woensdag, september 20, 2023

Dag 15 Jordanië, Israël en Egypte

De wekkee gaat om half zeven en vooral Rick vindt het moeilijk. Hij heeft meer slaap nodig, ik ben meer een ochtendmens.

We eten buiten ontbijt van het buffet. Het is niet veel anders dan bij de andere hotels. Ik had wel wat meer Egyptische invloed verwacht, maar het is prima.

Iedere ochtend kun je een ballonvaart maken vertelt onze gids later

Op weg naar het ontbijt

Om kwart voor acht zijn we klaar en lopen naar de lobby. Daar wacht Michael ons op en krijgt Rick slecht nieuws, want we moeten morgen al om zeven uur present staan.

Dan maken we kennis met Nirmin, onze gids van vandaag. Ook dit is weer een heel leuk mens.

Onderweg vertelt zij ons alvast wat over de geschiedenis van het oude Egypte. Dat begon ongeveer 3000 v.C. met de allereerste dynastieën.

Wat we vandaag gaan zien stamt voornamelijk uit het middelste tijdperk toen Egypte op zijn welvarendst was. Dat was tijdens de 18de tot en met de 20ste dynastie.

Op weg naar de valleien met de graftombes besluit Nimrin het gewoonlijke programma om te gooien. We beginnen met de Vallei van de Koninginnen.

Dat blijkt een heel goed besluit te zijn, want er is niemand. We kopen kaartjes voor de tombe van Nefertari, de geliefde koningin van Ramses de Tweede.

We zijn alleen in de tombe! We krijgen uitleg van onze gids en gaan dan kijken. Mijn mond valt letterlijk open. Onbeschrijfelijk mooi is het.

We mogen officieel maar tien minuten blijven, maar de mannen in de tombe geven ons tien minuten extra en maken foto's van ons. Daarvoor krijgen ze natuurlijk wat extra's. Kennelijk meer dan genoeg, want we zijn opeens hun grote vrienden.

Dit is meteen de mooiste tombe, die we vandaag gaan zien. We bezoeken hier nog twee tombes van prinsen. Die overleden te vroeg om farao te worden.

Als we dit alles op ons gemak bekeken hebben rijdt Amin ons naar de tempel van Hatshepsut. Haar naam komt vaak naar boven. Zij was de enige vrouwelijke farao in die periode.

Ze moest zich dan ook echt bewijzen en maakte zichzelf met behulp van de hoge priester de uitverkorene van de hoofdgod Amon.

De tempel is prachtig, maar helaas heeft de neef van Hatshepsut, Tuthmoses III, heel veel verwoest. Hij haatte zijn tante en nam op die manier wraak. Gelukkig is er nog genoeg moois over.

De volgende stop is de Vallei van de Koningen. We worden er met een golf karretje vanaf het bezoekerscentrum heen gebracht.

Hier beginnen we met de tempel van Ramses IV. Die vind ik na die van Nefertari het mooist. Het is een heel lange gang, zoals allemaal en er is nog heel wat kleur te bewonderen.

De sarcofaag

We mogen in de Vallei van de Koningen  drie graven bezoeken. We gaan op het advies van Nimrin af en kopen geen extra kaartje voor Tutankamon.

De tweede tombe, die we hier bezoeken, is die van Ramses III. Ook dit is een lange gang. Bijzonder phier is de harpspeler in een van de kamers.

Op aanraden van Nimrin lopen we vervolgens naar de tombe van de koningin Tausert, die later door de farao Setnakht werd overgenomen. Twee voor de prijs van een, dus.

Setnakht

Nu hebben we de graftombes van vandaag gezien. Foto's doen ze geen eer aan, er is zoveel te zien!

De laatste stop aan de westkant van de Nijl zijn gigantische beelden, de Colossi van Memnon. Die bewaakten ooit de graftombe van Amenhotep III. Alles is door een aardbeving verwoest, behalve de beelden.

Voor we verder gaan stoppen we even bij het hotel om ons wat op te frissen. Rick en ik hebben niet veel trek, maar eten wat stukjes kaas om iets in onze maag te hebben.

Nimrin wacht op ons in de lobby en we gaan verder met ons programma. Amin brengt ons naar de tempel van Karnak.

Wauw! Weer hebben we onze monden open. Hoe konden ze 3000 jaar geleden zoiets bouwen!

Alleen het "bos" met zuilen al. Er werd constant aan deze tempel voor Amon gebouwd, al zien we voornamelijk Ramses II standbeelden.

Die was farao voor 67 jaar en wilde zichzelf graag zien. Er zijn dus overal beelden van hem, ook op plaatsen, die niet oorspronkelijk voor hem bedoeld waren.

Ook de hoofden van de vele sfinxen zijn zijn verschijning. Deze tempel is door heel wat farao's gebouwd, waaronder ook Hatshepsut. Helaas heeft haar boze neef Tuthmoses III ook hier huisgehouden.

Karnak is zeker mijn favoriete tempel van deze reis. Onvoorstelbaar hoe men zoiets kon bouwen in de oudheid! De zaal met pilaren alleen al nam een eeuw om te bouwen.

&Q

Nimrin vertelt ook hoe de obelisks werden gemaakt in Aswan en dan via de Nijl naar Luxor werden gebracht

Ons laatste bezoek van vandaag is aan de tempel van Luxor. Ook deze is in verschillende fases gebouwd.

Ook weer heel indrukwekkend, maar we hebben alle drie onze energie opgebruikt. Hier zien we wel een beeld van Tutankamon en zij  vrouw.

Er is ook een deel gewijd aan Alexander de Grote. We hebben van andere gidsen al gehoord dat die als redder werd gezien. Hij bevrijdde de Egyptenaren van de Perzen.

Een moskee uit de 13e eeuw werd in de tempel gebouwd.

Tutankamon en zijn vrouw

Tegen vieren zijn we terug bij het hotel met een hoofd vol indrukken en nieuwe kennis. We bedanken Nimrin en Amin voor een heerlijke en indrukwekkende dag.

Terug in de hotelkamer kleden we ons in onze zwemkleding. In het zwembad krijgen we stoelen aan de rand van de Nijl.

We bestellen een biefstuk shawarma om te delen en gaan dan afkoelen in het zwembad. Wat voelt dat lekker na een lange, hete dag!

We blijven tot zonsondergang en maken ons dan klaar om te gaan eten. Ook dat doen we aan de rand van de rivier.

Het is een dag en nacht verschil qua bediening hier in vergelijking met het Old Cataract hotel! Zo attent en super vriendelijk is Ibrahim hier.

Mijn pizza met zeevruchten is erg lekker en Rick heeft de kip souvlaki waar hij ook zeer tevreden over is.

We moeten alweer inpakken, want morgen vliegen we naar Cairo voor onze laatste dagen van deze vakantie.