dinsdag, september 19, 2023

Dag 14 Jordanië, Israël en Egypte: Twee tempels op weg naar Luxor

Vijf uur komt snel, vooral omdat Rick midden in de nacht zijn telefoon niet kon vinden. Het is nog donker als we opstaan.

Geeuwend maken we ons klaar en pakken alles in. Om vijf over half zes zijn we klaar. Rick belt om de bagage te laten ophalen.

Als er tien minuten later nog niemand is belt Rick weer en ik ga uitchecken. De receptionist is heel irritant.

Hij praat de hele tijd aan de telefoon met iemand die hij kent, maar die duidelijk niets met het hotel te maken heeft. Daardoor duurt het ook lang om uit te checken.

Als ik vraag waar ik onze ontbijt picknick kan vinden wijst hij vaag en ik zie ze niet. Dan gebaart hij nogal nijdig naar een plank waar de tassen inderdaad staan.

Onze evaluatie van The Old Cataract hotel is dat het hotel, de kamer, het zwembad en het uitzicht prachtig zijn, maar het personeel is chagrijnig en weinig bereid iets extra's te doen.

Verder zijn de prijzen voor eten en drinken idioot hoog. Wij zitten nu in een luxe Hilton en de prijzen zijn minder dan de helft. Kortom, leuk om mee te maken, maar als we ooit terug zouden gaan zouden we in het Mövenpick logeren.

Eindelijk is alles in de auto en om zes over zes vertrekken we richting Luxor. Onderweg zullen we een paar keer stoppen. Basama is ook vandaag onze gids.

Als eerste is dat bij de Kom Ombo tempel. Die is werkelijk schitterend mooi en eigenlijk twee tempels, een voor Sobek, de krokodillen god, en een voor Horus, de hoofdgod.

Alles, muren, zuilen en soms zelfs het plafond is ingegraveerd. Soms zijn de kleuren zelfs nog te zien.

In deze tempel werden levende krokodillen gehouden

De kalender

Isis baart Horus en geeft hem borstvoeding

Deze tempel is in de tijd van de Ptolomaeus dynastie gebouwd (begonnen rond 200 BC). De hiërogliefen aan de rechterkant staan ook op mijn cartouche. Het vierkant is P en de halve cirkel T.

De oudst bekende gravure van medische instrumenten

Het midden tussen de twee tempels

De krokodillen werden ook mummies

Als we naar de andere tempel rijden vind ik het heel interessant door kleine absoluut niet toeristische stadjes te rijden.

We zijn marktjes en iedereen draagt traditionele kleding. Basma legt de verschillen in burka's uit. Een laat de ogen zien, maar de zwaardere zelfs dat niet. De keuze is meestal niet die van de vrouw, maar van haar echtgenoot. Vreselijk lijkt me dat in die hitte hier!

Na ongeveer anderhalf uur komen we bij de tweede tempel aan, die in Edfu. Die was tot het begin van de 19e eeuw helemaal onder het zand bedolven. Er werd zelfs een stadje bovenop gebouwd.

Franse onderzoekers hebben de tempel uit laten graven en die is ontzettend goed bewaard gebleven.
Geest valt in het niet in zo'n grote tempel

Deze tempel is helemaal aan Horus gewijd en ongeveer net zo oud als die in Kom Ombo. Overal is de valk Horus vertegenwoordigd.

Hoge priesters

Felucca's werden toen ook al gebruikt

De bavianen boven de kolommen gaven de dag uren aan

Binnen is veel zwart geblakerd door het koken van de vroege vervolgde Christenen

De bouw van de tempel wordt beschreven

Nut, de godin van de lucht

Ontzettend veel schattige vleermuisjes

Nu is het nog twee uur rijden naar Luxor. We rijden door allerlei dorpjes met huizen gemaakt van leem en palmtakken. Voor onze begrippen heerst hier armoede, maar iedereen ziet er goed gevoed en gekleed uit.

Dit ritje door het echte Egypte had ik ook niet willen missen. Alle antiquiteiten is waar je voor komt, maar het is fijn ook een beetje van het leven van de gemiddelde mens hier mee te krijgen.

Net na tweeën komen we bij de Hilton Luxor aan. Hier nemen we afscheid van Basama. Zij krijgt een flinke fooi van ons, want ze kon boeiend vertellen en het was nooit te lang.

De vertegenwoordiger van het reisbureau in Luxor, Michael, wacht ons al op. Deze vertegenwoordigers bij hotels hebben we niet zo nodig. We kunnen prima zelf inchecken, maar goed.

We worden naar onze kamer gebracht en hier kunnen we de Nijl vanuit ons bed zien! Aan de overkant zien we de "pyramide" berg waar de graven van de farao's zijn. Die gaan we morgen bezoeken.

We zijn moe en hebben trek. We kleden ons in badkleding en gaan naar het zwembad. Daar bestellen we beiden een Egyptisch kofta broodje. Heerlijk!

Zo'n uitzicht is zo uniek!

Hier ook felucca's

Ze hebben hier een heel goed happy hour met lokale drankjes halve prijs. Ik bestel een komkommer mint gin martini en die is erg lekker. Rick heeft een plaatselijk biertje.

De zon gaat intussen onder, altijd weer een mooi gezicht. Tijd om onze kamer op te zoeken. We maken ons presentabel om te gaan eten.

Dezelfde maan die de farao's zagen

Er zijn twee restaurants, een met Aziatische keuken, voornamelijk Indiaas, en de ander met een buffet. We gaan vanavond naar het Aziatische restaurant.

We delen de loempia's en dan heeft Rick de lam spiesjes en ik kip in een tomatensaus. Alles is heel erg lekker en het is fijn om een avond geen plaatselijke cuisine te eten.

Na het eten kleed ik me meteen in pyjama en ga in bed nog dit blog afmaken en dan wat lezen. Morgen gaat de wekker weer om half zeven.