zwitserland en het VK. Het speelt ieder uur.

We hebben gisteren gezien dat Caffe Concerto een lekker menu heeft. We krijgen een tafeltje buiten in de zon en vermaken ons met het kijken naar het Londense ochtendleven.

Dat is veel verkeer, fietsers en voetgangers, die naar hun werk gaan en de ene dubbeldekker bus na de andere.

Rick bestelt roerei met gerookte zalm en ik twee gepocheerde eieren met gerookte zalm en spinazie. Daarbij drinken we natuurlijk English breakfast thee.

Na het ontbijt maken we Covent Garden onze eerste bestemming. Het is even zoeken, maar zo zien we nog een paar gezellige Londense straatjee.

Eenmaal bij Covent Garden zien we dat we hier in 2019 ook waren. We kijken even rond en lopen dan naar de Thames.

We lopen de Golden Jubilee brug met uitzicht op de London Eye en Big Ben en de Houses of Parliament. Het weer is opnieuw prima.

Na de nodige foto's gemaakt te hebben besluiten we naar het Horse Guards gebouw te lopen.
In de parken staan beschilderde corgi's

We nemen foto's van de wachten op hun paarden en dan komt er opeens veel politie en iedereen wordt uit de tuinen gebonjourd.

Een dame naast ons vertelt dat men bij het museum zei dat de wisseling van de wacht tijdelijk hier plaatsvindt.

Hebben wij alweer geluk, want we staan vooraan. De wachten met de rode pluimen worden vervangen door degenen met witte pluimen.

Dat was weer erg leuk om.mee te maken. We gaan verder naar 10 Downing Street, maar daar is weinig aan, zoals we van vorige bezoeken weten.

We gaan nog een laatste blik slaan op Big Ben en begeven ons dan terug naar het hotel.

Daar pakken we het allerlaatste in en vragen bij de receptie of ze een taxi voor een uur voor ons kunnen reserveren.

Rick is nog steeds op zoek naar een Beano stripboek. Alex had een winkel aangeraden, Forbidden Planet. Het is even lopen, maar we vinden het. Jammer genoeg voor Rick vangt hij weer nul op het rekest.

Tijd om ergens wat te eten hebben we niet. We gaan een Sainsbury's binnen om lunch te kopen.

Rick neemt een ham en kaas boterham en ik een meergranen stokbroodje met mozzarella en prosciutto. We kopen er een flesje limoen diet Coke bij.

Dat nemen we mee naar Leicester Square waar we het op een bankje opeten. Dan is het tijd om onze bagage op te halen.

De taxi staat al klaar als we beneden komen. Rick gaat nog even wat geld wisselen en dan is het tijd om afscheid van Londen te nemen.

We hebben vanwege de vele verhalen over lange rijen bij Europese vliegvelden en files in Londen heel ruim de tijd genomen.

Meer dan ruim genoeg, want de taxirit gaat vlot en om tien voor twee, vier uur voor vertrek stappen we uit bij Terminal 2.

Op de borden staat dat de Brussels Airlines balie pas over een uur open zal zijn. Wij wagen het erop en lopen naar een incheckbalie waar ook Brussels opstaat.

We worden ingecheckt en krijgen priority kaartjes aan de labels omdat we Star Alliance Gold zijn. Zijn wij blij dat we niet braaf een uur gewacht hebben!

Bij de veiligheidscontrole mogen we in de rij waar we niets uit onze tassen hoeven te halen. En zo zitten we een half uur na aankomst al in de pub!

Nog meer dan drie uur wachten, dus. Maar ja, beter te vroeg dan te laat zullen we maar denken. Anders hadden we toch alleen maar zenuwachtig door Londen gelopen.

Rick is in ieder geval blij dat ze hier Fullers ESB aan tap hebben. Ik geniet weer van een Aperol spritz.

Om vier uur bestellen we eten. Voor mij het Engelse omtbijt, waarvan ik alleen de proteïnen en groente eet. Rick heeft een simpele hamburger.

Net na vijven weten we onze gate en we lopen er snel heen. Alle koffertjes met wielen moeten ingecheckt worden. Ik houd mijn tas dus maar vast zodat de wieltjes niet zichtbaar zijn.

Eindelijk zijn we aan boord en de drie kwartier durende vlucht verloopt vlot al zijn we wat laat. Eenmaal in Brussel hebben we nog maar veertig minuten overstaptijd.

We moeten door een veiligheids- en paspoortencontrole. Dat gaat allemaal tergend langzaam en dan moeten we naar de gate rennen.

Gelukkig zijn we op tijd en zitten opgelucht in het vliegtuig naar Lyon. Deze vlucht gaat ook goed en precies op schema landen we in Lyon.

Onze tassen liggen al op de bagage band als we daar aankomen en de bus naar de autoverhuur bedrijven komt net aanrijden.

Bij Sixt worden we bijzonder vriendelijk geholpen en ik kan meteen mijn Frans weer uitproberen. We krijgen een Seat automaat met een ruime bagageruimte.

De rit naar Lyon gaat wat moeizaam, want Rick rijdt mis en dan leidt Waze ons telkens naar dezelfde afgesloten afrit. Pas als we ons eigen richtingsgevoel volgen gaat het goed.

Als we in hebben gecheckt gaan we naar de bar op de achtste verdieping. Daar delen we een charcuterie plankje. Dan zullen we snel ons bed opzoeken!