vrijdag, september 15, 2023

Dag 10 Jordanie, Israel en Egypte: Naar Alexandrie, Egypte

We kunnen vandaag wat langer blijven liggen, want we zullen pas om kwart over negen opgehaald worden. Ik ben echter om kwart over zeven helemaal wakker. Ik stap uit bed het terras op en geniet van het uitzicht over Tel Aviv en de zee.

Niet veel later is Rick ook van de partij en we maken ons klaar voor de dag. We pakken ook alvast zoveel mogelijk in voor we naar beneden gaan om te ontbijten. Deze kamer is heel klein en het vergt wat gedoe om alles weer in de drie grote koffers te pakken, maar het lukt.

De ontbijtzaal heeft een terras en we besluiten buiten te eten. Ik bestel een shakshuka. Die vind ik erg lekker en is een typisch gerecht voor hier. Rick houdt het bij de buffetkeuzes. Daarna halen we de bagage naar beneden.

Gazi staat al klaar en we checken uit het hotel. We zijn blij dat we Israel in ons reisschema hebben opgenomen. Vooral Jeruzalem had ik echt niet willen missen. Het was kort maar krachtig, maar om te beginnen hadden we niet gepland hierheen te gaan.

Gazi brengt ons binnen een mum van tijd naar het vliegveld. Daar worden we opgewacht door Jonathan. Die loodst ons door alles heen en enkel de VIP veiligheidscontrole duurt wat lang. Ruim een uur voor we aan boord zullen gaan zitten we in de Dan lounge.

Die is maar matig en heeft geen eten dat wij lekker vinden, dus ik eet een bakje yoghurt. Ik heb geen idee of we aan boord iets te eten zullen krijgen. Ik reken er niet op, want de vlucht duurt maar iets meer dan een uur.

Om half twaalf zijn we bij de gate tegenover de lounge. We gaan als een van de eersten aan boord en hebben de stoel tussen ons in open. Vooral fijn voor Rick, want dan kan hij zijn benen strekken. Tot onze verbazing krijgen we een lekkere lunch geserveerd.

Vijf minuten voor op schema landen we in Cairo. Daar wacht Ramez ons op en ook hier zijn we zo door alles heen. Onze tassen komen als eersten uit het vliegtuig, handig dat Egyptair ook Star Alliance is.

We halen geld uit de automaat en Rick koopt een Egyptische sim kaart. Dan lopen we naar onze auto van vandaag. Dat blijkt een luxe van te zijn. We maken kennis met Karim, die ons begeleidt, en de chauffeur Mustafa. Zij gaan ons naar Alexandria brengen.

Het is een rit van ongeveer drie uur en als we Cairo uitrijden zien we de pyramides in de verte. Het landschap varieert van bananenplantages tot maisvelden tot de lelijkste gebouwen ooit. Verder zijn er vreemd uitziende "gebouwtjes", die duiventillen blijken te zijn. Karim vertelt dat duif een delicatesse is hier.

Onderweg stoppen we een paar keer om Mustafa wat rust te geven en de toiletten te gebruiken. Het is grappig om bij Egyptische tankstations te stoppen. Daar zit zo ongeveer een heel winkelcentrum omheen.

Naarmate we Alexandria naderen wordt het steeds drukker. Ik ben wel blij dat Rick hier niet rijdt, want er wordt hier niet aan banen gedaan. Iedereen rijdt kris kras door elkaar. Bovendien steken mensen ook over terwijl iedereen de maximum snelheid rijdt.

Tegen zessen rijden we voor bij het Four Seasons hotel. Daar zijn we snel ingecheckt en we worden naar onze kamer op de veertiende verdieping gebracht. We hebben prachtig uitzicht op de zwembaden en de zee.

We frissen ons wat op, helemaal blij dat we weer ruim plaats hebben voor al onze bagage. Daarna gaan we naar het strand om wat pootje te baden. De temperatuur van het water is heerlijk, zelfs ietsje koeler dan in Israel.

Hier is ook een buffet restaurant en daar gaan we eten met zicht op de zonsondergang. Het eten is lekker. We proberen een aantal van de lokale gerechten, visgerechten met calamari, die heel zacht is en niet rubberig en zelfs sushi. Daarna kunnen we het niet laten wat van de baklava te eten als toetje.

Na het eten heeft Rick nog puf om het winkelcentrum naast het hotel te bezoeken. Ik denk idyllisch op ons balkon dit blog te gaan schrijven, maar er is zoveel getoeter op de weg langs het hotel dat ik al gauw weer binnen zit.

Morgen gaan we Alexandria verkennen met een gids. Ik ben heel benieuwd, vooral naar de bibliotheek. Allemaal een fijn weekend gewenst.