donderdag, september 14, 2023

Dag 9 Jordanië, Israël en Egypte: Een dag in Tel Aviv-Jaffa

De wekker gaat om zeven uur en we maken ons klaar om te gaan ontbijten. Natuurlijk functioneert alles normaal voor mij vanochtend. Ik bel de dokter dus af. Dat is wel fijn, want daarmee zouden we zoveel tijd (en geld voordat we het terugkrijgen) verliezen.

Bij het ontbijt probeer ik de shakshuka en die is erg lekker. We zijn nu wat huiverig om rauwe groente te eten, al moet Israel veilig zijn. Ik mis dat enorm, want ik eet meestal bij alle drie de maaltijden groente. In Egypte gaan we het er zeker niet op wagen, hier af en toe toch maar wel.

Terug op de kamer pakken we alles in en ruim op tijd voor onze rit naar Tel Aviv hebben we alles in de lobby. Gazi staat al klaar en de rit naar Tel Aviv verloopt vlot, iets meer dan een uur later zijn we er. Onderweg viel het ons op hoe groen Israel is vergeleken bij Jordanie.

Ons hotel is het Market House hotel in het Jaffa gedeelte van de stad. Dat vind ik vooral superleuk, want het haventje van Jaffa is een van de oudste ter wereld. Ook hier is dus weer veel geschiedenis.

Het is pas half tien dus natuurlijk is onze kamer nog niet klaar. We kunnen wel een kamer met een minder uitzicht krijgen, maar dan wachten we liever. We geven de bagage af en gaan op onderzoek uit.

Deze klokkentoren uit 1903 is een plaatselijke bezienswaardigheid

Dit is een Arabisch gedeelte van de stad

We lopen naar de kust en hebben daar heel mooi uitzicht op de moderne stad. We lopen langs het water naar de oude haven. Water en bootjes, het is mijn ding.

Als we de hele kade af hebben gelopen gaan we de heuvel op om de oude Joodse begraafplaats te bezoeken. Ik heb iets met begraafplaatsen en Rick weet inmiddels dat protest nutteloos is. Het is even zoeken naar de ingang, want dat is enkel een paar deuren en daarna de trap op.

Helaas kunnen we natuurlijk niets lezen op de graven. Wel zien we dat er een aantal bekende Israeli's uit de negentiende eeuw liggen. Het is een korte wandeling met mooi uitzicht op de Middellandse Zee.

Het is werkelijk snikheet in de zon en we zijn dankbaar voor af en toe een briesje en wat schaduw. We merken dat we na gisteren in Jeruzalem een beetje stadsmoe zijn. We lopen door de vlooienmarkt en ik neem natuurlijk de nodige foto's.

Tegen twaalven hebben we beiden trek na ons vroege ontbijt vanochtend. We vragen een tafel op het terras van Urbano waar ze een lekker menu hebben. Ik bestel de artisjok van Jeruzalem soep en de kippenlevertjes op toast. Het is werkelijk heerlijk! Rick houdt het bij iets bekends: de Caesar salade.

Na het eten lopen we het oude Jaffa nog even door met uitzichten op de hoogbouw in de verte. Dan hebben we het echt gehad met de warmte en lopen terug naar het hotel. Daar wordt ons verteld dat onze kamer bijna klaar is.

We wachten in de gezellige lobby en tien minuten later krijgen we van de heel vriendelijke Avi onze sleutels. We hebben een kamer op de vierde verdieping met uitzicht op zee. We hebben een heel terras om buiten te zitten, maar daar is het natuurlijk te warm voor.

De kamer is de kleinste, die we tot nu toe hebben gehad. Er is geen plaats om alle koffers tegelijk te kunnen openen. We halen wat we nodig hebben eruit en zetten ze dan op hun zijkant. Dit is denk ik de kleinste kamer, die we in vele jaren gehad hebben, al hebben we een king bed. De badkamer is daarentegen groot in verhouding.

We bedenken wat we nu willen gaan doen. Ik wil nog wel naar de Carmel Markt, de grootste markt in Tel Aviv, maar Rick heeft de afgelopen paar dagen genoeg markt gezien. Het strand is maar een kwartier lopen weg en het hotel geeft baddoeken, water en zelfs zonnebrandcreme.

We besluiten lekker in de Middellandse Zee te gaan zwemmen. Het zwemgedeelte blijkt vrij klein te zijn. Het grootste deel van het strand is met zwarte vlaggen afgezet. Daar mogen alleen surfers komen.

Eenmaal op het zwemstrand huren we een paar ligstoelen en een parasol. Die zijn hier allemaal leuk kleurig. We zijn gewaarschuwd voor diefstal dus gaan om de beurt het water in. Rick gaat eerst en dan volg ik.

Het water van de zee is warm, maar nog net verfrissend. Het is leuk even in de golven te springen. Daarna spoelen we ons af onder de douches langs het strand. We ontspannen ons lekker op de ligstoelen tot we rond half vijf zin hebben terug naar het hotel te gaan.

Daar nemen we een verfrissende douche en gaan dan naar het happy hour. Dat is wel erg leuk van deze Atlas hotels. Ze hebben lekkere hapjes en verschillende wijnen en andere drankjes. We genieten ervan en ik begin aan dit blog. Voor we het weten is het kwart over zes en onze reservering voor het avondeten is om half zeven.

We roepen via de Gett app een taxi en dat blijkt een heel aardige chauffeur te zijn, die zelf ook gids is. Het lijkt alsof men hier in Tel Aviv vriendelijker is dan in Jeruzalem. De chauffeur zet ons af bij Manta Ray waar Rick eerder vanmiddag reserveerde.

We krijgen een tafel buiten op hun terras en de zonsondergang is al begonnen. Voor mij voelt het vreemd om van hieruit het westen te zien boven de Middellandse Zee. Voor mijn gevoel kijken we naar het noorden, maar dat is kennelijk toch niet het geval.

Het eten is heerlijk! Rick en ik hebben eerst een soort ceviche van tandbaars. Dan heeft Rick een garnalen gerecht en ik kan het niet laten de linguine met krab en tobiko te bestellen. Meestal kan ik pasta goed laten staan, maar vandaag heb ik er zo'n enorme zin in!

Spijt krijg ik er zeker niet van! Het is zo ontzettend lekker! De linguine is duidelijk vers, er is veel krab en de tobiko maakt het wat knapperig. Als dit ergens plaatselijk op een menu zou staan zou ik het moeilijk vinden het niet vaker te bestellen.

Tevreden met de mooie plek om te eten en het eten zelf rekenen we af. Rick roept weer een Gett taxi en ook deze man is vriendelijk. Terug in het hotel gaan we op bed liggen computeren. Rick zit liever, maar daar is geen plaats voor in deze kamer.

Morgen is weer een reisdag, dit keer naar Alexandrie in Egypte. Het gaat mij allemaal veel te snel. We hebben zo lang naar deze vakantie uitgekeken. Ik weet zeker dat ik deze blogs nog meerdere malen na ga lezen om alles nog wat verder in me op te nemen.