woensdag, september 25, 2024

Dag 4 Griekenland: Mykonos verkennen

Omdat we gisteren weer vroeg gingen slapen is het vrij makkelijk opstaan om kwart voor zes. We maken ons klaar en pakken alles in.

Dan gaan we op tijd naar boven om de eersten te zijn bij de opening van het restaurant. Dat lukt en we krijgen ook meteen koffie en water voor mij en sap voor Rick.

We scheppen onze borden vol en genieten nog een laatste keer van dit heerlijke ontbijt. Dan halen we de bagage van de kamer en gaan uitchecken. Onze George's taxi is er al en de chauffeur is weer Vasilis, die ons van het vliegveld haalde. We vertrekken vroeg om het spitsuur in Athene voor te zijn.

Eenmaal in de haven van Piraeus zien we onze Seajets veerboot meteen en sluiten aan bij de rij wachtenden. Een uur voor vertrek mogen we aan boord en ik las overal dat dat er nogal chaotisch aan toe kan gaan. Wij zijn echter onder de indruk van de efficiëntie.

We hebben gereserveerde plaatsen op Club niveau, een stap boven de goedkoopste. De stoelen zijn gerieflijk en alles heel modern. Om klokslag kwart voor negen vertrekken we.

Gelukkig is de zee rustig al hebben we pillen tegen zeeziekte ingenomen. We gaan af en toe om de beurt naar buiten om de eilanden waar we voorbij varen te zien.

Na een uur of twee komen bij het eerste eiland in de Cycladen aan. Syros ziet er leuk uit. Ondanks dat dit een mij onbekend eiland is gaan er heel wat toeristen van boord.

De volgende stop is Tinos, piepklein, en dan is Mykonos aan de beurt. Ook het van boord gaan is heel goed geregeld. Volgens mij zitten er nog geen tien minuten tussen aankomst en vertrek.

Het duurt even voor we de vertegenwoordiger van Sixt hebben gevonden, die onze huurauto brengt. We hebben een vierdeurs Fiat 500. Ons hotel blijkt vrijwel op loopafstand van de haven te zijn.

Croco Mykonos ziet eruit als een leuk boutique hotel. Natuurlijk is onze kamer nog niet klaar en wij hebben honger. De receptioniste raadt het Ornos strand aan met veel restaurants.

Dat blijkt een schot in de roos. We kiezen Konstantis en eten er heel lekker. We delen een (gigantische) salade met vis. Ik neem weer eens de gegrilde sardines en Rick vis taco's. Het is zo ontspannend, heel anders dan het hectische van de stad.

Na het eten parkeren we de auto vlakbij Mykonos stad. We kopen als eerste kaartjes om morgenochtend naar het eilandje Delos te gaan. Daarna dwalen we wat door het leuke stadje. Het is hier precies zoals ik me de plaatsjes op deze eilanden had voorgesteld.

Als Rick een Pandora winkel ziet sleept hij me ernaar toe. Ik mag van hem nog een bedel uitzoeken. Dat doe ik maar al te graag en het wordt het Boze Oog. Nu ben ik zolang ik deze armband draag beschermd.

Bereid je alvast voor op heel veel foto's van witte steegjes met blauwe shutters of balkonnetjes. Dit stadje heeft er al veel en volgens mij de andere twee eilanden ook. Als we de molens zien gaan we terug, die gaan we morgen bezoeken en fotograferen.

Dit wordt Klein Venetie genoemd

Inmiddels is onze kamer klaar en we worden erheen geleid. We hebben een kamer op de tweede verdieping met zicht op zee. Het is alleen jammer dat er lelijke elektriciteitsdraden voor hangen, maar daar is niets aan te doen.

We kleden ons in badkleding en kiezen ligbedden in het zwembad. Dat ziet er heerlijk uit, maar het lijkt wel of ze er ijsblokjes in hebben gedaan zo koud! We hebben het warm genoeg dat we er snel in en uit gaan, maar in het zwembad hangen is er niet bij.

Tegen zessen maken we ons klaar te gaan eten. Het restaurant Compass ligt naast het hotel dus dat is wel heel erg handig! We krijgen een tafel aan de rand, zodat we de zonsondergang goed kunnen zien.

Rick bestelt een biertje en ik een virgin Cosmopolitan. Die ga ik onthouden, want is de perfecte mocktail. De zonsondergang is erg mooi en de kleuren blijven nog lang hangen.

Rick bestelt moussaka als voorafje en we nemen de courgette "frietjes". Die moussaka is gigantisch en krijgen we dus niet op als we ook nog wat anders willen eten. De ober is er helemaal verbaasd over als hij komt vragen of alles goed is. Hij begrijpt niet goed dat we dachten dat het een voorafje was en een hele maaltijd bleek te zijn.

Daarom kwamen ze natuurlijk ook niet vragen of we meer wilden bestellen. Van mijn broers Griekse schoonmoeder herinner ik me dat voor de Grieken geldt: alles op, dan meer eten brengen, anders laat het zien dat je genoeg hebt gegeten.

Enfin, we bestellen beiden de gegrilde `dorade en die is heel erg lekker. Het eten is hier zo vers, je kunt het gewoon proeven. We lopen terug naar het hotel en ontspannen ons op de kamer. Morgen is het ontbijt pas om acht uur dus we hoeven voor het eerst deze vakantie niet zo vroeg op.