maandag, september 23, 2024

Dag 2 Griekenland: Over de Acropolis en veel andere historische plaatsen

Gisteravond zijn we al om half negen gaan slapen en daardoor ben ik om half zes compleet wakker. Rick ligt nog te ronken, maar om zes uur is hij ook van de partij.

Het is nog donker als we naar de tiende verdieping gaan om te ontbijten. Het restaurant opent om half zeven en er staat een kleine rij te wachten.

Het duurt echter niet lang voor we een tafel buiten met prachtig uitzicht op de Acropolis krijgen.

We maken wat foto's en gaan dan het buffet verkennen. Dat is voortreffelijk! Heel veel verse groente, ei, gerookte zalm en veel meer. "Toe" eet ik een verse vijg.

Boven halen we onze waters en andere benodigdheden om naar de Acropolis te gaan. We hebben kaartjes voor acht uur en zijn om kwart voor acht bij de ingang.

Er staat een flinke rij, maar om net na achten beginnen we met het beklimmen van de heuvel. Achttien minuten later lopen we door wat vroeger de officiĆ«le ingang van de Acropolis was.

We zijn heel blij dat we kaartjes voor de openingstijd hadden. Niet alleen is het daardoor een stuk minder druk, maar het licht is ook perfect.

We luisteren naar de rondleiding van Rick Steves en nemen de tijd alles in ons op te nemen.

Wel jammer dat het Parthenon gedeeltelijk in de steigers staat, maar dat gaat nog jaren duren.

Na een uur en drie kwartier zijn we klaar met alles en lopen de heuvel weer af. Tijd om de Anafiotika wijk te bezoeken.

Dat is ook flink klimmen en dalen, maar wel de moeite waard met de nauwe steegjes en witte huisjes. Het is kleiner dan we hadden gedacht dus na een half uurtje hebben we alles gezien.

We lopen een enorme heuvel af met allerlei cafeetjes aan weerszijden. Bij een gaan  we een drankje drinken.

Hier besluit ik mijn Duolingo Grieks eens te gebruiken en bestel alles in het Grieks. Ik weet mijn cafe freddo zelfs zonder suiker (sketo) te bestellen. Zo leuk!

Na deze pauze lopen we naar de agora's. De Romeinse heeft vooral veel zuilen. De oude agora heeft echter de tempel van Hephaistos, een van de best bewaarde tempels uit de oudheid.

We hebben trek gekregen en gaan naar een restaurant dat ook door Rick Steves wordt aangeraden.

Bairaktaris is een traditioneel Grieks restaurant. Ik bestel een horiatiki (Griekse) salade en die is heel vers. Rick kiest voor de gyro met pita.

Na het eten ga ik even het eeuwen oude Kapinikarea kerkje binnen. Ik ben dol op Grieks Orthodoxe kerken en hun vele schilderingen en versieringen. Rick niet zo en blijft buiten wachten.

We lopen de winkelstraat Ermou af en dat is het moderne Athene. Winkels als Sephora, H&M en Marks & Spencer zijn er, maar ik ben geĆÆnteresseerd in Pandora natuurlijk.

Hun keuze in Griekse bedels valt een beetje tegen, maar degene met de Griekse vlag en achterop Ellada is wel leuk. Hij gaat naast de edelweiss aan mijn armband.

We zijn wel toe aan wat rust en gaan een uurtje aan het zwembad liggen lezen. Rick springt erin, maar is er ook zo weer uit, want het water is koud. Mijn teken om me er niet aan te wagen.

Als we genoeg energie hebben opgedaan gaan we weer op pad. We gaan als eerste het kleine Metropolis kerkje binnen. Dat is de bijnaam. Op het bord staat de officiĆ«le ellenlange naam.

Dit is een Byzantijns kerkje vlak naast de kathedraal. Het stamt uit de 13e eeuw en is van binnen heel klein. Dat is het geval met de meeste oude kerkjes hier.

Datzelfde kan niet gezegd worden van de kathedraal ernaast. Deze stamt uit het midden van de negentiende eeuw en is groot en prachtig.

We willen vanmiddag de Plaka buurt wat verkennen. Dat is de oudste en heel toeristische wijk van Athene.

Wat deze penissen met Athene te maken hebben is ons een raadsel

Na langs de ene na de andere souvenirwinkel te hebben gelopen zien we de bibliotheek van Hadrianus. Onze Acropolis kaartjes zijn combo tickets en deze bibliotheek en de oude agora zitten erbij inbegrepen.

De bibliotheek was enorm, maar er is weinig van over. Ik hoor een Nederlandse gids er wat over vertellen en luister stiekem mee. Die Hadrianus was een interessante keizer.

Onze en vooral mijn voeten zijn aan rust toe. We lopen door de Plaka tot we een cafĆ© vinden. Rick bestelt ouzo en ik een drankje met citroensap, gember en stevia. Het is best lekker.

Opeens loopt het tegen vijven en we banen ons een weg terug naar het hotel. Ik vind nog een kerkje, de Pantanassa uit de tiende eeuw. Dit zijn allemaal piepkleine kerkjes die nog in gebruik zijn.

Terug in het hotel kleden we ons wat netter en gaan dan naar de tiende verdieping. We hebben een tafel gereserveerd met zicht op de Acropolis.

Het eten en de bediening zijn ontzettend goed. Ik begin met een garnalen carpaccio met zeeasperges en ieder hapje is anders en heerlijk. Hoe bedenken chefs deze combinaties toch.

Ricks kroketjes met garnalen en kaviaar zien er ook super uit

Intussen gaat de zon langzaam onder. Jammer genoeg zijn er wolken aan de horizon, maar het is ondanks dat mooi.

Mijn hoofdgerecht is tong met spinazie, erwtenpuree en nori crackertjes. Alweer zo'n bijzondere combinatie. Rick heeft de tandbaars.

We sluiten af met dessert, want ze hebben chocolade mousse. Rick neemt de melkchocolade en ik puur. Dit was een maaltijd waar we vaak met plezier op terug gaan kijken.

Op de kamer schrijf ik de rest van dit blog en Rick kijkt een serie. Om kwart voor negen ga ik naar bed. Morgen weer een volle dag.