zondag, september 29, 2024

Dag 8 Griekenland : Naar Naxos

We hebben vanochtend ruim de tijd voor onze veerboot vertrekt. We pakken alvast in en gaan dan om acht uur ontbijten. Ik ga die kagianas missen! Ik heb online gelezen dat het volgende hotel ook heerlijk ontbijt heeft dus ik ben benieuwd.

Na het eten laten we onze koffers naar de auto brengen, want er zijn heel wat trappen. Het is ons hier in Griekenland opgevallen dat je maar beter niet in een rolstoel moet zitten. Er zijn wel wat kamers te bereiken, maar sowieso is het land niet ingesteld op minder mobiele mensen.

Nadat we uitgecheckt hebben rijden we nog even naar Ornos strand. Jammer dat het gisteren niet lukte hier nog eens heen te gaan. Op de terugweg laten we de auto volgooien bij een Shell station, 1,99 euro per liter.

In de haven zetten we de auto neer waar we hem op hebben gehaald en zien de Sixt meneer een paar auto's verderop. Het was een fijn autootje, die Fiat 500 Cabriolet. We hebben dat dak een aantal keren open gehad.

We sluiten in de rij wachtenden voor de Seajets veerboot aan. Die komt keurig op tijd en er zijn heel wat mensen, die aan boord gaan! De meesten gaan waarschijnlijk naar Santorini, maar wij zijn de eerste stop, Naxos. Na veertig minuten komen we daar aan.

Dit keer hebben we gehuurd van Naxos Auto Rent. De vertegenwoordiger wacht ons al op en dit keer krijgen we een Citroen mee. Rick moet voor het eerst in jaren weer in een schakelwagen rijden en dat gaan hem prima af.
Apollo's Poort (onafgemaakte tempel)

Ons hotel, Sea & Olives, ligt zo'n tien minuten rijden van Chora, de hoofdplaats. Stelios wacht ons op en brengt ons naar onze villa. Wauw!

Die overtreft onze verwachtingen. We hebben ieder een slaapkamer, een hele keuken, zitkamer en het meest leuke ons eigen zwembadje. Ik typ dit blog nu op een ligstoel aan de rand daarvan.

Als Stelios ons alles heeft laten zien en verteld vertrekt hij. Dit is weer eens iets heel anders dan een hotel. We verkleden ons meteen in zwemkleding en nemen een verfrissende (want dat is het zeker) duik.

Als we afgekoeld en geinstalleerd zijn gaan we Agios Plaka, het dichtstbijzijnde strand, verkennen. Stelios heeft ons een aantal namen van restaurants gegeven en we kiezen Vlassis. Dat is duidelijk een restaurant gerund door een familie.

Het is zondag dus de uigebreide familie luncht er ook in hun nette kerkkleding. De bediening is allervriendelijkst en het eten eenvoudig, maar erg lekker. We delen de saganaki met Naxische kaas en dan heb ik de gegrilde sardientjes en Rick een burger gevuld met van alles en nog wat.

Ook hier zijn weer katten en ik deel een sardientje met hen, want ze kijken zo schattig. Na het eten krijgen we raki met honing en kaneel. Het is een lekker en niet te zoet drankje.

Nu we Plaka gezien hebben willen we de andere stranden ook bekijken. Alles is hier weer heel anders dan in Mykonos. Het is wel toeristisch, maar veel minder "chique".
Veel mensen vinden dit een onsmakelijk plaatje, maar het hoort hier bij de cultuur

Agia Anna ziet er ook leuk uit en Agios Prokopios eveneens. Bij die laatste zijn er ook roze "meren". Dat zijn zoutvlaktes met water en die zien er roze uit. Baceria en algen geven het die kleur.

Onze volgende bestemming is het Venetiaanse kasteel. Het duurt even voor we de parkeerplaats hebben gevonden en daarna nemen we de lift naar boven. Dit kasteel stamt uit de 13e eeuw, maar is tegenwoordig een restaurant en allerlei boetiekjes.

Later werd het een Ursulinenklooster en daar zijn ook nog tekens van te zien, onder anderen de kerk. Al met al valt het tegen. We nemen wat foto's, vooral van het uitzicht, en bestellen dan een drankje bij Avaton 1739.

We kiezen beiden de "sober mule", die met Martini floreale is gemaakt. Die is alcoholvrij en erg lekker. Er is ook Martini Vibrante en ze zijn in de VS verkrijgbaar. Die ga ik thuis meteen bestellen!

Het is al na vijven en Rick heeft behoefte om wat in de villa te gaan rusten. Ik neem van de gelegenheid gebruik dit blog alvast te schrijven. We zitten hier erg landelijk en naast een boerderij. Die heeft geiten en een ezel zo te horen.

Eten gaan we weer aan Agios Plaka. Het restaurant Raki by Tohu ziet er leuk uit. Het is vrij leeg als we gaan zitten, maar vult al snel op.

We delen Naxische kaaskroketjes, erg smakelijk. Dan bestelt Rick de varkens"tomahawk" en ik de garnalen saganaki. We hebben er een Griekse salade bij. Het geluid van de branding maakt het af.

Als we terug naar de auto lopen zien we een prachtige sterrenhemel. Er is hier maar weinig licht. Daarom is het terugrijden naar de villa ook best spannend, want er zijn veel wandelaars.

Morgen gaan we Naxos verder verkennen. Allemaal een heel fijne week gewenst.