maandag, september 30, 2024

Dag 9 Griekenland: Naxos verkennen

Uit een heel vreemde droom word ik om kwart over zeven wakker. Ik zet mijn telefoon ventilator app uit en hoor meteen de haan en de ezel van de boerderij. Die hadden me vast veel eerder gewekt zonder app. Rick heeft zijn ventilator app ook aanstaan en uit zijn kamer komt nog geen teken van leven.

Na me aangekleed te hebben ga ik even aan het zwembad zitten. Dat duurt niet lang, want het waait keihard. Zelfs in onderstaande foto van het kerkje waar we op uitkijken kun je dat zien. Ik ben blij dat we gisteren nog gebruik hebben gemaakt van het zwembad.

Ook uitzicht vanaf het zwembad, het heet niet voor niets Sea & Olives

Rick is al snel op en klaar en net na achten lopen we naar het ontbijt. We kunnen lekker buiten in het zonnetje eten. Alleen hebben we dan wel gezelschap van drie kittens, die maar al te graag iets van ons bord willen hebben! Ze zijn wel heel erg schattig.

Het eten is weer voortreffelijk. De chef maakt van alles vers. Mijn bord bestaat uit gebakken ei en roerei, een heerlijke ham en kaas rol, natuurlijk Griekse salade en de fruitsalade met allerlie gezonds erin. De koffiemachine vergt even uitvogelen, maar dan komt er lekkere koffie uit.

Gelukkig hadden we geen strand op onze agenda staan voor vandaag, want het zand zwiept over de weg. Wij hebben als plan het binnenland van het eiland te gaan bekijken. We stellen de GPS als eerste in op de tempel van Demeter.

Onderweg lees ik het verhaal van Demeter en Persephone voor aan Rick. Op dit eiland werd Demeter ruimschoots vereerd. Dat is geen toeval, want tot op de dag van vandaag is het een agrarisch eiland en er moest een reden voor zijn dat zes maanden van het jaar alles mooi groeit en bloeit en de andere helft van het jaar niet.

Op weg naar de tempel stoppen we een aantal keren om het landschap te fotograferen. Wat is dit eiland mooi! Het heeft de hoogste punten van de Cycladen en de berg waar Zeus geboren zou zijn is het hoogste punt van de eilandengroep. Die kun je beklimmen, maar dat gaan wij niet doen.

Onderweg zijn er natuurlijk nergens toiletten, zucht. Gelukkig vind ik er wel een bij de tempel. We betalen de 4 euro entree en lopen de heuvel op. Dit is echt de moeite waard. Er staan borden met veel informatie. Deze tempel, gebouwd in de zesde eeuw voor Christus, is een van oudste Ionische tempels (daarvoor waren het Dorische, aan de zuilen te zien).

Nadat het een tempel was maakten de vroege Christenen het een kerk. Ook daarvan zijn nog overblijfselen te zien. We zijn blij deze kleine omweg gemaakt te hebben.

Wij zetten onze tocht voort naar Chalki. Onderweg stoppen we weer een paar keer voor foto's. Het landschap is eigenlijk niet op foto's weer te geven, maar ik probeer het toch.

We parkeren als een Griek op de openbare parkeerplaats, d.w.z. naast een boom in plaats van naast een auto. De regel hier is dat je overal kunt gaan staan zolang je niemand blokkeert. Dat hebben we op Mykonos al geleerd.

In Chalki is de Vallindra distilleerderij de grote attractie. Zij maken al sinds de 19e eeuw Kitron, een typisch Naxiaans drankje. Het is gemaakt van de kitron vrucht, een citroenachtige grote citrusvrucht.

We kijken een filmpje over hoe het gemaakt wordt en dan koop ik voor drie euro een proeverij. Ricks maag is nog steeds niet helemaal de oude. Er zijn drie sterktes: 30% (groen), 33% (wit) en 36% (geel). Ik vind de minst sterke het lekkerst, bij de anderen proef  je alleen de alcohol.

Het is wel leuk zoiets plaatselijks mee naar huis te nemen. Rick koopt een flesje voor onze bar en we nemen er een aantal mee voor stocking stuffers met Kerst. Het is altijd handig daar vroeg mee te beginnen.

Voor we terug naar de auto gaan lopen we nog even wat door deze eerste hoofdstad van Naxos. Het is maar een klein plaatsje, echter de kerk Protothronos met schilderingen uit de elfde eeuw en de Gratsia toren ook uit de 17e eeuw zijn interessant. Er is nog een Byzantijnse kerk, maar die slaan we over.

Natuurlijk staan overal olijfbomen en hier vinden we er een met zwarte olijven. Dat betekent toch dat ze rijp zijn? Ik probeer er een en die is ontzettend bitter. Nu vraag ik me af of rauwe olijven dat gewoon zijn, waarschijnlijk wel. Ze zijn natuurlijk al door een heel proces geweest voor wij ze eten.

Onze volgende stop is Filoti, ook een oud dorpje bekend om zijn plein met een enorme plantaan. Hier gaan we lunchen, of althans ik, want Rick heeft geen trek. We gaan zitten op het terras van Amvrosia. Daar bestel ik een vegetarisch gerecht met paddenstoelen en kaas. Het is heerlijk!

Na het eten lopen we wat door het dorpje. Het is een vrolijk echt Grieks plaatsje. Bovenaan de heuvel vinden we weer een mooie kerk, die open is. De meeste kerken zijn gesloten dus als ze open zijn ga ik er binnen. Rick doet dat bij deze ook.

Deze Filiotissa kerk stamt uit de achttiende eeuw nadat de oorspronkelijke Byzantijnse kerk door piraten verwoest was. Deze kerk is tot stand gekomen na een opstand van de plaatselijke bevolking tegen een Italiaanse leenheer.

Hier heb ik een paar kaarsjes aangestoken

Overal katten!

Door de bergen en alweer met prachtige uitzichten, ook op Filoti en Apeiranthos, rijden we naar dat laatste plaatsje. Dit staat bekend als het marmeren stadje van Naxos. We lopen op marmer en veel, zo niet alle, huizen zijn van marmer gebouwd.

Het is ook weer een leuk plaatsje. Hierboven op de berg is het echter best koud. De wind gaat door merg en been. We hebben qua kleding niet op dit koele weer gerekend. Mijn gebreide poncho helpt wel wat, maar Rick is te dun gekleed.

We bezoeken een cafe met prachtig uitzicht. Daar bestellen we warme drankjes. Rick neemt een cappuccino en ik een Griekse bergthee, die getrokken wordt van Sideritis. Ik lees dat die allerlei medicinale voordelen heeft.
Ook een marmeren stad grappen we

Als we het stadje uitrijden zien we dat de omliggende heuvels allemaal van marmer zijn. Geen wonder dat de Grieken in de oudheid dat zoveel gebruikten voor hun tempels en gebouwen. De leeuwen op Delos zijn ook van marmer van Naxos gemaakt.

Onze laatste bezienswaardigheid van vandaag is de marmerafgraving. Dat is iets wat wij nog niet eerder hebben gezien. Grappig genoeg is het geen toeristische attractie en is er geen parkeergelegenheid. Wij zien een bus echter op een plek gaan staan met perfect uitzicht.  Wij passen er nog net achter.

Het is een fotogeniek geheel en je kunt de grijze en gele kleuren in het marmer goed zien. Duidelijk wordt het met blokken uit de berg gesneden. Het is een uniek gezicht in het landschap en ik maak heel wat foto's.

Voor we teruggaan naar het hotel stoppen we bij de grootste supermarkt, die het eiland rijk is. Wij vinden het altijd leuk om in buitenlandse supermarkten te neuzen. Ik had graag tomatensap gewild, maar misschien drinken Grieken dat niet. Ze hebben wel een soort borrelnootjes en Rick neemt een zak chips met oregano smaak mee.

Na deze lange dag ben ik blij dat ik om half zeven heb gereserveerd bij Yazoo Summer Bliss. Die reservering was zeker niet nodig, want Plaka is uitgestorven, heel anders dan gisteren. Misschien het weer, misschien omdat het maandag is, maar het heeft een heel andere uitstraling zo.

Het restaurant is goed, de bediening heel vriendelijk in tegenstelling tot gisteravond. Rick houdt het vanavond bij gegrilde kip en ik bestel twee voorafjes, de tonijntartaar en de gegrilde kalamari. Het is erg lekker en ze hebben een smakelijke mocktail met Tanqueray 0% en grapefruit soda.

Als we terug bij onze suite zijn volgen drie van de kittens van vanochtend ons. Kennelijk zijn ze wel getraind de trap niet op te komen. We waren bang dat we anders gezelschap zouden hebben gehad vannacht!

Vandaag ging Katja terug aan het werk en Nico voor het eerst naar de crèche. Het viel Katja zwaar. Ik ben benieuwd hoe het gegaan is.