zaterdag, september 23, 2023

Dag 18 Jordanië, Israël en Egypte: Koptisch Cairo, mummy museum en bazaar

Op deze laatste dag van onze vakantie worden we om half negen beneden verwacht. We staan om zeven uur op, zodat we wat rustiger kunnen ontbijten. Dat smaakt weer heel goed.

Keurig op tijd zijn we klaar en ontmoeten Karim en Hend in de lobby. Karim vertelt ons dat we morgenochtend om half elf zullen worden opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden.

Dan stappen we weer in Ramy's van en gaan eerst naar het Museum of Civilization. Daar komen we om kwart voor negen aan en het is nog gesloten.

Hend besluit dan eerst naar Koptisch Cairo te gaan. Er wordt gezegd dat Jezus en Maria hier drie maanden voor de Romeinen geschuild hebben.

Hend laat de overblijfselen van een Romeins fort zien en daar bovenop is in de derde eeuw een Koptisch Christelijke kerk gebouwd. Vandaar dat de kerk, toegewijd aan Maria, ook de Hangende Kerk wordt genoemd.

Als we er aankomen blijkt er een mis gaande te zijn. Volgens Hend ongewoon op zaterdag. Als de communie gedaan is mogen we naar binnen.

Zowel Rick als ik voelen ons wat opgelaten om als toeristen rond de kerk te lopen terwijl er een dienst gaande is. Er zijn natuurlijk nog veel meer toeristen, maar het lijkt me niet fijn dat die door je kerkdienst heen lopen.

De kerk is werkelijk prachtig van binnen! Als er geen dienst gaande was geweest had ik meer foto's genomen, maar ik wilde privacy van de kerkgangers zoveel mogelijk respecteren.

Na de kerk lopen we langs de muren van het oude fort en het doet ons wat aan oud Jerusalem denken.

Onze volgende stop is de vrij recentelijk geopende synagoge. Hend vertelt dat men de Joden heeft gevraagd te helpen met de wederopbouw daarvan, maar die weigerden. Hierdoor heeft de synagoge ook veel islamitische invloeden. Het is een heel mooi gebouw van binnen.

Als laatste gaan we naar de kerk van Sint Sergius. Ook die is mooi van binnen, maar alweer is er een dienst gaande, dus ik fotografeer niet veel.

In de kelder van deze kerk is de ruimte waar Jezus en Maria drie maanden schuilden. Er is een vlakke steen waarvan gedacht wordt dat het een bedje voor Jezus was.

Genie bezocht Koptisch Cairo ook

Nu is het tijd om naar het Museum of Civilization te gaan. Hend leidt ons daar rond voor we naar de mummies gaan bezoeken.
Brood bewaard gebleven uit de oudheid

Meetinstrumenten

De Schrijver en zijn pennen en inkt

Het eeuwenoude spel dat we in Nefertari's tombe zagen

Beeld van Akhenaten, die maar een god eerde

Make up e.d.

Grote teen prothese

Waterklok met voor ieder uur een gaatje

Islamitische preekstoel

Als we alles boven gezien hebben, super interessant, gaat Hend bij Le Brioche d'Or op ons wachten. Wij dalen af naar het gedeelte met de mummies. Daar mag niet gefotografeerd worden.

Wat ben ik blij dat we gevraagd hebben hierheen te gaan. Ik vind het allemaal fascinerend. Bij iedere farao staat wat ze betekend hebben voor hun land, hoe lang ze geregeerd hebben en wie hun ouders waren. Er zijn een aantal waar ik nog nooit van gehoord heb, maar de meesten zijn me bekend.

We zien Ramses II en daaraan is te zien dat hij heel oud geworden is. Van Ramses IV hebben we de graftombe bezocht. Over Hatshepsut hebben we de afgelopen week heel veel gehoord en zij ziet er inderdaad als een man uit, in tegenstelling tot de paar vrouwen, die er liggen. Daarvan is het lange haar bewaard gebleven.

Af en toe bekruipt me wel een vreemd gevoel dat we hier naar echte mensen lopen te kijken. Die leefden dan wel heel lang geleden, maar hadden ook gevoelens en zorgen. Het is toch een beetje voyeuristisch om hen zo te bekijken. Rick zegt later dat hij daar ook aan dacht.

Tot mijn verbazing duurt het lopen door de tentoonstelling meer dan een half uur. We lezen alles en bekijken de mummies met veel interesse. Ooit, jaren geleden, zag ik mensen, die in het veen zijn gevonden. Zij hebben dezelfde leerachtige huid als deze farao's.

We treffen Hend weer bij Le Brioche d'Or en bedenken dat wij ook wel een hapje willen eten. Anders duurt het weer zo lang voor we kunnen lunchen. We delen een baguette met gerookte zalm, best lekker.

Een grote moskee, die bovenop de stadsburcht is gebouwd

Onze laatste bestemming van vandaag en van deze vakantie is de Khan El Khalili bazaar. Dit is duidelijk een toeristische souk. Ik vind het een beetje jammer dat het niet meer authentiek is, maar het geeft ons de kans wat souvenirs te kopen.

Hend loopt mee en helpt ons onderhandelen. De kameel, die ik voor Fiona wil kopen, kost om te beginnen 650 pond (20 euro). Natuurlijk is dat belachelijk. Ik zeg 150 pond en uiteindelijk betaal ik 200 (5 euro).

Hend keurt mijn onderhandelen goed. Dan is Rick aan de beurt, hij wil een kettinkje voor zijn cartouche. We lopen een winkel met zilver binnen en Rick ziet wat hij zoekt.

Vijftienhonderd pond is veel te veel voor zo'n iel kettinkje. Rick vindt het onderhandelen moeilijker dan ik en Hend helpt hem. Hij betaalt nog 100 pond meer dan zij aanraadt, maar 800 pond is prima.

Als laatste zoek ik een leuk t-shirt of zoiets voor Fiona. Ik zie een geborduurd jurkje. Helaas zitten er vlekken op het geel gestreepte jurkje. Dan is er alleen het bruin met wit gestreepte jurkje. Zeshonderd pond, ik dacht het niet. Hend vindt het ook idioot en krijgt hem naar beneden tot tweehonderd.

We vinden dat we goede prijzen voor onze spullen hebben gekregen, maar zijn nu klaar met de bazaar. Er is niets authentieks aan. Ik vond die in Aswan wat dat betreft vele malen leuker en die in Jerusalem ook.

Met een beetje melancholie stappen we weer in de van. Dit was ons laatste "avontuur" van deze vakantie. We hebben er heel veel gehad en zijn ook wel weer blij om naar huis te gaan. De volgende reis is al over twee weken, al is dat een autoreis.

Ramy brengt ons terug naar het hotel en daar nemen we afscheid van hem en Hend. Hend was een heel goede gids.

We hebben niets dan lof voor de gidsen, die we deze vakantie hebben gehad! Allemaal even leuk in alle landen, ik heb met hen hetzelde gevoel als met de meeste van mijn klanten. Zo jammer dat we ze waarschijnlijk nooit weer zullen zien.

Op de kamer verkleden we ons in zwemkleding. De rest van onze laatste middag hier liggen we aan het zwembad. We bestellen een kofta broodje om te delen. Het is heerlijk om nog even te ontspannen.

Tegen vijven gaan we naar boven om ons in droge kleding te hijsen.

Dan gaan we naar de Char Bar. Daar is Fariq de barman en hij is super sociaal. Wij vinden het erg leuk om met de plaatselijke bevolking te praten.

Zijn Engels is perfect, hij zegt de "p" en dat is moeilijk voor Arabieren hebben we deze reis meegemaakt. Met hem heb ik ook een leuk gesprek over het Arabisch dat ik heb geleerd. Het is me goed van pas gekomen.

Na dit gezellige gesprek gaan we naar Aura voor ons avondeten. We krijgen een tafel buiten aan het zwembad.

Mijn keuzes zijn de kaas sambousek (heerlijk), de Libanese kippensoep en dan tegen beter weten in ook nog de kippenlevertjes.

Dat is teveel, maar wel heel erg lekker. Rick heeft de mixed grill en ook dat is een enorme portie. Het is heel goed eten in dit hotel, dat staat vast.

Morgen is er volgens mij voor het eerst deze vakantie geen wekker. Wat hebben we deze weken genoten en zoveel dingen gezien, die op ons verlanglijstje stonden. We zullen er nog lang over praten.