dinsdag, september 24, 2024

Dag 3 Griekenland: Over Delphi en meer

Net voor half zeven en de wekker word ik wakker. Rick negeert de wekker, want hij heeft slecht geslapen. Hij heeft veel pijn in zijn heup en zijn pillen helpen niet. Balen, natuurlijk.

Na mijn douche ga ik alvast naar beneden om te ontbijten. Nog even genieten van het uitzicht op de Acropolis, want morgen hebben we geen tijd om te ontbijten.

Rick heeft nog net tijd om een bordje te eten en dan moeten we naar beneden voor onze excursie naar Delphi.

Kostas van George's Taxi wacht ons al op. Hij vertelt onderweg van alles over het Griekse leven en wat van de geschiedenis.

Na Athene rijden we door de provincie Viotia die vooral agrarisch is. We halen meerdere vrachtwagens met katoen in en zien ook de ons zeer bekende mais velden.

We rijden langs de stad Livadia, waarvan gezegd wordt dat daar de souvlaki ontstond. De Livadiaanse souvlaki is in ieder geval de beste in Griekenland.

Kostas zet een video op waarin een Amerikaanse archeoloog ons van alles vertelt over hoe het in Delphi functioneerde. Dat orakel was een hele business en werd het centrum van de wereld geacht.

We rijden door het prachtige landschap van de Peloponnesus. Delphi ligt op de berg Parnassus, de drie na hoogste van het land.

Voor we naar het orakel gaan stoppen we bij het Hosios Loukas klooster uit de tiende eeuw. Dat is werkelijk schitterend!

Er zijn twee kerken die aan elkaar vastzitten. De ene, de oudste, is eenvoudig en de iets nieuwere is vol schilderingen en mozaïeken. Het is adembenemend mooi.

De heilige waarnaar dit klooster is genoemd ligt begraven tussen de twee kerken in. Het klooster is nog in gebruik, maar de nonnen komen na de vroege kerkmis niet meer buiten.

Als laatste bezoeken we de grafkelder, die ook al zo mooi is. Ik houd van de Grieks Orthodoxe pracht en praal.

Een vallei vol olijfbomen

Een mestkever hard aan het werk

Als we alles bekeken hebben brengt Kostas ons via het wintersport (!) plaatsje Arachova naar de ruïnes van het Orakel van Delphi.

Vlak ervoor raadt Kostas aan wat van het zuivere bergwater te drinken. Rick durft dat niet, maar ik neem een paar slokjes.

Kostas zet ons af en we klimmen de heuvel op naar de tempel van Apollo waar het orakel zat. Iedere zevende dag van de maand was de Pithia er om advies te geven.

We lopen de heuvel op en de video, die Kostas voor ons speelde, helpt erg met onze inbeelding hoe het hier geweest moet zijn.
Romeins forum

De "Navel" steen die volgens de mythe zo uit de lucht viel en daarmee Delphi het middelpunt maakte

De schatkamer van de Atheners

De overblijfselen van de tempel, helaas door de Christenen verwoest

Als laatste klimmen we naar het theater van Dionysius, de stoute halfbroer van Apollo. Dit is een van de best bewaarde theaters uit de oudheid.

We dalen de heuvel weer af en lopen naar het museum. Dat zal vast heel interessant zijn, maar iedere zaal is gevuld met een toer groep, die het onmogelijk maakt dingen te lezen.

Dit vinden Rick en ik de meest verschrikkelijke manier om een museum te zien dus we zijn er heel snel weer uit.

Kostas staat al klaar en brengt ons naar het kleine tempeltje van Athene. Daar is het een heel stuk rustiger. Dit is de eerste ronde tempel van de oudheid.

Het is inmiddels na enen en Kostas heeft voor ons gereserveerd bij Vakhos met zicht op de Golf van Korinthie.

Rick neemt een gerecht met worstjes en ik een pastourmadopita gevuld met kaas, tomaat, komijn en ham. Heel lekker, maar het is wel vullend. Hoewel ik de gratis baklava ook niet kan laten staan.

Na deze fantastische lunch vangen we de terugreis aan. Die duurt meer dan twee uur, mede door het verkeer in Athene. Daar is Washington niets bij!

Net na vijven zijn we terug bij het hotel. We bedanken Kostas hartelijk, want we hadden enkel een chauffeur verwacht en dit was meer een echte gids.

Rick heeft een dingetje nodig om zijn foto's van zijn SLR op zijn laptop te zetten. Hij gaat dat pp aanraden van Kostas bij een Public kopen. Ik blijf lekker op het bed lezen, genoeg gelopen vandaag.

Wij vonden het menu de eerste avond bij Mezze heerlijk en het ligt stappen van het hotel af. We kunnen lekker buiten eten.

Behalve de gegrilde sardientjes, die als snoepjes zijn voor mij bestel ik ook een heerlijke salade en garnalen in tomatensaus. Rick heeft een Kabob met gegrilde groenten.

Als we klaar zijn met eten lopen we nog even de hoek om naar de baklava bakkerijtje. We kopen een doosje met zes verschillende soorten. Lekker wordt dat straks.

In het hotel gaan we nog even de zonsondergang op de tiende verdieping kijken. Die is vanavond heel mooi.

Op de kamer pakken we alvast weer in want morgen moeten we vroeg op pad.